Honda XR600 r 1982, 10 jaar stil gestaan probleempjes

aukedevries

Rookie
15 jun 2015
2
0
Delft
Beste Allemaal,

Ik heb een nu een maandje gelden een XR600 gekocht als mijn eerste motor. Tot nu toe ben ik er heel blij mee behalve dat hij nog niet helemaal wil starten.

Het is het model met een plastic tank, dus de bezine was een soort ranzige slurry geworden in de tank en caburateur. Deze zooi heb ik er uit gehaald en te tank goed schoongemaakt.

Verder heb ik de carburateur helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt (met benzine, wd40 en een tandenborstel, ik wist niet beter). Ik heb op topics gelezen dat mensen de carburateur in een "badje" legde van iets, en dat deze daarna weer als nieuw was. Zou iemand mij kunnen helpen wat dit badje is?
Maar opzich zag het er prima uit na de beunschoonmaak en wordt mijn bougie nat.

De bougie vonkt en de weerstand waardes van de ontstekingspoel en bougie lijken goed.
Als ik de motor probeer aan te kicken loopt deze af en toe 5 tot 10 slagen en slaat dan weer af. Gas geven helpt niet en vol/half/geen choke maakt allemaal geen verschil.

Na gister mijn voet kapot te hebben gekickt, krijg ik nu door de compressie mijn kickstart amper meer omlaag en lijkt het alsof hij heel veel lucht aanzuigd (ook met de decompressor ingedrukt). Weet iemand wat ik nog kan/moet doen om dit te verhelpen en te zorgen dat ik eindelijk op mijn nieuwe liefde kan rijden. Ik kick waarschijnlijk ook niet goed, maar heb braaf een beschrijving van dit forum gevolgd.

Is er een andere manier dan kicken om het aan te krijgen? Ik ben van mij MT5 en andere grote crossers gewend dat je ze ook kan aanlopen, maar dat is niet te doen met deze cilindergrootte of is daar wel een manier voor?

Goed al met al voelt het alsof de motor heel graag wil maar nog net even een laaste reanimatie nodig heeft.

Ik hoop dat jullie een beginnend motorrijder en crosserliefhebber kunnen helpen!
full
 
Als je de kickstarter niet meer goed omlaag krijgt dan zal er benzine in de cilinder staan.
Controleer het vlotterniveau.

Om hem nu te starten: eerst de bougie er uit halen. Benzine kraan DICHT ZETTEN. Dan met een flink aantal keer kicken (GAS VOL OPEN en ZONDER BOUGIE) en let op dat je geen vonken maakt bij het bougie gat want dan komen er vlammen uit }) :+

Nieuwe bougie plaatsen, benzine kraan 20 seconden open en daarna dicht!!! dan met choke starten.... en lopen :] :]

Starten: Kickstarter uit en tegen de compressie aanzetten. kleplichter op stuur inknijpen, kickstarten 2 cm doortrappen. kickstarter omhoog, decompressiehendel loslaten! een keer trappen en lopen!

suc6
 
Heb je de sproeiers wel open gemaakt? Vooral de kleine stationairsproeier zit dichtgeslipt na zoveel jaar stil staan. Dan wil ie ook niet aanslaan.
Dus die ff schoonmaken en dan met de techniek van jvd aantrappen dat ding.
 
inderdaad effe de carburateur er weer af en zorgen dat al je sproeiers open zijn. Kijk even op youtube voor wat tips, ook al is het niet specifiek voor jouw XR kun je bijvoorbeeld met deze video wat kennis opdoen. Mijn eerste motor was er ook eentje die een aardige tijd stil heeft gestaan. Het kostte mij 3 schoonmaakbeurtjes voordat de carbs echt schoon waren, dus neem de tijd en zorg dat je geen spoeiers overslaat.
 
Dank voor de reacties! Ja ik heb ook wel eens een verstopte carb gehad bij mijn MT en CB dus weet wel een beetje hoe het werkt. Ik heb volgens mij geen sproeiers overgeslagen, heb zelfs al die gaatjes die in de lengte op de sproeiers (heten eingelijk anders) zitten doorgeprikt. Maar ik zal ervanmiddag nog eens naar kijken. Domme vraag, maar heeft weken in iets (als cola, voel me net 12 dat ik dit vraag) zin om ranzige resten los te weken. Dat je hem daar een nachtje in kan laten liggen. Heb het namelijk al in bezine en in wasbenzine gedaan maar dat hielp niet.

Gister weer mezelf lens gekickt, maar even weinig resultaat. Het gekke is, wat ik op een ander topic las dat je de stationair stand iets om hoog moet draaien voor een makkelijker resultaat. Wat er dan gebeurt is iets voor mij raars:

Als ik mijn gas shuif helemaal tot de bodem van de carb laat komen kan ik snel achter elkaar door de compressie heen kicken en geeft de motor bij ongeveer elke arbeidsslag een teken van leven (3 of 4 slagen). Echter als ik de stationairschroef iets verder naar binnen draai kan ik daar niet meer makkelijk doorheen komen en moet ik kicken op de manier beschreven door jvd om de motor door de arbeidsslag heen te trappen. Dan geeft hij echter 0 teken van leven. Hoe komt dit? Ik heb wel enigsinds verstand van 4 tact motoren, maar dit snap ik echt niet.

alvast bedankt weer!
 
Terug
Bovenaan Onderaan