HondaXbr500 1e projectje hulp en tips welkom

Deschilder96

Rookie
26 jul 2020
6
0
Enschede
Hallo motor liefhebbers ik ben nieuw hier mijn kennis met de motor motorisch is mininmaal maar hoe mooi is dat we kunnen leren ;). verder kan ik wel een beetje knutselen aan de fiets maar hulp en tips zal zeker geen kwaad doen. Ik heb een honda xbr 500 in de schuur staan die al gecustomized is kwa uiterlijk nu heb ik dit er natuurlijk allemaal weer afgehaald want ik wil mijn eigen ontwerpje ;D ik zal wat foto's plaatsen zodat je een beetje idee hebt hoe de motor nu is. hij ligt er nu bijna gestript bij het blokje wil ik er met hulp uithalen deze word dan ook meteen nagekeken wat denk ik niet verkeerd is voor zo'n oud blokje. Nu heb ik de schokbrekers achter er is afgehaald en er een blok hout onder gezet nu zijn de schokbrekers natuurlijk tekort als ik hem een heel stuk omhoog wil halen nu komt mijn eerste vraag 🎉 en mischien hebben jullie betere ideeën of suggesties.. Ik zat tedenken aan langere schokbrekers, iets aan het frame laten lassen, of verlengers voor schokbrekers.. Neem het me niet kwalijk als ik mischien wel iets zeg wat totaal niet kan ik gooi gewoon mijn ideeën optafel :")
 

Bijlagen

  • IMG_20200720_222334.jpg
    IMG_20200720_222334.jpg
    512,7 KB · Weergaven: 20
  • IMG_20200725_195201.jpg
    IMG_20200725_195201.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 18
  • IMG_20200725_194859.jpg
    IMG_20200725_194859.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 19
  • IMG_20200725_171315.jpg
    IMG_20200725_171315.jpg
    2,2 MB · Weergaven: 20
  • IMG_20200726_133028.jpg
    IMG_20200726_133028.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 20
  • IMG_20200726_142352.jpg
    IMG_20200726_142352.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 20
  • IMG_20200726_170026.jpg
    IMG_20200726_170026.jpg
    2,1 MB · Weergaven: 17
  • IMG_20200727_220709.jpg
    IMG_20200727_220709.jpg
    1.012,1 KB · Weergaven: 18
  • IMG_20200727_220731.jpg
    IMG_20200727_220731.jpg
    1 MB · Weergaven: 21
Dat is niet het enigste, zodra je gaat ophogen of verlagen verander je de geometrie van je motorfiets. Als je hem bijvoorbeeld achter ophoogt zal hij sneller insturen, hij valt dus wat makkelijker de bocht in maar hij wordt daardoor op hoge snelheden ook wat onstabieler. En kleine beetjes kunnen een hele hoop invloed hebben. Het mooie daarvan is natuurlijk dat je je fiets zodanig kunt afstellen wat voor jou het lekkerste rijd en VOORAL WAT HET VEILIGSTE IS QUA WEGLIGGING !! Zo is het toch altijd een een beetje compromissen sluiten van wat wil je... Als je hem puur voor de looks op wilt hogen kun je beter je tail wat verhogen maar dan zo dat je geometrie hetzelfde blijft. Je wilt neem ik aan geen motorfiets die er cool uit ziet maar als n dweil door de bocht gaat en hartstikke onveilig is..
 
Wat hierboven al gezegd is, maar nog wat anders uitgelegd.
Als je achter omhoog gaat, dan kantelt het hele frame voorover. Eigenlijk met de as van je voorwiel als draai punt.
Daardoor gaat je voorvork steiler staan dan hoe die is ontworpen. En daar gaat het redelijk snel zoekerig/instabiel van rijden.
Ook staat je blok dan wat gekanteld, dus je olie aanzuiging en je peil glaasje zijn ook niet meer helemaal hoe het hoort.

Met enkel centimeters is het nog wel te hebben. Maar anders wil je denk ik aan de voorkant ook wat omhoog.
 
Balhoofdshoek van deze motor is erg lui,dus instabiel zal ie niet snel worden. Zoals gezegd ketting op de achterbrug in de gaten houden.Ik heb ook ooit eens zo,n motor verbouwd,leuke fiets😄
 
Wat hierboven al gezegd is, maar nog wat anders uitgelegd.
Als je achter omhoog gaat, dan kantelt het hele frame voorover. Eigenlijk met de as van je voorwiel als draai punt.
Daardoor gaat je voorvork steiler staan dan hoe die is ontworpen. En daar gaat het redelijk snel zoekerig/instabiel van rijden.
Ook staat je blok dan wat gekanteld, dus je olie aanzuiging en je peil glaasje zijn ook niet meer helemaal hoe het hoort.

Met enkel centimeters is het nog wel te hebben. Maar anders wil je denk ik aan de voorkant ook wat omhoog.
Voorvork omhoog.. Is dat een optie of zal ik naar andere voorvorken moeten kijken?
 
Als het motorblok goed loopt, geen rare geluiden maakt en niet rookt, is het beter om hem dicht te laten.
Motorblok loopt verder prima geen gekkigheid gemerkt alleen dat de motor regelmatig uitvalt als je terug gaat in de toeren of voor een stoplicht komt. dacht eerst aan de afstelling maar las dat dit een nogal algemeen probleem was bij dit type en dat de kleppen inslijpen zal helpen dus laat ik de buurman er met zo'n cameraatje er in kijken 🧐😋
 
Voorvork omhoog.. Is dat een optie of zal ik naar andere voorvorken moeten kijken?
Dat ligt eraan hoe ver je het achter omhoog wilt halen. gewoon in de gaten houden dat het qua sturen en olie peil niet te gek wordt.
Ze verlengen wel eens de binnenpoten met bussen. Die gaan dan jn plaats van de doppen boven op.
Ook daarmee zou ik niet heel extreem gaan. Van langere poten wordt het ook weer minder stabiel.
 
Motorblok loopt verder prima geen gekkigheid gemerkt alleen dat de motor regelmatig uitvalt als je terug gaat in de toeren of voor een stoplicht komt. dacht eerst aan de afstelling maar las dat dit een nogal algemeen probleem was bij dit type en dat de kleppen inslijpen zal helpen dus laat ik de buurman er met zo'n cameraatje er in kijken 🧐😋
Ik heb in 3 jaar 60.000 km reden met zo'n ding. Op het laatst ging hij nog iets harder dan toen hij nieuw was. Afslaan hoort erbij, dat is niet helemaal weg te krijgen. De motor reageert slecht op het gebruik van een podfilter, zoals dat bij jou gemonteerd is.
 
Zo te zien is het een dry sump blok, dus als het te ruig wordt kun je de stand van de olietank en het aanzuigpunt nog altijd aanpassen.

Maar wat wil je bereiken met achter verhogen?
Ik ben vrij lang en altijd een crossmotor gewend dit is natuurlijk heel wat anders maar iets hogere zit lijkt mij wel prettig en het oogt leuk daarbij zou natuurlijk zo'n superbike stuur kit ook een oplossing zijn kwa zit positie
 
Ik heb in 3 jaar 60.000 km reden met zo'n ding. Op het laatst ging hij nog iets harder dan toen hij nieuw was. Afslaan hoort erbij, dat is niet helemaal weg te krijgen. De motor reageert slecht op het gebruik van een podfilter, zoals dat bij jou gemonteerd is.
Wat voor een luchtfilter raad jij aan? Want de originele is in stukken gesneden door de vorige eigenaar 😢😅😅
 
Ik ben vrij lang en altijd een crossmotor gewend dit is natuurlijk heel wat anders maar iets hogere zit lijkt mij wel prettig en het oogt leuk daarbij zou natuurlijk zo'n superbike stuur kit ook een oplossing zijn kwa zit positie
Een crosstuur met dwarsstuk zou wel eens heel goed kunnen staan. Als je lang bent (ben ik ook) dan wil je een redelijke afstand tussen grond/voetsteunen/zadel.

Voor de afstand grond voetsteunen (grondspeling) zou een set iets langere stuggere veren kunnen helpen. Als je zwaar bent (wrs ben je zwaarder dan de ontwerp-Japanner) veert de motor een stuk verder in dan bij een lichter persoon, terwijl je op dezelfde rijhoogte wil uit komen. Stuggere veren passen beter bij je gewicht, stevigere demping wrs ook. Hyperpro of een andere veringboer kan je goed adviseren.

Voor een grotere kniehoek kun je ook het zadel verhogen en/of harder schuim gebruiken zodat je geen 5 cm wegzakt.

Voor een sneller/nerveuzer/scherper stuurgedrag is een redelijke verhoging van de achterkant een goede optie. Ga je te ver, dan werkt het tegen je. Als je een flink breed stuur monteert, dan heb je sowieso een grotere hefboom en kun je al makkelijker insturen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan