Honen of opboren en revisie GS500e

jokertje

MF veteraan
29 aug 2002
1.158
0
Best
Geachte motormensch,

Mijn Suzuki GS500e is aan een revisie toe. Verbruikt olie, en er zit een vreemde resonantieratel in het blok bij 2500 en 5000 tpm. Waarschijnlijk ook wel bij 7500 en 10000, maar die kan ik niet zo goed horen. Soms ratelt hij ook bij 4000 tpm. Ik heb geen idee wat het is, het is in ieder geval niet de nokkenasketting. Soms zit ik te denken aan de oliepomp. Hij lijkt ook meer te ratelen met minder olie in het blok. Hij begint nu echt te rauw te worden, dus ik wil er wat aan doen: revisie dus.

Nu heb ik een paar vraagjes.
1. Wat kost het honen ongeveer? En opboren?
2. Tot welke boring, of tot hoeveel cc kan ik veilig opboren?
3. Hoeveel vermogenswinst valt er ongeveer mee te behalen? Sowieso komen er ook K&N filters op, en andere, meer open, uitlaat en wordt de carburatie natuurlijk goed afgesteld met grotere sproeiers.
4. Moeten bij het opboren ook andere balansassen gemonteerd worden omdat de grotere zuiger wel eens iets zwaarder zou kunnen zijn?
5. Zijn er lichtere vliegwielen te krijgen, of kun je die zelf wat lichter maken?
6. Kunnen stevigere voorvorkveren, zoals van een GSX600F, probleemloos in de standaard voorvork? Of is het aan te raden om een andere voorvork te nemen. En zo ja, wat voor voorvork?
7. Als ik een stuk van het achterframe afzaag, moet de motor dan ook weer officieel gekeurd gaan worden?

Verder, heeft er iemand ervaring mee met het omturnen van een GS500e naar caferacer?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!!

A+, Jokertje
 
laat ons het houden op: das zijn geld ni waard.
uit een gs500 blok is ni veel meer uit te halen of je hypothekeerd de levensduur van het blokje.
reviseren kan natuurlijk, da zal wel meevallen maar de rest van tuning zou ik laten.
als je iets aan een gs wil doen ga dan al opzoek naar een deftige set carbs want die zijn al gene vette.
 
dit topic hou ik in de gaten...

enne gs500 blok kun je wel opfokken. zijn op internet wel wat voorbeelden te vinden.
in america racen ze met die dingen en daar wordt wel wat tuning gedaan
 
moet je wel doen. neem voraal een kijkje in de hall of fame, daar staan wat creaties tussen...ook ene Bob Broussard kan je helpen. zijn gs is zwaar gemodificeerd, ik heb ergens gelezen dat zijn gs in staat is om een powerwheelie te trekken.

edit;
ik geloof dat er iemand pas een 555 cc opgeboord heeft op zijn gs daar op GStwin

edit 2
http://www.gstwins.com/forum/viewtopic.php?t=9072
tadaaa
 
Laatst bewerkt:
tja als je het wilt, waarom niet? ook al is ie het niet waard...alhoewel...gs heeft zo'n hoge fun factor...de materiaal is natuurlijk budget en de vermogen is niet echt spectaculair. ik rij nu een jaar met mijn gs je en ik heb net geen 13000 km gereden en ik vind hem nog steeds dikke vette lol. dat ding is bovendien echt goed in de bochten, ok ik heb dan geen vergelijkings materiaal in de bochten, maar het feit dat ik soms een ss makkelijk kan bijblijven in de bocht zegt ook wel wat. bochten tellen en niet dat je 200 of 210 rechtuit kunt gaan. voor mij tenminste
 
Ik heb hem nu eenmaal, en hij is aan een revisie toe. Laat ik er dan ook maar eens iets leuks van maken, en ik hoef niet 200+ te kunnen rijden. Hij biedt daarentegen wel veel plezier, en erg duur is hij ook niet. In mijn ogen is hij het dan zeker wel waard om wat leuks mee te doen!

Kennen jullie trouwens voorbeelden van een gs500 caferacer? Ik heb wel wat streetfightervarianten gezien, maar nog nergens een caferacer... Lijkt me erg gaaf om zoiets te maken! 8-)
 
dat het leuk speelgoed is klopt wel, men vriendin rijdt met zo eentje en ik rij der ook wel eens graag mee!
hoewel ik da nu nimeer gaan doen want hij begint olie te verstoken :(
kunnen ni zo tegen continue gas volopen blijkbaar :(
 
mijne fighter :)
die gs heeft er gewoon nogal snel van, heeft nog maar 37000km en zuipt al olie, en dan heb ik er nog geeneens zoveel mee gereden.
mijn fighterblok was pas na 64000 km aan revisie toe (24000 van mij).
die is dan wel ineens opgepept geweest, en is net ingereden.
niks olieverbruik en een compressie om jaloers van te worden :)
 
Heb zelf een gs550E als pekelfiets, opboren kost niet veel, maar de zuigers wel.
daar komt bij dat je blok redelijk ver open moet en je dus ook een pakkingset erbij moet nemen.
Wil je het goed doen, ben je minimaal 400 Euro kwijt, maar dan is je blok wel weer toppie!
Het is trouwens goed zelf te doen, met het werkplaatshandboek erbij heb ik zelf de kleppen vervangen en de seals, alle pakkingen en dus ook de zuigers vernieuwd.
Dus mocht je iets willen weten, vraag het maar!

Suc6

Gixxerdré
 
Heb zelf een gs550E als pekelfiets, opboren kost niet veel, maar de zuigers wel.
daar komt bij dat je blok redelijk ver open moet en je dus ook een pakkingset erbij moet nemen.
Wil je het goed doen, ben je minimaal 400 Euro kwijt, maar dan is je blok wel weer toppie!
Het is trouwens goed zelf te doen, met het werkplaatshandboek erbij heb ik zelf de kleppen vervangen en de seals, alle pakkingen en dus ook de zuigers vernieuwd.
Dus mocht je iets willen weten, vraag het maar!

Suc6

Gixxerdré

volgens mij is 30 euro wel een optimistische schatting, zie bijv. http://home.concepts-ict.nl/~morese/prijzen.htm of zijn zij extreem duur? :?
Flexhonen (cilinders alleen een beetje opruwen tbv inlopen van nieuwe zuigerveren) is aanzienlijk goedkoper, totaal iets van 35 euri voor 4 cilinder. Dit is alleen aan te raden als je cilinder nog ruim binnen de toleranties valt natuurlijk. En hiermee wordt de cilinderinhoud dus niet vergroot, wat de bedoeling is, geloof ik. Zuigerveren kostten voor mijn Honda CB550 25€ per set. Zuigers ook zoiets geloof ik. Dan nog je pakkingset en al wat niet meer.

400 euri voor een complete revisie is wel een reele schatting denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan