Hoofd niet onder controle!? HELP

Jermo

MF veteraan
5 mrt 2006
21.994
51
Amsterdam
Ik rijd CBR600F(2) en heb een flip-up ruitje erop zitten. Helemaal niets op aan te merken maar afgelopen zaterdag maakte ik wat engs mee toen ik een vriend van me ophaalde uit purmerend:

Ik reed met hem achterop terug naar amsterdam, dus over de lange rechte 2 baans weg waar je 120 mag. Nou staat daar gewoonlijk een vrij harde zijwind, weet ik uit ervaring, maar wat me nu overkwam verbaasde me compleet.
Mijn hoofd schudde heen en weer van links naar rechts, meer klapperend.
Ik vond het zo maf/eng dat ik overwoog mijn motor aan de kant te zetten, heb ik overigens niet gedaan. Die vriend van me vroeg achteraf ook wat er in hemelsnaam gebeurde met mijn hoofd omdat die alle kanten op ging.

We reden rond de 120 en er was een vrij forse zijwind maar dat mijn hoofd er zo op reageerde snap ik niet.
Ik vraag me af of er meer mensen zijn met soortgelijke ervaringen?

Groeten, Jermo
 
Ga je vanzelf aan wennen hoor :)
De eerste keer dat ik de snelweg op dook (met lessen, dus kroop) dacht ik dat mijn hoofd er af zou waaien! Je moet gewoon nog nekspieren kweken, dat is alles :Y :P ;)
 
Nee, ik reed totaal niet in de buurt van ander verkeer. Het was ook niet eventjes maar bijna dat hele stuk weg! Dat het aan de luchtstroom ligt lijkt me duidelijk maar kan dit komen doordat ik een passagier achterop had?
Zo ja dan vind ik het erg vreemd aangezien ik eerder mensen achterop gehad heb.

Ik heb overigens een nieuwe helm sinds kort maar wanneer ik alleen rijd doet die het perfect (gaat overigens om een Nolan N84 VPS)
 
Mijn passagier had overigens nergens last van, ik zelf normaal ook niet maar nu voor het eerst. Ik wist gewoon niet wat ik meemaakte
 
Nee, ik reed totaal niet in de buurt van ander verkeer. Het was ook niet eventjes maar bijna dat hele stuk weg! Dat het aan de luchtstroom ligt lijkt me duidelijk maar kan dit komen doordat ik een passagier achterop had?
Zo ja dan vind ik het erg vreemd aangezien ik eerder mensen achterop gehad heb.

Ik heb overigens een nieuwe helm sinds kort maar wanneer ik alleen rijd doet die het perfect (gaat overigens om een Nolan N84 VPS)


Zou er erg mee oppassen dit is een voorbode voor ernstig defecten aan je frame. Heb al heel wat keren dat soort euvels onderhanden gehad en in alle gevallen was het frame defect op de lasnaad.


Als je een wheely doet of een stoppie heb je dan hetzelfde effect?
 
Zou er erg mee oppassen dit is een voorbode voor ernstig defecten aan je frame. Heb al heel wat keren dat soort euvels onderhanden gehad en in alle gevallen was het frame defect op de lasnaad.


Als je een wheely doet of een stoppie heb je dan hetzelfde effect?



_O- _O- _O-



(maar wie verwacht er dan ook een serieuse reactie van jou :W )
 
heb ik ook wel eens last van met passagier. Dat er een stevige turbulentie ontstaat waardoor mijn helm naar achteren getrokken word (had ik zowel met mijn bandit als de thunderace) en hierdoor ga je met je hoofd "slaan". Net of zit je overdreven te knikkebollen... vrij lastig maar onder bepaalde hoek was t weer over..
 
heb ik ook wel eens last van met passagier. Dat er een stevige turbulentie ontstaat waardoor mijn helm naar achteren getrokken word (had ik zowel met mijn bandit als de thunderace) en hierdoor ga je met je hoofd "slaan". Net of zit je overdreven te knikkebollen... vrij lastig maar onder bepaalde hoek was t weer over..


Ik heb geprobeerd rechterop of platter te gaan zitten maar dit hielp allebei niet.
Als ik mijn hoofd licht draaide en bijna naast mijn motor zat viel dit geklapper (in mijn geval van links naar recht en vice versa) wel mee maar normaal rijden ging dus niet.
 
Je moet een helm hebben met een spolertje achter dan wordt je hoofd altijd rechtgetrokken en heb je nooit dit soort shit.

En dat meen ik want ik heb er ook een.
 
Er zit al een soort van spoilertje op (niet erg duidelijk op deze foto overigens)



full
 
Komt idd door de luchtstroom dankzij de passagier die achterop zit.

Niks om je zorgen over te maken. Kan idd best zijn dat als je de flip-up eraf haalt je er met passagier geen last meer van hebt trouwens.


Nekspieren kweken..?? Dit hou je idd echt NIET tegen met spieren :N
 
Ik heb nog maar 1 keer onder die omstandigheden (passagier + sterke zijwind) gereden. zowel met het ruitje omhoog geklapt als zoals op de foto had ik er last van (ik dacht namelijk direct dat het hier misschien aan lag maar niet dus...). Ik rijd dagelijks 120+km/h maar heb verder nergens last van gehad.
 
Komt idd door de luchtstroom dankzij de passagier die achterop zit.

Niks om je zorgen over te maken. Kan idd best zijn dat als je de flip-up eraf haalt je er met passagier geen last meer van hebt trouwens.


Nekspieren kweken..?? Dit hou je idd echt NIET tegen met spieren :N


Het flip up ruitje vind ik eigenlijk te handig om eraf te halen.
Met mijn nekspieren viel het ook nauwelijks tegen te houden idd.
Hopelijk was dit eenmalig omdat het precies die omstandigheden waren.
 
Hoe zit je passagier dan achterop? Zit die om je heen of zit er behoorlijk veel ruimte tussen jullie?

Ik heb namelijk nooit problemen als er iemand achterop zit, maar ik heb 1x iemand achterop gehad die zich op de snelweg aan die 'handvaten' achter zich beet hield (met ongeveer 120/130/140 km/u) ipv om mij heen. Dan weet je ook niet wat je meemaakt, ik kreeg ook veel meer last van de wind etc.
Misschien moet je daarom niet jouw houding veranderen, maar van diegene achterop.
 
Het is een heel samenspel van windgeleiding van je kuip/ruit, jou lengte en de lengte van je passagier.

1 van de drie aanpassen en je hebt waarschijnlijk nergens meer last van.
 
Ik was even in de war Baksteen. Toen jij zei flip up ruitje dacht ik aan me zonnevizier op mijn helm (dom).

Ik heb het zelf ook niet zo op dat flip-up ruitje (kwa uiterlijk, daarnaast vind ik iets meer wind op mijn borst geen enkel probleem).
Ik denk dat ik binnenkort even het orginele vizier erop schroef. Kan iemand me vertellen of je hiervoor veel los moet halen of dat het in 10 minuutjes gedaan is?
 
Het is een heel samenspel van windgeleiding van je kuip/ruit, jou lengte en de lengte van je passagier.

1 van de drie aanpassen en je hebt waarschijnlijk nergens meer last van.

:^


Wisselen van een vizier is nog geen twee minuten werk.
Ruitje vervangen/afschroeven duurt wellicht iets langer...
 
Het is een heel samenspel van windgeleiding van je kuip/ruit, jou lengte en de lengte van je passagier.

1 van de drie aanpassen en je hebt waarschijnlijk nergens meer last van.
Kuipruit dus, want zijn lengte / die van de duo aanpassen lijkt me een pijnlijke aangelegenheid :9
Heb met lessen op de snelweg nog nooit een slingerend hoofd gehad, alleen veel tegendruk omdat k 130 ging met sterke tegenwind.. maar da's niet eng :)
 
Komt idd door de luchtstroom dankzij de passagier die achterop zit.

Niks om je zorgen over te maken. Kan idd best zijn dat als je de flip-up eraf haalt je er met passagier geen last meer van hebt trouwens.


Nekspieren kweken..?? Dit hou je idd echt NIET tegen met spieren :N
:^
ik heb er ook last van als de vrouw achterop zit

maar went wel hoor
gewoon doorgaan met :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan