Hoofdpijn na rijden

MrMark

Die hard MF'er
15 mrt 2009
329
273
Ik zit met een probleempje, zoekfunctie leverde niet echt geschikte topics op.
Als ik een tijdje heb gereden, langer dan een half uur of zo, stap ik vaak af met hoofdpijn. Ik heb een arai chaser helm die niet te klein is. Ok, hij zit stevig, maar echt knellen doet het niet.
Ik heb oordopjes gekocht, van alpine, die paddestoeltjes met groene/gele filter. ik gebruik de gele, dus heftige filters en dat helpt een hoop, voornamelijk tegen de piep in mijn oren na een ritje.
Ik rij op een suzuki sv650n dus ik zit wel aardig in de wind, maar de snelheden liggen ook gewoon in het legale gebied

Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen, en belangrijker, hoe ik er vanaf kom?
 
Oeh, das een moeilijke. Dat kan zoveel oorzaken hebben.

Waar zit de hoofdpijn? Achter je ogen, voorhoofd, als een band rond je hoofd, vanuit je nek?

Is het stekend, kloppend of constante druk?

Komt het op nadat je je helm hebt afgezet of tijdens het rijden al?

Kortom, geef eens iets meer informatie?
 
Misschien heb je er weinig aan, maar hoofdpijn kan heel veel te maken hebben met spanning. Misschien rij je te gespannen? Ik weet van mezelf dat mijn hoofdpijn juist afzakt als ik ga rijden, omdat rijden voor mij pure ontspanning is.

Van je helm en die dopjes heb ik geen verstand, dus kan je ook niet vertellen of het daar aan ligt.
 
Indien je pas kort motorrijd denk ik dat het je nekspieren zijn die moeten wennen aan de belasting (houding icm rijwind, mogelijk ook iets verkrampte houding op de motor zelf).
Zeker de spieren die achterin je nek zitten en vastzitten op de rand van je schedel veroorzaken hoofdpijn wanneer deze te lang in een verkrampte houding zitten.
Als het goed is wordt dit vanzelf minder als je meer rijd.

Zorg ervoor dat je genoeg gedronken hebt voor je opstapt.

Let er ook op dat je niet constant loopt te knijpen met je ogen ivm zon of gewoon 'beschermingsreactie' ivm de wind.
 
Laatst bewerkt:
Hoofdpijn wil ook nog wel eens ontstaan door sterk concentreren/focussen. Hoe zijn je ogen? Misschien eens door laten meten? Dat was bij mij een probleem, een hele lichte oogafwijking.
 
waar zit het? beetje middenin zeg maar, niet echt m'n nek of ogen
als het gebeurt, komt het tijdens het rijden opzetten, maar dan is het nog niet hinderlijk. over een klein beetje koppijn hoor je me niet. vaak als ik dan thuis ben zet het door, en wordt het kloppende hoofdpijn die echt belemmerd in andere dingen doen

Ik dacht nog: misschien kan het zijn doordat ik tegen de zon in kijk. althans, dat was vorige keer zo. maar ook dat is niet altijd aan de orde
 
ik denk niet dat het m'n nek is, want laatste keer had ik last na een stadsritje, terwijl ik soms na een goeie snelwegrit geen last heb.

mijn bril is nog in orde, ik heb ten minste in het dagelijkse leven geen last van slecht zicht/hoofdpijn
 
Hoe lang rij je al motor? Of hoe lang heb je je huidige motor al?
Soms zie je weleens rijders met opgetrokken schouders op de motor zitten. Vaak heb je dit zelf niet door.

En zoals al gezegd is, ook al heb je in het dagelijks leven geen last, kan het juist op de motor komen doordat je je ogen toch anders gebruikt.

Wat je ook kunt doen is eens een andere helm proberen.
 
De oorzaak vinden gaat lastig worden.

Er zijn zoals al eerder geschreven veel mogelijke oorzaken.

Had je voordat je oordopjes gebruikte ook al last van hoofdpijn?
(zonder gehoorbescherming rijden is erg schadelijk>pieptoon =(lichte)schade)

Als je pas kort je rijbewijs hebt is spanning/verkrampen een goede verdachte.

Heb je voldoende ventilatie in je helm?
Een benauwd gevoel kan ook hoofdpijn veroorzaken.
Zeker bij warm weer.

Succes met vinden van de oorzaak.
:)
 
ik rij nog maar een paar maanden, en heb niet echt veel gereden (1500/2000 km ofzo)
schouders kunnen inderdaad ook te gespannen zijn, zal er op letten
 
Ik had er tijdens mijn lessen ook last van, maar dat ging over toen ik dezelfde oordopjes als jij ging gebruiken. Maar sluiten die oordopjes wel goed aan? Ik weet dat ze behoorlijk universeel zijn, dus misschien is de pasvorm niet helemaal goed? Probeer eens herriestoppers (van die gele schuimdingen) om te kijken of het daarmee minder wordt, dan kun je altijd nog overwegen om otoplastieken aan te laten meten. Helpen die herriestoppers ook niet, dan kun je verder zoeken naar andere oorzaken.
 
ja hoor, sluiten prima af. ik hoor ineens al het geluid veel verder weg als ik ze in heb. de fluittoon heb ik ook veel minder dan zonder doppen. natuurlijk zijn op maat doppen nog beter, maar daar ligt de oorzaak niet denk ik
 
Zoals gezegd vele mogenlijkheden maar ook veel soorten hoofdpijn zijn mogenlijk.

De filters in je oordoppen.......laten die wel (voldoende) lucht door..........niet verstopt met oorsmeer ? Als je zonder oordoppen rijd , gewoon in de bbk krijg je dan ook hoofdpijn? Je zou het niet zeggen...........maar je hebt ontzettend veel spieren in de hoofdhuid en met name bij je kaken. Je helm zit stevig zeg je................maar een beetje
"te" kan ook al een oorzaak zijn. Een goed merk helm zegt niet alles als de pasvorm voor jou niet blijkt te kloppen.................??

Gezien je woonplaats.........rijd de "lage zijde" een paar keer op en neer tussen Alphen en Leiderdorp zonder "doppen"..............en daarna met "doppen" om te zien wat er gebeurd..................en probeer ook eens een andere helm die iets minder strak zit en dan ook weer met en zonder doppen. Als je dan verschil merkt weet je in welke richting je het moet zoeken. Het kan ook zijn dat je gehooringangen moeten wennen aan het dragen van gehoorbescherming. Draag de "bescherming" eens een tijdje zonder helm.
Kun je ontdekken wat de oorzaak is waarom er hoofdpijn ontstaat...............

Heb je universele "doppen" (goedkoop) of optoplastieken (op maat gemaakt) ?
 
Laatst bewerkt:
Begin maar eens met ontspannen op de motor te rijden, hoewel dat wel even zal duren.
Als het dan nog blijft, en je petje en je oordoppen zijn van de juiste maat dan kan het ook nog wel eens aan het uitlaat geluid liggen als je dat goed kunt horen.
Had met mijn rsv dat ik ondanks mijn oordoppen ik gewoon hoofdpijn kreeg van de toon die de dempers produceerden. Andere dempers er op en het hele probleem was verdwenen :)
 
Kan het ook niet gewoon de tocht (kou) zijn? Als ik een tijdje met m'n Schubert open rij of met de ventilatie vol open krijg ik altijd last van de kou op m'n kop. Hoe is de ventilatie bij je helm?
Het meest voor de hand ligt volgens mij dat je helm toch te krap is. In eerste instantie voelt alles goed, na een tijdje koppijn waar je alleen maar aan kan denken.
 
Misschien dat de bekleding in je helm wat verschoven is, had ik ook waardoor er net een randje zat dat ongemerkt drukte op me hoofd. Ook na het rijden voelde ik dit nog wel.
Toen ik alles weer netjes op ze plek had gedaan was de hoofdpijn ook weg.
 
Wat je beschrijft past toch het beste bij een Tension Type Headache. De klachten kunnen veroorzaakt worden door de manier waarop je op de motor zit, of de houding van je hoofd t.o.v de romp. Zit je voorover met je nek achterover gestrekt, dan zou dat een factor kunnen zijn. Of teveel spanning in de schouder/nekspieren. Het kan dus houdingsgerelateerd zijn en een andere mogelijkheid is dat je te gespannen bent tijdens het rijden en dan de spieren teveel aanspant. Ik denk niet dat het lawaai de klachten veroorzaakt. Een te strakke helm geeft meestal direct klachten (ik bedoel dus tijdens het rijden en niet dat het naderhand meer erger wordt) en dan wil je maar een ding en dat is die helm af. Dat beschrijf je niet direct in je verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Mee eens. Probeer eens wat vaker te stoppen, zeker zodra je de eerste verschijnselen van hoofdpijn bemerkt. Als je stopt ga zitten en probeer je helemaal te ontspannen, vooral ook de spieren in je gezicht en op je hoofd. Waarschijnlijk voel je de hoofdpijn dan meteen verdwijnen.
 
helpt vast niet nadat je weet dat ik ook regelmatig hoofdpijn heb na het rijden, ik weet alleen dat dit komt omdat mijn helm gewoon net niet groot genoeg is.. op een of andere manier weet ik dat dit t geval is, pijn zit vrijwel bovenop mijn voorhoofd, precies daar waar je na verloop van tijd voelt dat de helm lichtjes begint te knellen... maargoed langer dan 1,5 uur achter elkaar rijden doe ik meestal toch (nog) niet.. weet alleen wel dat wanneer dat wel gaat gebeuren, ik een betere helm aanschaf... nu is dat een HJC is16... opzich prima ding hoor, ik heb ook gewoon een kneiter van een kop op mijn lijf, xxxl 64 geloof ik.. hij past er gewoon niet om heen.
 
ja hoor, sluiten prima af. ik hoor ineens al het geluid veel verder weg als ik ze in heb. de fluittoon heb ik ook veel minder dan zonder doppen. natuurlijk zijn op maat doppen nog beter, maar daar ligt de oorzaak niet denk ik


klinkt misschien als een onzin antwoord maar probeer voor je gaat rijden even iets meer te drinken dan normaal.

Kan zijn dat wat vorige ook al hebben geschreven dat je (te) gespannen op de motor zit Hierdoor moet je meer inspanning leveren. Kan zijn dat je daarmee meer vocht verliest dan normaal en dat je wat "uitdroogt" hier kun je ook hoofdpijn van krijgen.
 
Bij mij waren het die maffe oordopjes die voor hoofdpijn zorgden! Heb nu doppen op maat, en geen centje pijn :)
 
zal het wel niet zijn nu maar door (koude) tocht langs het voorhoofd kan het ook
in dat geval is een helmmuts een idee
drinken, beter/ontspannen/vaker stoppen, probeer al de tips maar eens uit
 
Heren. bedankt voor alle tips.
als ik er goed over nadenk en terug kijk op vorige ritjes zou het goed de spanning kunnen zijn.
ik zal er op letten en proberen meer ontspannen te rijden
 
Terug
Bovenaan Onderaan