hoofdremcilinder Kawasaki op Honda zetten

joskawa

Die hard MF'er
Donateur
10 nov 2005
303
52
Maarssen
Hallo sleutelaars,

Op dit moment ben ik het uiterlijk van een Goldwing 1100 een beetje aan het ombouwen naar een rat-achtige bobber of andersom.
De voorrem van de Goldwing is niet zo geweldig, soms kan ik de hendel bijna tot aan het stuur knijpen.
Doordat ik er een ander stuur op zet komt het potje ook zeer schuin te staan.

Nu heb ik nog een hoofdremcilinder van een Kawasaki Zephyr 1100 liggen.

Is het zinvol om dit te proberen of loop ik tegen zaken aan als te weinig slag of volume of andere zaken?

Bij twijfel begin ik er niet aan en ga ik eerst de originele remhendel controleren.

Alvast bedankt voor het meedenken en andere tips zijn ook welkom natuurlijk.
 
De remmen zouden onlangs gereviseerd zijn, dat geloof ik in 1e instantie ook wel want daar heb ik een bon van. De originele remleidingen zijn al eerder eens vervangen door staalomvlochten leidingen.
Ik heb de Goldwing pas een paar dagen en ben de boel nog een beetje aan het verkennen.
ik zal vanavond kijken of ik er afmetingen op zie staan.

Alvast bedankt voor de reactie's.
 
Op de hendel van de Honda staat in 4 rondjes: 8 - b - 4 - 14
Op die van de Kawa staat 5/8.

Op de bon staat dat de remblokken vervangen zijn en 1 x remklauw voor gereviseerd.
Er staat niets over de hoofdremcilinders.
Het remsysteem van de Honda bediend met de voet de achterremschijf en de rechter voorschijf.
Alleen de linkerschijf wordt door de remhendel op het stuur bediend.

Op internet zag wel ergens een hendel met 5/8 als vervanging, dat zou dan het proberen waard zijn.

Binnenkort ga ik gewoon maar eens beginnen met ontluchten en bekijken wat er vervangen/gereviseerd uitziet dan laat ik nog weten wat er uit komt.

Bedankt voor het meedenken zover :)
 
dan lijkt de hoofdremcilinder me 14 mm doorsnee te zijn. 5/8 inch is 15,6 mm ongeveer. met een 5/8 rempomp zal je dus iets meer kracht moeten zetten voor de zelfde remwerking maar met een kortere slag. dit natuurlijk als de afstand tussen draaipunt van de remhendel en de aangrijping op de zuiger gelijk is.
maar als de pomp niet gereviseerd is is dat een goed punt om te beginnen. en maar 1 van de 2 remklauwen reviseren is ook een beetje half werk maar kan nog te begrijpen zijn als ze deel uit maken van verschillende systemen.
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt, de rechterschijf wordt samen met de voetrem bediend. Ik heb ook in overweging omdat terug te bouwen naar dubbele schijfrem met de voorrem bediend.
Maar eerst even kijken hoe het op de weg is met de kawa rempomp.
gaat vandaag ook nog even niet lukken :+
 
Ja klopt, de rechterschijf wordt samen met de voetrem bediend. Ik heb ook in overweging omdat terug te bouwen naar dubbele schijfrem met de voorrem bediend.
Maar eerst even kijken hoe het op de weg is met de kawa rempomp.
gaat vandaag ook nog even niet lukken :+

Dat is geen terugbouwen. Dat is een verandering aanbrengen aan het originele remsysteem. Ik wilde dat bij mijn 1200 ook doen. Vonden ze op het GW forum al niet zo'n goed plan maar mijn verzekeringsman vond het helemaal geen goed plan. Ik heb het zo gelaten en ben met mijn voet en hand samen gaan remmen.
 
Nogmaals ik denk er pas over als het resultaat met de Kawapomp nog niet naar mijn zin is. :)

Voor zover ik het begrijp is die scheiding gedaan om bij het remmen met een zwaar bepakte Goldwing een betere gewichtsverdeling te houden.
Dat zwaar bepakte zal bij mij niet voorkomen. De motorfiets is nu al een paar kilo's afgevallen. :+

Triker Arie, is jouw Goldwing een trike of een gewone?
En wat was jouw ervaring voor en na de aanpassing?
Weet je nog welk verdeelblok je hebt gebruikt?

Iedereen bedankt weer he voor het reageren :)
 
Nogmaals ik denk er pas over als het resultaat met de Kawapomp nog niet naar mijn zin is. :)

Voor zover ik het begrijp is die scheiding gedaan om bij het remmen met een zwaar bepakte Goldwing een betere gewichtsverdeling te houden.
Dat zwaar bepakte zal bij mij niet voorkomen. De motorfiets is nu al een paar kilo's afgevallen. :+

Triker Arie, is jouw Goldwing een trike of een gewone?
En wat was jouw ervaring voor en na de aanpassing?
Weet je nog welk verdeelblok je hebt gebruikt?

Iedereen bedankt weer he voor het reageren :)
Niet alleen bij bepakking.

GL is een zware toermotor.
De gecombineerde rem is erg prettig en comfortabel. Het houdt de motor ook in balans bij remmen. Niet duiken of richten.
De voorrem er bij is voor noodstops.

Bij normaal rijgedrag rem je eigenlijk alleen met de achterrem, en bij een dergelijk zware motor is het mooi dat er een voorrem een bietje mee doet. Ik weet de verdeling niet uit het hoofd, het zal merendeel achter met een beetje voor zijn.

gewoon remmerij in orde houden, en verder niks aan doen.

Ik ben een motor aan het bouwen zonder eigen voorrem. Alleen een gecombinneerd systeem achter plus voor. Gejat van GL en Royal Venture.

Over manier van remmen en stopkracht, zijn er al topics zat geweest. 1 of 2 schijven maakt op zich niet uit. Achter of voor een beetje, in remkracht. Controle is een ander ding.

Gecontroleerd remmen doe je met achter, bijgezet met voor.

Maximale remkracht heb je al, als je een wiel kunt blokkeren. Daar helpt echt niet nog een schijf extra mee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maximale remkracht heb je al, als je een wiel kunt blokkeren. Daar helpt echt niet nog een schijf extra mee.

Ja daar heb je een heel simpel punt inderdaad. :Y

Ik vertrouw en rem altijd met de voorkant en heb mijzelf later aangeleerd om bij stevig remmen/noodstop de achterrem ook te gebruiken.
Voor mijn vertrouwen en remkunsten wil ik dus graag een stevige voorrem.
Niet dat ik nu zo'n coureur ben of zo hoor, gewoon woon/werk en als het kan een sprintje trekken.
En altijd blij als ik een bocht een keer vloeiend genomen heb :')
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Quote Maximale remkracht heb je al, als je een wiel kunt blokkeren. Daar helpt echt niet nog een schijf extra mee. unquote

Ja daar heb je een heel simpel punt inderdaad. :Y

Ik vertrouw en rem altijd met de voorkant en heb mijzelf later aangeleerd om bij stevig remmen/noodstop de achterrem ook te gebruiken.
Voor mijn vertrouwen en remkunsten wil ik dus graag een stevige voorrem.
Niet dat ik nu zo'n coureur ben of zo hoor, gewoon woon/werk en als het kan een sprintje trekken.
En altijd blij als ik een bocht een keer vloeiend genomen heb :')
Tis een eeuwige discussie :)

Ik ben van mening dat je remt met achter, en als het moet voor er bij. Niet andersom.
Zo is het je ook geleerd. Doe maar eens een achtje met aangelegde voorrem ;)

Tijden veranderen ook hoor. Heb nu best wat kms op een abs fiets gereden, en das weer anders.
 
Tis een eeuwige discussie :)

Ik ben van mening dat je remt met achter, en als het moet voor er bij. Niet andersom.
Zo is het je ook geleerd. Doe maar eens een achtje met aangelegde voorrem ;)

Tijden veranderen ook hoor. Heb nu best wat kms op een abs fiets gereden, en das weer anders.

Het motorrijden is mij nooit geleerd, ik ben van de generatie proefrijbewijs op je 18e:
Zelf examen aanvragen en op het examen niet te hard rijden, rechts voorrang geven en niet omvallen. :$

Mijn eerste en enige achtje deed ik niet bewust en op een helling...
Mijn uitgangspunt was in 1e instantie dat de breedste weg wel voorrang zou hebben.

In de eerste zes maanden veel geleerd :+
 
Het motorrijden is mij nooit geleerd, ik ben van de generatie proefrijbewijs op je 18e:
Zelf examen aanvragen en op het examen niet te hard rijden, rechts voorrang geven en niet omvallen. :$

Mijn eerste en enige achtje deed ik niet bewust en op een helling...
Mijn uitgangspunt was in 1e instantie dat de breedste weg wel voorrang zou hebben.

In de eerste zes maanden veel geleerd :+
Niks over je huidige rijstijl. Zou een extra tussen lesje niks zijn? Opfrissen, techniek beoordelen door een ander?

Ik denk ik het ook maar eens ga doen. Wordt je alleen maar beter van :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan