Hoofdremcilinder reviseren

Merlijn

MF veteraan
8 sep 2004
1.163
1
46
Zoetermeer
www.motor-forum.nl
Na een stel rare storingen en een half baken poging met WD40 heb ik besloten om mijn hoofd rem cilinder te reviseren.

Om dat er nog niet een How to op MF staat........ bij deze.

(dat ik ook de rem klauwen heb gedaan en stalen remleidingen heb gemonteerd is fijn voor mij, maar dat is al ruim beschreven. waar voor dank.)
 

Merlijn

MF veteraan
8 sep 2004
1.163
1
46
Zoetermeer
www.motor-forum.nl
Eerst de elektra los halen


dan de rem klauwen (2 maal)

en dan de rem hendel. Ik heb alles gedemonteerd, omdat ik ook de remklauwen heb gereviseerd.


Het loshalen van de rem cilinders is op deze manier makkelijker.
 

Merlijn

MF veteraan
8 sep 2004
1.163
1
46
Zoetermeer
www.motor-forum.nl
eerst het pasvlak gevlakt, daar zaten een paar dikke bramen op


De seal was kompleet weg, :X ,

deze verwijdert met een klein puntbektangetje.
Daar onder zit een circlip, die moet er ook uit (aangezien ik eigenlijk voor die klus 3 handen nodig had heb ik er geen foto van gemaakt B| )

dan gaat het snel, de zuiger en de veer haal je er zo uit.


de cilinder schoon maken met brakeclean en een tandenborstel


en met een beetje remvloeistof de nieuwe veer, rubertje, zuiger en circlip gemonteert.
 
Laatst bewerkt:

Ratz

MF veteraan
19 apr 2003
71.456
11
Mooi werk :}

Ik had al elders begrepen dat het 'zo maar kon' om dubbele remleidingen op je rempotje te installeren, zonder tussenkomst van de remverdeler.
Maakt het nog wat uit qua rem(kracht)? (als je dat al hebt geprobeerd iig ?)
 
Laatst bewerkt:

Quark

MF veteraan
3 mrt 2007
6.712
5
39
Geldrop
het schijnt directer te remmen, die verdeler is namelijk aleen maar extra volume aan olie wat verplaats moet worden.... en feite zit daar niks in namelijk, gewoon een t-stuk...
 

Ratz

MF veteraan
19 apr 2003
71.456
11
Oke, ik had begrepen dat ik voor mijn CX beter de verdeler kan aanhouden, ivm dan directer is, dan als op bovenstaande manier.
Daarom mijn vraag :)(en het gegeven dat k stahlfelxremleidingen heb, die het niet halen tot aan het rempotje, maar wel naar de verdeler :P )
 

Merlijn

MF veteraan
8 sep 2004
1.163
1
46
Zoetermeer
www.motor-forum.nl
Mijn "remdruk verdeler" is zelfs niet eens een t stuk _O- de 2 onderste zaten met een lange banjo (zo als nu op de hrc) vast. dat betekent dus 5 banjo's in plaats van 3. meer kans op storing.
 

MJV

MF veteraan
10 feb 2009
1.777
0
den haag
duidelijk en netjes. heb deze info echter voorlopig niet nodig te hebben. (mijn gsr is net 6 maanden oud) maar altijd handig. ik wil wel de staalflex leidingen monteren. groeten marco
 

Quark

MF veteraan
3 mrt 2007
6.712
5
39
Geldrop
Vloeistof is "niet" samendrukbaar, dus maakt het niet uit of er een verdeler zit of niet.
dat is niet helemaal waar, remvloeistof is nagenoeg niet samendrukbaar bedoel je...

maar in dat volume KAN wel miniscule luchtbellen blijven zitten... daar zou je dan last van kunnen hebben...

maar als alles ontlucht is zoals het hoort lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het verschil merkbaar is....

zelf heb ik staalflex leidingen in combi met de ori verdeler... en dat remt prima hoor ;)
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.888
170
Utrecht
Vanwege het feit dat ik mijn remhendel bijna tot aan de gashendel kan knijpen als ik heel weinig kracht zet en het heel langzaam doe, het rubber ernstig is aangetast en vanwege een inconsistent remgevoel ga ik ook mijn hoofdremcilinder reviseren. Nu heb ik het setje al binnen en heb ik twee vragen voor de experts:

1. De circlip is best wel stug, lukt dat met een relatief normale tang? Topicstarter had ook al drie handen nodig. Iemand tips?
2. Bij mijn revisiesetje zit een potje met roze vet, wat is de bedoeling daarvan? Moet ik daar de zuiger mee invetten in plaats van met remvloeistof?
 

Merlijn

MF veteraan
8 sep 2004
1.163
1
46
Zoetermeer
www.motor-forum.nl
Laat de remcilinder op het stuur zitten, scheelt een hand.
Of een los ( fiets) stuur in een bankschroef.

En koop een goede circliptang, niet zo een met die "handige" verwisselbare bekjes.

Het vet is voor de rubbertjes en de zuiger.
Kan ook met remvloeistof.
 
Laatst bewerkt:

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.888
170
Utrecht
Ok het is allemaal gelukt. Best een simpel klusje en het was in mijn geval echt nodig! Ondanks een lage km-stand was de boel hopeloos verroest en het rubber was een paar jaar geleden al afgelopen. De zuiger en veer kwamen dan ook absoluut niet zomaar los en er moest flink gekrabt worden. Een tandenborstel had niet veel uitgehaald.

1 tip: begin er niet aan als je geen geschikte tang hebt voor de borgring. Ik had vandaag speciaal een borgringtang gekocht voor dit klusje, naar zelfs daarmee was het flink prutsen.

Gelijk ff nieuwe remblokken en dot5.1 erin gegooid. Nu staat ie een nachtje met een tierap om de rechterkant. Komende week een rondje rijden en verder ontluchten, hopen datie dan remt als nooit tevoren.
 
Laatst bewerkt:

Wuf

MF veteraan
26 apr 2004
8.570
203
49
Tilburg
Nog 2 kleine aanvullingen:

Ik heb ook een aantal keren een remcylinder uit elkaar gehaald, ook van een gsx600f. Jij zegt dat je die circlip eruit hebt gehaald met een punttangetje. Dat heb ik ook een aantal keer geprobeerd. Echter lukt dat soms echt niet om wat voor reden dan ook. Ik heb speciaal daarvoor dus een circlip tang gekocht.

Verder dien je bij het verwijderen van die circlip, de zuiger naar binnen te duwen. Anders heeft de circip geen ruimte om kleiner te worden.

Misschien is het handig om wat meer over die circlip te vertellen, aangezien dat het moeilijkste van de hele klus is.
 
Laatst bewerkt:

Zeroground

MF veteraan
6 apr 2003
5.992
552
40
Eindhoven
Circlips of seegerringen zijn van die dingen die 300% makkelijker los gaan met het goede gereedschap. Het kan wel met iets anders, maar als je een set hebt vraag je je af waarom je ze niet eerder gekocht hebt.