Hoofdremcilinder reviseren

Merlijn

MF veteraan
8 sep 2004
1.163
1
Zoetermeer
Na een stel rare storingen en een half baken poging met WD40 heb ik besloten om mijn hoofd rem cilinder te reviseren.

Om dat er nog niet een How to op MF staat........ bij deze.

(dat ik ook de rem klauwen heb gedaan en stalen remleidingen heb gemonteerd is fijn voor mij, maar dat is al ruim beschreven. waar voor dank.)
 
Stap een, spullen kopen.

2* remklauw revisie set
1* rempomp revisie set
2* stalen remleiding
1 pot dot 5.1
1 bus brakeclean
5bd564a8d6e7c1f6b112ed64a2f6e124
 
Eerst de elektra los halen
98ca41ede752fd613a0ccadda1ee7345


dan de rem klauwen (2 maal)
4ef712b4cc0bf1622e4b11f4805b7bbb

en dan de rem hendel. Ik heb alles gedemonteerd, omdat ik ook de remklauwen heb gereviseerd.
699fdac8f9b9c38ff3215f05312236d7


Het loshalen van de rem cilinders is op deze manier makkelijker.
 
eerst het pasvlak gevlakt, daar zaten een paar dikke bramen op
831fabe24cd9224310e18541b727aeb6


De seal was kompleet weg, :X ,
f1fdfb73a63d22b372b575d1d94373e5

deze verwijdert met een klein puntbektangetje.
Daar onder zit een circlip, die moet er ook uit (aangezien ik eigenlijk voor die klus 3 handen nodig had heb ik er geen foto van gemaakt B| )

dan gaat het snel, de zuiger en de veer haal je er zo uit.
10dc00e1d7974061e49b00fead69e8c3


de cilinder schoon maken met brakeclean en een tandenborstel
60abdee0b2dec14c2d390569f104975d


en met een beetje remvloeistof de nieuwe veer, rubertje, zuiger en circlip gemonteert.
ae600aa716201b33563a3be1644d71d8
 
Laatst bewerkt:
Mooi werk :}

Ik had al elders begrepen dat het 'zo maar kon' om dubbele remleidingen op je rempotje te installeren, zonder tussenkomst van de remverdeler.
Maakt het nog wat uit qua rem(kracht)? (als je dat al hebt geprobeerd iig ?)
 
Laatst bewerkt:
Oke, ik had begrepen dat ik voor mijn CX beter de verdeler kan aanhouden, ivm dan directer is, dan als op bovenstaande manier.
Daarom mijn vraag :)(en het gegeven dat k stahlfelxremleidingen heb, die het niet halen tot aan het rempotje, maar wel naar de verdeler :P )
 
Mijn "remdruk verdeler" is zelfs niet eens een t stuk _O- de 2 onderste zaten met een lange banjo (zo als nu op de hrc) vast. dat betekent dus 5 banjo's in plaats van 3. meer kans op storing.
 
duidelijk en netjes. heb deze info echter voorlopig niet nodig te hebben. (mijn gsr is net 6 maanden oud) maar altijd handig. ik wil wel de staalflex leidingen monteren. groeten marco
 
Vloeistof is "niet" samendrukbaar, dus maakt het niet uit of er een verdeler zit of niet.

dat is niet helemaal waar, remvloeistof is nagenoeg niet samendrukbaar bedoel je...

maar in dat volume KAN wel miniscule luchtbellen blijven zitten... daar zou je dan last van kunnen hebben...

maar als alles ontlucht is zoals het hoort lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het verschil merkbaar is....

zelf heb ik staalflex leidingen in combi met de ori verdeler... en dat remt prima hoor ;)
 
Vanwege het feit dat ik mijn remhendel bijna tot aan de gashendel kan knijpen als ik heel weinig kracht zet en het heel langzaam doe, het rubber ernstig is aangetast en vanwege een inconsistent remgevoel ga ik ook mijn hoofdremcilinder reviseren. Nu heb ik het setje al binnen en heb ik twee vragen voor de experts:

1. De circlip is best wel stug, lukt dat met een relatief normale tang? Topicstarter had ook al drie handen nodig. Iemand tips?
2. Bij mijn revisiesetje zit een potje met roze vet, wat is de bedoeling daarvan? Moet ik daar de zuiger mee invetten in plaats van met remvloeistof?
 
Laat de remcilinder op het stuur zitten, scheelt een hand.
Of een los ( fiets) stuur in een bankschroef.

En koop een goede circliptang, niet zo een met die "handige" verwisselbare bekjes.

Het vet is voor de rubbertjes en de zuiger.
Kan ook met remvloeistof.
 
Laatst bewerkt:
Ok het is allemaal gelukt. Best een simpel klusje en het was in mijn geval echt nodig! Ondanks een lage km-stand was de boel hopeloos verroest en het rubber was een paar jaar geleden al afgelopen. De zuiger en veer kwamen dan ook absoluut niet zomaar los en er moest flink gekrabt worden. Een tandenborstel had niet veel uitgehaald.

1 tip: begin er niet aan als je geen geschikte tang hebt voor de borgring. Ik had vandaag speciaal een borgringtang gekocht voor dit klusje, naar zelfs daarmee was het flink prutsen.

Gelijk ff nieuwe remblokken en dot5.1 erin gegooid. Nu staat ie een nachtje met een tierap om de rechterkant. Komende week een rondje rijden en verder ontluchten, hopen datie dan remt als nooit tevoren.
 
Laatst bewerkt:
Nog 2 kleine aanvullingen:

Ik heb ook een aantal keren een remcylinder uit elkaar gehaald, ook van een gsx600f. Jij zegt dat je die circlip eruit hebt gehaald met een punttangetje. Dat heb ik ook een aantal keer geprobeerd. Echter lukt dat soms echt niet om wat voor reden dan ook. Ik heb speciaal daarvoor dus een circlip tang gekocht.

Verder dien je bij het verwijderen van die circlip, de zuiger naar binnen te duwen. Anders heeft de circip geen ruimte om kleiner te worden.

Misschien is het handig om wat meer over die circlip te vertellen, aangezien dat het moeilijkste van de hele klus is.
 
Laatst bewerkt:
Circlips of seegerringen zijn van die dingen die 300% makkelijker los gaan met het goede gereedschap. Het kan wel met iets anders, maar als je een set hebt vraag je je af waarom je ze niet eerder gekocht hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan