Hoofdzekering defect

PIPOOO

MF'er
13 okt 2007
182
0
Hallo,

Vandaag genoten van het mooie weer en ff een toertochtje gemaakt. Ook ff en familiebezoek afgelegd en toen ik weer weg wilde starte de motor en bij het wegrijden sloeg, bleek achteraf, de hoofdzekering door. ANWB gebeld en deze heeft er een nieuwe hoofdzekering in gedaan en de motor liep weer. Mijn pak weer aangetrokken, helm op, de ANWB was inmiddels weg. Wilde weer wegrijden en de hoofdzekering sloeg wederom door. De ANWB weer gebeld en met een automatische zekering geprobeerd het euvel te vinden. Op een gegeven moment bleef de motor draaien echter hij adviseerde mij zonder licht etc. te rijden omdat het euvel nog niet gevonden is. Ik durfde dit niet aan mede omdat de dealer in dezelfde woonplaats is als waar ik op dat moment was. Maar nu is de vraag weet iemand wat dit zou kunnen zijn of hoe kan ik dit achterhalen? Het is een Yamaha Diversion 900 uit 1996.

Wat mij overigens ook opviel is dat als de motor loopt en je trekt de hoofdzekering eruit dat hij gewoon blijft doorlopen, kan dit? Als ik het kontakt uitdoe was hij niet meer te starten zonder de hoofdzekering er in te doen.

Bvd voor jullie reacties.

Groet Bert
 
Als de motor blijft rijden zonder hoofdzekering zijn er een paar mogelijkheden ( ik ga er dan vanuit dat je geen boordcomputer, elektronische inspuiting hebt enz. want dan zou de motor moeten afslaan zonder hoofdzekering, lijkt me)
1. je hebt een ontsteking die onafhankelijk van het boord-elektriek werkt. Dit zou kunnen met een magneet-ontsteking, zoals vroeger op engelse motoren en op mijn BMW R50 uit 1966 indertijd, en het zou kunnen, ik ken het schema van jouw motor niet, dat er een ontsteking is die onafhankelijk werkt van de accu. Ik meen dat mijn Honda CX 500 indertijd dat ook had, maar ik weet het niet zeker meer, het is lang geleden dat ik die CX reed.
2. Het is geen hoofdzekering voor het hele circuit.
3. Dat zou je moeten kunnen vinden in het elektrische schema: Misschien dat de dynamo zodanig naar het boordcircuit levert, dat dit de ontsteking voedt buiten een eventuele hoofdzekering om. B.v. als de zekering direct aan de accu zit. Als de zekering dan niet doorbrandt bij het starten, zou de motor kunnen blijven lopen, terwijl dan b.v. de accu niet meer wordt bijgeladen, en je bij lage toeren, te lage spanning, waarschijnlijk weer een afslag krijgt...
4. Er zijn zo nog wat theoretische mogelijkheden te bedenken... MZ had vroeger een stand van het contactslot om de motor te kunnen starten zonder accu of met lege accu, er ging dan stroom van de dynamo direct naar de ontsteking, je moest dan wel snel trappen bij het starten, of aanduwen, denk ik, maar het werkte wel.

Om een storing te ontdekken is het meestal een kwestie van alle gebruikers, de een na de ander eens in te schakelen.

Als de hoofdzekering ( en als het werkelijk de hoofdzekering is) doorbrandt bij contact aanzetten,
heb je te maken met 1. de controlelampjes, sluiting ergens in het circuit. 2.De ontsteking, sluiting b.v. in een van de bobines of zo. 3. de verlichting, bij sommige motoren gaat de verlichting aan zodra je het contact aanzet, sluiting ergens in het verlichtingscircuit. 4. Het startcircuit, 1 of 2 relaisen en de startmotor. Ook in dit circuit kan ergens sluiting ziten, maar als de startmotor is vastgelopen kan de stroom ook erg hoog oplopen, en de zekering brandt door. Maar omdat jouw motor wel start zal het startcircuit wel okee zijn!

Je ziet, er is al veel uit te zoeken! En vrij lastig. Je kunt in dit geval eens beginnen met de verlichting los te koppelen, als er dan niets mis gaat zal daar een sluiting in kunnen zitten....
Sluiting kan voorkomen waar een draad beweegt, langs het frame schuurt, isolatie stuk.... massa!
Kan ook in een schakelaar of in een lamphuis.... Wie zoekt zal vinden!

Goed, als de zekering niet afgaat bij het starten, en bij stationair lopen, kun je met je schema eens uitzoeken wat er allemaal wordt ingeschakeld als je wegrijdt: Neutraallampje gaat uit, oliedruklampje ook na een paar seconden.... Maar wat wordt er dan ingeschakeld zonder dat je dat zelf doet? B.v. verlichting die automatisch aangaat zodra de dynamo spanning levert of zo, nogmaals, ik ken het schema van jouw motor niet maar dat kun je allemaal vinden.
Tip: Maak eens wat fotokopieen van het schema, liefst vergroot naar A3,de meeste kopieerapparaten kunnen dat wel, en teken eens in wie er allemaal worden aangekoppeld bij verschillende situaties: Wat staat allemaal aangekoppeld bij contact aan, blad 1, wat staat aangekoppeld als je op de startknop drukt, blad 2, en ga zo door. heel leerzaam, ook als je de oplossing van je probleem niet vindt leer je je elektriek wat beter kennen! De draden inkleuren op je schema's, met de kleuren die in het basisschema staan aangegeven, is een hoop leuk werk, voor een regenachtige zondagmiddag.....
En dan wel hopen dat er niet ooit, door b.v. een vorige eigenaar, dingen veranderd zijn waardoor de kleuren niet meer kloppen....
Trek eens aan de rem, trap eens op de rem, zekering stuk? sluiting in de remverlichting.
Zet de koplamp aan, zekering stuk? Sluiting in verlichtingscircuit.
Richtingaanwijzers? Radio? Airco? :-)
Enzovoorts.

De schema's van moderne motoren zijn, of beter lijken, vaak heel ingewikkeld.
Maar er zit een simpele logica in: een draad heeft altijd twee uiteinden. Die zitten allebei ergens aan vast, en daarmee doen ze iets.
Een verbruiker ( lampje, ontsteking, radio, wat dan ook) zit meestal met 1 kant aan de plus, via een draad, een schakelaar, soms een eigen zekering, en met de andere kant aan massa, het frame meestal, soms een eigen massadraad, b.v. voor een achterlicht op een kunststof spatbord.

ik weet niet of je hier veel mee kunt, maar in ieder geval succes ermee.
Als je er zelf niet uitkomt is er altijd de dealer, en er zijn ook nog wel meer topics op het forum over elektriese problemen, misschien vind je ergens nog meer nuttige info.

In ieder geval, succes ermee!
Groeten,
Eduard
 
Hallo Eduard,

Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie. Ik heb er zelf nog eens een nachtje over geslapen en ik begin te denken dat het misschien iets met de koppelingsschakelaar te maken heeft. Want de motor start, koppeling inknijpen en in zijn 1 zetten, op laten komen en de hoofdzekering vliegt er uit. Dit tot 2x toe. Volgens mij zit er links bij het stuur een stekkertje met 2 draadjes ik zal die eens lostrekken als ik morgen weer bij de motor ben. Wat doet zo'n schakelaar eigenlijk precies?

Maar in iedergeval bedankt voor het meedenken.

Bert.
 
Zo'n schakelaartje is een beveiliging, als de motor in z'n versnelling staat moet je de koppeling intrekken als je wilt starten.
Daar kan dan weer wat ingewikkelds achter zitten, bij mijn CX die ook zo'n schakelaartje had was er dan nog een diode zodat de stroom maar in 1 richting kan, en het zat meen ik op een of andere manier gekoppeld aan de neutraal schakelaar...
Ik kan je dat misschien wel uitleggen, maar dat duurt lang zo per forum!
Je kunt het je misschien wel voorstellen, de motor kan alleen starten in neutraal.
Als je dan in de versnelling wilt starten moet het schakelaartje bij de koppeling als het ware de neutraal-schakelaar vervangen: koppeling ingetrokken, startcircuit ziet "Neutraal". En kan dus functioneren.
Koppeling niet ingetrokken, startcircuit ziet geen "neutraal"en functioneert dus niet.
Zoiets meen ik me te herinneren van m'n CX.
Dit voorkomt dat de motor dan vooruitschiet op de startmotor, ja dat kan.
Check wel eerst in je schema wat dit schakelaartje precies uitspookt: Maakt hij contact als je de koppeling intrekt, of verbreekt hij een contact als je de koppeling intrekt?
Ik vermoed het eerste, want bij contact verbreken is er natuurlijk minder kans op sluiting.
Je kunt het in ieder geval even proberen, kost niets en is niet moeilijk.
Als dan bij losse draden er geen sluiting meer is?
Dan kun je uitzoeken wat er stuk is, of je laat de draden gewoon los. Ik neem aan dat je niet de motor start in de versnelling! Of trek dan in ieder geval eerst de koppeling in...
Nu ja, zo begin je de boel uit te zoeken, en voor je het weet snap je het elektriek van je motor.
Zo heb ik het ook geleerd, eens een schema bestuderen, dingen uit proberen, en zo hebben we het allemaal geleerd!
Succes ermee, en veel rijplezier binnenkort!
Groeten,
Eduard
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik vermoed dat de dynamo en/of spanningsregelaar defect is. Weet iemand of dit eenvoudig zonder speciaal gereedschap te vervangen is? Het lijkt me niet zo moeilijk maar toch ff de vraag.

Bvd voor de reactieas.

Bert.
 
Ik zag dat je een nieuw topic hebt geopend mbt de dynamo/SR. Weet je echt zeker dat het euvel daar ligt? Het gaat hier wel om keiharde knaken.

Kan je motor draaien zonder de SR? Kwestie van starten en dan SR loskoppelen zeg maar. De motor draait dan puur op de accu. Vliegt de hoofdzekering er dan nog steeds tussenuit?
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb intussen begrepen dat de SR en dynamo bij de Diversion in 1 behuizing zit. En kan dit dus niet bepalen.

De dealer heeft mij verteld dat zowel de SR als dynamo defect zou zijn.

Groet Bert
 
Rectifier (gelijkrichter, maakt van wisselstroom gelijkstroom):
10008630.jpg


Regulator (regelt de hoeveelheid volts dat aan het circuit gegeven wordt):
10011327.jpg


Ben je mooi kaar mee, als zowel dynamo als spanningsregelaar kapot zijn. Heeft de dealer het allemaal nagemeten, of gegokt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo heren,

Bedankt voor jullie reacties. Ik begin toch steeds meer een beetje vreemde smaak in mijn mond te krijgen van de dealer. De e-bay suggestie om daar iets aan te schaffen lijkt me nog niet zo gek. Het probleem is echter dat de motor bij de dealer staat en deze niet meer rijdbaar is. Dit wordt dus een trailer huren.

Mochten jullie nog suggesties hebben.

Ik hou me aan bevolen maar bvd

Bert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan