Hoofdzekering knalt eruit

Beunhaas86

MF veteraan
14 aug 2005
3.137
0
Twente
Een '89 FZR600 van een kennis zit met een electrisch probleem. Ze heeft de motor nog maar net en het was electrisch al niet al te best. De accu en spanningsregelaar zijn vervangen. Vervolgens heeft ie 3 kwartier goed gereden en nu klapt de 30A hoofdzekering er telkens uit. Met een nieuwe zekering branden de dashboard lampjes wel maar na een druk op de startknap vliegt ie eruit.

Morgen ga ik de bekabeling ed checken. Zijn er nog tips waarmee ik gericht kan zoeken? Wat is de juiste werkwijze als je een 12V gloeilampje in het circuit hangt? Eerst alle kleine zekeringen los en dan 1 voor 1 de zekeringen terugplaatsen totdat het lampje begint te branden?

Bvd :)
 
Het enige advies dat ik kan geven: kijk op de plekken waar de bedrading het frame etc. raakt, dat zijn je eerste verdachten. Controleer ook alle aansluitingen, maar vergeet zeker niet de massa-punten. Zelfs zoiets simpels als een gecorrodeerde accu-aansluiting kan al heel wat gekke problemen geven.
Als je een multimeter hebt, kun je controleren of er lekstroom optreedt.
 
Laatst bewerkt:
Controleer ook alle stekkers, even aan elk afzonderlijk draadje trekken of dat misschien is weggerot in het stekkertje. Succes, zijn klote klusjes om uit te zoeken.
 
Als je een multimeter hebt, kun je controleren of er lekstroom optreedt.

Heb ik, ik ben er alleen nog niet zo handig mee. Lekstroom moet ik toch meten met de weerstandsmeter op 1K (ohm)?? En dan aan beide uiteinden van de draad meten of de weerstand kleiner dan 1 is? Zo nee, dan lekt ie?

Ik zit net een beetje naar de wet van ohm te wikipedia-en. Wat is de relatie van Watt in het verhaal? Je hebt V (spanning), A (ampere, hoeveelheid stroom door het circuit) en weerstand (ohm) en die lopen in verhouding met elkaar. Wat betend Watt (vermogen/kracht) precies in het verhaal??
 
Laatst bewerkt:
Heb ik, ik ben er alleen nog niet zo handig mee. Lekstroom moet ik toch meten met de weerstandsmeter op 1K (ohm)?? En dan aan beide uiteinden van de draad meten of de weerstand kleiner dan 1 is? Zo nee, dan lekt ie?

Ik zit net een beetje naar de wet van ohm te wikipedia-en. Wat is de relatie van Watt in het verhaal? Je hebt V (spanning), A (ampere, hoeveelheid stroom door het circuit) en weerstand (ohm) en die lopen in verhouding met elkaar. Wat betend Watt (vermogen/kracht) precies in het verhaal??


Jaja, je hebt een naam hoog te houden !! |(

aan beide zijden van een draad meten heeft geen nut, je hebt daar geen weerstand over (0 Ohm), of je moet een draadbreuk hebben.
een lekt stroom meet je ten opzichte van waar de lekstroom naar toe vloeid, dus meestal ten opzichte van aarde of massa (frame dus).
Het verhaal over Watt moet je maar even in je pet gooien, heeft hier voor een leek niets mee te maken.


verder is de stroom die ergens loopt afhankelijk van de spanning(U) (volt) en de weerstand(R)(Ohm)


U= IxR

daar uit volgt

I = U / R hieruit kan je al concluderen dat als de weerstand kleiner wordt de stroom toeneemt, en de weerstand ten opzichte van de aarde/massa is meestal oneidig/zeer hoog.




full
 
Het enige advies dat ik kan geven: kijk op de plekken waar de bedrading het frame etc. raakt, dat zijn je eerste verdachten. Controleer ook alle aansluitingen, maar vergeet zeker niet de massa-punten. Zelfs zoiets simpels als een gecorrodeerde accu-aansluiting kan al heel wat gekke problemen geven.
Als je een multimeter hebt, kun je controleren of er lekstroom optreedt.



Controleer ook alle stekkers, even aan elk afzonderlijk draadje trekken of dat misschien is weggerot in het stekkertje. Succes, zijn klote klusjes om uit te zoeken.


2x :^ ,........kortsluiting....., vergeet de stuurschakelaars niet te bekijken ,...van binnen.
 
Ik denk dat de draad die naar het startrelais gaat, ergens tegen het frame aan drukt.
Je zegt dat hij alleen doorbrandt bij het starten.
In het circuit naar de startmotor toe zit geen zekering, dus daar zit het niet.
 
Nou, het probleem is weg maar we weten niet hoe... Niet handig, sta je straks onderweg met de shit.

Alle kabels nagelopen en alle stekkers een keer losgehad. Geen kabelbreuk oid gecontrateerd. Daarna alles weer in elkaar en dr vloeiden geen Ampere's meer weg in het circuit....

Kiekn wat't word...
 
Ik denk dat de draad die naar het startrelais gaat, ergens tegen het frame aan drukt.
Je zegt dat hij alleen doorbrandt bij het starten.
In het circuit naar de startmotor toe zit geen zekering, dus daar zit het niet.

dan zou de zekering er niet uitknallen bij het indrukken van de startknAp...
zou dus de draad ACHTER het startrelais kunnen zijn.......
 
je hebt echt geen flauw idee wat je aan het doen bent he

30.800 ohm is dat niet de inwendige weerstand van de accu ?

by the way 12/ 30800 = 0,0003 Ampere dan gaat de zekering wel door :+

en wat is volgens jou DC ?

Ik denk toch dat er een draad is door gesleten en soms tegen het frame rust.

maar zoals ik al eerder zei; je hebt een naam hoog te houden n.l. : "beunhaas"
 
je hebt echt geen flauw idee wat je aan het doen bent he

Klopt, je neemt niet alle kennis vanaf je geboorte mee, daarom hoopte ik het een en ander duidelijk te krijgen door topics door te lezen en hier dingen te vragen. Mechanisch gaat het goed maar electrisch is een vak apart. Wat ik nu leer heb ik over 20 jaar nog profijt van.

30.800 ohm is dat niet de inwendige weerstand van de accu ?

by the way 12/ 30800 = 0,0003 Ampere dan gaat de zekering wel door :+

en wat is volgens jou DC ?

Ik denk toch dat er een draad is door gesleten en soms tegen het frame rust.

maar zoals ik al eerder zei; je hebt een naam hoog te houden n.l. : "beunhaas"

Wat loop je toch steeds te zeiken over mn nickname |( ? Als je mn profiel had gecheckt had je kunnen weten dat ik in de bouwsector werk en leer en dat ik graag een beetje sleutel aan motoren. Ik mag toch wel een vriendin helpen? Als je er dan niet uitkomt kun je altijd nog de dealer raadplegen.

Ik ben een noob op electrisch gebied maar sta wel open om wat te leren. Als je leuk probeert te zijn ga dan op het toneel staan.
 
Laatst bewerkt:
* Neem een gewoon 12 v 21w lampje soldeer aan plus en min van dit lampje een kabeltje.
* Duw deze kabeltjes ipv die 30a zekering in de zekeringhouder .
* Zolang deze lamp fel brand is de kortsluiting aanwezig.
* Begin nu met stekkers los halen tot het lampje duidelijk minder fel gaat branden en voila
kortsluiting gevonden.
Moet trouwens flinke sluiting zijn als de zekering 30a eruit knalt
 
Nou, het probleem is weg maar we weten niet hoe... Niet handig, sta je straks onderweg met de shit.

Alle kabels nagelopen en alle stekkers een keer losgehad. Geen kabelbreuk oid gecontrateerd. Daarna alles weer in elkaar en dr vloeiden geen Ampere's meer weg in het circuit....

Kiekn wat't word...
Ik zeg een rotte verbinding in een stekkertje :)

been there, done that :X
 
Dus: je licht brand normaal en niets wijst op een storing.
Pas als je op de startknop drukt, gaat het mis.
In de dikke draad die naar je startrelais loopt, en daarna naar je start motor zit geen zekering.
(nooit gezien dat er motoren zijn die dat wel hebben, en bovendien, 30A is dan toch te klein).
Maar de draad die naar je van je startknop loopt, naar je start relais, daar zou ik het in zoeken als ik jou was.
Of je relais zelf is stuk.

Kan je je bike niet aanduwen? om te kijken of hij het zonder de start motor ook doet?
Of via een externe accu direct op je startmotor (niet schrikken, het vonkt ff).
Is nog zoveel te proberen.

Haal de draad eens van je startmotor af en start dan eens? ik wed toch dat het in de bedrading zit die je start relais bedient.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een noob op electrisch gebied maar sta wel open om wat te leren. Als je leuk probeert te zijn ga dan op het toneel staan.

lees dan ook mijn andere regeltjes, dan steek je misschien ook wat op.

een draadbreuk levert geen stroom verlies van 30 Ampere op,
een doorgesleten draad tegen massa wel,
een vast gelopen startmotor doet het ook wel of
een vastgelopen motorblok met een startmotor proberen te starten levert ook wel een stroom verbruik van meer dan 30 Ampere op.
 
lees dan ook mijn andere regeltjes, dan steek je misschien ook wat op.

een draadbreuk levert geen stroom verlies van 30 Ampere op,
een doorgesleten draad tegen massa wel,
een vast gelopen startmotor doet het ook wel of
een vastgelopen motorblok met een startmotor proberen te starten levert ook wel een stroom verbruik van meer dan 30 Ampere op.

Bedankt, die onderste 3 wist ik niet :)
 
Nieuwsgierig geworden heb ik het schema van mijn eigen tweewielige vervoer erbij gepakt; je moet goed kijken om het te zien maar de voeding van de startmotor gaat inderdaad niet via de hoofdzekering...
Daar zit het dus inderdaad niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan