Hoog brandstofverbruik

tobitronics

Die hard MF'er
12 jan 2015
328
11
Hallo allen,

Sinds een paar maanden trotse bezitter van een Suzuki GSR600. Afgelopen oktober aangeschaft in Duitsland met 1 jaar garantie.

Nu de pekel weg is en ik wat kilometers heb kunnen maken vallen me 2 zaken op:

- Het brandstofverbruik ligt aardig hoog. Ik haal ongeveer 1:12,5/1:13 met zowel woon-werk als langere ritten met een rustige rijstijl (opschakelen bij 6-7k, netjes uitrollen etc.).

- De brandstofmeter is digitaal met 5 blokjes. De 1e 2 kan ik elk ca. 60km mee rijden, de laatste 3 verdwijnen om de ca. 20km. Je zou denken dat de blokjes gelijkmatig moeten verdwijnen.

Motor is dealeronderhouden, afgelopen december is het luchtfilter vervangen (HiFlo oem filter) samen met een olie+filterwissel (10w40 syntheet + hiflo oem filter). Ook is er een GPR ghost slip-on met DB killer onder gegaan. Verder is er niets veranderd.

Bij aanschaf bij de rit terug naar huis uit Duitsland had ik ongeveer 1:15,5 met continu snelweg en 1:13 bij B wegen in DE. Dit is wel gebaseerd op herinneringen en tankbonnetjes, zeker weten doe ik het niet.

Ik ruik verder geen bezinedampen en merk geen raar rijgedrag. Krijg ook geen foutcodes op het dashboard. Het gas heeft een beetje een aan/uit gedrag maar dit schijnt te horen bij het model en het brandstofinspuitings systeem.

Wat zouden punten kunnen zijn waar ik op kan checken?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Tankpasje van de zaak is misschien een oplossing?

Merk je dat hij ook stationair rijk staat? Of onregelmatig loopt?
Is dat verbruik echt bovenmatig? Start hij koud in één keer (rijke motoren doen dat)
 
Laatst bewerkt:
Je hebt toch garantie ?

Maar als ie erg snel terugloopt kan ook evt je vlotter in de tank wat lek zijn.
😕
Dat zou dan eventueel niet afdoen aan het aantal kilometers op één tenk.

@TS, ik denk dat je toch eens moet proberen van vol tot reserve te rijden, km meten of onthouden en dan een keer een eerklijke berekening maken. Wij motorrijders kennen het gevoel van "Goh, is hij nou al leeg???" Helaas heb ik dat ook met bierflesjes...
 
Tankpasje van de zaak is misschien een oplossing?

Merk je dat hij ook stationair rijk staat? Of onregelmatig loopt?
Is dat verbruik echt bovenmatig? Start hij koud in één keer (rijke motoren doen dat)
Injectiemotoren starten ook heel gemakkelijk.

Weet je zeker dat de teller geen mijlen telt in plaats van kilometers?
Probeer hem eens te ijken met een GPS.
 
Tankpasje van de zaak is misschien een oplossing?

Merk je dat hij ook stationair rijk staat? Of onregelmatig loopt?
Is dat verbruik echt bovenmatig? Start hij koud in één keer (rijke motoren doen dat)

Koud moet ie wel even paar keer rond (slaat wel snel aan maar niet instant snel). Volgens internet zou ie 1:16/1:17 prima moeten halen. Verder geen onregelmatig lopen of stationair hoog toerental.

Je hebt toch garantie ?

Maar als ie erg snel terugloopt kan ook evt je vlotter in de tank wat lek zijn.
😕
Dat zou dan eventueel niet afdoen aan het aantal kilometers op één tenk.

@TS, ik denk dat je toch eens moet proberen van vol tot reserve te rijden, km meten of onthouden en dan een keer een eerklijke berekening maken. Wij motorrijders kennen het gevoel van "Goh, is hij nou al leeg???" Helaas heb ik dat ook met bierflesjes...


Heb ik dus een aantal keer gedaan (weliswaar met de ingebouwde trip meter), zowel bij warm als koud weer. Elke keer van vol naar reserve is het 14 liter op 180-190 km. Ga binnenkort voor een tocht naar de UK, daar maar eens een meting met GPS ook doen.
Tandwiel verhouding gewijzigd ? ....kloppen de km's wel ?

Geen gewijzigde verhouding. Km's worden ondersteund met een Tuv rapport van paar maanden voor verkoop. Geen 100% garantie weliswaar.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allen,

- De brandstofmeter is digitaal met 5 blokjes. De 1e 2 kan ik elk ca. 60km mee rijden, de laatste 3 verdwijnen om de ca. 20km. Je zou denken dat de blokjes gelijkmatig moeten verdwijnen.

Bij aanschaf bij de rit terug naar huis uit Duitsland had ik ongeveer 1:15,5 met continu snelweg en 1:13 bij B wegen in DE. Dit is wel gebaseerd op herinneringen en tankbonnetjes, zeker weten doe ik het niet.

Wat zouden punten kunnen zijn waar ik op kan checken?
Alvast bedankt!
Om te beginnen zou ik me niet te veel aantrekken van die digitale blokjes.
Die blokjes worden ook maar gewoon vertaald via een voeler.
(Ik rijd zelf ook met een digi tankmeter (auto). Blokjes klopt weinig van!)

Voor duidelijkheid zou ik eerst maar eens alle benzine-hoeveelheden precies gaan bijhouden en opschrijven, bij toertempo en bij hoge snelheid afzonderlijk. Verder proberen uit te vinden wat als normaal wordt beschouwd voor deze motor.
Hieruit trek je dan steekhoudende conclusies.................
 
hoe lang zijn de stukken die je rijdt bij woon werk. bij relatief korte stukken rij je dus relatief veel met een koude motor en dus een verrijkt mengsel en dus een verhoogd verbruik. een lange afstand (zoals uit duitsland terug) zal altijd zuiniger zijn als veel relatief korte stukjes w/w ook is het nog best fris 's morgens en dat kost ook extra brandstof. en dan heeft het gebruik van de gashendel ook nogal een grote invloed.
verder geeft te zachte banden ook een behoorlijk verhoogd gebruik en en remmen die niet goed vrij komen kost ook behoorlijk wat brandstof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan