Hoog stationair toerental racer?

MotorOllie

MF veteraan
29 okt 2001
1.483
0
Enschede
Ik zag op de site van ten Kate (http://www.tenkateracing.com/vervolg.php?target=motoren-600.php) dat hun CBR600RR stationair 2,500 toeren draait. Nou heb ik me eens laten vertellen dat dat helpt tegen het stuiteren van het achterwiel bij terugschakelen. Dit kan bij Ten Kate echter niet de reden zijn, want die hebben een slipper clutch.

Dus; waarom draaien ze 2,500 toeren stationair?

Wat zijn hier de voor- (en na-?) delen van?
 
Ik hoorde hier voor het eerst over tijdens de circuitdag van 22-08. Mechanicalman vertelde mij hetzelfde (dik 1.500 toeren) om de "hickup" in het oppakken van onderuit op te lossen. De motor gaat vloeiender op het gas reageren.
Direct uitgeprobeerd en het werkt!
 
Heb m'n R6 ook op 2000 rpm staan. Motor rolt dan wat beter door bij gas los en pakt wat vloeiender op.
 
tjah, wat is wijsheid....
Heb de mijne op 3000 toeren staan,
1 : hij is rustiger met aanremmen
2 : hij stuiterd niet bij aanremmen
3 : komt vloeiender de bocht uit

zeg het maar, tis misschien ook wel een kwestie van gewenning

http://www.smoesracing.nl (www.smoesracing.nl)
 
tjah, wat is wijsheid....
Heb de mijne op 3000 toeren staan,
1 : hij is rustiger met aanremmen
2 : hij stuiterd niet bij aanremmen
3 : komt vloeiender de bocht uit

zeg het maar, tis misschien ook wel een kwestie van gewenning

http://www.smoesracing.nl (www.smoesracing.nl)

Marco, dat klinkt toch goed? Of heeft het ook nadelen? Misschien dat het minder goed is bij het onbelast warmdraaien?
 
Marco, dat klinkt toch goed? Of heeft het ook nadelen? Misschien dat het minder goed is bij het onbelast warmdraaien?


Onbelast warmdraaien is nooit goed! Beter starten en wegrijden, rustig natuurlijk totdat de olie warm is en dan gaaasssssss!!!!

Verhoogd stationair toerental is idd fijner in de bochten tijdens de overgang van rem los laten naar gas oppakken.
 
tjah, wat is wijsheid....
Heb de mijne op 3000 toeren staan,
1 : hij is rustiger met aanremmen
2 : hij stuiterd niet bij aanremmen
3 : komt vloeiender de bocht uit

zeg het maar, tis misschien ook wel een kwestie van gewenning

http://www.smoesracing.nl (www.smoesracing.nl)
Heb de mijne ook op 3000 rpm staan om diezelfde redenen, en dat werkt wat mij betreft prima!
 
Mijne stel ik na iedere start af op 3400 ongeveer. Bij 3000 slaat hij af ;)

Over het warmdraaien. Onbelast met hoge teoeren warmdraaien is niet goed voor de krukas en lagers etc. maar 20min. voor de training warm draaien is goed hoor. Daarna even uit zodat de warmte het blok in kan trekken en zo de olie al wat warmer is.
 
mmm, dat verhogen van het stationaire toerental ook maar eens gaan proberen, kan me indenken dat je óok makkelijker door de wat langzamere bochten blijft rollen en dat je in ieder geval je gas nooit helemaal dicht kan gooien en er zo dus ook geen xtra druk op het voorwiel komt = beter. Zo simpel kan het zijn soms. Mensen hier die een r6 bj 99-02 rijden en dit al hebben toegepast? En zoja welk toerental pakken jullie?
 
Laatst bewerkt:
Over het warmdraaien. Onbelast met hoge teoeren warmdraaien is niet goed voor de krukas en lagers etc. maar 20min. voor de training warm draaien is goed hoor. Daarna even uit zodat de warmte het blok in kan trekken en zo de olie al wat warmer is.

:^


*Rolt/rijdt beter naar de bocht toe met minder onbalans (remmen oid).
*pakt beter op met uitkomen van bochten.

Zet hem ook altijd 30 min voor de training of wat dan ook ff aan zodat het blok warm wordt. Dan uit op het punt wanneer normaal de fan in wil gaan slaan.
Dan vlak voor de start nog ff warmdraaien in parc ferme en dan 1e ronde nog beetje kalm aan. Daarna knallen })
Stationair (2.500 tpm) moet dat makkelijk kunnen.
hem koud de baan op sturen om vervolgens na 1 rondje vol te gaan is niet de manier mijn inziens. lagers/olie ed zijn dan nog lang niet op max uizetting/smering.
met een beetje koude dag blijft dan je blok eigenlijk de hele tijd koud en zal je thermostaat niet eens opengaan (bij wijze van spreken).
 
Ik heb 'm nu afgesteld op 1800 tpm... eens kijken wat dat doet, zonodig stel ik 'm dan nog wel hoger af. Bedankt voor de reacties! :Y
 
goeie tip eingelijk ja. Was het helemaal vergeten, terwijl ik het eingelijk wel wist. |(

Deed dit "vroeger" altijd al met mn brommers :X

Stom dat ik er nu niet aan dacht...zit ook vaak met het aan/uit effect te stoeien in langzame bochten, dit lost het wel redelijk makkelijk op!
 
Onbelast warmdraaien is nooit goed! Beter starten en wegrijden, rustig natuurlijk totdat de olie warm is en dan gaaasssssss!!!!

Verhoogd stationair toerental is idd fijner in de bochten tijdens de overgang van rem los laten naar gas oppakken.
:^

wat ik er nog aan toe wil voegen is het nivo waar we oprijden een verhoogd stationair toerental niks uitmaakt. is alleen maar slecht voor je blok...zeker als ie koud is...

vroegah toen we op straat motoren reden liet je je blok ook niet op 3000 toeren stationair op je choke draaien...weten we nog? ;)
 
:^

wat ik er nog aan toe wil voegen is het nivo waar we oprijden een verhoogd stationair toerental niks uitmaakt. is alleen maar slecht voor je blok...zeker als ie koud is...

vroegah toen we op straat motoren reden liet je je blok ook niet op 3000 toeren stationair op je choke draaien...weten we nog? ;)

Welk nivo rij jij dan????
Voeg dat er effe aan toe dan ;)

Denk dat het helemaal niet slecht voor je blok is. Wel natuurlijk als ie koud is. Maar je begint rustig en dan schroef ik hem langzaam op naar 3 a 4 duizend. Ik was gewend 2 takt te racen en vond het een hele uitkomst om toerental op te schroeven. Had mega veel last van stuiterend achterwiel. Ik rij nu al 2 jaar op mijn R6 met toerental rond 3 a 4 duizend toeren en een standaard R6 blok krijg je er niet mee kapot. Maak je mij niet wijs :N

Heb vorige week trouwens een slipper clutch gemonteerd en als het goed is gaat dat nog een heel stuk gemakkelijker :]
 
Spreek voor jezelf zou ik zeggen.
zolang een een barry veneman of arie vos op een volledig standaard motorfiets (600rr of een gxsr1000/600) 98%gehakt maakt van alle mf bezoekers met op fabrieksafsgesteld stationair toerental maak je mij niet wijs dat het iets toevoegd :)

de rijder maakt het verschil....en niet je stationair toerental :)

[opdekastjaagmodus]zet je stationair toerental op 14.000 toeren op je 600, ga je harder de bocht in, en je komt er eerder uit...[/opdekastjaagmodus]
 
Welk nivo rij jij dan????
Voeg dat er effe aan toe dan ;)

Heb vorige week trouwens een slipper clutch gemonteerd en als het goed is gaat dat nog een heel stuk gemakkelijker :]
minder lomp terugschakelen en rustiger de koppeling loslaten + je vering goed afstellen zijn de factoren die verhelpen dat je achterwiel niet aan de slip/stuiter gaan.

slipperclutch is bijzonder handig maar is een "lapmiddel" tegen bovenstaande onderdelen die dan slecht staan afgesteld. Slipperclutch doet eigenlijk het werk van jou linkerhand. neemt niet weg dat het bijzonder handig is!
:Y

wat betreft me nivo...
wat is nivo?
www.motorfreaks.nl/fsget.php?id=15148
http://www.motorfreaks.nl/index.php/dl/2959

dit is 1 van de dingen in motorland die ik doe...kortom ik draag me steentje bij :)
 
[opdekastjaagmodus]zet je stationair toerental op 14.000 toeren op je 600, ga je harder de bocht in, en je komt er eerder uit...[/opdekastjaagmodus]

Je bent me net voor ;) maar ik ben t met je eens.

Een toerental van 1300-1500 is zat voor de meesten van ons maar...... t staat natuurlijk wel stoer
 
Ik zag op de site van ten Kate (http://www.tenkateracing.com/vervolg.php?target=motoren-600.php) dat hun CBR600RR stationair 2,500 toeren draait. Nou heb ik me eens laten vertellen dat dat helpt tegen het stuiteren van het achterwiel bij terugschakelen. Dit kan bij Ten Kate echter niet de reden zijn, want die hebben een slipper clutch.

Dus; waarom draaien ze 2,500 toeren stationair?

Wat zijn hier de voor- (en na-?) delen van?

Lichtere onderdelen zoals krukas, vliegwiel, etc die dermate weinig massa hebben hebben dat een lager stationair de niet mogelijk is :?
 
hoe zit dat bij mooijman bijv. deeptone?

Je kent Paul toch.... doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Ik moet wel toegeven, iedereen heeft z'n eigen rijstijl. Paul's rijstijl is vloeiend en knoerthard. Ik denk dat er hier een hoop rijders zijn die nog wel wat van hem kunnen leren.
 
zolang een een barry veneman of arie vos op een volledig standaard motorfiets (600rr of een gxsr1000/600) 98%gehakt maakt van alle mf bezoekers met op fabrieksafsgesteld stationair toerental maak je mij niet wijs dat het iets toevoegd :)

Ok, schaf de supercorsa`s ,wp vering ,race-academy,enz ook maar af dan ,als dat de benchmark is :W

Als mensen het fijn vinden rijden ,who cares of het wat toevoegd in jouw ogen. :?
 
zolang een een barry veneman of arie vos op een volledig standaard motorfiets (600rr of een gxsr1000/600) 98%gehakt maakt van alle mf bezoekers met op fabrieksafsgesteld stationair toerental maak je mij niet wijs dat het iets toevoegd :)

Dit vind ik dus nergens op slaan. Ongeacht je niveau kan een bepaalde afstelling (zoals verhoogd stat. toerental) je een fijnere fiets geven en dus meer vertrouwen in je fiets. Oftewel je kan sneller worden. Dit neemt echter niet weg dat Arie Vos wel super tijden kan zetten met een std fiets, maar daar hebben we het hier niet over.
 
Je kent Paul toch.... doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Ik moet wel toegeven, iedereen heeft z'n eigen rijstijl. Paul's rijstijl is vloeiend en knoerthard. Ik denk dat er hier een hoop rijders zijn die nog wel wat van hem kunnen leren.
je kan van iedere rijder wel wat leren, in sommige gevallen alleen dan wel hoe het niet moet :P


maar paul rijdt strak idd :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan