Hoog toerental --> Gas dicht --> Knal... ?

BGL Racing

Banned User
16 jan 2003
12.702
2
Twente
Vraagje:

Enkele weken geleden een weekendje weg met een R 1100 Gs, maar onderweg viel 'ie stil. Na lang lang zoeken bleek het een injectie sensor te zijn :? Naja, dat is toen vervangen. Maar sindsdien is er een grote knal te horen als je na hoog toerental het gas dichtdraait. Dit is bijvoorbeeld als je na het inhalen direct af wilt slaan: veel snelheid maken om in te halen, maar daarna toch aardig snel het gas dicht. En niet zomaar een plofje, soms schrik je je rot. Ook de automobilisten achter de motor zie je ineens afremmen 8-) Wel veilig natuurlijk, maar toch niet helemaal zoals het hoort ;)

Het lijkt mij dus dat er gewoon ineens nog brandstof ontbrandt, wat als het ware opgehoopt zit ofzo? Dus het loopt allemaal niet gelijk zoals het hoort? Of leg maar uit als het anders zit ;)

Kan dit dus erg kwaad en valt er zo wat aan te doen ?
 
FF een reactie van Paul uit een ander topic gejat:

Het antwoord op je eerste vraag:
Nee, het is niet schadelijk voor je motor.
Ja, het is wel schadelijk voor je uitlaat, dit omdat het vuurspuwen je demper onnodig heet maakt waardoor het absorbtiemateriaal sneller verbrandt,tevens zorgt het ploffen voor een piekdrukverhoging waardoor je demper kan scheuren of openspringen.(dit komt echter maar zelden voor)
Tweede vraag:
Omdat een open demper meer lucht doorlaat dan een orgineel exemplaar flowt de uitlaat beter, en wordt de druk in het uitlaatsysteem lager.
Daardoor spoelt telkens een klein beetje meer vers mengsel uit jouw cylinders, dit beetje vers mengsel komt dus tussen de hete uilaatgaspulsen
te zitten, en wil dus maar wat graag ontsteken.
Daarbij missen we dus ook een beetje vers mengsel in de verbrandingskamer waardoor de prestaties afnemen, omdat de motor het met minder mengsel moet doen.
Een arm mengsel heeft daarbij de neiging om een motor te laten ploffen/knallen, dus als je de bovenstaande dingen bij elkaar voegt, kan het bijna niet anders dan dat hij gaat ploffen.
Daarbij komt ook nog het feit dat bij een motorfiets de bougie 1 keer vonkt bij de compressieslag, en 1 keer in de klepoverlap
wat eea nog meer versterkt.
Als je de carburatie iets rijker afstelt
dan verdoezel je deze symtomen een beetje,
omdat een rijker mengsel minder snel ploffen teweeg brengt.
Tevens wordt het tekort van mengsel in jouw cylinders iets recht getrokken door het mengsel iets rijker te maken, maar het blijft een lapmiddel.
Derde vraag:
De juiste oplossing is om de nokkenastiming zo te verstellen dat je uitlaatklep net iets eerder sluit, zodat je vers mengsel in de cylinder blijft.
Zo gooi je geen energie weg door je uitlaat, en de motor loopt ook nog eens beter!
Let op, je inlaatnokkenastiming dient ook aangepast te moeten worden afhankelijk van de varandering van de uitlaat(nokkenas).
Het antwoord op het tweede gedeelte van de derde vraag is:
Doordat telkens een beetje vers mengsel over je uitlaatklep strijkt, koelt deze iets af, en dit komt de levensduur zelfs ten goede, zodat je uitlaatkleppen zelfs iets langer meegaan.....

groeten paul.


Alsjeblieft.



zo dan
 
Die reactie van Paul is volgens mij niet zo van toepassing hier. Die is voornamelijk van toepassing op motoren met carburateurs.

Het is namelijk een BMW met injectie. En het probleem is ontstaan na het installeren van een nieuwe injectie sensor.

Ik zou toch even terug gaan naar die dealer van je.
De injectie van je motor is volgens mij niet goed afgesteld, en blijf te lang open staan.

Normaal word bij injectie motoren de benzine toevoer afgesneden wanneer je het gas dicht draait. Dus die knallen die jij hoort horen absoluut niet thuis op een injectiemotor, en zeker niet op een "naaimachientje" als een BMW.
 
Laatst bewerkt:
heeej pas op je woorden he :( ;)

Maar allemaal bedankt voor de tips, is nu toch toe aan z'n 20.000 beurt dus zal er direct naar laten kijken.

Tanx :}
Inderdaad, onze BMW-s zijn geen naaimachientjes, het zijn volwassen stofzuigers! :+

Maar het probleem klinkt bekend, sinds ik een powerchip heb laten plaatsen in mijn R1100R wil hij ook wel eens een plofje ten gehore brengen. Niet keihard geloof ik, maar aangezien ik altijd met gehoorbescherming rijd kan ik dit moeilijk inschatten.

Ik heb altijd gedacht dat het aan de rijkere afstelling als gevolg van die chip lag, maar jouw verhaal daarentegen doet vermoeden dat er inderdaad iets mis is met de afstelling van je GS. Zou ik toch even naar laten kijken door je dealer.

p.s. Die powerchip is een aanrader, hij loopt nu duidelijk mooier en trekt nog beter. Alleen gaat het verbruik wel omhoog, al zal dit voor een deel komen doordat ik natuurlijk ook vlotter ben gaan rijden omdat die chip er anders voor de sier in zou zitten.
 
wat is een injectie sensor????? ik ben automonteur maar heb nog nooit van een injektiesensor gehoord.....het regelapparaat weet toch wanneer hij injecteert,waarschijnlijk bedoel je een andere sensor....


mvg Niels
 
Terug
Bovenaan Onderaan