Hoog toerental of niet?

Fulleke

MF veteraan
23 apr 2003
5.144
6
Moordrecht
Rij je gemiddeld een hoog toerental of heb je , net als ik, omdat ik ook veel autorij denk ik, de neiging om door te schakelen m.a.g. een laag toerental?
(tzal ook wel van de motor afhangen denk ik, maar ik ben toch benieuwd...)
 
Ik schakkel tijdens het warm rijden tussen de 3.500 en 4.000 en als ie warm is gaat ie wel een door tot 7.000. Maar mochten we gaan racen dan tot de 9.500.

En het is een honda vtr, ik ben dus over het algemeen een rustige rijder. O-)
 
Hangt erg af van wat ik aan het doen ben. Als je op klaverblad bezig bent is het meestal 1 versnelling die van laag tot hoog gaat.
Of een mooi snel weg met meerdere afslagen achter elkaar( snelweg bij Bergen op Zoom) dan gaat de teller alleen maar richting rood. Maar als ik "normaal" rij dan zit ik zelf idd vaak in een hogere versnelling met een wat lager toerental. Mijn broer daarentegen met zijn zx-9r rijd liever in een hoog toerental.
Ik vind zelf op langere afstanden lage toeren fijner, hierbij trilt alles ook wat minder. (p.s. rij zelf op een fireblade)
 
Ik rijd meestal hoog vrij hoog in de toeren, dan klinkt me motor teminste een beetje. Maar soms rijd ik ook laag in de toeren ligt aan tijdstip meestal
 
bij toeren met de vriendin kom ik meestal niet boven de 7000, als ik ga gassen met de maten is het regelmatig naar de 11.000
 
Ben bij het toeren nogal een luie rijder en dan hou ik het toerental ook laag (zo rond de 4000)
 
bij ritjes naar m'n werk (200km heen en terug) ga ik op de snelweg direct naar de 6... anders neem ik de versnelling met het mooiste geluid bij die snelheid. *D
 
Bij warm rijden kom ik niet boven de 5000, en tijdens normaal rijden schakel ik rond de 7000 toeren over. Alleen als ik erg wil opschieten trek ik door tot de 9000 (niet elke dag doen met een oude motor ...).
Hij rijdt normaal gesproken het lekkerste tussen de 4000 en 7000 toeren.
 
Warm rijden niet boven de 4000 toeren. Daarna bij normaal rijden gemiddeld 5 a 6000 toeren, maar "een enkele keer" ga ik door tot rond de 10000.
Hangt inderdaad van de fiets af, ik heb een 1000. Bij een 600 trek je meestal veel verder door, want dáár zit het vermogen. Doe je dat nooit, dan wordt de fiets "lui" en gaat ie vaak slechter lopen.
 
In begin liep ik nooit boven 6000, totdat ik uitvond dat bij wat sportiever rijden er veeeeelll meer power erboven zit... :)

dus met woonwerk gewoon relaxed tot 6500...maar anders echt wel tot max...
 
Bij een beetje toeren ergens rond de 6000 tpm. Bij blazen tussen de 8000 en 14500. Dan brabbelt de Leo-Vince zo lief :X
 
warm rijden rond de 5000 toeren.
Doortuffen ga ik naar 10000, en voor het echte betere werk naar de 13500 a 14500

Maar goed, de mijne komt pas tot leven bij 8000 :+


edit: polletje?
 
In de bebouwde kom rij ik meestal laag in de toeren. OP snelweg ff op de juiste snelheid komen, doorschakelen naar zijn 6 en dan zo rond de 6300 toeren. (Tja, ik rij niet harder dan 160km/u)
 
VFR800Fi 1999.
Warmrijden ~5000rpm max.
Met normaal rijden... tot~8000rpm en dan opschakelen.
Snelweg (zeg 120km/h O-) ) gewoon in z'n "6" dus ~4800rpm.
Bij bochten wil ik nog wel eens een tandje terug...~7000rpm.

Is 'ie lekker warm en ik wil even gassen....doortrekken ~11000rpm.
 
is denk ik afhankelijk van de motor, maar als ik op de snelweg rijd dan haal ik de 10k - 13,5k toeren per minuut. En ja, dat is in de 6, en nee ik rijd dan geen 230 km/u maar ik haal plat op de tank de 160 net.

Maargoed, als ik er net mee weg rijd dan blijf ik onder de 8k toeren, maar als hij warm is gaat hij helemaal los (moet ook, anders is het helemaal een traag hok)
 
Bij warmrijden hou ik hem voornamelijk onder de 6000 toeren.

Bij normaal op de snelweg rijden zit je al snel op de 7000 a 8000 toeren in de 6e versnelling, maar ik laat hem meestal wel in een hoge versnelling staan, zodat ie 5000 tot 7000 toeren draait, voornamelijk bij niet-snelweg rijden, want bij 4000 toeren en lager doet ie helemaal niets...

Alleen als ik ga accellereren dan schop ik hem 2 of 3 versnellingen omlaag zodat ie boven de 10000 a 11000 toeren zit en je hem dan lekker door kan trekken tot tegen de 16000 toeren. :}
 
wat voor mogelijkheden zal ik dan doen?

hangt van je motor af--> mijn rode gebied begint bij 14.000
Ik zou gewoon lekker rijden en niet teveel letten op je toerenteller. In het begin gewoon rustig aan, kunnen je banden ook op temperatuur komen (alhoewel met dit weer :X )
 
Terug
Bovenaan Onderaan