Hoog verbruik Bandit 600

hhrulez

MF veteraan
24 apr 2006
2.001
1
Hoevelaken
Mijn Suzuki Bandit uit 1996 verbruikt nu 1:13,2 woon-werkverkeer. Ik schakel daarbij meestal tussen de 4000-5000 toeren. Erg hoog verbruik dus. Nu het volgende.

Ik moet hem dus laten afstellen. Nu dacht ik er gelijk een dynojet kit in te zetten dus ben even gaan rondbellen. Nu heb ik 2 zaken gehad, Power-point en Hilltech maar heb een paar vragen.

Bij power-point vertelde de man mij dat ik eens moest proberen om mijn bandit boven de 6000 toeren te houden omdat dat het werkgebied is en hij dan mogelijk minder zal verbruiken. Is dit een mogelijke oplossing voor het hoge verbruik?

Bij Hilltech vertelde de man mij dat mijn gasbuizen mogelijk versleten waren en dat daardoor het verbruik zo hoog lag. Hij kon dit niet met zekerheid zeggen maar het was zeker een mogelijkheid. Zou dit het geval kunnen zijn of niet? :? :?
Mijn motor heeft bijna 29000km gelopen. Hij zij dat dit meestal voorkwam bij een km-stand tussen de 32000 - 35000km.

Hopelijk kunnen jullie mij van wat informatie voorzien. Alvast heel erg bedankt!!!! :} :}
 
wat is je bandenspanning? en de staat van de ketting? hoe oud is het luchtfilter?

je zou ook eens moto-forte I/II door je tank kunnen gooien. En heb je de motor net? dan kan het best zijn dat ie lang stil gestaan heeft en dan duurt het een paar 100km voordat je benzine verbruik weer normaal is.
 
wat is je bandenspanning? en de staat van de ketting? hoe oud is het luchtfilter?

je zou ook eens moto-forte I/II door je tank kunnen gooien. En heb je de motor net? dan kan het best zijn dat ie lang stil gestaan heeft en dan duurt het een paar 100km voordat je benzine verbruik weer normaal is.
Banden heb ik vorige week opgepompt. Voor: 2.4 Achter: 2.8.
Ik heb de motor sinds vorige jaar december in mijn bezit en sindsdien toch al 5000km gereden. De ketting is ook nog zeker niet aan vervanging toe, nog niet halverwege.
Wanneer het luchtfilter voor het laatste vervangen is weet ik niet. Heeft dit ook invloed op je verbruik? :? :? (ben niet super technisch maar klinkt niet echt logisch voor mij)
 
Viercilinders hebben inderdaad een hoger werkgebied 5k toeren kan dan te laag zijn.

Voor een idee dit is een uitdraai van een bandit 600:
600Bandit_dyn_pot.gif


Waarschijnlijk zit je net 1 versnelling te hoog en moet de motor een beetje zwoegen, daardoor kan je verbruik wat hoger liggen.
 
Banden heb ik vorige week opgepompt. Voor: 2.4 Achter: 2.8.
Ik heb de motor sinds vorige jaar december in mijn bezit en sindsdien toch al 5000km gereden. De ketting is ook nog zeker niet aan vervanging toe, nog niet halverwege.
Wanneer het luchtfilter voor het laatste vervangen is weet ik niet. Heeft dit ook invloed op je verbruik? :? :? (ben niet super technisch maar klinkt niet echt logisch voor mij)


een smerig luchtfilter zorgt idd voor een hoger verbruik, net zoals die andere dingen die ik poste. Ik zou dan toch ook idd een versnelling lager proberen....
 
Hoeveel km heeft de motor gelopen?

En ik zou zeker niet beginnen met kitjes voor de afstelling maar eerst zorgen dat alles orgineel goed is (grote beurt?).

Woon-werk verkeer lijkt mij een redelijk rustige rijstijl opleveren vanwege de vele koekblikken? Om dan te zeggen dat je boven de 6000tpm moet blijven vind ik wel heel kort door de bocht. Met 4 a 5ktpm moet je echt wel normaal met het verkeer mee kunnen komen zonder op een hoog verbruik uit te komen. En 1 op 13 is inderdaad veel te hoog voor een bandit.
 
Hoeveel km heeft de motor gelopen?

En ik zou zeker niet beginnen met kitjes voor de afstelling maar eerst zorgen dat alles orgineel goed is (grote beurt?).

Woon-werk verkeer lijkt mij een redelijk rustige rijstijl opleveren vanwege de vele koekblikken? Om dan te zeggen dat je boven de 6000tpm moet blijven vind ik wel heel kort door de bocht. Met 4 a 5ktpm moet je echt wel normaal met het verkeer mee kunnen komen zonder op een hoog verbruik uit te komen. En 1 op 13 is inderdaad veel te hoog voor een bandit.
De motor heeft bijna 29000km gelopen.

Ik dacht juist, het gewoon afstellen kost ook een hoop geld dus dan laat ik er maar gelijk een dynojet kit inzetten. Loopt ie ook gelijk mooi maar geen goede gedachte dus?? :? :? :?
 
Laatst bewerkt:
De motor heeft bijna 29000km gelopen.

Ik dacht juist, het gewoon afstellen kost ook een hoop geld dus dan laat ik er maar gelijk een dynojet kit inzetten. Loopt ie ook gelijk mooi maar geen goede gedachte dus?? :? :? :?


Lijkt me wat te veel van het goede, misschien nieuwe bougies, nieuw luchtfilter en afstellen, bij 29000km is er volgens mij niet zoveel sltijtage dat het verbruik er zo sterk van oploopt zoals jou motor.

Vergelijk,...mijn Bandit 1200 doet woon/werk gemiddeld 1 op 17,5 en dat is een bekende zuiplap die 1200. Dus 1op 13 is veel te hoog.

Of je woonwerk is heel erg kort,..dat zou ook weer kunnen :?
 
Lijkt me wat te veel van het goede, misschien nieuwe bougies, nieuw luchtfilter en afstellen, bij 29000km is er volgens mij niet zoveel sltijtage dat het verbruik er zo sterk van oploopt zoals jou motor.

Vergelijk,...mijn Bandit 1200 doet woon/werk gemiddeld 1 op 17,5 en dat is een bekende zuiplap die 1200. Dus 1op 13 is veel te hoog.

Of je woonwerk is heel erg kort,..dat zou ook weer kunnen :?
Mijn woon-werkverkeer is 22km enkele reis. Is dat kort of lang?

Ben net even langs mijn dealer gereden en die vermoed ook dat de gasbuizen vervangen moeten worden. Dit verbruik vond hij ook absurd hoog.......
Toen ik hem vertelde over de dynojet kit dacht hij dat de gasbuizen (geleiders zoals hij ze noemde) er ook bij in zetten. Dit zou wel erg gunstig zijn want dat scheelt toch weer 100euro!!!! Persoonlijk dacht ik dat alleen de gasnaalden er bij zaten. Wie weet wat hiervan waar is?? :? :?

Iedereen al bedankt voor alle tips en info!!! Meer is natuurlijk altijd welkom!! :Y :Y
 
Banden heb ik vorige week opgepompt. Voor: 2.4 Achter: 2.8.
Ik heb de motor sinds vorige jaar december in mijn bezit en sindsdien toch al 5000km gereden. De ketting is ook nog zeker niet aan vervanging toe, nog niet halverwege.
Wanneer het luchtfilter voor het laatste vervangen is weet ik niet. Heeft dit ook invloed op je verbruik? :? :? (ben niet super technisch maar klinkt niet echt logisch voor mij)

Als je luchtfilter (verstopt) zit of te oud is dan is er teveel weerstand . Je motor krijgt dus minder lucht dan normaal. Hierdoor ga je extra gas geven. De benzine/luchtverhouding is daardoor ook te hoog.
Een verstopt filter is de meest belangrijke oorzaak van een hoog verbruik. Meer nog dan bandenspanning en ketting.
 
De motor heeft bijna 29000km gelopen.

Ik dacht juist, het gewoon afstellen kost ook een hoop geld dus dan laat ik er maar gelijk een dynojet kit inzetten. Loopt ie ook gelijk mooi maar geen goede gedachte dus?? :? :? :?

Een dynojet kit is alleen een andere afstelling, dat wil nog niet zeggen dat het de goede afstelling is. Het word normaal gebruikt in combinatie met andere motorische aanpassingen zoals een ander uitlaatsysteem en/of luchtfilter.
Als je motor helemaal standaard is heb je dat (gelukkig) niet nodig.

Maar zijn nieuwe gasbuizen zo duur dan?
 
Een paar dingen (tamelijk makkelijk) niet vergeten (óók) te checken:

- volkomen "door-ademing" van zgn overloop (= vlotterkamerventilatie) van vrije lucht tot binnenin vlotterkamer(s).
- vlotternaaldje(s) onder goed vergrootglas bekijken op vervorming/slijtage en vooral het (modern, veelal) rubber/kunststof sluit-puntje.
- evt extra kunststof/rubber daar waar vlotternaaldpuntje wordt opgevangen (brandstoftoevoer-afsluiting)
- soepel lopende overbrenging tussen vlotter en vlotternaaldje
 
Ik weet niet waardoor het verbruik zo hoog ligt maar de Bandit 600 type 2004, die ik heb gehad was een stuk zuiniger.
Het was een enkele reis van 15 km, alleen maar 60 en 80 km wegen. Hij reed 1:23, en altijd om de week en op de zelfde weg moest ik het benzinekraantje omzetten :) Ik kwam overigens niet boven de 5000 rpm uit.

Maris
 
Ik ben nu wat hoger in toeren gaan rijden en schakel nu tussen de 4000/5000 toeren.
Het verbruik is inderdaad al een stuk minder geworden. Het verbruik is nu 1:16 - 1:17 ongeveer.
Met een beetje afstellen, luchtfilter schoonmaken (wordt straks toch vervangen door KN-filter), etc. moet ik toch een goed verbruik kunnen halen denk ik. Bedankt voor alle tips!!!! :} :}

Het is voor het blok niet erg als ik vanaf een koude start tussen de 4000/5000 toeren ga rijden? Niet te veel toeren? :? :?
 
Maak je wel minstens een keer per 14 dagen een rit van meer dan 100km? Korte ritjes veroorzaken wazige ellende èn extra slijtage.
De laatste tijd niet meer (oh jawel, van de week heen en weer naar Nijmegen vanuit Amersfoort, 140km). Normaal toer ik alleen maar met mijn motor en gebruik ik hem niet voor woon-werkverkeer. Dan rij ik altijd minimaal 100km dus dat komt wel goed!
 
Ik ben nu wat hoger in toeren gaan rijden en schakel nu tussen de 4000/5000 toeren.
Het verbruik is inderdaad al een stuk minder geworden. Het verbruik is nu 1:16 - 1:17 ongeveer.
Met een beetje afstellen, luchtfilter schoonmaken (wordt straks toch vervangen door KN-filter), etc. moet ik toch een goed verbruik kunnen halen denk ik. Bedankt voor alle tips!!!! :} :}

Het is voor het blok niet erg als ik vanaf een koude start tussen de 4000/5000 toeren ga rijden? Niet te veel toeren? :? :?

Man dat ding kan 12000 toeren draaien het is ook nog een oliekoeler lees : het kogelvrije blok van suzuki. ik heb een gsxr 750 uit 1990 met 103000 km op den teller rij hem netjes warm tot ca 6000 toeren en als hij en ik er zin in hebben gaat het hok open tot de 13000 toeren,slijtage : nihil dus gas erop,sterker nog daar is je blok op ontworpen :P

p,s als je te weinig toeren met die fiets draait heb je ook nog grote kans dat je flinke koolstof afzetting aan je cilinderkop krijgt en da's niet zo goed dus als ie warm is draai hem gerust maar eens open ,je fiets kan dat makkelijk hebben})
 
Laatst bewerkt:
Mijn Suzuki Bandit uit 1996 verbruikt nu 1:13,2 woon-werkverkeer. Ik schakel daarbij meestal tussen de 4000-5000 toeren. Erg hoog verbruik dus. Nu het volgende.


en:


Ik ben nu wat hoger in toeren gaan rijden en schakel nu tussen de 4000/5000 toeren.
Het verbruik is inderdaad al een stuk minder geworden. Het verbruik is nu 1:16 - 1:17 ongeveer.


Het is voor het blok niet erg als ik vanaf een koude start tussen de 4000/5000 toeren ga rijden? Niet te veel toeren? :? :?


wat is het verschil dan?

enne 5000 toeren vind ik niet zoveel voor een blok wat er 12000 kan maken
 
ja ik zie ook geen verschil???
maar pas op met dynoyet ik heb een vriend met een carb varadero had ook dyno genomen en hij reageerde iets beter op het gas maar verbruikte nog net zoveel
ik had een kle en daar kreeg ik 5pk meer aan het aw en was stukken zuiniger dus vraag ff bij de bandit club
 
Het verbruik was 1:13.8 en is nu 1:16 dus dat is toch wel een verbetering. Na het stellen van de kleppen en een dynojet kit (of gewoon afstellen) hoop ik een nog iets beter verbruik te hebben en dan ben ik wel tevreden.

Ik zal bij mijn Bandit-vrienden :+ even informeren of ze goede ervaringen hebben met een dynojet.

Iedereen hartelijk dank voor alle tips/opmerkingen *O* *O* *O* :} :} :}
 
Laatst bewerkt:
Ik maak wel meer toeren dan ik eerst deed. Voorheen schakelde ik tussen de 3000/4000. Nu schakel ik tussen de 4000/5000-6000 toeren. Dit is meer het "werkgebied" van de Bandit en loopt daardoor zuiniger......

Laatste meting van het verbruik is 1:17.4 :Y :Y

@modje: Van mij mag er een slotje op aangezien het probleem is opgelost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan