Hoog verbruik, knallende uitlaat.

Bonerhead

MF'er
11 apr 2015
48
0
Beste MF'ers,

Sinds een tijdje een Vance and Hines Cruzers uitlaatsysteem op de Dragstar 650. Erg tevreden mee! Laatste paar dagen het verbruik bij gehouden en dat zag er niet best uit. Reed +- 150 km op een volle tank. Had er 14 L ingegooid. Verbruik van ongv 1:10.. Kan nooit goed zijn! Het verbruik van andere mensen met een Dragstar 650 ligt rond de 1:20. Ook maken de uitlaten af en toe een knallend geluid bij het loslaten van het gas.

Weet iemand wat hier aan de hand is? Zou het een optie zijn om naar een garage met zo'n Dynorun te gaan?
 
Ergens op gebaseerd of gewoon gevoel? Heb mijn motor opnieuw laten afstellen op de testbank na het plaatsen van een open luchtfilter, dubbele sportdempers, geen db-killers en weghalen van katalysator.

De tuner heeft mij aangegeven dat het opnieuw afstellen eigenlijk zonde van het geld en de moeite was, de motor gaat niet zomaar anders rijden.

Welke tuner is dat?
Dus open uitlaat en/of open KN filters plaatsen zonder af te stellen??
Als je 1 op 5 wilt rijden met dikke knallen dan hoeft het idd niet.
 
Dat is best veel geld voor een testbank...
Ik was €150 kwijt. Daarvoor krijg je een specialist die een dik uur de tijd neemt, de motor op de testbank zet, via de pc een nieuwe mapping inleest en enkele test runs uitvoert.

Waar heb je dit laten doen?


Beste MF'ers,

Sinds een tijdje een Vance and Hines Cruzers uitlaatsysteem op de Dragstar 650. Erg tevreden mee! Laatste paar dagen het verbruik bij gehouden en dat zag er niet best uit. Reed +- 150 km op een volle tank. Had er 14 L ingegooid. Verbruik van ongv 1:10.. Kan nooit goed zijn! Het verbruik van andere mensen met een Dragstar 650 ligt rond de 1:20. Ook maken de uitlaten af en toe een knallend geluid bij het loslaten van het gas.

Weet iemand wat hier aan de hand is? Zou het een optie zijn om naar een garage met zo'n Dynorun te gaan?

1:10 voor een 650 is wel erg veel. zelfs mijn 1100 doet het altijd beter dan 1:10.
Met een rustige rijstijl moet een 650 makkelijk 1:18-20 kunnen rijden.

m.a.w. er moet een duidelijke fout in die motor of de afstelling zitten.
Ik ben er altijd voorstander van om de meest simpele voor de hand liggende zaken zelf te checken en op te lossen. Geld uitgeven kan altijd nog.

Hier een hele simpele: Blijven er misschien remmen hangen? geen idee hoe die fiets er uit ziet maar een trommelrem die iets aanloopt of een remklauw die blijft hangen zorgt ervoor dat je continu meer gas moet geven om op snelheid te komen en te blijven.

Dat bedoel ik, verbruik ligt gewoon veel te hoog. Bedankt voor de tip. Denk niet dat dit het geval is, heb bij aankoop een volledige aankoopkeuring laten doen en dit is hooguit 2000km terug gebeurd.

De kosten zullen niet in de run zitten, maar in het opnieuw afstellen. Een run is in Rockanje iets van 50,- euro. En misschien zelfs 25 op de eerste zaterdag van de maand, maar dat weet ik niet zeker...

Het kan zijn dat het ploffen eerder niet is opgevallen, doordat de orginele uitlaat een reflectie demper was. Waarbij de schotten tevens als vlamdover dienen en de nieuwe uitlaat een absorbtie/straightthrough type is en de ploffen dus beter hoorbaar zijn.

Is de orginele uitlaat zwart uitgeslagen aan de achterzijde? Dat is nl. een aardige indicator voor een te rijke afstelling.

Nee, op de originele uitlaat zijn geen verkleuringen te zien.
 
Merk trouwens ook dat de motor af een toe een heeeel klein beetje hapert/traag reageert op het gas geven, misschien dat er bij iemand hier een belletje gaat rinkelen? ;(
 
In de stad kan een motor gerust 1 op 10 lopen. Als je stilstaat met draaiende motor is het verbruik zelfs 1 op oneindig!

Een motor die 1 op oneindig loopt, daar ben ik al jaren naar op zoek.
Je gooit er 1 keer 1 liter benzine in en daarna nooit meer tanken. Ideaal!!!

Dan denk ik dus dat je bedoelt 1 op 0.
1 Liter benzine verstookt op 0,0 km
 
Ik heb zelf een xvs650 gehad, en ook met de carburateurs zitten sleutelen na een nieuwe uitlaat.

Achtergrondinfo: De standaard afstelling met de standaard (tamelijk restictieve) reflectieuitlaten is vrij arm, en zelfs met behoorlijk vlot rijden loopt een dragstar650 ong 1:20/1:22. Dit is echt een dragstar650 dingetje.
Ook met de standaard uitlaten is het voor een goede afstelling al nodig om aardig grotere main jets te monteren. Uit mijn hoofd (het is al even geleden) zijn de standaard Mikuni main jets .90, en komt een .110 al meer in de richting van hoe het hoort.
Met een (half) open uitlaat moet de afstelling op een dragstar650 zeker opnieuw gedaan. Punt. Maar dat is niet alles, heb je het luchtfilterhuis al eens bekeken van binnen? Bij de standaard restrictieve uitlaten hoort een restrictieve inlaat, en het luchtfilter haalt zijn lucht door een piepklein gaatje aan de achterkant van het luchtfilterhuis. Verbruikcijfers ging Yamaha voor rijplezier.
Advies: check www.650ccnd.com met info over hoe je luchtfilterhuis aan te passen na installatie van andere uitlaten. Dat is echt nodig. Daarna moet de afstelling gedaan worden, want af fabriek is het al op het randje met de standaard uitlaat/inlaat. Voordeel is dat de Mikuni sproeiertjes voor een knaak te koop zijn, en binnen 5 minuten verwisseld kunnen worden. Pilotjets gewoon laten zitten, het gaat om de mainjets. Stationair afstelling is prima te doen met de stelschroef. Met andere uitlaten en aangepast luchtfilterhuis heb je mainjets van .120/.130 nodig, ipv .90. Dat is flink anders.
Op www.650ccnd.com is ook een lijst te vinden met gebruikte sproeiers bij bepaalde setups, wat een goed startpunt (!) kan zijn voor verdere afstelling. Tot zover dat

Je hebt (als ik het zo hoor) 2 problemen:
Het ploffen uit de uitlaat is normaal een arme afstelling stationair, te weinig benzine om te ontbranden, en cumuleert in de uitlaat om daar alsnog te verbranden. Gebruikelijk na installatie van andere uitlaten. Remedie is om de stelschroef stationair te verstellen. Zie 650ccnd voor een goede indicatie voor een ruwe afstelling (3.5 slagen los ofzo). Nogmaals, finetuning desgewenst op een testbank!

Met dit alles heb je een motor die veeel beter op het gas reageert, en een stuk vlotter is. Je loopt alleen te snel uit de 5e versnelling. Dan nog loopt zo'n motor bij meest volgas wegtrekken ongeveer 1:17, 1:19.

Met het enorme verbruik van jou kan hij niet fatsoenlijk rijden. Ik zou het eerder zoeken in lekkage van de benzinekraan of vlotters. De benzinekraan werkt niet op vacuum, en lekken op deze leeftijd allemaal. De vlotters kunnen ook een probleem zijn. Weet je trouwens zeker dat er geen benzine via je vlotters in je cilinders, en dus olie gelekt is? Haal de olievuldop er af en ruik eens. Je moet absoluut geen vleugje benzine ruiken. Anders stoppen met rijden!
Dat hij wat traag (lui) reageert op gas klinkt weer meer als te rijk, wat bij standaard sproeiers alleen door foutieve vlotters veroorzaakt kan worden. Checken dus.

Dit verhaal lijkt mij een goed begin. Mikuni carburateurs zitten dusdanig simpel in elkaar dat dat prima zelf te doen is. Gaat dit je al boven de pet, vergeet dan alles en breng hem gewoon naar een garage of testbank, en lap die paar honderd euro even.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan