hoog verbruik

Viccie

MF veteraan
Donateur
8 mrt 2003
45.304
41
Breda
UPDATE 30-6: de carbs zijn vervangen door anderen exemplaren en daarmee zijn de problemen ook opgelost *O*
Catje loopt nu weer rond de 1 op 20, maar wat nou het probleem was.. geen idee -O-



mijn lieve trouwe thundercatje die mij nooit in de steek laat O-) heeft de vervelende eigenschap dat ze nog wel een slokje lust. Als ik het zo eens bijhoud kom ik op een verbruik van rond de 1:15, terwijl mijn collega-thundercatrijders ruim boven de 1:20 zitten :?

Ter illustratie: we zijn een paar weken terug naar zuid-frankrijk geweest waarbij er nog een andere cat meereed. Tot aan luxemburg was 291km en die benzinepomp heb ik op de laatste druppels gehaald. Bij het tanken ging er 18,3 liter in de tank, terwijl de andere catter er maar 14 liter inkreeg na die 291 km (en ja, we hadden tegelijk getankt toen we wegreden :P ). Een verschil van ruim 4 liter!

Iemand die enig idee heeft waar ik dat hoge verbruik zou moeten zoeken en wat er aan te doen valt? Het is geen standaard catje, ik heb een Bos uitlaat, een K&N luchtfilter en een Factory-kit. Maar volgens mij moet dat niet zoveel uitmaken?

Wie weet hoe ik mijn verbruik wat kan terugdringen? (Minder rijden is geen optie :P )



Zie mijn update:
schopje *D


Ik heb laatst de cat op de bank gehad bij Paul Ritzen en hij blijkt dus rijkelijk te rijk te lopen. How come? De sproeiers zijn een beetje uitgesleten door het gebruik. Volkomen normaal na dik 45.000 km :P Het vervangen van de sproeiers is echter een prijzig geintje aangezien er dan én nieuwe sproeiers in moeten én de cat moet terug op de bank om af te stellen. Zou het mogelijk zijn om de hele carburateurs eraf te halen en er een andere set carburateurs (met originele naalden en sproeiers) erop te zetten? (En uiteraard ff synchroniseren).



ik heb hier nog een set originele carburateurs liggen van een cat, vandaar ;)
 
Laatst bewerkt:
Hoe vaak moet ik je nou vertellen dat die cat 6 versnellingen heeft :+

serieus:

Heb je al eens naar de afstelling van die kit gekeken / laten kijken.
 
Hoe vaak moet ik je nou vertellen dat die cat 6 versnellingen heeft :+

serieus:

Heb je al eens naar de afstelling van die kit gekeken / laten kijken.


meer dan de eerste 2 heb je toch niet nodig })

Maar daar had ik ook al es aan zitten denken. Cat op de testbank en dan es kijken of ie goed afgesteld staat. Zou dat zoveel verschil kunnen maken een slechte afstelling? En wat valt er eigenlijk af te stellen aan zo'n kit?
 
meer dan de eerste 2 heb je toch niet nodig })

Maar daar had ik ook al es aan zitten denken. Cat op de testbank en dan es kijken of ie goed afgesteld staat. Zou dat zoveel verschil kunnen maken een slechte afstelling? En wat valt er eigenlijk af te stellen aan zo'n kit?

Ik heb geen idee. Was gewoon het eerste wat in me opkwam. Lijkt me dat wanneer je zo'n kit plaatst je toch ook je motor opnieuw moet afstellen. Slechte afstelling kan wel een hoger verbruik tot gevolg hebben dus je kunt het allicht eens proberen.
 
Ik heb geen idee. Was gewoon het eerste wat in me opkwam. Lijkt me dat wanneer je zo'n kit plaatst je toch ook je motor opnieuw moet afstellen. Slechte afstelling kan wel een hoger verbruik tot gevolg hebben dus je kunt het allicht eens proberen.

die kit zit er al drie jaar in ofzo :P
Die kit is ingebouwd door Adrie Spierings volgens mij en daar is ie ook afgesteld.

Je kunt ook gewoon VTR gaan rijden, heb je standaard hoog verbruik.....

Probleem opgelost :P

:+
 
Is dat Hilltech?

Misschien is de afstelling niet helemaal meer up to date. Zijn de carbs wel een beetje bijgehouden qua synchronisatie bijvoorbeeld? Luchtfilter schoon?

carbs worden regelmatig met de beurtjes gesynchroniseerd (ja, dat laat ik doen, tis dus niet mijn geprutst :P ) en luchtfilter is ook schoon.

Waar zou ik eens langs kunnen voor die afstelling (goed adresje?) en wat doen ze dan?
 
Ik heb wel geen thundercat maar een M750 met carbs. Er zit ook een kit op, een dynojet, en het verbruik cirkelt rond de 7,5 à 8 l/100Km.

Vandaag ga ik de kit eraf halen in de hoop dat het verbruik zal dalen.

Ciao
 
carbs worden regelmatig met de beurtjes gesynchroniseerd (ja, dat laat ik doen, tis dus niet mijn geprutst :P ) en luchtfilter is ook schoon.

Waar zou ik eens langs kunnen voor die afstelling (goed adresje?) en wat doen ze dan?

MADracing in N-Scharwoude... :P (superzaak :} )

je moet wel een tent opzoeken waar ze er verstand van hebben, mijnes liep 1:12 :X toen ik hem bij Mobu in enkhuizen op de bank zette kreeg ik te horen dat alles prima was en m'n brandstof/lucht verhouding 1:14 was (prima dus) bij MADracing na een paar maanden maar weer eens op de bank gezet (want al na 170 km je lampje aangaat en je dus 16 liter hebt verbrandt weet je dat het niet helemaal in de haak is O-) ) en daar bleek dus dat mengsel voor meer dan 50% van m'n toeren berijk onder de 1:11,7 (z'n detectiegrens :X )te zitten...

met een dynojet kit kan je er dan kleinere sproeiers inzetten zodat het mengsel weer meer naar de optimale verhouding opschuift...

of je kan hem van een dijk afflikkeren en een zuinigere motor kopen :+ (misschien hadden wij gewoon 2 rotte appels te pakken :P )
 
Kan ook zijn dat de naalden en/of naaldbuizen versleten zijn. Kan goed, want de dynojet naalden hebben een ruwer oppervlak dan de standaard naalden en schrapen de naaldbuizen kaopt en/of zijn zachter en dus slijten ze harder.

Heb je zwarte droge aanslag in de uitlaat? dat is onverbrande brandstof, oftewel roet.
Ik zou hem eens op een testbank zetten.

Overigens, een open uitlaat verbruikt meer brandstof.
 
die kit zit er al drie jaar in ofzo :P


En je hebt hem nooit laten controleren. :?

Doet me meteen denken aan die vrouw die met haar auto bij de keuring kwam:
"Bandenspanning conroleren? Dat doen ze toch ieder jaar bij de grote beurt"

Kan ook zijn dat de naalden en/of naaldbuizen versleten zijn. Kan goed, want de dynojet naalden hebben een ruwer oppervlak dan de standaard naalden en schrapen de naaldbuizen kaopt en/of zijn zachter en dus slijten ze harder.

:^

Daarnaast ligt het er ook aan bij welk weer je motor is afgesteld, als hij ergens op een droge dag in januari op de bank is geweest staat hij nu met dit weer aan de rijke kant.
Natuurlijk zegt iedere tuner dat de software dat corrigeert bla bla etc etc, maar het maakt wel degelijk verschil in afstelling.
 
En je hebt hem nooit laten controleren. :?

Doet me meteen denken aan die vrouw die met haar auto bij de keuring kwam:
"Bandenspanning conroleren? Dat doen ze toch ieder jaar bij de grote beurt"

ik vind dat er toch wel een redelijk verschil zit tussen het controleren van bandenspanning en zo'n kitje :P

Is er enige manier waarop ik zelf kan zien of die naalden versleten zijn en zo ja, kan je dan gewoon nieuwe halen en die er in zetten?
Misschien binnenkort toch maar eens ergens hier in de buurt op een testbank zetten. Iemand een goed adres hier in brabant? (Ritzen?)
 
Kom maar langs :) Kost niet teveel voor jouw heb ik speciaal een augustus aanbieding.

ik zie het :)
Al denk ik dat het niet speciaal voor mij is :+

zal waarschijnlijk volgende week worden. Ik bel morgen wel ff. :)

Stel nou dat die gasnaalden versleten zijn, hebben jullie die daar ook liggen enzo?


[me]Viccie weet al best wel wat van het sleutelen met motoren, maar gasnaalden zijn nieuw.[/me]
 
ik zie het :)
Al denk ik dat het niet speciaal voor mij is :+

zal waarschijnlijk volgende week worden. Ik bel morgen wel ff. :)

Stel nou dat die gasnaalden versleten zijn, hebben jullie die daar ook liggen enzo?


[me]Viccie weet al best wel wat van het sleutelen met motoren, maar gasnaalden zijn nieuw.[/me]

Niet in voorraad denk ik, maar eerst maar eens kijken.
 
Doordeweeks geen afspraak nodig :) . Donderdag avond en zaterdag wel anders wordt het dan wat te vol en krijgen we rijen te staan. 't moet wel leuk blijven en niet teveel op werken lijken :)
 

vind het best, gaat nog een Catje met me mee trouwens dan maar welke dag had je in gedachten want ben bang dat ik ivm werk alleen maar op een zaterdag kan B|
tenzij ik vanmiddag nog vrij kan krijgen ... dan knal ik snel even die kant op :9~

oh en nu zaterdag gaat moeilijk worden want het is kermis en ben bang dat ik dan niet mag rijden :+
 
Laatst bewerkt:
vind het best, gaat nog een Catje met me mee trouwens dan maar welke dag had je in gedachten want ben bang dat ik ivm werk alleen maar op een zaterdag kan B|
tenzij ik vanmiddag nog vrij kan krijgen ... dan knal ik snel even die kant op :9~

oh en nu zaterdag gaat moeilijk worden want het is kermis en ben bang dat ik dan niet mag rijden :+

mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een doordeweekse dag aangezien ik doordeweeks altijd redelijk veel vrij ben maar alle weekends zitten altijd vol :P
De komende 4 zaterdagen zit ik sowieso al vol '(
Ik wil eigenlijk proberen om komende week al even langs te gaan om te kijken daar.


Doe dan ook ff een mailtje mijn kant op, kan ik ook eens gaan kijken daar . .

[me]kneeslider is een bange poeperd en durft niet zomaar ergens heen alleen O-) ;) [/me]

ik knal wel een mailtje jouw kant op :P
Jij kan zeker ook alleen maar in de weekends?
 
Terug
Bovenaan Onderaan