hoog verbruik

Viccie

MF veteraan
Donateur
8 mrt 2003
45.304
41
Breda
UPDATE 30-6: de carbs zijn vervangen door anderen exemplaren en daarmee zijn de problemen ook opgelost *O*
Catje loopt nu weer rond de 1 op 20, maar wat nou het probleem was.. geen idee -O-



mijn lieve trouwe thundercatje die mij nooit in de steek laat O-) heeft de vervelende eigenschap dat ze nog wel een slokje lust. Als ik het zo eens bijhoud kom ik op een verbruik van rond de 1:15, terwijl mijn collega-thundercatrijders ruim boven de 1:20 zitten :?

Ter illustratie: we zijn een paar weken terug naar zuid-frankrijk geweest waarbij er nog een andere cat meereed. Tot aan luxemburg was 291km en die benzinepomp heb ik op de laatste druppels gehaald. Bij het tanken ging er 18,3 liter in de tank, terwijl de andere catter er maar 14 liter inkreeg na die 291 km (en ja, we hadden tegelijk getankt toen we wegreden :P ). Een verschil van ruim 4 liter!

Iemand die enig idee heeft waar ik dat hoge verbruik zou moeten zoeken en wat er aan te doen valt? Het is geen standaard catje, ik heb een Bos uitlaat, een K&N luchtfilter en een Factory-kit. Maar volgens mij moet dat niet zoveel uitmaken?

Wie weet hoe ik mijn verbruik wat kan terugdringen? (Minder rijden is geen optie :P )



Zie mijn update:
schopje *D


Ik heb laatst de cat op de bank gehad bij Paul Ritzen en hij blijkt dus rijkelijk te rijk te lopen. How come? De sproeiers zijn een beetje uitgesleten door het gebruik. Volkomen normaal na dik 45.000 km :P Het vervangen van de sproeiers is echter een prijzig geintje aangezien er dan én nieuwe sproeiers in moeten én de cat moet terug op de bank om af te stellen. Zou het mogelijk zijn om de hele carburateurs eraf te halen en er een andere set carburateurs (met originele naalden en sproeiers) erop te zetten? (En uiteraard ff synchroniseren).



ik heb hier nog een set originele carburateurs liggen van een cat, vandaar ;)
 
Laatst bewerkt:
Dikwijls is een wat hoger verbruik te wijten (onder andere) aan de banden.
Ik heb es een ardennenrit onbewust met te lage bandenspanning gereden (slecht geijkte luchtpomp) voor 1.8 ipv 2.3 en achter 2.0 ipv 2.6, dat resulteerde in een sterk hoger verbruik: 6.5l/100 ipv 5.0 !!!!!!! (div900s touring rijgedrag).
In de ardennen dan bandenspanning gecorrigeerd, en na de terugrit over grotendeels zelfde route en zelfde rijstijl was men verbuik terug naar 5.0 gezakt. 1.5l/100 extra enkel en alleen door te lage bandenspanning.

As ik tour aan 7000rpm dan ist verbruik 7/100, aan 5000rpm (=120km/h in 5e -hoogste) dan ist verbruik 6liter/100km, en kleine weggetjes aan 3000rpm max (jaja da gaat prima) dan zakt het verbruik naar .. 4.5l/100.

scheelt nogal ....
 
Je hebt diverse middelen (bij benzinepomp tot automaterialenzaak te verkrijgen). Je hebt dit van merken als WYNNS en TUNE APP, etc.
Als je toch je carbs eraf hebt kun je ze ook met een spray of badje volledig schoonmaken.
:^

forte motopower (alleen bij motorzaken), of andere brandstofsysteem reiningingsmiddelen, verschillende merken, verschillende prijzen . ..
 
:^

forte motopower (alleen bij motorzaken), of andere brandstofsysteem reiningingsmiddelen, verschillende merken, verschillende prijzen . ..

Zeg kneeslider, waarom markeer je mijn opmerking met :^ ?
Ben jij degene die ik eruitgereden heb, of had je zin om iemand af te z@*ken?

Wat ik heb aangegeven is dat je twee en meer merken hebt om je carbs te reinigen.
Ìk heb zeer goede ervaringen met WYNNS; maar ja i'm stupid not? |(
 
Zeg kneeslider, waarom markeer je mijn opmerking met :^ ?
Ben jij degene die ik eruitgereden heb, of had je zin om iemand af te z@*ken?

Wat ik heb aangegeven is dat je twee en meer merken hebt om je carbs te reinigen.
Ìk heb zeer goede ervaringen met WYNNS; maar ja i'm stupid not? |(
oei hete aardappels gegeten?

:^ betekent dat ik het met je eens ben ;) , ga anders eens verder hier rondkijken vorodat je iemand afzeikt ja :Z

een sorry aan mijn adres is nu op z'n plaats 8-)
 
oei hete aardappels gegeten?

:^ betekent dat ik het met je eens ben ;) , ga anders eens verder hier rondkijken vorodat je iemand afzeikt ja :Z

een sorry aan mijn adres is nu op z'n plaats 8-)
Donders Kneeslider, zal me NOOOOOOIT meer gebeuren, dacht toch effe dat ik in de maling genomen werd :? ....heb al meerdere topics bekeken maar was me niet opgevallen dat het dus anders werkt dan ik aannam :X .
Btw had nog niet eens gegeten, moest zelf koken :( ...

Bij deze EXCUUS
 
Donders Kneeslider, zal me NOOOOOOIT meer gebeuren, dacht toch effe dat ik in de maling genomen werd :? ....heb al meerdere topics bekeken maar was me niet opgevallen dat het dus anders werkt dan ik aannam :X .
Btw had nog niet eens gegeten, moest zelf koken :( ...

Bij deze EXCUUS


:+

alle begin is moeilijk, ook op het forum :P
 
imstupid.gif
 
nou.. het helpt allemaal nog niks B|

[*]nieuw luchtfilter: geen verbetering
[*]een of andere benzinetoevoeging: zuipt nog net zoveel (ging er wel harder van lopen btw 8-) )

Ik denk dat ik binnenkort eens de volledige carburateur vervang (heb er nog een liggen hier ;) ) en eens kijken wat ie dan doet. Feit blijft dat ie veel te rijk loopt. Ik stond gisteren voor het stoplicht een beetje te patsen samen met een tl1000r maar er kwam best een grote zwarte rookwolk uit die uitlaat toen ik hem ff in de begrenzer trok :X


en vlammetjes 8-)
 
Shit, weer mislukt :( :+


overigens, ik zat dus net te schijten (en ja dat is een eer als ik op m'n porseleinen troon aan je denk 8-) ) maar als ik zo langzaam zou rijden als jij beweerd dan heb ik ook geen probleem met het verbruik lijkt :P


Toevallig geen nuttige tips waar het eventueel mogelijkerwijs aan zou kunnen liggen in the most unlikely case? En nee, de optie rijstijl aanpassen is geen optie ;)
 
Een nieuw/ schoon luchtfilter heeft niet geholpen blijkbaar, dus moeten de carb settings aangepast worden. Omdat ie over de hele linie te rijk stond betekent dat eerst beginnen met kleinere hoofdsproeiers, run maken, controleren en eventueel nog een keer, naald afstellen, run maken, controleren en eventueel nog een keer, co afstellen, synchroon stellen.

Enne prijs blijft dit jaar gelijk hebben we besloten
 
Een nieuw/ schoon luchtfilter heeft niet geholpen blijkbaar, dus moeten de carb settings aangepast worden. Omdat ie over de hele linie te rijk stond betekent dat eerst beginnen met kleinere hoofdsproeiers, run maken, controleren en eventueel nog een keer, naald afstellen, run maken, controleren en eventueel nog een keer, co afstellen, synchroon stellen.

Enne prijs blijft dit jaar gelijk hebben we besloten
Joepie ;)
als het nou wat koeler (en hogere luchtvochtigheid) is kom ik ook langs :P
 
hogere luchtvochtigheid? Jij rijdt liever in de regen zeker, bikkel :P

Maareh, dat moesten we dan mss maar es doen met die sproeiers (Zou het uitmaken als ik de originele sproeiers er weer inzet?).
Da's dan ook weer net niet de bedoeling, beetje weer als vandaag, da's goed voor de metingen :P

maar eerst maggie straks een beurt hebben :X
 
schopje *D


Ik heb laatst de cat op de bank gehad bij Paul Ritzen en hij blijkt dus rijkelijk te rijk te lopen. How come? De sproeiers zijn een beetje uitgesleten door het gebruik. Volkomen normaal na dik 45.000 km :P Het vervangen van de sproeiers is echter een prijzig geintje aangezien er dan én nieuwe sproeiers in moeten én de cat moet terug op de bank om af te stellen. Zou het mogelijk zijn om de hele carburateurs eraf te halen en er een andere set carburateurs (met originele naalden en sproeiers) erop te zetten? (En uiteraard ff synchroniseren).



ik heb hier nog een set originele carburateurs liggen van een cat, vandaar ;)
 
Moet kunnen, maar dan mag je natuurlijk geen enkel dingetje vergeten (vlotternivo, gasnaalden, sproeierzooi, etc.).
Als je andere carb-blok wat frisser is dan waar je nu mee rijd zou het alleen maar beter moeten worden :) . Weinig kans dat je hier iets kapot maakt.

Maar al versleten na 45Mm?
 
Moet kunnen, maar dan mag je natuurlijk geen enkel dingetje vergeten (vlotternivo, gasnaalden, sproeierzooi, etc.).
Als je andere carb-blok wat frisser is dan waar je nu mee rijd zou het alleen maar beter moeten worden :) . Weinig kans dat je hier iets kapot maakt.

hoe bedoel je dingetjes vergeten? Ik schroef dan toch dat hele carbblok eraf en het andere carbblok erop? Daar valt toch verder niks aan te vergeten dan of zie ik dat verkeerd? :P

Maar al versleten na 45Mm?

die factorynaalden schijnen redelijk hard te zijn waardoor de sproeiers na verloop van tijd een beetje ovaal uitslijten. (Naalden in een thundercatcrab bewegen horizontaal heen en weer waardoor de naald als het ware een beetje over de onderkant van de sproeier heen schraapt)
 
schopje *D


Ik heb laatst de cat op de bank gehad bij Paul Ritzen en hij blijkt dus rijkelijk te rijk te lopen. How come? De sproeiers zijn een beetje uitgesleten door het gebruik. Volkomen normaal na dik 45.000 km :P Het vervangen van de sproeiers is echter een prijzig geintje aangezien er dan én nieuwe sproeiers in moeten én de cat moet terug op de bank om af te stellen. Zou het mogelijk zijn om de hele carburateurs eraf te halen en er een andere set carburateurs (met originele naalden en sproeiers) erop te zetten? (En uiteraard ff synchroniseren).



ik heb hier nog een set originele carburateurs liggen van een cat, vandaar ;)

Man, kom eens achter die computer vandaan en pak eens gereedschap vast.

Je bent nu al 6 maanden bezig. Niet lullen maar doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan