hoogte boete bij open demper?

Ik heb een BSM uitlaat, veel herrie er staat E4 en een of ander E nummer op. Dan zal hij wel E gekeurd zijn. Kan ik hiermee ook in alle E landen rijden zonder veel problemen te krijgen. Hij klink en ziet er ook uit als een open demper. :S

als het een open demper is zal hij ook niet een e keurmerk hebben.
deze moet voor zien zijn van een db killer.
 
Volgens mij moeten ze meten op het toerental waarop de RDW de fiets voor toelating heeft gemeten.

Ja, idd bij nader inzien lijkt me dat ook het meest logische.

Oke dit schiet me dan nu te binnen:

Stel nou dat (iemand bepaalt die normen per fiets, RDW dus) even "theoretisch" gezien, je een maat hebt die keurmeester is. De motor (jouw motor) keurt op "bij wijze van" 103 dB bij 7000 toeren. Dat dus ook als "rechtsgeldig" gezien wordt? Als dat op kenteken staat? Of die 103 dB bij 7000 toeren als "foutje" wordt gedrukt en niemand dat opvalt van het RDW?

Dat zou wat zijn zeg...

Dan kan de politie je niks maken als dat op kenteken zo staat, TOCH?

:9~ :} })

Of zit daar dan ook weer een addertje onder het gras...?

:X
 
ik rijd zelf al een aantal jaar rond met een ingekorte en gedeeltelijk leeggehaalde orginele demper, mooi geluidje en niet TE aso.
M'n ingekorte akra doet echter 108db bij 4000 toeren onbelast O-)


Ben alleen benieuwd hoeveel db mijn motor eigenlijk mag maken en bij hoeveel toeren? ik kan het typeplaatje namelijk nergens vinden op mijn motor :?
Het gaat hier trouwens om een R6 uit 99

op de site van de MAG staat dat.


hmmm,kan het zelf niet meer vinden :?
 
Laatst bewerkt:
Ja ik zit hier dus ook heel erg te twijfelen of mijn uitlaat wel in orde is...
Als ik er van de achterkant in kijk, kijk ik zo naar de voorkant (er zit niks tussen ofzo) ook zit er geen 2de ringetje (binnen de uitlaat) aan het uiteinde... Dan ben je toch demperloos? Ik ben al redelijk vaak politie tegen gekomen op de weg, maar houden ze je voor zoiets aan? Of is het iets wat ter sprake kan komen tijdens een overtreding oid? Bijv als je te hard rijdt, aangehouden wordt, vervolgens papieren laat zien en ze over je uitlaat beginnen?...

(Hij maakt overigens aardig wat geluid, ik wil het geen herrie noemen, want het klinkt als genot in de oren :) )

Theoretisch gezien kunnen ze er wel een probleem van maken. Als er geen E-keur op staat. Maar zolang die niet asociaal veel herrie maakt, en je er ook vrij normaal en rustig mee kan rijden zonder dat de ruiten uit de ramen trillen, kan je er voor 99% kans je geld op zetten dat ze er geen probleem van maken.

Tenzij er gerichte controles zijn, dan zal je denk ik een paar dB te hoog zitten, gevolg? Gewoon een boete van een xxx aantal euro's.

Dus maak je geen zorgen.

Als ze mieren willen neuken, JA dan kunnen ze je er dus op pakken. En dan nog zal jij denk ik zoal jij zelf al aangeeft, niet al te extreem zitten in dB overschrijdingen, wat dus alleen zou resulteren in een boete, of misschien wel het tonen van een originele uitlaat op bureau. (geheel afhankelijk van de stemming van de agent in kwestie, dunkt mij)

Maar als je het zeker wilt weten. Vraag het Baksteen maar. Hij is immers (motor)agent van beroep. ;)
 
Om maar even te promoten:

Geluid
De motorfiets mag geen overmatig geluid produceren. Het geluidsniveau mag niet meer bedragen dan de waarde die is vastgesteld bij de toelating, vermeerderd met 2 dB(A). Wanneer de waarde niet bekend is, wordt het volgende maximaal toegestane geluidsniveau gebruikt:

Cilinderinhoud Max. toegestane waarde
<80 cm3 91 dB(A)
80 - 125 cm3 91 dB(A)
125 - 350 cm3 92 dB(A)
350 - 500 cm3 95 dB(A)
500 - 750 cm3 97 dB(A)
750 - 1000 cm3 100 dB(A)
1000 cm3 103 dB(A)
>1000 cm3 106 dB(A)

Bron: RDW
 
Laatst bewerkt:
ik snap echt niet wie dat bedacht heeft, wat heeft het nou voor nut om iemand te bekeuren die een 600 cc heeft en net zo veel geluid maakt als een 1000 cc, en diegene op de 1000 niet :? Waarom zou die 1000 cc er wel recht op hebben en die 600 cc niet?

Ik vind dat ze gewoon 1 lijn moeten trekken van zo veel cc mag je produceren, klaar. Zou niet weten waarom de ene persoon/motor meer zou mogen maken dan de ander. Das net zo iets als zeggen een 1000 cc mag harder rijden dan een 600 cc _O-
Alsof mensen minder last van je hebben omdat je 1000 cc hebt.

"God moet je horen wat een herrie!! Ooh het is 1000 cc, toch geen herrie" :+
 
ik snap echt niet wie dat bedacht heeft, wat heeft het nou voor nut om iemand te bekeuren die een 600 cc heeft en net zo veel geluid maakt als een 1000 cc, en diegene op de 1000 niet :? Waarom zou die 1000 cc er wel recht op hebben en die 600 cc niet?

Ik vind dat ze gewoon 1 lijn moeten trekken van zo veel cc mag je produceren, klaar. Zou niet weten waarom de ene persoon/motor meer zou mogen maken dan de ander. Das net zo iets als zeggen een 1000 cc mag harder rijden dan een 600 cc _O-
Alsof mensen minder last van je hebben omdat je 1000 cc hebt.

"God moet je horen wat een herrie!! Ooh het is 1000 cc, toch geen herrie" :+

Je zou voor de grap is naar de wetgeving in Italië moeten kijken! Dan zie je dat het nog gekker kan als in NL:

De maximumsnelheid binnen de bebouwde kom is 50 kilometer per uur. Op gewone verkeerswegen is dit 90 kilometer per uur. Op autowegen voor kleine auto's tot 1100cc 110 kilometer per uur, anders 130 kilometer per uur.
bron: [NORML]www.arke.nl[/NORML]

Ik geloof wel dat de regelgeving inmiddels wat is aangepast... maar toch leuk ter illustratie.
 
Bij de een hoor ik de op de helft van de maximaal hoeveelheid toeren die je kan maken. Bij de ander hoor ik wat op het type plaatje vermeld staat. Maar kan me voorstellen dat niet elke motor ook in dezelfde verhouding hetzelfde geluid produceert bij dezelfde hoeveelheid toeren, aangezien sommige motoren dan net iets "zachter klinken" of juist "harder" als je me snapt. Vandaar mijn vraag.

Bij mijn type plaatje staat 95 dB bij 6000 toeren. Maar mijn motor kan 15.500 toeren op de teller maken. (weet niet hoeveel dat echt is)

Dusss... 6000 of de helft van 15.500 > 7750 toeren... lijkt me al gauw een verschil in dB's...

Wie kan het een en ander verduidelijken?

Bij de geluidsmetingen gaat het puur om de op het kentekenbewijs/typeplaatje vastgestelde toerentallen.


Klopt en wel op 1 meter afstand onder een hoek van 45 graden op het toerental wat er voor staat.
Ze moeten ook een geeikte toerentalmeter gebruiken die ze op 1 of twee bobines kabels plaatsen via een klemklauwtje })
Jahjajaja... en het zit nog wel iets gecompliceerder in elkaar... vermeld ook even op welke hoogte er gemeten moet worden, in welke straal om het te meten object er wel of geen andere objecten aanwezig mogen zijn enz enz.....

Klemklauwtje is ook onzin, tegenwoordig worden inductiemeters gebruikt, met een beetje mazzel meten die dingen dwars door je kuip je toerental.
 
Om maar even te promoten:

Geluid
De motorfiets mag geen overmatig geluid produceren. Het geluidsniveau mag niet meer bedragen dan de waarde die is vastgesteld bij de toelating, vermeerderd met 2 dB(A). Wanneer de waarde niet bekend is, wordt het volgende maximaal toegestane geluidsniveau gebruikt:

Cilinderinhoud Max. toegestane waarde
<80 cm3 91 dB(A)
80 - 125 cm3 91 dB(A)
125 - 350 cm3 92 dB(A)
350 - 500 cm3 95 dB(A)
500 - 750 cm3 97 dB(A)
750 - 1000 cm3 100 dB(A)
1000 cm3 103 dB(A)
>1000 cm3 106 dB(A)

Bron: RDW

Deze tabel klopt.... maar geld nadrukkelijk alleen voor motoren waarbij niets over het geluid op het kentekenbewijs/typeplaatje staat !!!
Alle motoren vanaf begin jaren 90 zo'n beetje hebben die vermelding al wel.
 
Theoretisch gezien kunnen ze er wel een probleem van maken. Als er geen E-keur op staat. Maar zolang die niet asociaal veel herrie maakt, en je er ook vrij normaal en rustig mee kan rijden zonder dat de ruiten uit de ramen trillen, kan je er voor 99% kans je geld op zetten dat ze er geen probleem van maken.

Tenzij er gerichte controles zijn, dan zal je denk ik een paar dB te hoog zitten, gevolg? Gewoon een boete van een xxx aantal euro's.

Dus maak je geen zorgen.

Als ze mieren willen neuken, JA dan kunnen ze je er dus op pakken. En dan nog zal jij denk ik zoal jij zelf al aangeeft, niet al te extreem zitten in dB overschrijdingen, wat dus alleen zou resulteren in een boete, of misschien wel het tonen van een originele uitlaat op bureau. (geheel afhankelijk van de stemming van de agent in kwestie, dunkt mij)

Maar als je het zeker wilt weten. Vraag het Baksteen maar. Hij is immers (motor)agent van beroep. ;)

In tegenstelling tot bv Duitsland is dit nu eens in Nederland veel beter geregeld.
In Duitsland krijg je een bon als je geen E keur hebt, ongeacht of je teveel geluid maakt of niet. Geen E-keur en teveel geluid levert met wat pech zelfs twee bonnen op.

In Nederland is men reëler. E-keur of niet maakt eigenlijk niet uit, er word gemeten. Klopt het dan krijg je geen bon, maak je teveel lawaai, krijg je eventueel wel een bon.
Maar los bekeuren voor geen E-keur, dat gebeurd in Nederland niet.
 
Er zit dus een DB killer bij maar die monteer ik natuurlijk niet dan is de toegevoegde waarde van de uitlaat ook meteen verdwenen. Als ik het goed begrijp is die uitlaat dus gekeurd mits ik er een DB killer in heb zitten.
 
Er zit dus een DB killer bij maar die monteer ik natuurlijk niet dan is de toegevoegde waarde van de uitlaat ook meteen verdwenen. Als ik het goed begrijp is die uitlaat dus gekeurd mits ik er een DB killer in heb zitten.


en een E keur merk op zit.
 
Handmeters... :? dat is alleen nog bij bromfietsen, dit is een heel apparaat, bepaald niet om in de hand te houden.

Merk weet ik niet, ik doe zelf geen geluidsmetingen :)

dus onder weg kunnen ze je db niet meten je moet dus altijd met de politie mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan