MLC
Die hard MF'er
- 22 nov 2017
- 342
- 87
Goedenavond,
Even een klein beetje comtext: na zo'n 10 jaar op voornamelijk sporttourers te hebben gereden is begin van de zomer er een tourer bij gekomen: een Honda PanEuropean (ST1100). Met o.a. het idee om wat comfortabeler te zitten voor woon-werk in de minder mooie maanden.
Die kwam met een (niet originele) verhoogde kuipruit die tot ongeveer de hoogte van mijn mond komt, misshien neus. Dat zorgde voor zulke heftige turbulentie tegen mijn helm dat ik na 30 km moest stoppen en mijn helm af doen. Dat heb ik opgelost met een opzet ruitje die het geheel zo'n 10 cm hoger maakte, waardoor ik standaard door dat opzetruitje keek. Helemaal prima.
Tot nu toe enkel met mooi weer hiermee gereden, want veel andere keuze was er niet! Tpt afgelopen Zaterdag. Toen vond ik mijzelf in Amsterdam Centrum (waar ik ik al 10 jaar niet met een eige voertuig was geweest) toen het ging regenen. Na een paar honder meters was mijn kuipruit onder de drupels, en het opzetruitje nog erger: ik kon door dat ding niets meer zien, maar die was eigenlijk net te hoog om eroverheen te kijken. Probeer maar nog tramrails en al dei ijzeren deksels te ontwijken !
Even gestopt, opzetruit verlaagd (waaronder één van de armen ook nog brak...) en ik kon wel thuis komen.
Maar ik was wel aan het denken gezet: misschien moet ik beginnen met een ruit die niet zulke heftige turbulentie veroorzakt, en dan pas met zo'n spoiler even fine-tunen.
Maar moet ik dan een hogere of een lagere ruit ?
Ergens denk ik dat een hogere ruit, ook al zou het prima tegen de wind kunnen zijn, ook zal betekenen dat bij regen mijn zicht echt slecht wordt.
Aan de andere kant zie ik ook wel mensen op motoren die helemaal achter hun kuipruit passen.
Ik was benieuwd naar ervaringen over de hoogte van zo'n windscherm in verband met zichtg, vooral bij regen.
Ik snap heel goed dat het antwoord over wat beter zal presteren tegen wind niet zomaar beantwoord kan worden, teveel parameters. Daar ga ik ook mee experimenteren de komenden maanden.
Ik hoor het graag.
Even een klein beetje comtext: na zo'n 10 jaar op voornamelijk sporttourers te hebben gereden is begin van de zomer er een tourer bij gekomen: een Honda PanEuropean (ST1100). Met o.a. het idee om wat comfortabeler te zitten voor woon-werk in de minder mooie maanden.
Die kwam met een (niet originele) verhoogde kuipruit die tot ongeveer de hoogte van mijn mond komt, misshien neus. Dat zorgde voor zulke heftige turbulentie tegen mijn helm dat ik na 30 km moest stoppen en mijn helm af doen. Dat heb ik opgelost met een opzet ruitje die het geheel zo'n 10 cm hoger maakte, waardoor ik standaard door dat opzetruitje keek. Helemaal prima.
Tot nu toe enkel met mooi weer hiermee gereden, want veel andere keuze was er niet! Tpt afgelopen Zaterdag. Toen vond ik mijzelf in Amsterdam Centrum (waar ik ik al 10 jaar niet met een eige voertuig was geweest) toen het ging regenen. Na een paar honder meters was mijn kuipruit onder de drupels, en het opzetruitje nog erger: ik kon door dat ding niets meer zien, maar die was eigenlijk net te hoog om eroverheen te kijken. Probeer maar nog tramrails en al dei ijzeren deksels te ontwijken !
Even gestopt, opzetruit verlaagd (waaronder één van de armen ook nog brak...) en ik kon wel thuis komen.
Maar ik was wel aan het denken gezet: misschien moet ik beginnen met een ruit die niet zulke heftige turbulentie veroorzakt, en dan pas met zo'n spoiler even fine-tunen.
Maar moet ik dan een hogere of een lagere ruit ?
Ergens denk ik dat een hogere ruit, ook al zou het prima tegen de wind kunnen zijn, ook zal betekenen dat bij regen mijn zicht echt slecht wordt.
Aan de andere kant zie ik ook wel mensen op motoren die helemaal achter hun kuipruit passen.
Ik was benieuwd naar ervaringen over de hoogte van zo'n windscherm in verband met zichtg, vooral bij regen.
Ik snap heel goed dat het antwoord over wat beter zal presteren tegen wind niet zomaar beantwoord kan worden, teveel parameters. Daar ga ik ook mee experimenteren de komenden maanden.
Ik hoor het graag.