Hoogte voorruit toermotor en zicht bij regen

MLC

Die hard MF'er
22 nov 2017
342
87
Goedenavond,

Even een klein beetje comtext: na zo'n 10 jaar op voornamelijk sporttourers te hebben gereden is begin van de zomer er een tourer bij gekomen: een Honda PanEuropean (ST1100). Met o.a. het idee om wat comfortabeler te zitten voor woon-werk in de minder mooie maanden.
Die kwam met een (niet originele) verhoogde kuipruit die tot ongeveer de hoogte van mijn mond komt, misshien neus. Dat zorgde voor zulke heftige turbulentie tegen mijn helm dat ik na 30 km moest stoppen en mijn helm af doen. Dat heb ik opgelost met een opzet ruitje die het geheel zo'n 10 cm hoger maakte, waardoor ik standaard door dat opzetruitje keek. Helemaal prima.

Tot nu toe enkel met mooi weer hiermee gereden, want veel andere keuze was er niet! Tpt afgelopen Zaterdag. Toen vond ik mijzelf in Amsterdam Centrum (waar ik ik al 10 jaar niet met een eige voertuig was geweest) toen het ging regenen. Na een paar honder meters was mijn kuipruit onder de drupels, en het opzetruitje nog erger: ik kon door dat ding niets meer zien, maar die was eigenlijk net te hoog om eroverheen te kijken. Probeer maar nog tramrails en al dei ijzeren deksels te ontwijken !
Even gestopt, opzetruit verlaagd (waaronder één van de armen ook nog brak...) en ik kon wel thuis komen.

Maar ik was wel aan het denken gezet: misschien moet ik beginnen met een ruit die niet zulke heftige turbulentie veroorzakt, en dan pas met zo'n spoiler even fine-tunen.
Maar moet ik dan een hogere of een lagere ruit ?
Ergens denk ik dat een hogere ruit, ook al zou het prima tegen de wind kunnen zijn, ook zal betekenen dat bij regen mijn zicht echt slecht wordt.
Aan de andere kant zie ik ook wel mensen op motoren die helemaal achter hun kuipruit passen.

Ik was benieuwd naar ervaringen over de hoogte van zo'n windscherm in verband met zichtg, vooral bij regen.

Ik snap heel goed dat het antwoord over wat beter zal presteren tegen wind niet zomaar beantwoord kan worden, teveel parameters. Daar ga ik ook mee experimenteren de komenden maanden.

Ik hoor het graag.
 
Mijn kuipruit ervaringen zijn met de BMW R1150RT, R1200RT-DOHC en R1200RT-LC.
Allen met de standaard verstelbare ruit.
Mijn ervaring was altijd dat de ruit rond 70% omhoog het prettigst stond. Te laag gaf te veel herrie, te hoog veroorzaakte dichtzittende oren.
De BMW ruiten zijn zo ontworpen dat de wind over en om je heen geleid wordt en je er niet helemaal achter hoort te zitten.
Mijn stellige overtuiging is dat je altijd over de ruit heen moet kijken wegens het regen probleem dat je beschrijft (zelfde kun je hebben met mist), de kuipruit heeft geen ruitenwisser. Je helmvizier kun je met een vinger wissen.
Bij heel slecht zicht zette ik de ruit soms nog wat lager.
Lager of hoger? Met de ervaring van een oud collega is lager zeker een goede kanshebber. Die oud collega vond het ei van columbus door ongeveer 3 cm van de bovenkant van de ruit af te zagen.
 
Tips die je zult krijgen is ruit behandelen met turtleWax of met RainX. Maar dat heb ik bij mijn R1200RT ook gedaan en dat helpt niet. Zicht blijft slecht. Ik heb de ruit ook altijd rond de 70% van de maximale hoogte in de zomer. Dan kijk ik er overheen en komen de druppels op mijn vizier waar het wel gewoon vanaf waait
 
Nog ter aanvulling, je kunt zelf experimenteren met hoger en lager met je zit houding: van in elkaar gedoken tot uitgerekt, en van iets achterover naar wat naar voren, dat alles gecombineerd met verschillende standen van de ruit. Zo krijg je een idee waar je hoofd in de helm het lekkerst voelt ten opzichte van de ruit. Als je dat weet, kun je vervolgens echt met de ruit en zit houding aan de slag om het comfortabel te maken.
 
Maar ik was wel aan het denken gezet: misschien moet ik beginnen met een ruit die niet zulke heftige turbulentie veroorzakt, en dan pas met zo'n spoiler even fine-tunen.
Maar moet ik dan een hogere of een lagere ruit ?
Ergens denk ik dat een hogere ruit, ook al zou het prima tegen de wind kunnen zijn, ook zal betekenen dat bij regen mijn zicht echt slecht wordt.
Aan de andere kant zie ik ook wel mensen op motoren die helemaal achter hun kuipruit passen.
Turbulentie is best wel ingewikkeld gedoe, van veel factoren afhankelijk. Het bederft het motorplezier gigantisch. Ik kijk net over mijn V-Stream schuifpui heen en zit vrijwel geheel uit de wind. In Ravenstein zit een motorzaak MDI waar je proef kunt rijden met een scherm voor jou motor. Je kunt ze in verschillende hoogtes krijgen. Opzet ruitjes kunnen zeer effectief zijn tegen de turbulentie, ik vind ze wel lelijk. Turbulentie kun je natuurlijk altijd wat hebben, vooral als je op een bepaalde afstand van je voorligger rijdt.
 
Ideaal is een scherm waar je overheen kijkt zodat je de weg voor je motor, en in het donker je lichtbundel, goed kunt zien en dat zo hoog is dat je hals uit de wind zit. Je helm zit dan net in de wind, wat vele voordelen heeft:
- regen wordt van je vizier geblazen;
- je kijkt niet door een nat (of erger nog: beslagen) scherm;
- de ventilatie van je helm werkt;
- je hoeft je scherm 's zomers niet te demonteren.
Hoek en afstand van het scherm bepalen vervolgens hoe erg de turbulentie is, maar dat is meer motor- dan schermafhankelijk en dus min of meer een gegeven. En daarvoor heb je dan weer oordoppen.

Kies een helder/ transparant scherm. Dan werkt eventuele reflectie op je kleding nog en kun je er ook nog doorheen kijken naar de weg vlak voor je.

Er zijn ook scherm adapters (van Bruudt bijvoorbeeld) die je +5 cm stelbereik geven. Die heb ik geprobeerd en er weer af gehaald, omdat de extra cm voorwaartse afstand zorgde voor wind onder en achter het scherm.
Opzetschermpjes zijn evenmin mijn ding, want hebben op mijn vorige motor het scherm op de snelweg bijna uit zijn bevestiging getrokken.
 
Laatst bewerkt:
Ideaal is een scherm waar je overheen kijkt zodat je de weg voor je motor, en in het donker je lichtbundel, goed kunt zien en dat zo hoog is dat je hals uit de wind zit. Je helm zit dan net in de wind, wat vele voordelen heeft:
- regen wordt van je vizier geblazen;
- je kijkt niet door een nat (of erger nog: beslagen) scherm;
- de ventilatie van je helm werkt;
- je hoeft je scherm 's zomers niet te demonteren.
Hoek en afstand van het scherm bepalen vervolgens hoe erg de turbulentie is, maar dat is meer motor- dan schermafhankelijk en dus min of meer een gegeven. En daarvoor heb je dan weer oordoppen.
Daar was ik inderdaad ook een beetje op gekomen.
Kies een helder/ transparant scherm. Dan werkt eventuele reflectie op je kleding nog en kun je er ook nog doorheen kijken naar de weg vlak voor je.
Lichtgetint zie ik nog als optie, maar inderdaad, moet wel er doorheen kunnen kijken...
Opzetschermpjes zijn evenmin mijn ding, want hebben op mijn vorige motor het scherm op de snelweg bijna uit zijn bevestiging getrokken.
Tot nu toe was het wel nodig, want met het huidige ruit is de turbulentie zo heftig dat ik er binnen een paar tientallen kilometers fysiek last van krijg (pijn in mijn gezicht van hoe hard de helm tegen mijn hoofd wordt gedrukt)
Opzet ruitjes kunnen zeer effectief zijn tegen de turbulentie, ik vind ze wel lelijk. Turbulentie kun je natuurlijk altijd wat hebben, vooral als je op een bepaalde afstand van je voorligger rijdt.
Wat turbulentie kan ik hebben, ik rij al jaren op een GSXf 750, daar heb ik heb ook redelijk wat van (kuipruit leidt de wind tegen mijn borst zo ongeveer...), maar als het zulke heftige maten neemt als wat ik net beschreef wordt het wel teveel.

Hoe dan ook, net het eerste 2e hands ruit besteld om wat anders uit te gaan proberen. Hopelijk later deze week een andere ophalen.
 
Er is nog een andere variabele: de schuinheid.

Ik heb een vrij grote tourruit, die ik een stuk schuiner heb gezet dan de fabrikant had bedoeld. (graad of 20 - 30 meer plat)
Ik kijk er redelijk ruim overheen. (1m95)
Doordat de top van de ruit dichter bij de helm zit, is de luchtstroom nog laminair, ook hoeft de luchtstroom minder scherp de hoek om.
Er is wind op mijn helm, maar geen roffel. Lijkt een beetje op "geen ruit".
Ook komt er meer lucht onder de ruit door, waardoor er geen vacuum "bel" achter de ruit ontstaat.
Regen komt wel op mijn vizier, maar dat blaast er ook weer vanaf.
Mijn lichaam zit verder geheel uit de wind, geen winddruk.

In de originele opstelling was de turbulentie roffel behoorlijk irritant.
Kennelijk hebben ze bij Yamaha / Givi geen windtunnel.
 
Kennelijk hebben ze bij Yamaha / Givi geen windtunnel.
Ikzelf heb geen ervaring met BMW motoren. Maar ik heb van verschillende mensen vernomen dat dit zo'n beetje het enigste merk is dat stroomlijn op toermotoren, fabriek af, goed voor elkaar heeft.
 
Als ik de originele van Honda binnen heb en die heb gemonteerd kan ik iig gaan ervaren hoe die Pan van fabrieks af was qua stroomlijn...
Ik zal het terugkoppelen. (kan wel zijn dat ik pas volgende week Dinsdag de tijd heb om het te monteren)
 
Sommige ruiten hebben onderin een opening om de onderdruk achter de ruit wat te beperken.
Als je niet wilt zagen, wat ik begrijp, misschien kun je afstand busjes maken zodat je een kier maakt?
 
Sommige ruiten hebben onderin een opening om de onderdruk achter de ruit wat te beperken.
Als je niet wilt zagen, wat ik begrijp, misschien kun je afstand busjes maken zodat je een kier maakt?
De PanEuropean is op dat gebied best goed ontworpen! Er zit aan de onderkant een soort van brievenbus opening die aan de ene kant de onderdruk vermindert en tegelijkertijd nog een rol speelt in de stabiliteit van de neus onder het rijden.
En aan beide kanten zijn er nog sleuven om weer de onderdruk te verminderen...
Ik vrees dat ik hem echt in de hoogte moet gaan zoeken. En de hoek.
 
Als het scherm tot de hoogte van je neus komt dan denk ik dat het scherm eerder te hoog dan te laag zit.
Ik kwam er achter dat mijn scherm in de hoge stand pas fijn werkte qua turbulentie als ik de kin van mijn helm open (omhoog) had staan. Dan ben ik dus 10 cm hoger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan