Hoogteslag in spaakwiel herstellen?

Ridder Bauknecht

Die hard MF'er
28 dec 2006
683
449
Antwerpen
Beste Leden,

2 weken geleden heb ik een ongeval gehad met mijn BMW F800GS. Kwasi frontaal op een andere motor gereden die zijn bocht gemist had en vol op mijn rijvak terecht kwam.
Heel erg geschrokken maar gelukkig geen gewonden! De motor heeft helaas wel wat schade opgelopen. Kuipen, pinkers etc. Maar ook speling op het balhoofd en een slag in de velg.
b21eb7d1-bf5f-42cb-b999-f598175e0842-jpeg.1507714


De motor krijgt dinsdag een expertise en wordt vervolgens bij de BMW garage hersteld.

Nu vroeg ik mij af, gezien het om een gespaakte velg gaat: kan deze gericht worden door de velg te rechten en spaken te herspannen?
Of heb je zoiezo een nieuwe velg nodig?
 
dat hangt van de schade af. een kleine zijdelingse is er vaak wel uit te spannen met de spaken bij een hoogteslag kan je dat vergeten. maar aangezien hij naar BMW gaat wordt het een nieuw wiel. die leveren geen losse velgen en spaken daar zal je voor naar een specialist moeten.
en als er al speling op het balhoofd is ontstaan en een kromme velg kan je er van uit gaan dat de voorvork en het frame ook een beste klap hebben gehad met waarschijnlijke schade aan die onderdelen tot gevolg. ik wil je niet bang maken maar dat soort schades zijn vaak duurder als eerst gedacht en lijden heel makkelijk tot een economisch total loss.
 
Laatst bewerkt:
Wacht de expertise af. Die kennen de dealers vaak goed en de te vervangen stukken loopt vaak ruim op. Alles hangt ook af van de functionaliteit en de ouderdom.
 
BMW verkoopt toch best wat motoren met spaakwielen?
Dan zou je toch gewoon een losse velg moeten kunnen bestellen en door hun er op laten spaken?
dat zou heel fijn zijn misschien maar een velg goed spaken is specialisten werk en die specialisten hebben ze niet bij de dealer. en een groot gedeelte van de spaken zit na een paar jaar gebruik zo vast door vuil en corrosie dat er überhaupt niks meer aan te stellen is zonder ook de spaken te vervangen. dus dan ben je al toe aan alles vervangen behalve de naaf plus een hoop extra werk om het oude spul van de oude naaf af te halen zonder extra schade aan de naaf te maken en dan is het voor de dealer plotseling voordeliger om er gewoon een nieuw wiel uit de fabriek in te zetten. de keren dat de klant liever de duurdere optie heeft van veel werk en alleen vervangen wat strikt noodzakelijk is is het voor grote bedrijven als BMW niet lonend om dar bij elke dealer specialisten voor beschikbaar en getraind te houden. dat soort klanten kan je beter doorsturen naar een specialist zoals haan.
 
dat zou heel fijn zijn misschien maar een velg goed spaken is specialisten werk en die specialisten hebben ze niet bij de dealer. en een groot gedeelte van de spaken zit na een paar jaar gebruik zo vast door vuil en corrosie dat er überhaupt niks meer aan te stellen is zonder ook de spaken te vervangen. dus dan ben je al toe aan alles vervangen behalve de naaf plus een hoop extra werk om het oude spul van de oude naaf af te halen zonder extra schade aan de naaf te maken en dan is het voor de dealer plotseling voordeliger om er gewoon een nieuw wiel uit de fabriek in te zetten. de keren dat de klant liever de duurdere optie heeft van veel werk en alleen vervangen wat strikt noodzakelijk is is het voor grote bedrijven als BMW niet lonend om dar bij elke dealer specialisten voor beschikbaar en getraind te houden. dat soort klanten kan je beter doorsturen naar een specialist zoals haan.

Specialistenwerk...zo moeilijk is het nu ook weer niet zeg, als ik het al kan. _O-
Vorig jaar heb ik nog een achterwiel van een 10 jaar oude Triumph gespaakt en dat ging nog prima los trouwens.
 
Specialistenwerk...zo moeilijk is het nu ook weer niet zeg, als ik het al kan. _O-
Vorig jaar heb ik nog een achterwiel van een 10 jaar oude Triumph gespaakt en dat ging nog prima los trouwens.
alleen maak triumph zijn spaakwielen meestal voor een binnenband en zitten de spaken in het midden van de velg. ik zou zeggen probeer de spaken eens uit een BMW velg te krijgen die in de rand van de velg zitten zoals bij de boxer gsén. en het is leuk dat het jouw gelukt is maar hoeveel tijd heeft het gekost en reken dat eens om naar 85 euro per uur. en kijk eens of het nog steeds voordeliger is als een nieuw wiel kopen.
 
Bedankt voor alle reacties!

Natuurlijk hoop ik gewoon dat de motor hersteld wordt, de velg vervangen wordt en dat daarmee alles afgerond is. Ik wouw gewoon inzicht krijgen van wat er technisch mogelijk is. Velg, spaken en naaf zijn trouwens los te verkrijgen. Maar of de BMW garage zich met herspaken gaat bezig houden is nog maar de vraag.

Ik maak me inderdaad meer zorgen over de vork en balhoofd. Balhoofd lager zat er wel nét 100km in. (Het was letterlijk de eerste rit van het seizoen. :/ )
En volgens procedure moet die lager zoiezo op 1000km aangetrokken worden. Hoop dat door de impact de lager zich sneller ‘gezet’ heeft.

Totaal verlies mag ik niet aan denken. Zeker niet na de 60+ uren die ik erin heb gestoken deze winter. -O- Wat gebeurt er dan? Dagwaarde van de motor terug trekken?

Zal eerst de expertise maar afwachten!
 
ook al wacht je op de expertise wat heel verstandig is dan nog kan het geen kwaad om je alvast te oriënteren wat een vergelijkbare motor zou kosten kwa jaartal en staat en km stand. het bod wat je van de verzekering krijgt is meestal aan de lage kant en als je zelf onderzoek hebt gedaan wat een reële waarde is kom je een stuk beter beslagen ten ijs en kan je een betere uitkering onderhandelen. en het kan maar klaar zijn dit weekeinde kan je toch niet rijden.
 
alleen maak triumph zijn spaakwielen meestal voor een binnenband en zitten de spaken in het midden van de velg. ik zou zeggen probeer de spaken eens uit een BMW velg te krijgen die in de rand van de velg zitten zoals bij de boxer gsén. en het is leuk dat het jouw gelukt is maar hoeveel tijd heeft het gekost en reken dat eens om naar 85 euro per uur. en kijk eens of het nog steeds voordeliger is als een nieuw wiel kopen.

Het gaat hier over een F800GS met wat ik op foto's zie vrij normale spaken, velg is (lees ik net) toch echt los verkrijgbaar dat scheelt allemaal weer O-)
Ik was rond een uur bezig,lijkt me dat een expert het sneller kan... maar misschien zitten ze liever met schone handen achter het uitleesapparaat voor €85 p.u.
Misschien kan @Zot eens zijn mening geven of het rendabeler is om een heel wiel te vervangen in dit geval.
 
Bedankt voor alle reacties!

Natuurlijk hoop ik gewoon dat de motor hersteld wordt, de velg vervangen wordt en dat daarmee alles afgerond is. Ik wouw gewoon inzicht krijgen van wat er technisch mogelijk is. Velg, spaken en naaf zijn trouwens los te verkrijgen. Maar of de BMW garage zich met herspaken gaat bezig houden is nog maar de vraag.

Ik maak me inderdaad meer zorgen over de vork en balhoofd. Balhoofd lager zat er wel nét 100km in. (Het was letterlijk de eerste rit van het seizoen. :/ )
En volgens procedure moet die lager zoiezo op 1000km aangetrokken worden. Hoop dat door de impact de lager zich sneller ‘gezet’ heeft.

Totaal verlies mag ik niet aan denken. Zeker niet na de 60+ uren die ik erin heb gestoken deze winter. -O- Wat gebeurt er dan? Dagwaarde van de motor terug trekken?

Zal eerst de expertise maar afwachten!

ja de dagwaarde krijg je dan. Zoals ik je verhaal lees, ben je in je recht. Laat ook dan je kledij opnemen in de schade, dan trek je er iets meer uit.
 
Uit ervaring weet ik helaas dat je soms moet onderhandelen met een expert en de verzekering.
Had een schade en kreeg zeer weinig terug,. Diverse beschadigde onderdelen waren te laag ingeschat. Heb zelf ook onderzoek gedaan naar de vervangende kosten en dit gedeeld met de expert. Uiteindelijk heeft het me ruim €2000 meer aan uitkering opgeleverd.

Succes met de afhandeling 👊🏻
 
Net het expertise rapport gekregen. Geen totaal verlies! *O*
Was kantje boord, schade bedrag komt aardig in de buurt van de dagwaarde.. Wat een geld kosten die BMW delen. :o
Koplamp, vorkpoot, kuipdelen etc. Loop aardig op.
Velg wordt in zijn geheel vervangen (a 711€ ex BTW).
Balhoofd en frame hebben geen schade. Lager wordt wel vervangen.
En elk krasje deukje van het ongeval is opgenomen in de expertise.
Als alles goed gaat kunnen ze deze week er nog aan beginnen bij de BMW garage.

(Ga er zelf niet aan beginnen, genoeg gesleuteld de voorbije maanden..)
 
Net het expertise rapport gekregen. Geen totaal verlies! *O*
Was kantje boord, schade bedrag komt aardig in de buurt van de dagwaarde.. Wat een geld kosten die BMW delen. :o
Koplamp, vorkpoot, kuipdelen etc. Loop aardig op.
Velg wordt in zijn geheel vervangen (a 711€ ex BTW).
Balhoofd en frame hebben geen schade. Lager wordt wel vervangen.
En elk krasje deukje van het ongeval is opgenomen in de expertise.
Als alles goed gaat kunnen ze deze week er nog aan beginnen bij de BMW garage.

(Ga er zelf niet aan beginnen, genoeg gesleuteld de voorbije maanden..)

Wat fijn voor je!
 
Terug
Bovenaan Onderaan