Hoogtevrees en de Eifel

Dat maakt toch niks uit. 20 of 60 meter? Alles boven een meter of 8 is al te hoog als je valt. Dus of je nou van 20 of van 60 meter valt, dat maakt dan toch ook niet meer uit....
Dat houdt ik mn mensen altijd voor....
Maar als je mensen niet vrij zijn op hoogte, kun je er niks mee.
Hoogte is een factor net als de manier van neerkomen je eigen fysieke conditie en toevalligheid. De een stapt van een stoep, valt, breekt z’n nek en hardstikke dood terwijl bij een ander de parachute niet opende en het overleeft.
Dan nog de persoonlijke verschillen in wat er tussen je oren gebeurt, twintig of zestig maakt dan juist heel veel verschil, wat je je mensen ook voorhoud het zit in hun hoofd.

Nu heb ik toevallig niet die grens, of hij is nog niet overschreden omdat we in nl niet echt hoge gebouwen hebben. Wat ik wel altijd had was dat ik een zekere nieuwsgier voor het vallen had in een gordel, hoe dat was.
Eenmaal kreeg ik de kans om van een vijftien meter hoge toren te springen in een harnasgordel met valdemper, dat heb ik vier a vijf keer gedaan en dat was dan dat.
 
@ hellingvrees

Ik wist niet dat dat bestond?

Al heb ik al wel fietsers gekend die bij sterke afdalingen heel terug houdend waren. Maar volgens mij meer met gezond verstand te maken, soort van voorzienigheid. Je zal maar aan 100km/u of meer (en heb dat vroeger regelmatig gedaan met de koersfiets), een onvoorziene omstandigheid tegen komen ... geraak maar eens gestopt, of zelfs maar uitgeweken :X
Nee, dat wist ik ook niet.
Ook veel gefietst en meeste cols in Alpen en Pyreneeën heb ik daarmee wel gereden.
Waar ik vroeger omhoog ploeterde, daar vlieg ik nu omhoog door aan het gas te draaien.

Omgekeerd geldt ook.
Waar ik op de fiets naar beneden knalde en bochten maakte als een scheermes, moet ik nu opletten om 300kg motor door de S-bochten te krijgen.
(motor+ vaak veel bagage)

Op de racefiets gaf het zeker een kick als je boven de 100 uitkwam. Nee, niks terughoudend!
Je moet dan NIETS tegenkomen, maar dat weet je nooit van tevoren.
Het gebeurt nog wel eens dat er stenen van de berg zijn gerold en over de hele weg liggen bezaaid.
Remmen is dan geen optie meer. Enige wat je kan doen is goed sturen en op goede moment een jump met fiets en al er overheen maken.
Soms heb je in de bergen ook van die schuin lopende sleuven voor waterafvoer. Vaak met houten rand= spekglad!
Ook hier was altijd springen het devies!!

Meest bang met hoge snelheden op de racefiets was ik altijd voor een afbrekende voorvork.
Ooit daar wel eens gezien hoe ver de voorvork naar achter buigt als je van hoge snelheid straf remt voor een S-bocht?
Het voorwiel komt dan vele cm's naar achter...................Brrrrrrrrrrrrr :X
 
Op vakantie met een huur Suzuki Jeep over de Koningin Julianabrug in Willemstad was wel even apart en dat vond ik wel minder (meerdere malen gereden)
58 meter hoog flink steil omhoog en vrij zicht rondom.

Dat vind ik niet zo bijzonder hoog. De Duitse bruggen over de Rijn ten oosten van Nijmegen zijn ook een meter of 60 hoog met vrij uitzicht. Vind het altijd een genot daarover te rijden, juist door dat uitzicht.

Ook een hele mooie vind ik de Franse brug bij St. Nazaire. Vrij uitzicht over de havens en de baai richting de oceaan.

1597482650082.png
 
@ hellingvrees


Nee, dat wist ik ook niet.
Ook veel gefietst en meeste cols in Alpen en Pyreneeën heb ik daarmee wel gereden.
Waar ik vroeger omhoog ploeterde, daar vlieg ik nu omhoog door aan het gas te draaien.

Omgekeerd geldt ook.
Waar ik op de fiets naar beneden knalde en bochten maakte als een scheermes, moet ik nu opletten om 300kg motor door de S-bochten te krijgen.
(motor+ vaak veel bagage)

Op de racefiets gaf het zeker een kick als je boven de 100 uitkwam. Nee, niks terughoudend!
Je moet dan NIETS tegenkomen, maar dat weet je nooit van tevoren.
Het gebeurt nog wel eens dat er stenen van de berg zijn gerold en over de hele weg liggen bezaaid.
Remmen is dan geen optie meer. Enige wat je kan doen is goed sturen en op goede moment een jump met fiets en al er overheen maken.
Soms heb je in de bergen ook van die schuin lopende sleuven voor waterafvoer. Vaak met houten rand= spekglad!
Ook hier was altijd springen het devies!!

Meest bang met hoge snelheden op de racefiets was ik altijd voor een afbrekende voorvork.
Ooit daar wel eens gezien hoe ver de voorvork naar achter buigt als je van hoge snelheid straf remt voor een S-bocht?
Het voorwiel komt dan vele cm's naar achter...................Brrrrrrrrrrrrr :X
#Afbrekendevoorvorkvrees
 
Hoogte is een factor net als de manier van neerkomen je eigen fysieke conditie en toevalligheid. De een stapt van een stoep, valt, breekt z’n nek en hardstikke dood terwijl bij een ander de parachute niet opende en het overleeft.
Dan nog de persoonlijke verschillen in wat er tussen je oren gebeurt, twintig of zestig maakt dan juist heel veel verschil, wat je je mensen ook voorhoud het zit in hun hoofd.

Nu heb ik toevallig niet die grens, of hij is nog niet overschreden omdat we in nl niet echt hoge gebouwen hebben. Wat ik wel altijd had was dat ik een zekere nieuwsgier voor het vallen had in een gordel, hoe dat was.
Eenmaal kreeg ik de kans om van een vijftien meter hoge toren te springen in een harnasgordel met valdemper, dat heb ik vier a vijf keer gedaan en dat was dan dat.
Ik ben wel eens "gesprongen" in zon klimppark in Tirol. Maar dat is dan hooguit een meter. Het effect van een vallijn met daarin een schokbrekend stuk ken ik niet.
 
Dat vind ik niet zo bijzonder hoog. De Duitse bruggen over de Rijn ten oosten van Nijmegen zijn ook een meter of 60 (=30) hoog met vrij uitzicht.
Vind het altijd een genot daarover te rijden, juist door dat uitzicht.

Ook een hele mooie vind ik de Franse brug bij St. Nazaire. Vrij uitzicht over de havens en de baai richting de oceaan.

Bekijk bijlage 1533567
De brug bij St. Nazaire nog nooit gereden.
Vlgs mij is Nantes zo'n beetje enige stukje Frankrijk waar ik nooit eerder was.
Was wel eerder in la Rochelle en Bretagne, maar precies DAT stukje nooit.
Dacht eerst even aan de Pont de Normandie in Le Havre.

Toch is voor mij de meest imposante brug die over 'de Grote Belt' in DK.
Deze heeft wegdek 65m boven het water. Middenop krijg je het gevoel dat je boven zee in een vliegtuig zit.
Ergste vond ik nog wel de heel straffe zeewind, die bij zo'n pyloon effe weg was en daarna er weer VOL bovenop.
Met de motor had ik toen de hele rijbaan wel nodig. Durfde daar ook niet sneller dan 60-70.

De brug bij onze Duitse buren in Emmerich doe ik vaak genoeg.
(die is trouwens maar 30m boven de rivier)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nogal onzeker op ladders en steigers...

Ook niet mijn ding. Heb 20 jaar geleden ooit vakantiewerk gedaan bij een bedrijf dat grote belettering maakte voor op gevels van bedrijfspanden.
Ik moest ook mee op montage om die belettering te plaatsen. Hoge bedrijfspanden.... Hoge stijgers.... Maar ik kon de mannen niet helpen met montage want ik hield continu krampachtig het stijger vast met 2 handen. _O-. De rest van die dag alleen maar vanaf de grond hand en spandiensten verricht.....
 
Ook niet mijn ding. Heb 20 jaar geleden ooit vakantiewerk gedaan bij een bedrijf dat grote belettering maakte voor op gevels van bedrijfspanden.
Ik moest ook mee op montage om die belettering te plaatsen. Hoge bedrijfspanden.... Hoge stijgers.... Maar ik kon de mannen niet helpen met montage want ik hield continu krampachtig het stijger vast met 2 handen. _O-. De rest van die dag alleen maar vanaf de grond hand en spandiensten verricht.....
Ik heb -uiteraard- die WOH brevetten, maar bij de hoogwerkerinstructie werd er ook geselekteerd op witte knokkels... Dan hoefde je proef 2 niet meer te doen.
Ik vind wel, omdat ik wel met losse handen kan werken, dat je na een dag op een hoogwerker hebt gestaan helemaal totalloss bent van het continue swingen van die bak, en dan nog zonder muziek ...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb -uiteraard- die WOH brevetten, maar bij de hoogwerkerinstructie werd er ook geselekteerd op willt knokkels... Dan hoefde je proef 2 niet meer te doen.
Ik vind wel, omdat ik wel met losse handen kan werken, dat je na een dag op een hoogwerker hebt gestaan helemaal totalloss bent van het continue swingen van die bak, en dan nog zonder muziek ...

Bestond dat WOH brevet 20 jaar geleden ook al ? Kan me namelijk herinneren dat die monteurs via de buitenkant van het steiger naar boven klommen omdat ze dan sneller boven waren 😳
 
Iets verder ligt de brug bij Rees, die ligt wel 60 meter boven de rivier.

Niet dat ik het beter zou moeten weten. Maar de hoogte van 60m lijkt me voor een Rhein-Brücke onwaarschijnlijk hoog.
Ja, ook de brug in Rees rijd ik wel eens een keer. Die is heel veel lager dan 'de Grote Belt'!! (65m)

Ik denk dat je de hoogte niet helemaal goed interpreteert.
Die 60m ontstaat uit de 21.6m hoge brugpijler. (waar ook het wegdek op rust) en 2 pylonen van 46m die daar bovenop staan.
Samen maakt dat dan bijna 60m hoge top van de pylonen. Het wegdek echter zal op mss iets van 25m zijn. (niet precies kunnen vinden)

zie Rhein-Brücke Rees
 
Bestond dat WOH brevet 20 jaar geleden ook al ? Kan me namelijk herinneren dat die monteurs via de buitenkant van het steiger naar boven klommen omdat ze dan sneller boven waren 😳
Welnee, en al di certificaten zijn alleen maar om de schuld bij jezelf neer te leggen, je weet toch hoe het moet???
Menig steiger ga je inderdaad buitenom naar boven waarbij je evenwichtsgevoel keihard meewerkt om er voor te zorgen dat die twee wielen niet nog hoger van de grond komen
 
Niet dat ik het beter zou moeten weten. Maar de hoogte van 60m lijkt me voor een Rhein-Brücke onwaarschijnlijk hoog.
Ja, ook de brug in Rees rijd ik wel eens een keer. Die is heel veel lager dan 'de Grote Belt'!! (65m)

Ik denk dat je de hoogte niet helemaal goed interpreteert.
Die 60m ontstaat uit de 21.6m hoge brugpijler. (waar ook het wegdek op rust) en 2 pylonen van 46m die daar bovenop staan.
Samen maakt dat dan bijna 60m hoge top van de pylonen. Het wegdek echter zal op mss iets van 25m zijn. (niet precies kunnen vinden)

zie Rhein-Brücke Rees
Ook nog een verschil tussen Talbrücken en gewone bruggen over water, Een talbrucke heeft feitelijk geen hoogte maar kan wel 185 mtr boven floorlevel zijn, zoals de Kochertalbücke in de BAB6
 
Anders begin je wat lager

Hangbrucke bij Klobenstein, Duits / oostenrijkse grens

1597488316697.png
 
Niet dat ik het beter zou moeten weten. Maar de hoogte van 60m lijkt me voor een Rhein-Brücke onwaarschijnlijk hoog.
Ja, ook de brug in Rees rijd ik wel eens een keer. Die is heel veel lager dan 'de Grote Belt'!! (65m)

Ik denk dat je de hoogte niet helemaal goed interpreteert.

Je hebt gelijk, hoogste punt van de brug is 60 meter boven het water, niet het wegdek. Dat las ik even verkeerd.
 
De Hochmoselbrücke staat (nog net) in de Eifel.
Deze autobrug is 160 meter al merk je daar niets van omdat je niet recht naar beneden kan kijken als je er overheen rijd.

Er staan in de Eifel best veel lagere exemplaren van dit soort bruggen die een autoweg over het dal laten gaan.
 
De Hochmoselbrücke staat (nog net) in de Eifel.
Deze autobrug is 160 meter al merk je daar niets van omdat je niet recht naar beneden kan kijken als je er overheen rijd.

Er staan in de Eifel best veel lagere exemplaren van dit soort bruggen die een autoweg over het dal laten gaan.
Ze zeggen de hoogste, maar nog immer 25 mtr lager dan de Kochertalbrücke. Aan de rest van het artikel hecht ik ook 0,0 waarde want als je het aan milieukwiebussen moet vragen had er geen een brug gekomen. :r
 
Terug
Bovenaan Onderaan