hoon sporen hoelang zichtbaar?

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
hallo,

kan iemand iets zeggen over de zichtbaarheid van hoonsporen?
ik heb zojuist de cilinderkop van mijn CX-reserve blok gehaald.... en ontdekte tot mijn grote verbazing, dat daar nog mooie hoonsporen in stonden... ook de kool aanslag op de zuiger kwam helemaal los met slecht een paar zachte vegen

maar ja als nu blijkt dat hoon sporen 10000000 km blijven staan... :X
dus wie kan me vertellen hoelang hoonsporen ongeveer zichtbaar blijven?

en hoe kan ik herkennen of mijn kleppen nog goed zijn? (ze lijken allemaal netjes even hoog te liggen (de onderkant van de klep licht gelijk of mogelijk iets hoger dan de binnenkant van de cilinder kop...)

alvast bedankt voor de tips!! :}

theo

Hoonsporen moet je blijven zien, zo niet dan is je blok dus versleten en werkt je smering niet goed meer.
De olie moet wel ergens op hechten en dat is in de hoonsporen. :)

hoonsporen kunnen heel lang blijven zitten, maar je kunt er over het algemeen wel veilig van uit gaan dat als ze nog zichtbaar zijn in ieder geval je cylinders niet versleten zijn, hooguit de zuiger-veren.
In mijn geval zitten de hoonsporen er nu nog (nikalsil voering, 196.000 kms, 1000cc Guzzi)

de kleppen kun je makkelijk gemonteerd controleren door een beetje diesel in het in of uitlaat kanaal te kieperen, er hoort dan niets langs de klep te komen (gebruik geen benzine, dat is te dun dat trekt zelfs door een goede klep heen)

heb je de kleppen al los dan moet je iets van grafiet o.i.d aan de kleprand smeren en dan de klep in de zitting laten vallen en even voorzichting draaien, de grafiet zou dan in een mooie streep rondom van de klep af moeten zijn en de blanke "zone" zou overeen moeten komen met de specificaties van de fabricant betreffende het opervlak van de klep wat in de zitting moet sluiten.
Ook zou er nu een egale streep grafiet (zonder onderbrekingen) op de klepzitting moeten zitten.

Steven

Terug
Bovenaan Onderaan