hoort dit tussen mijn koppelingsplaten te zitten?

sjaak

MF'er
27 mrt 2002
44
0
leidschendam
Ik heb de koppeling van een VX800 blootgelegd om te kijken of ik de oorzaak van het lichte slippen in de 4e versnelling bij 3000 tpm en gas vol op de stuit kon localiseren.

Nu wist ik al wel dat er verkeerde (auto) olie in het blok zat, maar wou toch even weten hoe de platen eruit zagen.

Het bekijken van de koppeling riep echter enkele vragen bij me op.
expertise gezocht dus..

Op onderstaande foto is te zien dat er enkele ringen in het huis zitten waar de koppelingsplaten dan overheen komen.
Waarom is dit?
Het lijkt net of de achterste koppelingsplaat niet geheel tegen het wrijvingsvlak van het huis kan aankomen door deze ringen. Ze zijn namelijk groter dan de binnendiameter van de koppelingsplaten.
Er zitten 2 van deze ringen, daarna zit het hele setje van koppelings- en frictieplaten gemonteerd.

Het lastige is dat ik geen wphb heb van de vx800, anders had ik hier even in kunnen kijken. In de werkplaatshandboeken die ik wel heb (andere motoren) zitten dergelijke ringen niet in de koppeling.

Ze zullen er wel horen, want als ze er niet thuishoorden, waarom slipt de koppeling dan zo weinig?

full

 
nog zoiets:

op de koppelingsplaten is te zien dat de "tandjes" tegen elkaar aan zijn gekomen.

Er zijn hier slijtplekken te zien... in principe versleten denk ik, maar hoe kan het dat niet álle tandjes elkaar in dat geval raken?

Als ik deze tandjes een beetje bijvijl, zal de koppeling hier dan misschien minder door slippen?

full
 
En dan het koppelingshuis:

Hier zijn de "kammen" ook behoorlijk van ingesleten.
Ik heb het idee dat dit het gevolg is van het grote vermogen wat bij plotseling gasgeven misschien te agressief wordt afgegeven, zodat de platen op de kammen rammen (rijm ;) )

Zie wederom de foto.

Ik kan me voorstellen dat de platen in deze groeven blijven hangen en zodoende geen optimale bewegingsvrijheid hebben...

Heb de groeven inmiddels weggevijld (vooruitlopend op de hier gevraagde adviezen)

Ik ben benieuwd........ :)

full
 
Laatst bewerkt:
Die tandjes bij het pijltje bedoel je? Die zijn alleen om de plaat op zijn plek te houden in het koppelingshuis. En die ringen die horen er ook gewoon in. Het slippen kan aan de olie liggen of aan de versleten platen, vaak kun je het in het beginstadium niet echt goed zijn aan de platen.
 
Ik bedoel inderdaad de tandjes bij het pijltje.

Maar juist omdát ze alleen bedoeld zijn om de platen op zijn plaats te houden vind ik het vreemd dat het tandje van de ene plaat tegen het tandje van de andere plaat aan kan komen. Er zit immers een stalen frictieplaat tussen deze 2 koppelingsplaten in die ze op afstand zou moeten houden(!)

full
 
Zo te zien aan de aftekening in de foto van je koppelingshuis hebben ze elkaar niet geraakt hoor, keurig met ruimte ertussen zo te zien. Alleen die olie van je is vrij ernstig, dat koppelingshuis ziet er niet uit man. Wat een smerige bende, ik zou het eerst eens proberen met alles schoonmaken en nieuwe motorolie erin.
Nieuwe platen wel ff insmeren met schone olie voor ze te monteren, anders draaien ze meteen droog na de eerste start.
 
Die ringen zijn denk ik een diafragma-veer en een drukring.
Waarvoor die dienen?
Nou graaf ik even in m'n geheugen, hopelijk in de goede kuil!
Die zorgen ervoor de de ingaande as niet helemaal stil komt te liggen als je de koppeling intrekt en er dus geen groot snelheidsverschil ontstaat met de uitgaande as bij het schakelen.

Gladvijlen van de sleuven in het koppelingshuis is prima.

Zijn die nokken wel tegen elkaar gekomen? Dwz zie je slijtsporen? Dat het bruine eraf is kan ook komen door de inwerking van oude olie.

Let je op de volgorde van de platen? D'r kunnen afwijkende platen tussen zitten (andere groeven, andere nokken of ander frictiemateriaal)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties.

Ik heb idd gelet op de volgorde van de platen. Het viel me juist op dat de platen allemaal identiek en symetrisch zijn. Ik kan echt geen verschil ontdekken tussen voor- en achterkant en tussen de platen onderling.

Maar wat ik vreemd vind is dat deze diafragmaveren zich niet hebben afgetekend op de voering van de achterste koppelingsplaat. Die ligt er immers tegenaan.. En juist daarom begreep ik het niet helemaal.. :?
 
Die ring die achterin het koppelingshuis zit, is een anti-vibratieveer. Bij een Bandit 1200 zit er zo 1 in. Dat zijn zeker geen diafragmaveren, want in die koppeling die ik daar op de foto zie, zitten 4 gewone veren. Als de koppeling slipt, moet je eerst nazien of die veren nog lang genoeg zijn. Als die in orde zijn, meet je de dikte van alle platen. Als die ook nog dik genoeg zijn, dan zijn de platen waarschijnlijk verglaasd. De enige remedie is dan gewoon alle gevoerde platen vervangen. Maar het is ook mogelijk dat de platen niet goed kunnen bewegen omdat er vertanding zit in de nokken van het koppelingshuis. Daardoor kan het zijn dat de platen onder belasting niet goed terugkomen, en dan kan de koppeling ook slippen. Die vertanding kan wel voorzichtig weggevijld worden, maar alle nokken moeten ongeveer hetzelfde zijn, anders haken de platen misschien weer vast.
 
Thx voor de reactie.

Ben er intussen achter.

De buitendiameter van alle platen is gelijk.
Echter: er is één plaat die tóch :z een afwijkende binnendiameter heeft, zodat de ringen er gewoon invallen...

Waarom ik nou wel denk dat er zo'n plaat moet zijn, 'm er nog uithaal ook, en toch niet ZIE dat ie er is, vervolgens hier als topic posten etc...

ik weet het ook niet :Z

Mijn excuses iig! :}

btw: de antwoorden op andere vragen waren van waarde!
 
Nog even over die ingesleten plekken op het koppelingshuis...je hebt ze nu weer gladgevijlt maar daardoor ontstaat er weer meer ruimte voor de nokken om heen en weer te bewegen bij accelereren en decelereren en zullen dus sneller inslijten.
 
Nog even over die ingesleten plekken op het koppelingshuis...je hebt ze nu weer gladgevijlt maar daardoor ontstaat er weer meer ruimte voor de nokken om heen en weer te bewegen bij accelereren en decelereren en zullen dus sneller inslijten.
Je zou er - mits de ruimte het toelaat natuurlijk) slijtranden op kunnen zetten, maar deze moeten dan natuurlijk (net als het koppelingshuis nu je eraan hebt lopen vijlen) worden uitgebalanceerd om slijtage in de lagering te minimaliseren.
 
Nog even over die ingesleten plekken op het koppelingshuis...je hebt ze nu weer gladgevijlt maar daardoor ontstaat er weer meer ruimte voor de nokken om heen en weer te bewegen bij accelereren en decelereren en zullen dus sneller inslijten.

Ik heb inmiddels de plekken bijgevijld en het werkt perfect.

Dat er meer ruimte ontstaat door het bijvijlen, daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb immers alleen de gedeeltes weggevijld die nog níet ingesleten waren. Bij het aangrijpen hameren de platen steeds op hetzelfde punt zodat dit gaat inslijten. De ruimte ernaast wordt overgeslagen.

Maar zoals gezegd: ik heb de zaak bijgevijld en het functioneert uitstekend.

Bij de volgende koppelingswissel mag er misschien wel een nieuw huis op. *D
 
Ik heb inmiddels de plekken bijgevijld en het werkt perfect.

Dat er meer ruimte ontstaat door het bijvijlen, daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb immers alleen de gedeeltes weggevijld die nog níet ingesleten waren. Bij het aangrijpen hameren de platen steeds op hetzelfde punt zodat dit gaat inslijten. De ruimte ernaast wordt overgeslagen.

Maar zoals gezegd: ik heb de zaak bijgevijld en het functioneert uitstekend.

Bij de volgende koppelingswissel mag er misschien wel een nieuw huis op. *D


Nieuwe vijl techniek gevonden?
Graag zou ik willen weten hoe je kan bijvijlen, dan koop ik een klein plaatje goud... :+
 
Nieuwe vijl techniek gevonden?
Graag zou ik willen weten hoe je kan bijvijlen, dan koop ik een klein plaatje goud... :+

Bijvijlen, bijslijpen, bijsnijden, bijsnoeien, bijknippen, bijschuren of bijschaven is de laatste fase in het proces van afvijlen, afslijpen, afsnijden, afsnoeien, afknippen, afschuren of afschaven. Deze fase gaat in als het proces bijna af is. :?

Mooie taal toch he, dat Neederlandsch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan