Hoort het ABS lampje op het dashboard bij contact/langzaam rijden te branden?

Munchy

Rookie
29 apr 2019
12
0
Hoi allemaal! Ik heb sinds een ruim een maand eindelijk mijn eerste motor (Suzuki bandit gsf 650 uit 2006 met ABS) en nu loop ik tegen wat dingen/vragen aan die nieuw zijn voor me, waaronder het volgende:

Moet het ABS lampje op het dashboard gaan branden als ik contact maak en/of als ik langzaam rijd (<10km/u)? Bij mijn motor heeft het lampje namelijk überhaupt nog niet gebrand (volgens mij) en ik twijfel nu of er iets mis mee is. Ook omdat ik al een paar keer het gevoel had weg te slippen bij het remmen en ik een geschaafd stuk zie op mn achterband (van slippen?) wat voor mijn gevoel niet moet gebeuren met ABS, of heb ik dat mis?

Hoor graag wat jullie er van denken!
 
Bij contact aan moet hij gaan branden, net zoals in de auto is dit een controle of de lampjes werken. Na starten en bij rijden zouden ze uit moeten gaan tot er een probleem is of het systeem actief is.

Zwakjes branden lijkt mij ergens een lekstroom: stekker met corrosie of bedrading die elkaar lichtjes raakt, dus onderling contact met weerstand maakt. Alleen dan gaat het lampje zwakjes branden.

Het hoort aan of uit te zijn, niet er tussenin.
 
Na het starten van de motor hoort het ABS lampje te branden. Wanneer je weg rijd en sneller gaat rijden dan ongeveer 5 km/h hoort het lampje uit te gaan.
Abs kun je zelf ook testen. Met 40 km/h op de klinkers de achterrem flink in trappen. De achterwiel mag niet gaan blokkeren. Voorrem kun je zo ook testen maar let op dat je je zelf niet onderuit remt mocht de ABS niet werken
 
Hoi allemaal! Ik heb sinds een ruim een maand eindelijk mijn eerste motor (Suzuki bandit gsf 650 uit 2006 met ABS) en nu loop ik tegen wat dingen/vragen aan die nieuw zijn voor me, waaronder het volgende:

Moet het ABS lampje op het dashboard gaan branden als ik contact maak en/of als ik langzaam rijd (<10km/u)? Bij mijn motor heeft het lampje namelijk überhaupt nog niet gebrand (volgens mij) en ik twijfel nu of er iets mis mee is. Ook omdat ik al een paar keer het gevoel had weg te slippen bij het remmen en ik een geschaafd stuk zie op mn achterband (van slippen?) wat voor mijn gevoel niet moet gebeuren met ABS, of heb ik dat mis?

Hoor graag wat jullie er van denken!

Weet je zeker dat je motor ABS heeft? Plaats anders eens foto's van beide kanten van het voorwiel?

Toevallig recent zo'n discussie gehad met iemand die een motor verkocht, was er van overtuigd dat er ABS op zat. Maar het zat er toch echt niet op.
 
Dank allemaal voor de reacties! Het lampje brand inderdaad helemaal niet (had ik misschien wat onduidelijk opgeschreven). Hieronder nog foto's van beide kanten waarop toch staat dat er ABS op zit (linkerkant kon ik wat lastiger bij, maar hopelijk zo duidelijk). Er zit trouwens ook een ABS zekering onder het zadel (die nog heel is), dus als het niet zo is dan hebben ze wel hun best gedaan om het er op te laten lijken haha. Maar als ik het zo hoor dan is er dus iets mis; dan wel met het ABS lampje, dan wel ergens anders in het ABS systeem. Weet ik in elk geval wat beter de vervolgstappen. Nogmaals dank!

1390755
1390756
 
Haha jullie zijn snel zeg! Fijn! :)

Geen idee of het lampje stuk is; is wel een goede om even te checken ja! Ik ben zelf een beetje bang dat het systeem om een of andere reden het niet doet doordat ik gevoel had paar keer te slippen en ook door die slijtageplek op de achterband (of kan dat ook met ABS gebeuren?).

Gerelateerde vraag: is het uberhaupt mogelijk om de ABS op een of andere manier uit te schakelen (bij een suzuki gsf650)? Las dat als je op losse ondergrond rijdt, het beter/fijner is om geen ABS te hebben omdat je dan niet goed kan remmen (doordat de ABS het remmen steeds uitzet door het glijden).
 
Abs uit is alleen voor offroad interessant. Slijtage van de band heeft er niets mee te maken.

Die binnenste ring die je ziet in je velg, met de rechthoeken, dat is je ABS ring / krans.
 
En is het mogelijk dat ik een flinke slijtageplek heb op de achterband en soms wegslip (op de normale weg) als de ABS het zou doen?

Snap ik van offroad. Dacht dat misschien (om wat voor reden dan ook) de ABS uit staat (door vorige eigenaar) en dat ik dus kan testen of het lampje wel gaat branden als ik dat kan aanzetten.
 
ABS is geen anti brake system he :p
Dus bij gas en weg slippen doet 'ie niks. Als je band echter zo op is wordt het tijd voor een nieuwe.

Traction control of EPS is tegen het spinnen en dan wordt geleidelijk het vermogen terug gebracht totdat je weer grip hebt. Als je ABS hebt, heb je niet automatisch EPS.

Anti blokkeer systeem is precies wat het zegt: tegen blokkeren van de wielen bij een stop. De pomp pulseert de banden waarbij je heel snel wel/niet remt om wegglijden te voorkomen.

Begin eens bij het begin: kijk naar de zekering, de connectoren en eventuele losse draadjes of procedure van jouw motor om ABS uit te schakelen.
 
Ik zeg het niet handig (de termen moet ik denk ik nog aan wennen): ik bedoelde met wegslippen eigenlijk dat ik mijn achterkant heb voelen wegglijden op het moment dat ik hard remde. Ik zou verwachten dat door de ABS mijn wiel dan niet of nauwelijks zou blokkeren en ik dus niet zou moeten wegglijden (en dus geen slijtageplek moet krijgen). Klopt die gedachtegang of zijn er wel situaties waarbij je dat toch kan hebben ook al werkt de ABS?

Ik zal je stappenplan doorlopen. Zekering is in elk geval al heel! :)
 
Volgens mij is dat normaal bij <10km/u. Ik meen dat de motor waar ik 5 jaar geleden les op kreeg dat ook had, om aan te geven dat ABS bij die snelheid niet werkt.
Die lampjes gaan uit als alles gecheckt is op werking. Om de werking van wielsensoren te kunnen checken moeten de wielen hebben gedraaid. Todat je wegrijdt blijven er dus lampjes branden, zodra je weg bent gereden gaan ze uit als de wielsensoren het doen of verschijnt er een storing als er iets mis is. Onder de 10 km/u werkt het ABS ook gewoon, maar pas nadat de check succesvol is verlopen.

Constant branden kan knipperen zijn en andersom, afhankelijk van het merk. Bij BMW knipperen de lampjes en gaan ze uit als je wegrijdt, bij andere merken kan het ook zijn dat ze branden bij contact aan.
 
Dank allemaal voor de reacties! Het lampje brand inderdaad helemaal niet (had ik misschien wat onduidelijk opgeschreven). Hieronder nog foto's van beide kanten waarop toch staat dat er ABS op zit (linkerkant kon ik wat lastiger bij, maar hopelijk zo duidelijk). Er zit trouwens ook een ABS zekering onder het zadel (die nog heel is), dus als het niet zo is dan hebben ze wel hun best gedaan om het er op te laten lijken haha. Maar als ik het zo hoor dan is er dus iets mis; dan wel met het ABS lampje, dan wel ergens anders in het ABS systeem. Weet ik in elk geval wat beter de vervolgstappen. Nogmaals dank!

Bekijk bijlage 1390755Bekijk bijlage 1390756
Bij Suzuki kan je je ABS niet uitzetten. Als het lampje niet brand kan het stuk zijn, maar als je ABS met testen van je achterrem niet het klassieke geratel en schokken van je rempedaal geeft is het echt stuk.
 
ABS hoor je niet te kunnen kun je vaak niet uitschakelen.
Alleen bij een slipschool bouwen ze een schakelaar in om ABS te kunnen uitschakelen.
Wellicht is de ABS pomp defect en heeft de motor geen ABS meer.
Zoals al gemeld: de functie van ABS is niet meer en niet minder dan voorkomen dat een wiel niet meer draait terwijl de motor nog in beweging is.
Om de kans op slippen van het achterwiel te verkleinen is er traction control of stabiliteits controle: dit regelt het koppel op het achterwiel.
 
Laatst bewerkt:
Bij een storing hoort het lampje te gaan branden. Dus eerst zekering checken, dan lampje. Zekering heb je al gedaan, dus schroef je instrumentenpaneel uit elkaar en check je lampje. Is dat kapot, vervangen en kijken of het werkt zoals hierboven beschreven. Zit er geen lampje in, lampje erin en verder kijken. Het zou namelijk zo kunnen zijn dat er een storing in het systeem zit en de vorige eigenaar dat wilde verhullen door het lampje eruit te halen.
 
Maar, als dat door het systeem gedetecteerd wordt, dan zou het lampje toch júíst moeten gaan branden?
Zo mij niet verbazen als vanwege een defecte pomp het ABS er gewoon afgesloopt is (de detectie ring op het wiel, de sensor en sticker op het spatbord laat je dan natuurlijk zitten).
Allermeest voor de hand liggend blijft simpelweg een kapot lampje in de cockpit.
 
Bij een motorzaak of particulier gekocht?
Bij een motorzaak dan terug en in orde laten maken op hun kosten.
Bij een particulier dan ook naar de motorzaak en in orde laten maken en dan zelf voor de kosten op draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan