Horner demper en spiegels

Sandertje12

Rookie
7 mrt 2023
2
1
Beste leden,

Ik heb 2 vraagjes aangaande mijn 2003 cb900 hornet. Ik heb deze fiets eind vorig seizoen gekocht, het is mijn eerste 😁 en ben er ontzettend blij mee. Op de knipperlichten na, is hij helemaal stock. Nu ben ik zelf een behoorlijke leek, en niet bepaald technisch aangelegd.
Maar ik wil graag 2 zaken aanpassen, de demper(s) en de spiegels.

Vwb de demper heb ik er een van takkoni op het oog, dit is een enkele demper terwijl er standaard 2 op zitten, ik heb de leverancier gecontact en deze gaf aan dat er een adapter linkpijp bij komt die van 2 naar 1 gaat. Dus uiteindelijk komt er dan maar 1 demper op. Mijn vraag is gaat dit iets doen met de druk/prestaties? Aangezien het een slip-on blijft en de adapter zo te zien nog wel na de katalysator komt te zitten.

Mijn andere vraag is dat ik graag bar-end spiegels wil monteren. Maar volgens mij zitten er gewichtjes aan de eindes van het stuur, hoe weet ik welke spiegels ik nodig ben zonder dat dit iets doet met het stuur gedrag?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Mvg
 
Het werkelijke effect van de uitlaat op vermogen weet je pas als je een vermogensmeting (op een dyno bank) met de oude en de nieuwe demper doet. Je motor is (denk ik) een injectie fiets, dus die zal zelf wat kunnen compenseren voor een andere uitlaat. Het is geen garantie dat de motor er lekker op loopt.
Nou bepalen heel veel mensen ook of hun motor beter loop met hun "butt dyno" en die lijkt altijd een stuk positiever afgesteld te staan dan een mechanische dyno. In het geval van het gebruik van de butt dyno, is het ook verstandig om een second opinion bij de buren vragen met hun "audio dyno". Die staat vaak een heel stuk negatiever afgesteld dan een mechanische dyno.

Sorry, ik ben in een flauwe bui. Het antwoord heeft wel een serieuze ondertoon. Waarom wil je een andere uitlaat? De Hornet 900 loopt met de originele uitlaat als een kanon!

De bar-end spiegels kan niet mis gaan. Je stuurgedrag veranderd daardoor niet. De huidige gewichtjes zitten er om eventuele trillingen in het stuur weg te filteren. De spiegels zelf voegen weer wat gewicht toe. De praktijk wijst vanzelf uit of dat toereikend is of niet. Er gaat niet zomaar iets stuk en je gaat niet zomaar ineens minder goed door een bocht.
 
Je hebt helemaal gelijk hoor, hij loopt als een tietje 😁 maar zou t voornamelijk voor het geluid doen, vind m standaard wat tam klinken. Maar tis geen grote must, vandaar ook dat ik hier eerst wat zaken navraag alvorens er maar klakkeloos dingen op te zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan