Hornet 600 2002 vacuüm probleem?

20 feb 2023
9
1
Beste lezers,

Kort geleden heb ik een Honda hornet 600 uit 2002 gekocht.
Vandaag merkte ik een probleem op. Na plm. 40 km begon de motor te stotteren. Ik stuurde hem naar de kant van de weg waar hij uiteindelijk afsloeg. Starten bleek niet meer mogelijk. Na vanalles geprobeerd te hebben zoals stand van de benzinekraan verzetten deed hij het weer. Hierna weer ongeveer 40 probleemloze kilometers, waarna hij opnieuw begon te stotteren. Nadat ik wat op het forum had gezocht dacht ik aan een vacuumprobleem in de tank.
Hierop heb ik de reservesleutel in de tankdop gestopt en laten zitten tijdens weer een rit. Toen de motor opnieuw begon te stotteren heb ik de tankdop opengedraaid. Direct begon hij weer prima te lopen.

Nu wist ik het zeker, een vacuümprobleem. Deze wilde ik zojuist gaan verhelpen maar zuigen en blazen op het gaatje van de tankdop brengt me tot de conclusie dat deze niet verstopt zit. Ook het gaatje langs de vulopening in de tank is open.

Lijkt dus toch niet een vacuumprobleem te zijn. Heeft iemand een idee waar het probleem kan zitten?

Met vriendelijke groet,

Hornetfan
 
Heeft je benzinekraan een Prime stand? Zo ja zet hem daar eens op als het probleem weer opspeelt. Als het probleem hiermee verholpen is ligt het aan de vacuüm zijde van de benzinekraan.
 
Hoi allemaal, kleine update:

Mijn vermoeden klopte niet. Heb alls gecontroleerd en alles is open qua tankbeluchting. Ook werkt het vacuumkraantje nog perfect en heb een flinke straal benzine uit de slang.

Eerder dacht ik dat het opgelost was. 95 km aan een stuk gereden, niets aan de hand.
Vanochtend stopte de motor er weer mee. Stotteren op een 80 weg tot ik uiteindelijk langs de kant tot stilstand kwam te staan. Na 2 minuten kon ik weer verder en liep hij weer naar behoren.

Iemand nog suggesties? Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties.

Groetjes
 
Hoi allemaal, kleine update:

Mijn vermoeden klopte niet. Heb alls gecontroleerd en alles is open qua tankbeluchting. Ook werkt het vacuumkraantje nog perfect en heb een flinke straal benzine uit de slang.

Eerder dacht ik dat het opgelost was. 95 km aan een stuk gereden, niets aan de hand.
Vanochtend stopte de motor er weer mee. Stotteren op een 80 weg tot ik uiteindelijk langs de kant tot stilstand kwam te staan. Na 2 minuten kon ik weer verder en liep hij weer naar behoren.

Iemand nog suggesties? Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties.

Groetjes
Vreemd,
Wanneer heb je getest dat er benzine uit de slang komt?
Test hem eens door de benzine in een jerrycan te laten stromen?
Waarschijnlijk stopt het na een litertje of 3 en stroomt het weer verder als je even wacht of de tankdop open doet.
 
Nee het probleem zit ergens anders. Ik denk zelfs dat het toeval is dat hij beter ging lopen toen de tankdop open ging. Toen hij vanochtend stotterde bood het ook geen verbetering toen ik hem open deed. Minuutje later reed hij weer wel.

Zou het een bobineprobleem kunnen zijn?
 
Kan, maar ik denk dan eerder je contactslot of ergens een zwak contact of halfgare draadbreuk.
Volgende keer tijdens het pruttelen meteen je sleutel uit en aan draaien en dan zien wat er gebeurt?
 
UPDATE:
Zoals ik schreef zat ik ondertussen te denken aan een ontstekingsissue. Om de bobines uit te sluiten heb ik hem gestart met de bobine eenzijdig uit te schakelen door de stekker er af te halen. Hiermee kon ik concluderen dat hij “gewoon” op 2 cilinders blijft lopen. Het kan dus niet zo zijn dat ik 1 kapotte bobine heb die soms faalt. Wanneer mijn probleem zich voordoet kan ik hem namelijk niet aan het lopen houden.

Hierna ben ik alle stekkers na gaan lopen.
Ik vond deze stekker (zie foto) waarvan 1 contact flink geoxideerd was. Deze stekker zat op het startrelais. Ik hoop hiermee mijn probleem gevonden te hebben. Nu afwachten of het probleem zich nog voordoet.

Groeten
72A44B4F-F9A7-441D-8EF8-CB077831D366.jpegF1D436E8-A5DA-43CA-B101-C388FF65D290.jpeg
 
Update:
De stekker is het probleem geweest. Zijn nu een tijdje en 2500 km verder. Motor heeft niet meer gestotterd of iets dergelijks.

Het lijkt er op dat het schoonmaken van de stekker het probleem heeft opgelost.

Bedankt voor het meedenken!

Groet,
 
Terug
Bovenaan Onderaan