Hornet 900 of Bandit 1200 ?

Kurt VdN

Rookie
14 mei 2006
7
0
Mechelen
Ik ben 25 jaar en relatief nieuw motorijder, en van plan m'n eigen moto aan te schaffen, zij het 2dehands. M'n vader rijdt met een Diversion 900 en ik heb daar reeds enige tijd mee rondgereden. Hoewel deze zeer onderhoudsvriendelijk is en aangenaam valt me te rijden, vind ik 'm niet echt mooi.
Zelf ik had gedacht aan een Bandit 1200 of een Hornet 900, maar ook andere alternatieven in het genre zijn mogelijk.
Kan iemand me wat bijkomend advies verschaffen?
Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Hangt er vooral van af wat je budget is en wat je voor motor wilt
Een Honda 900 Hornet is volgens mij een heel ander soort motor fiets qua rijden dan een Bandit 1200
Er zijn zat andere naked bikes die je miscchien ook mooi vind:
Kawasaki ZRX 1100/1200, Suzuki GSX 1200/1400 Yamaha XJR 1200/1300, Honda CB 1300 of CBF 600/1000.
Als je wat meer verteld dan kunnen de mede forummers ook wat meer vertellen

Succes
 
Hornet 900 !!!!!! veel sneller.
en mooier, veel lichter.
Of misschien wel een trippeltje.

full
 
Duidelijk

full


koppel zat, en het is lekker gooien en smijten met dat ding. afwerking en kwaliteit en onderhoud is echt zoals je van Honda gewend bent
 
Alletwee prachtige bikes die zelf ook op mijn verlanglijstje stonden (maar niet in dat van de portemonee :+ )

ff vergelijken

full.jpg
full.jpg


De 1200 Bandit:
98 pk (73.1 kW) @ 8500 tpm
92 Nm @ 6500 tpm
215 kg

De 900 Hornet
110 pk (82 kW) @ 9000 tpm
92 Nm @ 6500 tpm
194 kg

Ik vind persoonlijk de bandit er iets klassieker uitzien en de honda moderner en sneller. Maar de motors zijn zoals je hierboven kan zien aan elkaar gewaagd qua vermogen en zelfs identiek qua koppel. De hornet is wel sneller, meer kracht, minder gewicht en is volgens mij ook veel wendbaarder. Maar niets mis met de bandit 1200. Is iets voor als je een ietwat rustigere motorrijder bent die af en toe toch wel eens snel wil zijn en zich niet moet laten doen door het eerste beste racertje dat naast hem komt staan. Als je een sportievere rijder bent, zou ik gaan voor de hornet, die ziet er gewoon al sneller uit! en minder braaf als de bandit (vanwaar ze die naam bandit halen weet ik ook niet hoor)

:]
 
er is bijna geen bandit die volgensmij echt 100 pk levert. ze zitten er allemaal ver boven. en het koppel is ook eerder 110 nm dan 92 volgensmij. er zit een hoop potentie in die blokjes in iedergeval. en je kunt er een leuke streetfighter van bouwen als je het uiterlijk wat te lief vindt
 
Helemaal waar.. er zijn bijna geen motoren waar een open pijp 10pk of meer geeft. De b12 doet dit wel! Steek je er een mooi filter op en stel je m af met een dj kit, gsxr nokkenassen dan zit je al richting de 130pk aan het wiel, of zelfs meer.

En nu niet gaan doen alsof een B12 een ouwelulle fiets is want dat is met recht een gooi en smijt fiets te noemen. Mijn mening is dat juist honda's over het algemeen een beetje hetzelfde zijn.. nooit extreem etc.. saai, vind ik!
 
En nu niet gaan doen alsof een B12 een ouwelulle fiets is want dat is met recht een gooi en smijt fiets te noemen.

Helaas geen gooi en smijtfiets met de originele vering, veel te soft. Verder leveren alleen de oude modellen B12's zo'n 15 pk. meer met Bosdemper; bij de nieuwe levert een vervangingsdemper nauwelijks verschil. Het vermogen van de nieuwe zit standaard rond de 110/115 pk.

Edit - voor alle duidelijkheid, ik rij zelf ook B12. Perfecte fiets, veel koppel laag op toeren, en (met aangepaste vering) valt er echt goed mee te sturen :] :]
 
Laatst bewerkt:
Ik ben 1.91 meter en rij zelf een bandit 1200. Ik heb een kleine twee maanden geleden een proefritje gemaakt op een cb900 hornet dus heb wel vergelijkingsmateriaal.

De hornet is veel compacter als je er op zit en stuurt wel wat makkelijker de bocht in dan de bandit. Voor het gewone werk en het toeren absoluut geen probleem. Straatje keren met een 1200 gaat ook wel hoor. Zeker als beginner heb je dan voor wat betreft het rijgedrag denk ik voldoende aan een bandit.
De bandit vind ik net even lekkerder zitten qua zithouding (maar da's persoonlijk) en een goed afgestelde carburatie bandit pakt net even lekkerder het gas op dan zo'n injectie, die natuurlijk wel minder problemen zal geven in de winter met afstelling. Als je dus 4 seizoenen gaat rijden is dat wel weer een pre maar dan mis je wellicht weer de windbescherming van een kuipje op een bandit S.
De cb900 heeft standaard geen bok en da's met het smeren van de ketting weer lastiger.

Motorvermogen is redelijk te vergelijken. Op papier zou de cb900 wat sterker moeten zijn maar ik had het idee dat mijn bandit (wel met K&N en andere uitlaat) beter en feller trekt onder de 8000 toeren. Daarboven is het net even andersom, maar de vraag is zeker als beginner of je zo vaak in dat toerengebied wil zitten.

hopelijk heb je wat aan de info :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan