Hornet valt uit bij +- 9 liter benzine verbruik

M-Mick3y

MF'er
24 mrt 2011
131
4
Hallo,

Ik heb sinds enige tijd een Honda Hornet uit 2002, rijdt heerlijk en heb er ook al veel mee gereden. Het enige nadeel is, is wanneer ik langere afstanden wil gaan rijden deze de neiging heeft om uit te vallen wanneer er ongeveer 8 à 10 liter verbruikt is qua benzine.
De eerste keer dacht ik dat de tank leeg was, maar dat bleek dus niet zo te zijn (16 liter tank).
Het is altijd rond een km-stand van 200km op de dagteller (bij snelweg gebruik) en iets eerder bij tussendoor gebruik, maar als ik gelijk daarna ga tanken gaat er nooit meer dan 10 liter in.

Nu heb ik zelf al de volgende dingen geprobeerd om te kijken of het hieraan lag:
- benzinekraan eruit gehaald en schoongemaakt (was al schoon)
- tank leeg laten lopen en gekeken of er viezigheid uit kwam, niks te zien
- membraan van de benzinekraan bekeken, maar deze is nog in orde
- op het moment dat de motor stil valt op de snelweg, vluchtstrook gaan staan en geluisterd of deze bij het openen van de benzinedop een sissend geluid maakte, was ook niet het geval
- volle tank, zelf constante vacuüm gecreëerd, benzinekraan op reserve en deze liep in 1x door totdat er 14 liter uit was. Zelfde gedaan, maar dan op reserve, kwam er 15 liter uit. Met de benzinedop er nog op, om uit te sluiten dat deze geen onderdruk creëert. Ik ben overigens zelf op de motor gaan zitten zodat deze recht stond, dus niet op de standaard of een paddock.

Van de week uit de benzinekraan het veertje gehaald wat het membraan terug drukt op het moment dat er geen vacuüm is. Dit in de hoop dat er minder vacuüm nodig zou zijn. Gisteren op de snelweg gereden, volle tank vertrokken en dagteller op nul gezet. Bij 140km begon de motor te stotteren. Even op de vluchtstrook gestaan, wat gas gegeven met koppeling in en toen deed hij het weer. Vertoonde later nog wel wat stotterringen, nog wat later viel deze uit. Ben daarna gaan tanken en dan doet het probleem zich niet meer voor.

Het lijkt wel of de motor te weinig benzine krijgt, je kan dan vol gas geven maar daarmee houd je de motor alleen maar draaiend op het moment dat hij wil uitvallen. Laat je het gas los valt deze gelijk uit, ook al rijd je op de snelweg. Ga je even naar de vluchtstrook als deze is uitgevallen, moet je de startknop wat langer indrukken, loopt heel even niet zo lekker stationair, maar daarna alsof er niks aan de hand is. Langere tijd startknop inhouden --> lege vlotterkamers?

Motor staat op 25kW dmv ringen na de carburateur net voor het blok.

Veertje in de benzinekraan gaat er weer terug in. Er is uiteraard rekening mee te houden dat je voor 200km op de dagteller moet tanken, maar het rijdt minder lekker als hij vanuit het niets kan uitvallen. Op de normaal-stand van de benzinekraan moet ik dus ongeveer 14 liter x 1 op 20 = 280km kunnen rijden op de dagteller.

Ik hoop dat iemand nog een ander idee heeft waar ik naar kan kijken,
Dan hoor ik het graag!
 
Het is normaal dat je bij de Hornet 98/02 overschakelen moet naar reserve rond de 200 of zelfs minder kilometers. Zodra hij gaat stotteren of vermogen verliest dan even het kraantje omdraaien. Theoretische actieradius mag dan wel 280 kilometer zijn, maar dat heb ik nog nooit gehaald met een 2002 hornet.

Niet druk om maken en uiterlijk bij 230 a 240 tanken, dan is er niks aan de hand.
 
@MasterTommy, dat weet ik eerlijk gezegd niet zo 1, 2, 3. Ik zal het opzoeken in het werkplaatsboek.

@LosBol, ik had de vraag ook al gesteld bij het Hornet forum, maar deze wisten het ook niet. Het maakt overigens geen verschil uit of de benzinekraan op reserve of normaal staat, ook op reserve vertoont deze problemen bij 200km op de dagteller terwijl er nog maar 10 liter uit is dan (uitgetest). Als ik even stil ga staan op de vluchtstrook doet hij het weer.
 
de 600 heeft geen benzinepomp.

Doet het probleem zich ook voor als je de eerste 200 kilometer ook op reserve rijdt?

Als je de vlotterkamer leeg gereden hebt dan klopt het dat het even duurt voor ze weer start, even een duwtje geven en ze zou meteen weer moeten starten.
 
Ja en dat is het vreemde, dat het probleem zich ook voor doet op de reserve stand, vandaar dat ik het even na vraag.

Misschien ligt het aan de 25kW begrenzing, maar dit weet ik niet zeker. Lijkt wel alsof er geen benzine meer wordt doorgelaten. Zonder membraan kan ik niet rijden, want het membraan zit vast in de benzinekraan en deze kan ik er niet uit laten. Zat al te kijken op Marktplaats voor een schade Honda Hornet, voor de benzinekraan, maar deze was helaas net verkocht.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij 4 ringen met een kleinere diameter, na de carburateur, voor het blok.
Verder is er niks aan gedaan.

Foto bijgevoegd hoe hij begrensd is, sorry voor de slechte kwaliteit, ik heb hem even ingescand (draag deze foto bij mijn papieren voor als ik ooit word aangehouden)
full
 
Ik heb dat ook alleen dan bij mijn Yamaha fzr400rr.. en dan bij kilometer stand 170km ongeveer. Ook al rij ik vanaf het begin op reserve valt die uit bij dat km aantal. Als ik daarna ff wacht en daarna weer start doet die het gewoon weer. Heb ook een 16liter tank en kan daarna altijd weer ongeveer 10 liter tanken. Dus bij mij hoort die dan ook nog niet op reserve. Nadat die uitgevallen is kan ik makkelijk tot 200km rijden en verder. Vreemd verhaal ;) maar je bent iig niet de enigste hahah

Mijne is ook begrenst op 25kw.
 
@J_oram, dat is echt precies hetzelfde probleem. Kans is groot dat die van jou ook op die manier begrensd is met ringen?

@willem1940, de kraan was schoon, maar hebben we nog goed bekeken, zit niks qua verstoppingen in. Als deze verstopt zou zijn zou het probleem niet pas bij +- 200km op de dagteller optreden. Maar als ik mis ben hoor ik het graag. Ik zet zometeen weer het veertje terug bij het membraan. Toen reed deze iets beter. Zonder veer doet hij het blijkbaar slechter, maar met een te sterke veer gaat hij helemaal niet meer open lijkt me.

@robm84, lekkage heb ik ook al aan zitten denken, maar dan zou het probleem veel vaker optreden neem ik aan? Ik wil niet je theorie onderuit halen, dus begrijp me niet verkeerd. Ben allang blij dat je meedenkt, maar als er iets echt niet zou werken, dan moet het vanaf het begin al niet meer goed werken, lijkt me.
 
Dat lijkt me dus ook. (over dat dat vanaf het begin niet goed moet werken en niet vanaf 170km of bij jou dan 200km) Ik dacht dat het hoorde bij mijn motor dat je hem pas op reserve kan zetten als die uitgevallen is. Maar blijkbaar is dat niet zo. Mijn motor is idd ook begrenst met ringen in de carburateur.. dus misschien is dat het wel. Ik weet het anders ook niet. Ik blijf het topic volgen als ik meer weet hoor je het ook van mij.

Ik ging binnenkort sowieso een keer forte door mijn benzine heen gooien misschien haalt dat nog wat uit.
 
@willem1940, de kraan was schoon, maar hebben we nog goed bekeken, zit niks qua verstoppingen in. Als deze verstopt zou zijn zou het probleem niet pas bij +- 200km op de dagteller optreden. Maar als ik mis ben hoor ik het graag.

Laatst had ik een knikje in mijn benzineslang. Als de tank vol zat was er geen enkel probleem, dan was er genoeg druk om de benzine langs die knik te stuwen. Maar naarmate de het niveau daalde, daalde de druk ook mee. Nog voor ik heb op reserve kon zetten begon hij al stotteren omdat hij niet snel genoeg benzine kreeg. Als ik dan stil ging staan, dan kon de benzine langzaam de vlotterbak in sijpelen, zodat hij heel even weer kan rijden.

Dus ja, een opstopping waar nog een beetje benzine doorheen geperst kan worden kan wel degelijk het probleem zijn.
 
@Komkommer, dat is helemaal top. Zometeen ga ik het gelijk even proberen met een nieuwe slang als ik die nog ergens vandaan kan toveren. Zou dit hetzelfde gelden voor het vacuüm slangetje?

Ik kreeg wel zoiets te horen van iemand met een oude BMW, tank achterin, leidingen naar de motor voorin, na 40km stopte hij ermee, omdat de benzine tot en met aan de knik in de leiding toen op was.
 
@komkommer en Mick, als dit het geval is kan je daarna ook niet weer 30(of meer) km rijden neem ik aan!? Tenminste ik kan dat wel als die aan en uit is geweest. Weet niet of jij dat ook hebt Mick?

En ik heb geen 10 liter vlotterkamer ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja ik wel, het valt wel op, dat wanneer hij eenmaal is uitgevallen, de tussenstops tussen stotteren en normaal rijden steeds kleiner worden. Hoe langer je door rijdt, hoe sneller hij wil gaan uitvallen. Dat zou op zich het verhaal van @Komkommer wel kunnen verklaren. Ik kan het altijd uitsluiten door er een nieuwe slang op te zetten. Zit alleen nu te twijfelen in hoeverre ik deze zal vervangen, moet even opzoeken of de splitsing naar de 4 carburateurs zelf te maken is of besteld kan worden.

Aan de buitenkant kan een slang er nog zo goed uit zien, maar aan de binnenkant weet je dat niet. Ik weet niet of dit het geval is, maar aangezien het niet echt een groot probleem is om te vervangen wil ik het best proberen :D. @J_oram, het zal even duren voor ik resultaat heb, kan deze week denk ik niet weer zo'n afstand rijden. Maar als er wat gebeurd is, zal ik het je melden. Misschien is het dan ook een optie voor jou? Dat Forte spul waar je het over had ken ik, weet niet in hoeverre het werkt. Ik hoorde wel dat het agressief spul is dus je moet het wel mengen met een volle tank.
 
Ja klopt is inderdaad agressief spul. Maakt de carburateurs ook schoon van binnen.

Als het de slangetjes zijn en het bij jou oplost ga ik er ook maar eens na kijken. Dit weekend maar eens me tank eraf halen en kijken hoe de slangetjes lopen. (zou wel heel erg dom zijn als dit het zou zijn, ach dat zijn meestal de lastigste problemen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan