Hornet valt uit op snelweg en lange afstand

RyanneB

Rookie
11 jul 2014
11
0
IJmuiden
Hoi,

Ik heb een 'onvindbaar' en 'ernstig' technisch probleem met mijn Honda CB600F Hornet uit 2002. Ik ben bij drie verschillende garages geweest en de motor is vier keer doorgelicht, maar het is nog niet duidelijk wat het probleem veroorzaakt. Soms valt op de snelweg - bij lange afstand - het vermogen spontaan weg. Ik kan dan gas geven wat ik wil, maar de motor krijgt geen vermogen. Als ik de gashendel loslaat valt de motor volledig uit. Gister had dit als gevolg dat ik bijna midden op de snelweg ring Amsterdam stil kwam te staan omdat de vluchtstrook in gebruik was door vrachtwagens en ik er niet tussen kwam. De ANWB vertelde mij na controle vervolgens dat ik veilig verder kon, maar 1 km verder gebeurde hetzelfde.

Wat is het geval?
- Soms valt het vermogen volledig terug als ik op de snelweg rij, al draai ik mijn gashandel volledig open, de motor krijgt geen vermogen meer en al rollend moet ik naar de vluchtstrook. Soms valt deze helemaal uit. Dan gaat het rode olie lampje branden.
- Ik kan de motor hierna binnen korte tijd weer gewoon starten, en ook lange stukken doorrijden. Twee keer kon ik op lage snelheid via de vluchtstrook direct weer verder omdat de motor spontaan weer vermogen kreeg. Daarna zonder problemen 2 uur doorgereden.
- Het gebeurd zonder enige indicatie of hapering voorafgaande aan het terugvallen. Het lijkt alsof de motor vooraf iets zwaarder 'loopt', maar dit weet ik niet zeker.
- Er zit voldoende benzine in: maakt niet uit of ik net getankt heb of niet. Het gebeurd zowel bij het benzine kraantje op reserve en open.
- Gebeurd alleen op de snelweg, meestal als ik een periode constant ongeveer 100 rij (A2).
- Bougies, vacuüm, brandstoftoevoer, dynamo, accu, spanningsregelaar, benzinetoevoer, olie, koelvloeistof, bekabeling etc. is allemaal gecontroleerd. Hij is ook getest.
- Het gebeurd dus niet altijd ... enkel sporadisch, maar wel alleen als ik op de snelweg rij en op langere afstanden (tussen 30-40 minuten na wegrijden) en een constante snelheid.

Op de teller staat nu 28.000 km. Ik gebruik de motor voor werk/woon verkeer en heb in de afgelopen twee maanden 4.000 km gereden. Dat is dus relatief veel in verhouding tot wat er hiervoor mee gereden is. Het is ongeveer zeven á acht keer gebeurd. De eerste keer ben ik weggehaald door de ANWB evenals de laatste keer. De andere keren kon ik zelf naar huis en naar de garage rijden. De motor heeft na vrijwel elk incident bij een garage gestaan en er kan helaas niks gevonden worden. Hij staat nu overigens weer bij een goede Honda garage. Daar gaan ze nogmaals proberen te achterhalen wat er mis is. Ik vertrouw deze garage, maar hoe meer mensen meedenken hoe beter ;).

Ten slotte: dit is mijn eerst motor, ik heb net twee maanden mijn rijbewijs (A), maar ik voel me niet meer echt veilig op deze motor en stap nu dus ook niet meer op totdat het probleem duidelijk is.

Heeft iemand wellicht iets soortgelijks gehad of enig idee?
Dank julie!

Groet, Ryanne
 
Laatst bewerkt:
Het klinkt als of er iets te heet word en dat wanneer hij afkoelt geen problemen geeft

Je zou denken dat het de spanningregelaar is deze komt uit de ducati fabriek namelijk

En ducati gebruikt de honda spanningsregelaar omdat die van ducati wel eens problemen geeft
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van een omvalsensor gehoord :p. Ook de garage heeft het daar niet over gehad. Ik heb het net snel even opgezocht op internet en zal morgen even opzoeken of deze op mijn motor zit en mijn garage inlichten. Bedankt :)
 
Spanningsregelaar en brandstoftoevoer zijn door twee garages doorgemeten en volledig gecontroleerd. Het idee was in eerste instantie dat dit het probleem veroorzaakt. De garage was zeker dat dit volledig uitgesloten kon worden als oorzaak.

Volgende keer een ducati kopen dus ;)
 
Laatst bewerkt:
Zou vapour lock kunnen zijn. Maar aan de andere kant wordt een hornet helemaal niet zo warm, en zeker niet op de snelweg. Kan zijn warmte erg goed kwijt.

Dus erg lastig om te zeggen. Mocht de dealer waar die nu staat er niet uitkomen dan wil ik je overigens best www.bakkermotorservice.nl in Zwanenburg aanraden om hem eens te laten kijken. Hij doet vooral/alleen japanse motoren qua onderhoud en problemen oplossen.

Wel jammer dat de motor problemen geeft want over het algemeen zijn deze Honda's aardig bullitproof, snap dan ook wel dat je het vertrouwen kwijt bent in de motor. Hopelijk wordt het snel opgelost!
 
Ook nog andere 'symptomen' tijdens of na dit uitvallen?
Blijft je display en verlichting gewoon branden op het moment dat hij vermogen verliest en uitvalt?
Slaat de startmotor wel aan na het volledig stilvallen, of na hoeveel tijd en hoe krijg je hem weer gestart?

Ik ken je gevoel van 'vertrouwen verliezen' in de motor, maar voor hetzelfde geld blijkt het iets heel simpels en kan je weer met een gerust hart op weg!
Ik zit zelf met een soortgelijk probleem, al is het bij mij inmiddels meer het vertrouwen in de betreffende garage dat weg is.

Succes!
 
Zou ook alle relais (of in ieder geval de relais omwisselen, als ze hetzelfde zijn) en zekeringen vervangen. Soms zit er in een zekering een breuk (komt bv bij onze corsaro's wel eens voor), meet je 'm door prima en een paar kilometer verder doet niets 't meer.....

Maar als ik Daan goed begrijp is het een Honda en verbeeld je je alleen maar dat ie 't niet meer doet ;)
 
Laatst bewerkt:
Ook nog andere 'symptomen' tijdens of na dit uitvallen?
Blijft je display en verlichting gewoon branden op het moment dat hij vermogen verliest en uitvalt?
Slaat de startmotor wel aan na het volledig stilvallen, of na hoeveel tijd en hoe krijg je hem weer gestart?

Succes!

Geen andere symptomen tijdens of na het uitvallen. Dashboard verlichting werkt en ook de knipperlichten doen het.

Na het uitvallen doet deze het vrijwel direct (binnen een minuut) weer, soms na twee a drie keer starten, maar niet vaker.
 
Zou ook alle relais (of in ieder geval de relais omwisselen, als ze hetzelfde zijn) en zekeringen vervangen. Soms zit er in een zekering een breuk (komt bv bij onze corsaro's wel eens voor), meet je 'm door prima en een paar kilometer verder doet niets 't meer.....

Maar als ik Daan goed begrijp is het een Honda en verbeeld je je alleen maar dat ie 't niet meer doet ;)


Ik ga vragen of ze de relais omwisselen in de garage.

Als ik het mij nou maar verbeelde, dat zou tenminste iets zijn _O- :]
 
Je zou kunnen kijken of je benzinedop moeilijk open gaat op het moment dat het gebeurt, maar ja hij staat nou al bij de garage.

De benzinedop gaat goed open na het gebeuren, omdat er eerst werd gedacht aan mogelijk vacuüm heb ik deze een paar keer direct nadat deze stilviel open gedaan om te 'horen' of dat het probleem was.

Iedereen bedankt voor de tips!! Uiteindelijk vinden wij het wel *O* *O*
 
Ik heb met mijn Pan European hetzelfde probleem gehad. En had het geluk dat mijn toenmalige Honda dealer ook het onderhoud van de politiemotoren deed, dus alle rare dingen al weer een keertje had meegemaakt en uitgezocht.

Wat hij vermoedde bleek waar, er zat een klein scheurtje in het membraan van de brandstofpomp. Daardoor deed die pomp het wel, alleen niet als hij veel benzine moest pompen (hard rijden op de snelweg) of lang aan het werk was. Dan ontstond er uiteindelijk een vacuum en sloeg de motor af. Zelfde symptomen als jij beschrijft. En omdat het ook om een Honda gaat moet ik daar meteen aan denken (al heeft een Pan een ander brandstofsysteem dan een Hornet).
 
Wat hij vermoedde bleek waar, er zat een klein scheurtje in het membraan van de brandstofpomp. Daardoor deed die pomp het wel, alleen niet als hij veel benzine moest pompen (hard rijden op de snelweg) of lang aan het werk was. Dan ontstond er uiteindelijk een vacuum en sloeg de motor af. Zelfde symptomen als jij beschrijft. En omdat het ook om een Honda gaat moet ik daar meteen aan denken (al heeft een Pan een ander brandstofsysteem dan een Hornet).

Bedankt Mike, gesproken met de garage en zij gaan dit nakijken!
 
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad bij een gpz500, onder de 6000 tpm geen probleem maar bij snelweg rijden en stevig doorrijden viel hij telkens uit. De vluchtstrook op en 2 min wachten en weer lopen. Dit werd veroorzaakt door vuil in de tank wat vast was gaan zitten in de kraan, waardoor de flow in de kraan te laag was geworden om bij hoog brandstof verbruik de carbs bij te vullen.
Succes met zoeken.
 
Dat/zoiets klink annemelijk ja.

Een jiffy schakelaar en omval schakelaar zijn beide aan/ uit schakelaars. Dus die vallen al af. Het vermogen 'valt weg' en dat gebeurd dus geleidelijk aan.
Ik zit ook aan een benzine toevoer te denken. Kan even niet vinden of jouw kraan vacuum geopend is maar ik gok van wel. Mits ja, maak dat ding eens open en bekijk het membraan eens van dichtbij.
Vuil in je tank geloof ik persoonlijk niet zo in gezien het ding pas een jaar of 12 oud is.

Heb je toevallig een 'PRI' stand op je kraan?
 
Heb je toevallig een 'PRI' stand op je kraan?

Nee geen PRI stand, enkel reserve, off en open.

Als het een injectie is valt ie ineens uit als de kraan verstopt zit of je brandstofpomp niet goed werkt.

Als het een carburateur versie is gaat ie met dezelfde dingen eerst vaag op het gas reageren...

Het is, en dan zal ik eerlijk zijn dat heb ik mij laten vertellen, een carburateur versie.

Vuil in de tank en een verschrompelde tankkraakfilter: ik ga het doorgeven om te controleren! Volgens mij is het eerste alleen al nagekeken.

De garage vertelde mij dit weekend dat zij na het brengen van de motor door de ANWB direct een temperatuurmeting hebben verricht en vastgesteld hebben dat er een temperatuurverschil was van 40 graden tussen één cilinder ten opzichte van de overige drie. Dit hoort natuurlijk niet en dit gaan ze nakijken.

Wederom bedankt voor de reacties en de tips :}
 
Ik zou het bij de bobine zoeken.
lastig door te meten.
Gaat de toerenteller ook op en neer bij vermogen verlies?
Ik heb zoiets gehad dat de motor op bedrijf temperatuur was en ook rond de 120 km
Bij koud was er niks aan de hand pas bij dat de motor goed warm was en moest gaan werken
De bobine vervangen en mijn probleem was weg.
 
Aangezien de Hornet een 4-cilinder in lijn motor is zullen er 2 bobines gemonterd zijn volgens het "wasted spark" principe. Hierbij heeft de hoogspanningswikkeling geen verbinding met massa.

Bij een interne sluiting naar massa door slechte isolatie van de wikkeldraad kan er door opwarmen sluiting naar massa optreden. Hierdoor zal de kant waar de sluiting optreedt een slechte of helemaal geen vonk meer hebben terwijl de andere kant nog wel een goede vonk kan hebben.

Doorslagspanning van lucht (bij een puntvormige elektrode) is ongeveer 1000 V/mm. Dit bij 1 Atm. Deze doorslagspanning stijgt evenredig met de luchtdruk, dus bij een compressieverhouding van 10 zal het dus 10.000 V/mm worden. Tegenwoordige CDI-ontstekingen wekken een hoogspanning boven de 20.000 V op, dus voldoende om een vette vonk te produceren. Bij een "wasted spark" ontsteking vindt de vonk plaats in de ene cilinder aan het eind van de compressieslag (de nuttige vonk) en de andere cilinder aan het eind van de uitlaatslag (de verloren vonk). Aangezien aan het eind van de uitlaatslag de druk in de cilinder bijna de normale luchtdruk zal zijn is de luchtweerstand zo laag dat een bijna kortsluiting voor de hoogspanning is waarbij de andere bougie (eind compressieslag) de volle spanning krijgt.

Mocht dit euvel iemand overkomen tijdens het rijden dan is het wachten tot de bobine voldoende afgekoeld is en dan weer gaan rijden, maar met een zo laag mogelijk toerental. Opwarming van de bobine is kwadratisch met het toerental.
 
Ik verdenk bij deze verschijnselen de Pick-up spoeltjes. Bij koude motor geen probleem. Door uitzetting en interne breuk in de spoel verbreekt het kontakt. Weerstanden van de spoeltjes meten bij koude motor en wanneer het probleem optreed nogmaals weerstand opmeten.

grtz,

Cees
 
Terug
Bovenaan Onderaan