Hornet valt uit op snelweg en lange afstand

RyanneB

Rookie
11 jul 2014
11
0
IJmuiden
Hoi,

Ik heb een 'onvindbaar' en 'ernstig' technisch probleem met mijn Honda CB600F Hornet uit 2002. Ik ben bij drie verschillende garages geweest en de motor is vier keer doorgelicht, maar het is nog niet duidelijk wat het probleem veroorzaakt. Soms valt op de snelweg - bij lange afstand - het vermogen spontaan weg. Ik kan dan gas geven wat ik wil, maar de motor krijgt geen vermogen. Als ik de gashendel loslaat valt de motor volledig uit. Gister had dit als gevolg dat ik bijna midden op de snelweg ring Amsterdam stil kwam te staan omdat de vluchtstrook in gebruik was door vrachtwagens en ik er niet tussen kwam. De ANWB vertelde mij na controle vervolgens dat ik veilig verder kon, maar 1 km verder gebeurde hetzelfde.

Wat is het geval?
- Soms valt het vermogen volledig terug als ik op de snelweg rij, al draai ik mijn gashandel volledig open, de motor krijgt geen vermogen meer en al rollend moet ik naar de vluchtstrook. Soms valt deze helemaal uit. Dan gaat het rode olie lampje branden.
- Ik kan de motor hierna binnen korte tijd weer gewoon starten, en ook lange stukken doorrijden. Twee keer kon ik op lage snelheid via de vluchtstrook direct weer verder omdat de motor spontaan weer vermogen kreeg. Daarna zonder problemen 2 uur doorgereden.
- Het gebeurd zonder enige indicatie of hapering voorafgaande aan het terugvallen. Het lijkt alsof de motor vooraf iets zwaarder 'loopt', maar dit weet ik niet zeker.
- Er zit voldoende benzine in: maakt niet uit of ik net getankt heb of niet. Het gebeurd zowel bij het benzine kraantje op reserve en open.
- Gebeurd alleen op de snelweg, meestal als ik een periode constant ongeveer 100 rij (A2).
- Bougies, vacuüm, brandstoftoevoer, dynamo, accu, spanningsregelaar, benzinetoevoer, olie, koelvloeistof, bekabeling etc. is allemaal gecontroleerd. Hij is ook getest.
- Het gebeurd dus niet altijd ... enkel sporadisch, maar wel alleen als ik op de snelweg rij en op langere afstanden (tussen 30-40 minuten na wegrijden) en een constante snelheid.

Op de teller staat nu 28.000 km. Ik gebruik de motor voor werk/woon verkeer en heb in de afgelopen twee maanden 4.000 km gereden. Dat is dus relatief veel in verhouding tot wat er hiervoor mee gereden is. Het is ongeveer zeven á acht keer gebeurd. De eerste keer ben ik weggehaald door de ANWB evenals de laatste keer. De andere keren kon ik zelf naar huis en naar de garage rijden. De motor heeft na vrijwel elk incident bij een garage gestaan en er kan helaas niks gevonden worden. Hij staat nu overigens weer bij een goede Honda garage. Daar gaan ze nogmaals proberen te achterhalen wat er mis is. Ik vertrouw deze garage, maar hoe meer mensen meedenken hoe beter ;).

Ten slotte: dit is mijn eerst motor, ik heb net twee maanden mijn rijbewijs (A), maar ik voel me niet meer echt veilig op deze motor en stap nu dus ook niet meer op totdat het probleem duidelijk is.

Heeft iemand wellicht iets soortgelijks gehad of enig idee?
Dank julie!

Groet, Ryanne
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk denk ik dat de motor wel wat andere verschijnselen vertoont als het vermogen weg valt, maar dat TS ze die niet opmerkt...

Als ie weg valt, reageerd ie dan ook vaag op het gas? Zo niet, dan ligt het zeer waarschijnlijk niet aan de brandstof toevoer....
 
ik dacht bij de titel eigenlijk gelijk aan 'bevriezende carburateurs'... ondanks dat het de laatste periode vrij warm weer geweest is was het wel erg vochtig. door de temperatuurdaling in het inlaatsysteem (vacuum, verdamping vd benzine) kan ook bij temperaturen ruim boven 0 ijsvorming in de carburateurs plaatsvinden. Het snelst / makkelijkst gebeurt dit bij vochtig/regenachtig weer tussen de 5 en 10 graden, maar in de koudere tijd van het jaar heeft de benzine van de pomp ook een iets andere samenstelling die dit probleem vermindert.

factoren die dit stimuleren zijn o.a. het lang op een constante snelheid rijden.

als je ijsvorming krijgt gaat de motor steeds meer inhouden en inderdaad zodra je gasgeeft valt ie helemaal dood (zelfde effect als de choke erop trekken bij een warme motor). Afhankelijk van hoe groot de ijsklont geworden is loopt de motor nog wel, of niet meer stationair, en als ie stil valt smelt het ijs eigenlijk zo snel dat je binnen een minuut weer kunt starten alsof er niks aan de hand is.
 
Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn Fazer 600 uit 1999. Alleen hij begint ook te bokken voordat de motor uitvalt. Het gebeurde na ongeveer 30 minuten rijden en pas als ik harder dan 100 km/u reed. Na het uitvallen deed de starter het wel maar de motor sloeg pas aan na een paar minuten.
Bij korte stukjes maar wel harder dan 100 begint hij heel licht te bokken.

groet,

Ate
 
Laatst bewerkt:
Vandaag bericht gehad van de garage *D . Ze hebben alles nogmaals doorgemeten en ook de bovenstaande reacties meegenomen en getest.

Wat opviel was dat niet de 'goede' type bougies gemonteerd waren. In combinatie met de ook niet standaard luchtfilter kan dit volgens de garage problemen geven bij de combinatie van 'zuinig' rijden (snelweg constant 80/100 rijden) en lange afstand (de garage kon het wat beter vertellen dan dat ik nu doe).

Kort na de aankoop heb ik de motor (omdat het van een particulier afkwam) helemaal laten nakijken (bij een andere garage). Hierbij zijn de bougies vervangen. Dit verklaart mogelijk ook waarom de vorige eigenaar naar eigen zeggen helemaal geen problemen had met de motor. Hierna zijn de bougies gecontroleerd, maar omdat deze nieuw waren is hier niet verder naar gekeken.

Hij is hierna weer getest en hij lijkt het goed te doen. Morgen ga ik de motor ophalen en het hele weekend heel veel kilometers maken :] . Op hoop van zegen :W
 
Laatst bewerkt:
kan ook aan de bougie probleem zijn, je moet eens bougie's proberen met een hogere warmtegraad en zijn de carburators wel goed geregeld als de mengeling niet goed is wordt het blok warmer en dus ook de bougies waardoor ze kunnen doorslaan
 
Laatst bewerkt:
kan ook aan de bougie probleem zijn, je moet eens bougie's proberen met een hogere warmtegraad en zijn de carburators wel goed geregeld als de mengeling niet goed is wordt het blok warmer en dus ook de bougies waardoor ze kunnen doorslaan

Volgens mij nog niet helemaal wakker zo vroeg op de dag (ff 4 posts omhoog lezen ;) )..
 
kan ook aan de bougie probleem zijn, je moet eens bougie's proberen met een hogere warmtegraad en zijn de carburators wel goed geregeld als de mengeling niet goed is wordt het blok warmer en dus ook de bougies waardoor ze kunnen doorslaan

Bij deze het voordeel van de twijfel dat je het echt niet gelezen had, maar je had het goed! :} :}

Ondertussen zo een kilometertje of 800 gereden. Zonder problemen *O* !! Het lijkt er dus heel sterk op dat het probleem nu echt verholpen is: warmtegraad van de nieuwe bougies was te laag.

Nogmaals dank voor alle tips en veilige kilometers iedereen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan