Hoi,
Ik heb een 'onvindbaar' en 'ernstig' technisch probleem met mijn Honda CB600F Hornet uit 2002. Ik ben bij drie verschillende garages geweest en de motor is vier keer doorgelicht, maar het is nog niet duidelijk wat het probleem veroorzaakt. Soms valt op de snelweg - bij lange afstand - het vermogen spontaan weg. Ik kan dan gas geven wat ik wil, maar de motor krijgt geen vermogen. Als ik de gashendel loslaat valt de motor volledig uit. Gister had dit als gevolg dat ik bijna midden op de snelweg ring Amsterdam stil kwam te staan omdat de vluchtstrook in gebruik was door vrachtwagens en ik er niet tussen kwam. De ANWB vertelde mij na controle vervolgens dat ik veilig verder kon, maar 1 km verder gebeurde hetzelfde.
Wat is het geval?
- Soms valt het vermogen volledig terug als ik op de snelweg rij, al draai ik mijn gashandel volledig open, de motor krijgt geen vermogen meer en al rollend moet ik naar de vluchtstrook. Soms valt deze helemaal uit. Dan gaat het rode olie lampje branden.
- Ik kan de motor hierna binnen korte tijd weer gewoon starten, en ook lange stukken doorrijden. Twee keer kon ik op lage snelheid via de vluchtstrook direct weer verder omdat de motor spontaan weer vermogen kreeg. Daarna zonder problemen 2 uur doorgereden.
- Het gebeurd zonder enige indicatie of hapering voorafgaande aan het terugvallen. Het lijkt alsof de motor vooraf iets zwaarder 'loopt', maar dit weet ik niet zeker.
- Er zit voldoende benzine in: maakt niet uit of ik net getankt heb of niet. Het gebeurd zowel bij het benzine kraantje op reserve en open.
- Gebeurd alleen op de snelweg, meestal als ik een periode constant ongeveer 100 rij (A2).
- Bougies, vacuüm, brandstoftoevoer, dynamo, accu, spanningsregelaar, benzinetoevoer, olie, koelvloeistof, bekabeling etc. is allemaal gecontroleerd. Hij is ook getest.
- Het gebeurd dus niet altijd ... enkel sporadisch, maar wel alleen als ik op de snelweg rij en op langere afstanden (tussen 30-40 minuten na wegrijden) en een constante snelheid.
Op de teller staat nu 28.000 km. Ik gebruik de motor voor werk/woon verkeer en heb in de afgelopen twee maanden 4.000 km gereden. Dat is dus relatief veel in verhouding tot wat er hiervoor mee gereden is. Het is ongeveer zeven á acht keer gebeurd. De eerste keer ben ik weggehaald door de ANWB evenals de laatste keer. De andere keren kon ik zelf naar huis en naar de garage rijden. De motor heeft na vrijwel elk incident bij een garage gestaan en er kan helaas niks gevonden worden. Hij staat nu overigens weer bij een goede Honda garage. Daar gaan ze nogmaals proberen te achterhalen wat er mis is. Ik vertrouw deze garage, maar hoe meer mensen meedenken hoe beter .
Ten slotte: dit is mijn eerst motor, ik heb net twee maanden mijn rijbewijs (A), maar ik voel me niet meer echt veilig op deze motor en stap nu dus ook niet meer op totdat het probleem duidelijk is.
Heeft iemand wellicht iets soortgelijks gehad of enig idee?
Dank julie!
Groet, Ryanne
Ik heb een 'onvindbaar' en 'ernstig' technisch probleem met mijn Honda CB600F Hornet uit 2002. Ik ben bij drie verschillende garages geweest en de motor is vier keer doorgelicht, maar het is nog niet duidelijk wat het probleem veroorzaakt. Soms valt op de snelweg - bij lange afstand - het vermogen spontaan weg. Ik kan dan gas geven wat ik wil, maar de motor krijgt geen vermogen. Als ik de gashendel loslaat valt de motor volledig uit. Gister had dit als gevolg dat ik bijna midden op de snelweg ring Amsterdam stil kwam te staan omdat de vluchtstrook in gebruik was door vrachtwagens en ik er niet tussen kwam. De ANWB vertelde mij na controle vervolgens dat ik veilig verder kon, maar 1 km verder gebeurde hetzelfde.
Wat is het geval?
- Soms valt het vermogen volledig terug als ik op de snelweg rij, al draai ik mijn gashandel volledig open, de motor krijgt geen vermogen meer en al rollend moet ik naar de vluchtstrook. Soms valt deze helemaal uit. Dan gaat het rode olie lampje branden.
- Ik kan de motor hierna binnen korte tijd weer gewoon starten, en ook lange stukken doorrijden. Twee keer kon ik op lage snelheid via de vluchtstrook direct weer verder omdat de motor spontaan weer vermogen kreeg. Daarna zonder problemen 2 uur doorgereden.
- Het gebeurd zonder enige indicatie of hapering voorafgaande aan het terugvallen. Het lijkt alsof de motor vooraf iets zwaarder 'loopt', maar dit weet ik niet zeker.
- Er zit voldoende benzine in: maakt niet uit of ik net getankt heb of niet. Het gebeurd zowel bij het benzine kraantje op reserve en open.
- Gebeurd alleen op de snelweg, meestal als ik een periode constant ongeveer 100 rij (A2).
- Bougies, vacuüm, brandstoftoevoer, dynamo, accu, spanningsregelaar, benzinetoevoer, olie, koelvloeistof, bekabeling etc. is allemaal gecontroleerd. Hij is ook getest.
- Het gebeurd dus niet altijd ... enkel sporadisch, maar wel alleen als ik op de snelweg rij en op langere afstanden (tussen 30-40 minuten na wegrijden) en een constante snelheid.
Op de teller staat nu 28.000 km. Ik gebruik de motor voor werk/woon verkeer en heb in de afgelopen twee maanden 4.000 km gereden. Dat is dus relatief veel in verhouding tot wat er hiervoor mee gereden is. Het is ongeveer zeven á acht keer gebeurd. De eerste keer ben ik weggehaald door de ANWB evenals de laatste keer. De andere keren kon ik zelf naar huis en naar de garage rijden. De motor heeft na vrijwel elk incident bij een garage gestaan en er kan helaas niks gevonden worden. Hij staat nu overigens weer bij een goede Honda garage. Daar gaan ze nogmaals proberen te achterhalen wat er mis is. Ik vertrouw deze garage, maar hoe meer mensen meedenken hoe beter .
Ten slotte: dit is mijn eerst motor, ik heb net twee maanden mijn rijbewijs (A), maar ik voel me niet meer echt veilig op deze motor en stap nu dus ook niet meer op totdat het probleem duidelijk is.
Heeft iemand wellicht iets soortgelijks gehad of enig idee?
Dank julie!
Groet, Ryanne
Laatst bewerkt: