koensterks
MF'er
- 29 sep 2020
- 33
- 46
Ik heb paar weken weken geleden een elektrische motorfiets gekocht. Misschien is het interessant dat ik mijn ervaring hier deel.
Ik heb zelf weinig ervaring met motorfietsen en was op zoek naar een motorfiets waarmee ik vooral woon-werk verkeer kon doen. Op een eenvoudige manier. Niet te duur. Geen extra rijbewijs moeten halen. Eenvoudig te gebruiken. Weinig onderhoud.
Door het nieuwe aanbod van elektrische motorfietsen heb ik de stap gemaakt. Anders had ik het zeker niet gedaan.
Ik heb naar 3 motorfietsen gekeken: de supersoco tc max (5000 euro/ 4250 euro), de horwin cr6 (6290 euro / 5350 euro) en de 11kw-versie van Zero (13000 euro / 11000 euro). (De 2de prijs, is de prijs inclusief belgische belastingsvermindering.)
Alle drie zijn 125cc equivalent, waardoor enkel een rijbewijs B nodig is (gehaald voor 2011).
De zero is de meest krachtige, maar was vrij snel afgevallen wegens te duur. De zero is 2 maal zo duur dan de 2 andere. Het belangrijkste voordeel van de zero is dat deze vlot op de autosnelweg kan rijden. De 2 andere gaan maximum 95km/u. Dit voordeel was het niet waard om dubbel zo veel te betalen. Ik ben niet van plan om op de autosnelweg te rijden.
De eerste twee zijn ongeveer even duur dan een degelijke speedelec (=snelle fiets van 45km/u). Dus dan krijg je volgens mij wel veel voor je geld.
De supersoco tc max en de horwin cr6 zijn op papier zeer gelijkaardig. De horwin heeft iets meer vermogen, maar dat wordt een groot stuk teniet gedaan door zijn hogere gewicht. Het rijbereik is iets groter door een grotere batterij (55Ah vs 45Ah). De lader is sneller (15A vs 10A). Maar het grootste verschil is vooral de grote en kwaliteit. In mijn ogen is de horwin veel degelijker afgewerkt. De Horwin heeft iets meer 'moto-looks' en minder 'brommer-looks'. En beter geschikt voor grotere mensen. Het design is ook handiger. Met ingebouwde lader en ruimere opslagruimte op de plaats van de benzinetank. Na beiden in het echt gezien te hebben, heb ik de Horwin CR6 gekozen. Voor mij was de iets betere bouwkwaliteit en rijbereik 1000 euro extra waard.
Wat eigenschappen van de Horwin CR6 op een rijtje:
0) Prijs en rijbewijs
De horwin kost 6290 euro. En je krijgt in Belgie 15% terug via de belastingen. Dus ongeveer 5350 euro.
Hij is equivalent met een 125cc, waardoor je met een rijbewijs B van voor 2011 in Belgie mag rijden.
Door het lagere vermogen is de verzekering ook laag. (ik betaal maar 44 euro per jaar).
Een 125cc op benzine is goedkoper. Maar je moet wel geen benzine, olie en onderhoud betalen.
Verbruik is bijna nul euro. En onderhoudskosten zijn ook extreem laag.
Plus, het is meer 'future-proof'. Hoe lang ga je nog met een benzinemotor de steden in mogen ?
1) Vermogen:
Het vermogen (6.2kw) lijkt weinig in vergelijking met een verbrandingsmotor. Maar je mag dat niet zomaar vergelijken. Zeker niet in de praktijk.
Het grote verschil is dat je dit vermogen de hele tijd hebt. En niet enkel een piek bij 1 bepaald toerental.
En dan je tijdens het acceleren heel de tijd continue versnelt. En niet met pauzes zit om te schakelen.
Iets anders dat mij opvalt in de praktijk, is dat je bij elektrisch rijden regelmatiger maximaal gaat 'gas geven', omdat je niet als een gek moet zitten schakelen en lawaai maken bij hoge toeren.
(zoals gezegd heb ik niet veel ervaring met motoren, maar ik heb een snelle, luidruchtige hot hatch. En daarmee, kan ik als ik echt wil heel snel acceleren. Maar in de praktijk doe je dat bijna niet omdat dat extra moeite vraagt en omdat dat nogal asociaal overkomt om in het stadscentrum super hoge toeren te maken.)
De horwin accelereert vlot tussen 0 en 40 km/u. Wat handig is bij het vertrekken aan een verkeerslicht naast een auto. Bij de eerste meters ben je sowieso sneller dan de gemiddelde auto. Tegen de tijd dat de verbrandingsmotor is ontkoppeld en opgetoerd, ben je al 10 meter verder.
Tussen 40 km/u en 80 km/u is de acceleratie gelijkaardig aan een normale auto. Je kan dus vlot mee met het verkeer. Iemand inhalen bij 60 km/u kan. Boven 80 km/u gaat de acceleratie traag tot 95 km/u. Dus inhalen op wegen met 70 of 80 km/u is geen optie.
Als je echt heel de tijd auto's wil inhalen en snelwegen doen, zal je een zero moeten kopen. Maar deze horwin zeer geschikt voor de gemiddelde Vlaamse wegen, die meestal 50 km/u of 70 km/u zijn. Je vlot mee met het verkeer. En wegen van 90km/u zijn ook geen probleem.
2) Regeneratief remmen:
Dit werkt zwak bij grote snelheden om een schokkend effect te vermijden. En wordt sterker bij lagere snelheden. Werkt best goed, als je wat anticipeert in het verkeer, moet je niet zo veel echt remmen.
3) Laden:
80% laden in 3 uur. Dat klinkt traag, maar is in de praktijk best snel: Ongeveer 1km per min. Dus als je net wat te kort komt: even stoppen bij een laadpaal, 10 minutjes mail checken/surfen, en je hebt weer 10km extra.
Laden gaat met een normaal stopcontact. Met de juiste stekker (type 2 naar schuko, te koop voor 50 euro bij ali express) en laadkaart kan je laden bij elke openbare laadpaal.
4) Rijbereik:
Officieel rijbereik is 120km aan 45km/u. Maar het is algemeen gekend dat je die met een korrel zout moet nemen.
In de meeste reviews zijn ze redelijk pessimistisch. Ik veronderstel dat dat vooral is omdat men de motor dan wil testen en niet echt gebruikt onder normale omstandigheden. De batterijen worden ook iets beter na een paar keer gebruiken. (het battery management systeem heeft dan de cellen kunnen optimaal balanceren)
Bij een mix van 50 km/u wegen (waar ik regelmatig rond 60 km/u haal) en 70 km/u wegen (waar ik eerder 75 km/u rij om met het verkeer mee te gaan), haalde ik makkelijk een afstand van 81 km. Als je meer anticipeert en gebruikt maakt van regeneratief remmen, moet 85 km ook wel haalbaar zijn. Bij enkel stedelijk verkeer onder 60 km/u zal 100km ook wel mogelijk zijn. Je ziet dat hij tot 65km/u (mode 1 - eco) veel minder verbruikt dan daarboven (mode 2 - sport).
Er komen steeds meer laadpalen bij, dus de kans dat je kan laden op je bestemming wordt steeds groter.
Internationaal reizen kan natuurlijk niet met dit rijbereik, maar ik veronderstel dat weinige dit doen met een 125cc. Dan moet je maar verder sparen voor een zero.
5) Vanaf de laatste 10% batterij gaat hij in een soort van besparingsmode en daalt de maximale snelheid tot 65 km/u. Het voordeel daarvan is dat de laatste 10% vrij pessimistisch wordt geschat door de boordcomputer. Je kan dus met de laatste 10% typisch verder geraken dan aangegeven. Dat kan helpen bij het net verkeerd inschatten van de afstand.
6) Rijmodi:
Er zijn 2 rijmodi (eco en sport). Eco gaat tot 65 km/u.
Dit lijkt zinloos aangezien er geen versnellingen zijn. Maar dit is eigenlijk wel handig omdat heel het bereik (0-95 km/u) zonder onderbreking wordt bediend met 1 'gashendel', is de eco mode wel handig om rustig te rijden bij lagere snelheden. Dan gaat het bereik van de 'gashendel' maar van 0 tot 65 km/u.
7) Details:
Er is een usb laadpoort in de opslagruimte (=benzinetank) om je telefoon/gps op te laden.
Hij heeft keyless go. Dus je kan hem starten zonder de sleutel in het slot te steken.
Er is een alarm.
In tegenstelling tot de supersoco hoor je een geluid bij het gebruik van de richtingaanwijzers, wat wel handig is.
Het batterijniveau wordt aangegeven in procent en in een geschat rijbereik bij de huidige rijstijl.
Er is een retro toerentalmeter. Wat natuurlijk compleet belachelijk is op een elektrische motor.
8) Geluid:
Bij lage snelheden is hij muisstil. Dan krijg je ook veel positieve aandacht van voorbijgangers. Ik denk zelf dat dit een zeer belangrijk voordeel gaat geven in de perceptie van de meeste mensen over motorfietsen. Er zijn toch heel veel mensen die zich storen aan zeer luidruchtige motors. Als er meer elektrische motors in het verkeer komen, gaat dit zeker het algemene imago verbeteren.
Het is heel aangenaam om muisstil door een bosweg te rijden of op plaatsen met weinig autos en veel voetgangers beter te 'blenden' in de omgeving.
Ik ken de charmes van een luide uitlaat (met mijn hot hatch), maar muisstil continue accelereren geeft een futurische gevoel, wat ook wel zijn charmes heeft.
9) Remmen
De remmen zijn een CBS systeem. Geen ABS. Via reviews van meer ervaren gebruikers heb ik begrepen dat het wel een goed CBS systeem is. Rechts met de hand is de rem die vooraan en achteraan remt. Rechts met de voet is de achterrem.
Wat een beetje raar is, is dat aan je rechterhand de gas en de rem hebt. En aan de linkerhand helemaal niks. Want er is geen koppeling en geen rem daar.
De supersoco tc max heeft een handrem aan de linkerkant. Wat eigenlijk zinvoller is op een elektrische motorfiets.
10) Onderhoud en gebruik:
Zoals bekend is er bijna geen onderhoud aan. Enkel de banden en de remmen. Geen gedoe met olie, ontstekkingen, startmotors,...
Het gebruik is ook super simpel. Gewoon aanzetten en gas geven. Geen gedoe met een koppeling of versnellingen.
Er kan ook gewoon veel minder stuk gaan.
Een borsteloze elektrische motor is extreem robust.
De batterijen zijn exact dezelfde als in een tesla (panasonic 18650). Daar is al bewezen dat ze na +1.500.000 km nog steeds 80% hebben.
Ik heb de horwin eens een beetje gedemonteerd en het zit relatief eenvoudig in elkaar. Je hebt vrij eenvoudig toegang tot de onderdelen. Dus herstellingen zouden eenvoudig moeten zijn.
Daar zit op zich niet veel in: een motor, een batterij met bms, een controller en een lader.
De horwin lijkt mij van binnen ook degelijk gemonteerd.
11) Nadelen:
In het algemeen is het voor mij een zeer goede aankoop. Als ik toch nadelen moet noemen zou ik zeggen: de zit is vrij kort voor 2 personen. En er is geen bagagedrager achteraan. Ik denk dat het esthetisch ook beter was geweest om dit iets langer naar achter te laten gaan. En een tweede nadeel is het compleet belachelijk muziekje bij het starten en afsluiten van de moto. Beetje windows 95. Misschien cool in china. Maar hier is dat eerder vervelend.
Besluit:
Ik ben zeer tevreden. Het vermogen en rijbereik zijn in lijn met wat ik nodig heb. Elektrisch rijden heeft voor mij toch wel een aantal duidelijke voordelen. Ik ben er van overtuigd dat als het aanbod nog wat stijgt, de prijs nog een beetje daalt en het aantal laadpalen toeneemt, dit snel populair gaat worden. Het elektrisch rijden gaat volgens mij er ook voor zorgen dat motorrijden nieuwe mensen gaat aantrekken (zoals ik) en het motorrijden in totaal populairder gaat maken.
Ik heb zelf weinig ervaring met motorfietsen en was op zoek naar een motorfiets waarmee ik vooral woon-werk verkeer kon doen. Op een eenvoudige manier. Niet te duur. Geen extra rijbewijs moeten halen. Eenvoudig te gebruiken. Weinig onderhoud.
Door het nieuwe aanbod van elektrische motorfietsen heb ik de stap gemaakt. Anders had ik het zeker niet gedaan.
Ik heb naar 3 motorfietsen gekeken: de supersoco tc max (5000 euro/ 4250 euro), de horwin cr6 (6290 euro / 5350 euro) en de 11kw-versie van Zero (13000 euro / 11000 euro). (De 2de prijs, is de prijs inclusief belgische belastingsvermindering.)
Alle drie zijn 125cc equivalent, waardoor enkel een rijbewijs B nodig is (gehaald voor 2011).
De zero is de meest krachtige, maar was vrij snel afgevallen wegens te duur. De zero is 2 maal zo duur dan de 2 andere. Het belangrijkste voordeel van de zero is dat deze vlot op de autosnelweg kan rijden. De 2 andere gaan maximum 95km/u. Dit voordeel was het niet waard om dubbel zo veel te betalen. Ik ben niet van plan om op de autosnelweg te rijden.
De eerste twee zijn ongeveer even duur dan een degelijke speedelec (=snelle fiets van 45km/u). Dus dan krijg je volgens mij wel veel voor je geld.
De supersoco tc max en de horwin cr6 zijn op papier zeer gelijkaardig. De horwin heeft iets meer vermogen, maar dat wordt een groot stuk teniet gedaan door zijn hogere gewicht. Het rijbereik is iets groter door een grotere batterij (55Ah vs 45Ah). De lader is sneller (15A vs 10A). Maar het grootste verschil is vooral de grote en kwaliteit. In mijn ogen is de horwin veel degelijker afgewerkt. De Horwin heeft iets meer 'moto-looks' en minder 'brommer-looks'. En beter geschikt voor grotere mensen. Het design is ook handiger. Met ingebouwde lader en ruimere opslagruimte op de plaats van de benzinetank. Na beiden in het echt gezien te hebben, heb ik de Horwin CR6 gekozen. Voor mij was de iets betere bouwkwaliteit en rijbereik 1000 euro extra waard.
Wat eigenschappen van de Horwin CR6 op een rijtje:
0) Prijs en rijbewijs
De horwin kost 6290 euro. En je krijgt in Belgie 15% terug via de belastingen. Dus ongeveer 5350 euro.
Hij is equivalent met een 125cc, waardoor je met een rijbewijs B van voor 2011 in Belgie mag rijden.
Door het lagere vermogen is de verzekering ook laag. (ik betaal maar 44 euro per jaar).
Een 125cc op benzine is goedkoper. Maar je moet wel geen benzine, olie en onderhoud betalen.
Verbruik is bijna nul euro. En onderhoudskosten zijn ook extreem laag.
Plus, het is meer 'future-proof'. Hoe lang ga je nog met een benzinemotor de steden in mogen ?
1) Vermogen:
Het vermogen (6.2kw) lijkt weinig in vergelijking met een verbrandingsmotor. Maar je mag dat niet zomaar vergelijken. Zeker niet in de praktijk.
Het grote verschil is dat je dit vermogen de hele tijd hebt. En niet enkel een piek bij 1 bepaald toerental.
En dan je tijdens het acceleren heel de tijd continue versnelt. En niet met pauzes zit om te schakelen.
Iets anders dat mij opvalt in de praktijk, is dat je bij elektrisch rijden regelmatiger maximaal gaat 'gas geven', omdat je niet als een gek moet zitten schakelen en lawaai maken bij hoge toeren.
(zoals gezegd heb ik niet veel ervaring met motoren, maar ik heb een snelle, luidruchtige hot hatch. En daarmee, kan ik als ik echt wil heel snel acceleren. Maar in de praktijk doe je dat bijna niet omdat dat extra moeite vraagt en omdat dat nogal asociaal overkomt om in het stadscentrum super hoge toeren te maken.)
De horwin accelereert vlot tussen 0 en 40 km/u. Wat handig is bij het vertrekken aan een verkeerslicht naast een auto. Bij de eerste meters ben je sowieso sneller dan de gemiddelde auto. Tegen de tijd dat de verbrandingsmotor is ontkoppeld en opgetoerd, ben je al 10 meter verder.
Tussen 40 km/u en 80 km/u is de acceleratie gelijkaardig aan een normale auto. Je kan dus vlot mee met het verkeer. Iemand inhalen bij 60 km/u kan. Boven 80 km/u gaat de acceleratie traag tot 95 km/u. Dus inhalen op wegen met 70 of 80 km/u is geen optie.
Als je echt heel de tijd auto's wil inhalen en snelwegen doen, zal je een zero moeten kopen. Maar deze horwin zeer geschikt voor de gemiddelde Vlaamse wegen, die meestal 50 km/u of 70 km/u zijn. Je vlot mee met het verkeer. En wegen van 90km/u zijn ook geen probleem.
2) Regeneratief remmen:
Dit werkt zwak bij grote snelheden om een schokkend effect te vermijden. En wordt sterker bij lagere snelheden. Werkt best goed, als je wat anticipeert in het verkeer, moet je niet zo veel echt remmen.
3) Laden:
80% laden in 3 uur. Dat klinkt traag, maar is in de praktijk best snel: Ongeveer 1km per min. Dus als je net wat te kort komt: even stoppen bij een laadpaal, 10 minutjes mail checken/surfen, en je hebt weer 10km extra.
Laden gaat met een normaal stopcontact. Met de juiste stekker (type 2 naar schuko, te koop voor 50 euro bij ali express) en laadkaart kan je laden bij elke openbare laadpaal.
4) Rijbereik:
Officieel rijbereik is 120km aan 45km/u. Maar het is algemeen gekend dat je die met een korrel zout moet nemen.
In de meeste reviews zijn ze redelijk pessimistisch. Ik veronderstel dat dat vooral is omdat men de motor dan wil testen en niet echt gebruikt onder normale omstandigheden. De batterijen worden ook iets beter na een paar keer gebruiken. (het battery management systeem heeft dan de cellen kunnen optimaal balanceren)
Bij een mix van 50 km/u wegen (waar ik regelmatig rond 60 km/u haal) en 70 km/u wegen (waar ik eerder 75 km/u rij om met het verkeer mee te gaan), haalde ik makkelijk een afstand van 81 km. Als je meer anticipeert en gebruikt maakt van regeneratief remmen, moet 85 km ook wel haalbaar zijn. Bij enkel stedelijk verkeer onder 60 km/u zal 100km ook wel mogelijk zijn. Je ziet dat hij tot 65km/u (mode 1 - eco) veel minder verbruikt dan daarboven (mode 2 - sport).
Er komen steeds meer laadpalen bij, dus de kans dat je kan laden op je bestemming wordt steeds groter.
Internationaal reizen kan natuurlijk niet met dit rijbereik, maar ik veronderstel dat weinige dit doen met een 125cc. Dan moet je maar verder sparen voor een zero.
5) Vanaf de laatste 10% batterij gaat hij in een soort van besparingsmode en daalt de maximale snelheid tot 65 km/u. Het voordeel daarvan is dat de laatste 10% vrij pessimistisch wordt geschat door de boordcomputer. Je kan dus met de laatste 10% typisch verder geraken dan aangegeven. Dat kan helpen bij het net verkeerd inschatten van de afstand.
6) Rijmodi:
Er zijn 2 rijmodi (eco en sport). Eco gaat tot 65 km/u.
Dit lijkt zinloos aangezien er geen versnellingen zijn. Maar dit is eigenlijk wel handig omdat heel het bereik (0-95 km/u) zonder onderbreking wordt bediend met 1 'gashendel', is de eco mode wel handig om rustig te rijden bij lagere snelheden. Dan gaat het bereik van de 'gashendel' maar van 0 tot 65 km/u.
7) Details:
Er is een usb laadpoort in de opslagruimte (=benzinetank) om je telefoon/gps op te laden.
Hij heeft keyless go. Dus je kan hem starten zonder de sleutel in het slot te steken.
Er is een alarm.
In tegenstelling tot de supersoco hoor je een geluid bij het gebruik van de richtingaanwijzers, wat wel handig is.
Het batterijniveau wordt aangegeven in procent en in een geschat rijbereik bij de huidige rijstijl.
Er is een retro toerentalmeter. Wat natuurlijk compleet belachelijk is op een elektrische motor.
8) Geluid:
Bij lage snelheden is hij muisstil. Dan krijg je ook veel positieve aandacht van voorbijgangers. Ik denk zelf dat dit een zeer belangrijk voordeel gaat geven in de perceptie van de meeste mensen over motorfietsen. Er zijn toch heel veel mensen die zich storen aan zeer luidruchtige motors. Als er meer elektrische motors in het verkeer komen, gaat dit zeker het algemene imago verbeteren.
Het is heel aangenaam om muisstil door een bosweg te rijden of op plaatsen met weinig autos en veel voetgangers beter te 'blenden' in de omgeving.
Ik ken de charmes van een luide uitlaat (met mijn hot hatch), maar muisstil continue accelereren geeft een futurische gevoel, wat ook wel zijn charmes heeft.
9) Remmen
De remmen zijn een CBS systeem. Geen ABS. Via reviews van meer ervaren gebruikers heb ik begrepen dat het wel een goed CBS systeem is. Rechts met de hand is de rem die vooraan en achteraan remt. Rechts met de voet is de achterrem.
Wat een beetje raar is, is dat aan je rechterhand de gas en de rem hebt. En aan de linkerhand helemaal niks. Want er is geen koppeling en geen rem daar.
De supersoco tc max heeft een handrem aan de linkerkant. Wat eigenlijk zinvoller is op een elektrische motorfiets.
10) Onderhoud en gebruik:
Zoals bekend is er bijna geen onderhoud aan. Enkel de banden en de remmen. Geen gedoe met olie, ontstekkingen, startmotors,...
Het gebruik is ook super simpel. Gewoon aanzetten en gas geven. Geen gedoe met een koppeling of versnellingen.
Er kan ook gewoon veel minder stuk gaan.
Een borsteloze elektrische motor is extreem robust.
De batterijen zijn exact dezelfde als in een tesla (panasonic 18650). Daar is al bewezen dat ze na +1.500.000 km nog steeds 80% hebben.
Ik heb de horwin eens een beetje gedemonteerd en het zit relatief eenvoudig in elkaar. Je hebt vrij eenvoudig toegang tot de onderdelen. Dus herstellingen zouden eenvoudig moeten zijn.
Daar zit op zich niet veel in: een motor, een batterij met bms, een controller en een lader.
De horwin lijkt mij van binnen ook degelijk gemonteerd.
11) Nadelen:
In het algemeen is het voor mij een zeer goede aankoop. Als ik toch nadelen moet noemen zou ik zeggen: de zit is vrij kort voor 2 personen. En er is geen bagagedrager achteraan. Ik denk dat het esthetisch ook beter was geweest om dit iets langer naar achter te laten gaan. En een tweede nadeel is het compleet belachelijk muziekje bij het starten en afsluiten van de moto. Beetje windows 95. Misschien cool in china. Maar hier is dat eerder vervelend.
Besluit:
Ik ben zeer tevreden. Het vermogen en rijbereik zijn in lijn met wat ik nodig heb. Elektrisch rijden heeft voor mij toch wel een aantal duidelijke voordelen. Ik ben er van overtuigd dat als het aanbod nog wat stijgt, de prijs nog een beetje daalt en het aantal laadpalen toeneemt, dit snel populair gaat worden. Het elektrisch rijden gaat volgens mij er ook voor zorgen dat motorrijden nieuwe mensen gaat aantrekken (zoals ik) en het motorrijden in totaal populairder gaat maken.