Horwin CR6

Van harte met de aankoop van jouw elektrische motorfiets.
Hoor tzt graag jouw bevindingen en je verhaal en uitleg is helder en uitgebreid.
Ik zie inderdaad dat voor veel mensen die maximale snelheid van 95km per uur een struikelblok kan zijn.
Zelf ervaar ik dat veel minder.
Rijd tegenwoordig alleen nog maar met mijn 125cc 11pk A1 motorfietsje rond.
Doe daar feitelijk alles mee en zelfs snelweg.
Iets wat overigens zeer goed te doen is tegenwoordig ivm met die maximale 100km per uur overdag.
Mijn Honda Grom rijdt rond de 95km per uur maximaal en ik ervaar dat zeer zeker niet als storend of gevaarlijk.
Binnen de stad en op 80 wegen zeer goed te doen en op de snelweg blijf ik lekker rechts rijden zonder hinder te krijgen en te geven van en aan de overige weggebruikers.
Ik begrijp uiteraard dat iets meer vermogen prettiger zou zijn, maar zoals sommigen vinden en denken dat het gevaarlijk is ben ik niet van mening.
Ik zeg dus: straks flink genieten van die elektrische motorfiets die maar 95km topsnelheid haalt en lekker relaxed rondcruisen net zoals ik doe, maar dan op mijn brandstofgebakje.
Al die dikke motorfietsen met bakken aan vemogen is wel leuk, maar je kunt tegenwoordig toch niet knettershard meer rijden.
Geniet ervan en hou ons aub op de hoogte.
 
Gefeliciteerd met je aankoop. Ik zie dat je 'm ook tegenover de speedpedelec zet (in aanschafprijs) en dat is eigenlijk zo gek nog niet. Daarvan schieten de verkochte aantallen nu ook de hoogte in, zeker voor de afstanden die net te ver zijn om nog op de fiets te doen. En die gaan ook de snelweg niet op :+
Dus voor dagelijks woon-werk zonder snelweg, lijkt het me een prima aanschaf.

Veel plezier er mee.
 
Gefeliciteerd met je aankoop. Ik zie dat je 'm ook tegenover de speedpedelec zet (in aanschafprijs) en dat is eigenlijk zo gek nog niet. Daarvan schieten de verkochte aantallen nu ook de hoogte in, zeker voor de afstanden die net te ver zijn om nog op de fiets te doen. En die gaan ook de snelweg niet op :+

Inderdaad een speedpedelec die echt 45 km/u kan, kost toch snel 5500 euro. Evenveel dus dan een horwin met belastingsvermindering. Maar je gaat dan wel 2 maal zo snel. En in mijn ogen ook veiliger.
Ik rij heel veel met de fiets (niet elektrisch). En dan wordt je toch snel in de goot geduwd. En heb je met een racefiets (in vlaanderen alleszins) veel last van het slechte wegdek. Dan geeft de motorfiets mij toch een hoger gevoel van veiligheid.

De verkoper van mijn motorfiets zei dat de elektrische motorfietsen in de lift zitten. Hij had er al veel verkocht. Vooral supersoco tc en supersoco tc max. Hij vond de horwin cr6 zelf beter. Maar de supersoco heeft echt een heel scherpe prijs.
 
Iets wat overigens zeer goed te doen is tegenwoordig ivm met die maximale 100km per uur overdag.

Ja. Ik ben recent nog eens met de auto in Nederland geweest. Die 100km/u overdag is echt wel traag....
Misschien is het wel zo dat in Vlaanderen de normale wegen wat trager zijn (meestal max 70km/u) en de snelwegen sneller (veel mensen rijden +140 km/u). In Nederland lijkt de snelheid op normale wegen hoger (veel wegen van 80 km/u) en de snelwegen trager (100 km/u en veel controles).
 
Ik heb net wat zitten rekenen en met de hoeveelheid energie die in de accu zit haal je met de pro ongeveer 38km. Aangezien woon werk enkele reis 31km is zou je twee keer moeten laden. De fabrikant geeft 2000 laad cycli, grofweg 3 jaar en de accu zal sterk in bereik afnemen.
 
Ik heb net wat zitten rekenen en met de hoeveelheid energie die in de accu zit haal je met de pro ongeveer 38km. Aangezien woon werk enkele reis 31km is zou je twee keer moeten laden. De fabrikant geeft 2000 laad cycli, grofweg 3 jaar en de accu zal sterk in bereik afnemen.

Met hoeveel kWh in de accu en welk gemiddeld verbruik heb je gerekend?
 
Ik zie op de site van de Europese importeur [horwin.eu] dat er naast de CR6 [6,2 kW / 260 Nm.] ook een CR6-Pro [11 kW / 303 Nm.] bestaat met een 5 versnellingsbak die 105 km/u kan gaan.
Met die top net iets bruikbaarder in NL.
 
Ik zie op de site van de Europese importeur [horwin.eu] dat er naast de CR6 [6,2 kW / 260 Nm.] ook een CR6-Pro [11 kW / 303 Nm.] bestaat met een 5 versnellingsbak die 105 km/u kan gaan.
Met die top net iets bruikbaarder in NL.

Die heb ik ook bekeken. Maar de pro is enkel beschikbaar met versnellingen. Elektrische voertuig met manuele versnellingen vind ik toch een beetje een belachelijk idee. Ofwel wil je uit nostalgie de voordelen van een verbrandingsmotor met alle voor en nadelen. Ofwel kies je electrisch met alle voor en nadelen. Maar dan de nadelen van een verbrandingsmotor er nog bijnemen. Dan lijkt het mij toch eerder dat je erg veel nadelen hebt.
Een pro zonder versnellingen zou wel interessant zijn. Maar die is spijtig genoeg (nog) niet.
 
Ik heb net wat zitten rekenen en met de hoeveelheid energie die in de accu zit haal je met de pro ongeveer 38km. Aangezien woon werk enkele reis 31km is zou je twee keer moeten laden. De fabrikant geeft 2000 laad cycli, grofweg 3 jaar en de accu zal sterk in bereik afnemen.

38km lijkt mij wel een extreem lage schatting. ik kom aan 81km met een normale cr6. Als je dan veel rond 100km/u rijdt zal dat wel een heel stuk minder zijn. Maar meer dan een halvering lijkt mij toch niet realistisch.
Nu waar je wel punt hebt, is dat de horwin gewoon niet zo geschikt is om snelwegen mee te doen. De horwin cr6 pro waarschijnlijk ook niet. Want de batterij is niet aangepast om lange tijd +100 km/u te rijden.
Dus de conclusie blijft: wil je veel op de autosnelweg: betaal extra voor een Zero, Energica,....
Maar als je niet op de autosnelweg rijdt, is de horwin volgens mij echt wel een goed motorfiets.

Die 2000 laadcycli. Dat is vrij veel. De meeste telefoons hebben trouwens maar een gegarandeerd aantal laadcycli van rond de 500. Tesla garandeert maar 1500 laadcycli.
Maar Tesla heeft al aangetoond dat je in de praktijk veel meer laadcycli uit de panasonic 18650 cellen krijgt. Veel veel meer.
Er zijn Tesla's die +1000000 miles doen met 1 batterij.
Dus in de praktijk zou je daar ruim moeten kunnen overgaan.

Dat is trouwens het gegarandeerd minimum bij volledige laadcycli. Wat ook sterk meespeelt met de levensduur van lithium-ion cellen is, hoeveel je onder de 20% soc gaat. Als je vermijdt om de batterij elke keer tot 0% te brengen, gaat die veel langer mee.
Dus door meestal 100-20% te gaan en 80% te laden, ga je veel meer dan 2000 laadcycli halen. Natuurlijk moeten dan de meeste bestemming onder 65km liggen.
Maar als je echt 2x per dag de volle 100% van je batterij nodig hebt, dan heb je duidelijk het verkeerde voertuig gekocht. Dan moet je verder sparen voor een exemplaar met een grotere batterij.
 
Er zijn inderdaad een klein percentage mensen die met de autosnelweg naar het werk gaan. Die moeten dan 5000 euro extra betalen en een zero nemen in plaats van een Horwin.
betaal jij dan het resterende bedrag dat de persoon in kwestie niet op tafel kan leggen??
niet iedereen heeft zoveel geld voor een Zero wel even op de plank liggen, dus dat is eigenlijk een zwak argument.

[sarcastische modus uit]
in de eerste plaats gefeliciteerd met je aankoop.:t
heb alleen wel een vraagje: hoe lang kan je op 90 kmpu blijven rijden (in de praktijk)??
veel fabrikanten beloven een goede range, waarbij het in de praktijk vaak op uitkomt dat de boordcomputer het vermogen ´afknijpt´ om die beloofde range te halen als de accu voor ongeveer 50% leeg is.
ik trek zelf dan nog wel eens de vergelijking met een electrische brom en snroscooter: dit is geen probleem op het fietspad of rustige weg.
maar als het snelheidsverschil dan te groot word (zoals een E-scooter die dan nog maar 34 i.p.v. 45kmpu wil) lijkt mij dat een riskante zaak.
laadpalen groeien als paddestoelen uit de grond, maar niet zelden zijn ze al bezet met wachtrij erbij...
het zou dan fijn zijn als je na een lange werkdag in één ruk door naar huis kan i.p.v. te mogen aansluiten voor de laadpaal omdat je accu alweer half leeg is.
en met een snelheids verschil van 20 a 30 kmpu tot het overige verkeer verder rijden is een hachelijke zaak, als kwetsbare tweewieler zijnde....

Gr.
Lonewulf
 
Laatst bewerkt:
Misschien nog iets over de batterij packs:
Als de batterijcapaciteit sterk verminderd is, is dat meestal om dat er 1 of enkele cellen stuk zijn.
Als je dan een beetje handig bent, hoe je niet heel de batterij weg te gooien. Je het batterijpack demonteren en de spanning op de cellen meten. En de beschadigde cellen vervangen. Die 18650 cellen kosten per stuk een paar euro.

Je moet daar natuurlijk wat handig voor zijn. Maar mensen met ervaring met voertuigen op afstandsbediening kennen dit vast wel.
 
Even uitgerekend:
Ik laad nu ongeveer 2 halve laadcycli per week. Dus ongeveer 1 volledige per week. Dat is dan 50 per jaar.
Ik zal dus binnen 40 jaar aan 2000 laadcycli zitten.

Ik zal binnen 40 jaar eens terugkomen naar dit forum om te posten of de batterij effectief nog 80% capaciteit heeft, :-)
 
Ik heb net wat zitten rekenen en met de hoeveelheid energie die in de accu zit haal je met de pro ongeveer 38km. Aangezien woon werk enkele reis 31km is zou je twee keer moeten laden. De fabrikant geeft 2000 laad cycli, grofweg 3 jaar en de accu zal sterk in bereik afnemen.
Ik ben benieuwd hoe ver ik volgens jou kan komen met mijn motor.

Reken maar even voor:
batterijcapaciteit nominaal 13,0 kWh, motorvermogen 39,4 kW.
 
De accu is 4KWh en de pro heeft een 11KW motor.

11kW is het maximale vermogen wat de motor kan leveren. Bij snelheden van 50-80 km/h (bedoeld gebruik van de Horwin) schat ik het energieverbruik op 4-8 kWh/100km, wat je ongeveer 45-100 km ver brengt, uitgaande van 3,6 kWh bruikbare accuvoorraad. Waarschijnlijk is 'ie nog wel zuiniger, maar ik ben een Energica gewend ;-)
 
11kW is het maximale vermogen wat de motor kan leveren. Bij snelheden van 50-80 km/h (bedoeld gebruik van de Horwin) schat ik het energieverbruik op 4-8 kWh/100km, wat je ongeveer 45-100 km ver brengt, uitgaande van 3,6 kWh bruikbare accuvoorraad. Waarschijnlijk is 'ie nog wel zuiniger, maar ik ben een Energica gewend ;-)
Ik geef toch in mijn situatie weer? En daar zit ook stuk snelweg bij waar je zeker met 105 gaat rijden. Verder is voor mij alles 80 km weg. En dan kom ik op 38 km.
 
De supersoco tc max heeft een handrem aan de linkerkant. Wat eigenlijk zinvoller is op een elektrische motorfiets.
Wow, dat zou me dus in de eerste kilometer al een crash opleveren.

Verder mooi helder verhaal om te lezen, en zo te zien ook een hele bewuste keuze waar je blij mee bent.
 
Hij bedoeld natuurlijk geen handrem maar een tweede remhandel zoals bij motorscooters.
Een handrem is er natuurlijk voor om een motor niet weg te laten rollen als hij stil staat en komt vaak voor bij elektrisch of scooters, omdat je hem niet in een versnelling kan zetten op een hellend vlak.
 
Een heel topic zonder enige foto? ;)

Knipsel4.jpg
 
Het ziet er best leuk uit en voor woon werk dichtbij prima. Maar ik rij motor omdat het tyfus hard kan, me leven kan kosten en ik gewoon angst wil voelen als ik in een bocht het gas open trek. :] Grapje, maar plezier matig is het niet veel dus.
 
Het ziet er best leuk uit en voor woon werk dichtbij prima. Maar ik rij motor omdat het tyfus hard kan, me leven kan kosten en ik gewoon angst wil voelen als ik in een bocht het gas open trek. :] Grapje, maar plezier matig is het niet veel dus.
Ik heb drie BMW motorfietsen en met elke heb ik dikke pret.
Dus je kan zoiets als dit er ook bij nemen. :Y
Ieder voertuig heeft zo zijn eigen voordelen.

Dichtbij prefereer ik de E-bike trouwens.
Tot 25 kilometer ideaal. Win~win (kosten, slijtage, conditie). :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan