Horwin CR6

Ik rij nu ongeveer 400km per maand met de Horwin. Geen 'hobby kilometers', maar verplaatsingen die ik anders met de auto had gedaan. Dus ongeveer 40 liter benzine uitgespaard en ongeveer 26 kg co2 niet in de lucht geblazen.

Nog steeds tevreden. Misschien niet het meest uitdagende als 'speelgoed' (om tourtochten enzo mee te doen, of snel te accelereren), maar wel heel functioneel voor dagelijks gebruik.

De meeste ritten die ik doe zijn 15 a 25 km. Dus ik laad meestal na 3 a 4 ritten. Meestal als de batterij rond 30 a 35% van de capaciteit zit. Dus nog geen last gehad van range anxiety.
 
Laatst bewerkt:
De brandstof besparing is mooi meegenomen voor je eigen portemonnee, de CO2 is niet van belang. De uitstoot van een motor is vrijwel niks.
 
De brandstof besparing is mooi meegenomen voor je eigen portemonnee, de CO2 is niet van belang. De uitstoot van een motor is vrijwel niks.
Motoren verbuiken wel minder, maar hebben typisch een meer onefficiente verbranding dan auto's. Ze ontbreken typisch ook de meer geavanceerde nabehandeling van de verbrandingsgassen. Dus ik zou nu niet zeggen dat het helemaal niks uitmaakt.
Het is natuurlijk wel een druppel op een hete plaat. Maar ja, als we dat allemaal zeggen, verbetert er helemaal niets.

In mijn geval telde ik niet met het equivalent verbruik van een motorfiets op benzine, maar vergelijk ik met de auto waarmee ik daarvoor dezelfde verplaatsingen deed.
 
Ik heb er de laatste 2 maanden opgelet of ik nog andere elektrische motorfietsen zie. Maar ik heb op die 2 maanden maar 1 enkele andere elektrische motorfiets in het verkeer gezien. 1 zero DS.
Er zijn er dus heel erg weinig. Terwijl je toch dagelijks verschillende Tesla's ziet.

Ik veronderstel dat het vooral is omdat een groot gat in het aanbod zit tussen 6000 euro en +15000 euro. In die prijsklasse is er nu bijna niks.
Ik verwacht dat het wel populairder kan worden als er bijvoorbeeld een 11 a 30kw model komt met een rijbereik van 100 a 120km voor 8000 a 9000 euro. Als je vergelijkt met wat er nu is zou dat technisch mogelijk moeten zijn voor die prijs.
 
30 kW en €8.000~9.000 euro ga ik ik wel voor gaas.
Maar voor die prijs zal die alleen maar leveringsproblemen hebben. ;)
 
Ik wilde voor een zero of energica gaan maar eenmaal een koffertje er op en snellaadoptie maakt de prijs al snel 25000. Ik kocht een elektrische auto met 60kwh voor 33000. Dus 25k voor 2 wielen kon ik mijzelf niet wijs maken.

Srf is een gave naked, maar niet 23000 gaaf.

Het wachten is een goeie fiets, 20kwh, 15000 euro. Snelladen standaard.
 
Ik wilde voor een zero of energica gaan maar eenmaal een koffertje er op en snellaadoptie maakt de prijs al snel 25000. Ik kocht een elektrische auto met 60kwh voor 33000. Dus 25k voor 2 wielen kon ik mijzelf niet wijs maken.

Srf is een gave naked, maar niet 23000 gaaf.

Het wachten is een goeie fiets, 20kwh, 15000 euro. Snelladen standaard.

Daar heb je een 2e hands Energica voor (alleen nog geen 20kWh - vraag is of je dat echt nodig hebt. Ik niet.)

https://app.qonnex.nl/iframe.php?d=16728&p=1668#energica-esseesse9-m1350681
 
Motoren verbuiken wel minder, maar hebben typisch een meer onefficiente verbranding dan auto's. Ze ontbreken typisch ook de meer geavanceerde nabehandeling van de verbrandingsgassen. Dus ik zou nu niet zeggen dat het helemaal niks uitmaakt.
Het is natuurlijk wel een druppel op een hete plaat. Maar ja, als we dat allemaal zeggen, verbetert er helemaal niets.

In mijn geval telde ik niet met het equivalent verbruik van een motorfiets op benzine, maar vergelijk ik met de auto waarmee ik daarvoor dezelfde verplaatsingen deed.

Klopt je hebt helemaal gelijk. Maar er gaat niks veranderen of het gaat extreem langzaam.
 
Klopt je hebt helemaal gelijk. Maar er gaat niks veranderen of het gaat extreem langzaam.

Ik verwacht dat het sneller gaat gaan, wanneer er meer chinese elektrische voertuigen op de markt komen (auto's en moto's).
Een groot deel van de meerkost voor de batterij wordt dan gecompenseerd met lager productiekosten. In de jaren 80 is dat ook gebeurd met japanse auto's en moto's.
Nu is het de beurt aan de chinezen. De chinezen hebben al veel knowhow opgebouwd op het vlak van elektrische voertuigen.
 
Leuke motor met een aantrekkelijke prijs die prima zou voldoen voor mijn gebruik.
Dat gebruik bestaat uit een beetje rondtuffen in de omgeving bij max 80km/u en bij mooi weer, en als het het toelaat, in de zomer naar m'n werk.
Ik vraag me daarom wel af hoe goed een E-motor tegen stilstaan kan (in de wintermaanden).
 
Als de accu maar niet ontladen is.
Ik heb een li-ion startaccu bij de S1000RR, doet het ook in de winter.
 
Ik zou hem bij langere tijd niet gebruiken aan de stekker laten hangen en verwachten dat de BMS hem in goede conditie houdt.
Maar of dit echt zo werkt weet ik niet zeker.
 
Leuke motor met een aantrekkelijke prijs die prima zou voldoen voor mijn gebruik.
Dat gebruik bestaat uit een beetje rondtuffen in de omgeving bij max 80km/u en bij mooi weer, en als het het toelaat, in de zomer naar m'n werk.
Ik vraag me daarom wel af hoe goed een E-motor tegen stilstaan kan (in de wintermaanden).
Geen probleem. De accu rond de 70% geladen houden, of aan de stekker de 'Long Period Rest' functie gebruiken indien aanwezig.
 
Mijn mening over al die accu's is dat je de rommel gewoon veel moet gebruiken, want na 4 a 5 jaar is het toch klaar of je hem nu veel gebruikt of weinig.
 
Mijn mening over al die accu's is dat je de rommel gewoon veel moet gebruiken, want na 4 a 5 jaar is het toch klaar of je hem nu veel gebruikt of weinig.
Dat is mijn mening ook over onderbemeten li-ion accus in huishoudelijke apparaatjes, die vaak leeg in een hoek worden gegooid. Moderne automotive accupakketten degraderen niet of verwarloosbaar bij stilstand, als de correcte acculading teminste wordt aangehouden.
 
:^

Andere prima accu's hier E-bike 2015.. schroef boormachine 2014.. Garmin Nüvi 550 2006. :t
Heb nog wat oude GSM telefoons met goede accu's tot tien jaar terug. Gebruik er eentje nog wel eens als MP3 speler.
Alcatel van een tientje met beltegoed uit 2010. :Y
 
Als er bij "mening" "ervaring" zou staan dan kon ik er wat mee......

Correct, mijn ervaring. Heb ook een Makita van 5 a 6 jaar oud. Accu ook gewoon slecht, ondanks netjes in huis bewaard. Telefoons accu's gaan bij mij ook max 3 jaar mee, dan gaat ze snel achteruit. Fiets accu's, zelfde verhaal. Maar het is bij mij zo dat ik het of maximaal gebruik of heel weinig en daar zit hem denk de crux.
 
Correct, mijn ervaring. Heb ook een Makita van 5 a 6 jaar oud. Accu ook gewoon slecht, ondanks netjes in huis bewaard. Telefoons accu's gaan bij mij ook max 3 jaar mee, dan gaat ze snel achteruit. Fiets accu's, zelfde verhaal. Maar het is bij mij zo dat ik het of maximaal gebruik of heel weinig en daar zit hem denk de crux.
Maar nu noem je wel allemaal apparaten die geen complexe BMS hebben zoals elektrische auto's en motoren.
Ik herken bij mezelf precies wat jij beschrijft over bovenstaande accu's, daarom ook mijn vraag over het (tijdelijk) niet gebruiken van de motor.
Het is nogal kostbaar om er proefondervindelijk achter te komen. ;)
 
Correct, mijn ervaring. Heb ook een Makita van 5 a 6 jaar oud. Accu ook gewoon slecht, ondanks netjes in huis bewaard. Telefoons accu's gaan bij mij ook max 3 jaar mee, dan gaat ze snel achteruit. Fiets accu's, zelfde verhaal. Maar het is bij mij zo dat ik het of maximaal gebruik of heel weinig en daar zit hem denk de crux.
Ik heb naast een berg andere spullen onder meer een merkloze accuboor van 5-6 jaar oud, en de twee accu's zijn nog prima.
Leg je ze wel volgeladen weg?
Of kijk je er na gebruik niet meer naar om? :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan