Horwin CR6

Correct, mijn ervaring. Heb ook een Makita van 5 a 6 jaar oud. Accu ook gewoon slecht, ondanks netjes in huis bewaard. Telefoons accu's gaan bij mij ook max 3 jaar mee, dan gaat ze snel achteruit. Fiets accu's, zelfde verhaal. Maar het is bij mij zo dat ik het of maximaal gebruik of heel weinig en daar zit hem denk de crux.
Het gaat er niet om hoe vaak je het gebruikt, het gaat erom hoe je ermee ómgaat.

Batterijen kunnen heel lang mee maar dan moet je met een paar dingen rekening houden, die heb ik al vaker beschreven.
Twee zaken zijn vooral belangrijk, batterijspanning niet te hoog en niet te laag, je mag hem over het hele bereik gebruiken maar zorg dat je kort in de uitersten bent; dus na vol laden meteen rijden, en liefst niet helemaal vol laden als dat niet nodig is.
Leeg net zo, probeer daar uit de buurt te blijven of laad hem meteen na (bijna) leegrijden en niet vol. Ergens halverwege is goed.
Ook de temperatuur is belangrijk, hitte is niet goed voor batterijen. Zorg ervoor dat de zaak niet heet wordt, opslaan doe je dus het liefst in een koele ruimte.

Fietsbatterijen gaan vaak stuk doordat mensen er na een lange rit niet naar omkijken, ze laten ze liggen met bijvoorbeeld nog 10% SoC, dat is funest en dat doen die mensen zelf. Of helemaal vol laden en dan wegzetten, ook niet goed en dat doen ze zelf. Maar de batterijen krijgen de schuld.

Als je hier rekening mee houdt, en dat is echt niet moeilijk dan verslijt je een Li-Ion batterij niet.
 
Ik heb naast een berg andere spullen onder meer een merkloze accuboor van 5-6 jaar oud, en de twee accu's zijn nog prima.
Leg je ze wel volgeladen weg?
Of kijk je er na gebruik niet meer naar om? :)

Normaliter ergens halverwege qua lading. Nooit helemaal vol of helemaal leeg. Enige wat helemaal vol gaat is de telefoon elke dag maar dan op langzaam laden ipv fastcharge.

Maar goed om terug te komen op het topic. Zou zo'n Horwin net zo'n goed systeem hebben als een Energicaa/zero? Het verbaasd mij zeer dat Grancandy die dingen nog 100% qua health aangeven. Geen degradatie.
 
Het verbaast mij niet. Tesla en Renault/Nissan dachten in het begin ook dat je na 5 jaar op 80% zou zitten. Nu met de ervaring zien ze dat het hoogstens enkele procenten scheelt, er zijn zelfs auto's die beter presteren als toen ze nieuw waren.
 
Je mag een batterij van een boormachine niet vergelijken met een batterij van een auto/motorfiets.

1) Bij een 18V Li-ion batterij zetten ze de cellen gewoon in serie en kijkt het batterij management systeem (=BMS) enkel naar de totale spanning. Als die te hoog wordt, stopt het laden. Als die te laag wordt, stopt de boormachine.
Er wordt daar vanuit gegaan dat de cellen ongeveer even snel ontladen.
Maar na een paar jaar gebruik is dat niet meer. En zijn ze niet meer gebalanceerd. Dan gaan sommige cellen meer ontladen en beschadigd geraken. De cellen worden soms wel nog individueel opgeladen. Maar bij het ontladen worden de cellen niet individueel gemonitord
Dat is anders bij een moto/auto: Daar wordt elke cel gemonitord bij het laden en ontladen. En ook steeds geherbalanceerd.

2) Bij goedkoop elektrisch gereedschap gaat men de batterij gebruiken tot heel lage spanningen of opladen tot de limiet. Om zo een zo klein mogelijke batterij te gebruiken. Dat gaat goed de eerste 2 maand. Daarna geeft dat schade.
Bij een moto/auto gaat men het maximum en minimum inperken om de levensduur te verlengen

3) Bij een auto/moto wordt de temperatuur van de batterij opgevolgd. Dat is niet zo bij een simpele boormachine.

Dus conclusie: je mag dat totaal niet vergelijken.
Er is daar trouwens niet echt veel onzekerheid meer over. Tesla heeft genoeg data om aan te tonen dat die batterijen honderdduizenden kilometers kunnen meegaan.
 
Ik zou hem bij langere tijd niet gebruiken aan de stekker laten hangen en verwachten dat de BMS hem in goede conditie houdt.
Maar of dit echt zo werkt weet ik niet zeker.

Als je de moto lang niet gebruikt, wordt er aangeraden om de batterij tussen 40% en 80% te laden en hem dan volledig uit te schakelen. Op de horwin is er een schakelaar, verborgen achter 1 van de paneeltjes aan de zijkant, die de moto volledig uitschakeld. Dan kan die maanden meegaan zonder batterijschade.
 
Leuke motor met een aantrekkelijke prijs die prima zou voldoen voor mijn gebruik.
Dat gebruik bestaat uit een beetje rondtuffen in de omgeving bij max 80km/u en bij mooi weer, en als het het toelaat, in de zomer naar m'n werk.
Ik vraag me daarom wel af hoe goed een E-motor tegen stilstaan kan (in de wintermaanden).

Ik zie nu (met temperaturen rond 5 graden) geen verschil zie in range dan toen het 25 graden was.
Ik denk dat dat verschil in range vooral belangrijk is bij auto's, omdat je in de winter de verwarming op zet. Dat probleem heb je niet bij een motorfiets.
 
In dit filmpje wordt de Horwin CR6 kort vergeleken met Honda Cbr125. Hij stelt dat beide gelijkaardig zijn. Dat de horwin een paar 100 euro duurder is, maar dat je dat terug verdient met lagere onderhoudskosten.

 
Ik zie nu (met temperaturen rond 5 graden) geen verschil zie in range dan toen het 25 graden was.
Ik denk dat dat verschil in range vooral belangrijk is bij auto's, omdat je in de winter de verwarming op zet. Dat probleem heb je niet bij een motorfiets.
Wij zien bij de auto al direct bij het van de laadpaal halen verschil in range bij lage of normale temperaturen. Hoe hoger de (range)getallen, hoe minder afrondingsfouten, hoe nauwkeuriger de software wellicht zal werken. En ook wat meer doorontwikkeld bij auto's. Het scheelt 25~30 kilometer op 260 kilometer. :)
 
Je mag een batterij van een boormachine niet vergelijken met een batterij van een auto/motorfiets.
1,2,3....
Dus conclusie: je mag dat totaal niet vergelijken.
Er is daar trouwens niet echt veel onzekerheid meer over. Tesla heeft genoeg data om aan te tonen dat die batterijen honderdduizenden kilometers kunnen meegaan.

Je vergeet nr.4 door een gereedschapszaak wel eens als belangrijkste oorzaak genoemd.

De meeste mensen misbruiken de boor, schroef nog vaster, boormachine draait niet meer en bromt en gilt het uit.
Of accu bijna leeg, toch nog die 3 schroeven er in, boor stopt, dan maar doordraaien met de hand met de boor aan.

Dat is ook killing voor je accu. dat kan sowieso niet met een motor/auto.
 
Als je de moto lang niet gebruikt, wordt er aangeraden om de batterij tussen 40% en 80% te laden en hem dan volledig uit te schakelen. Op de horwin is er een schakelaar, verborgen achter 1 van de paneeltjes aan de zijkant, die de moto volledig uitschakeld. Dan kan die maanden meegaan zonder batterijschade.

Energica doet dit voor je.
De mijne wordt nu ook niet gebruikt, stekker erin en in het menu op LPR (Long Rest Period)
Ik heb er een meter tussen, hij schakelt letterlijk via een relais het laadsysteem af.

Af en toe wordt hij "wakker" en zie ik hem even laden.
 
Ik heb gezien dat de 'gashendel' niet electronisch is (met een potmeter) maar met een kabel (zoals een fietsrem kabel).
Waarom zou men dat gedaan hebben ?
Dat lijkt mij duurder dan een ingebouwde potmeter. Uiteindelijk moet er op het einde van die kabel toch ook een potmeter zitten om dat om te zetten in een electrisch signaal voor de controller.
Zou zo'n kabel betrouwbaarder zijn dan een elektrische oplossing ?
 
Goede vraag.
Ik zag ook ooit een dure elektrische motor, echt eentje met veel dure speciaal gemaakte onderdelen, en een kabelbediening vanaf het “gas”hendel...
Een ride by wire handvat was misschien niet kant en klaar te koop maar het is natuurlijk heel eenvoudig te maken, zeker gezien de rest van die speciale motor, daar was ook niet op bespaard.

Tegenwoordig zijn die handvatten wél gewoon te koop, dat zal de reden ook niet zijn. Misschien gebruiken ze een regelaar met geïntegreerde bediening ?
 
Mijn eerste motorfiets met ride by wire had zeven jaar geleden ook nog een gaskabel.
Dichter bij het blok ging het pas over naar digitaal.
Betrouwbare conventionele engineering met nieuwe techniek. :)
 
Ik heb laatst ook een rondje op de CR6 gedaan, in een zoektocht naar een kleine E-motor/scooter. Bouwkwaliteit vond ik prima voor de 5900 Euro. Range valt eigenlijk ook niet tegen zolang je maar niet 100% provinciaal rijdt, zeker in en rondom de stad/dorp kan je er langer mee rijden dan dat je achterste aan kan. Maar het geluid van de aandrijving was toch wel de grootste afknapper. Dat moet met zulk weinig vermogen en lage snelheden echt veel stiller kunnen. Dat klonk gewoon veel te goedkoop.
 
In verband met het geluid:
Het enige dat geluid maakt is de ketting. Ik merkte ook al dat als je de ketting niet goed opspant, de ketting tegen de achterarm komt, en zo extra geluid maakt. Als je de ketting correct opspant, is dat niet meer.
Maar een ketting maakt inderdaad meer geluid dan een riem (zoals bij de zero's).
 
Dit gedeelte begrijp ik niet, heb je het over de kettingaandrijving die lawaai maakt ?

Ja.
Mijn horwin maakt bijna geen geluid behalve het geluid dat de ketting maakt. Als je die ketting goed opspant, maakt die ook bijna geen geluid meer.
 
Ik heb een Horwin ek3 dat is een motorscooter vergelijkbaar met de cr6 alleen goedkoper 4500,- Die van mij tikt de 100km/u aan en soms nog een paar kilometer meer. Het enige probleem dat ik nu he is dat de serviceverlening van Horwin/dealer klote is. Ik heb nu een probleem met de accu en waarschijnlijk de electronica die daar in zit. Ondanks het feit dat de accu vol is geeft hij aan dat die leeg is. Dit is nu 2 keer voorgevallen, de eerste keer ben ik weer terug naar huis gesukkeld en heb daar de accu aan de lader gezet waar hij na 5 minuten aangaf volledig vol te zitten. De tweede keer idem, accu was voor 55% leeg, ik hem opladen omdat ik een langer stuk moest rijden. Aan de oplader gaf hij de volgende dag aan leeg te zijn; 1 knipperende led waar er normaal 5 aangaan. Electrische voertuigen zijn op zich best ingewikkeld maar dit is nu een heel makkelijk te traceren probleem. hang een andere accu in de scooter en kijk wat er gebeurt. De dealer had echter geen andere accu en wil de scooter opsturen naar de importeur die 10 km verderop zit in Pijnacker. het gevolg is dat ik dan misschien wel 2 weken geen scooter heb. Zelf naar de iporteur rijden om het probleem te tackelen is niet mogelijk want dat willen ze niet. als ik dit van tevoren had geweten had ik gewoon een benzine scooter gekocht. Echt waardeloze service!!!!!!!
 
. Echt waardeloze service!!!!!!!
Ik herken dit ook wel bij ICE voertuigen in het verleden.
Dat ze geen batterij leen voertuigen hebben.
Zelfs niet bij een BMW dealer waar ik de motor nieuw kocht.
Die kunnen natuurlijk wel meer in huis onderzoeken.
Maar verder is het brengen en je laten ophalen.
Of ik kon een motor/auto huren bij reservering vooraf. 8)7
In het geval van pech onderweg of vanaf huis krijg ik die dan wel gratis.

Maar de diagnose van twee weken een andere accu in je Horex was wel een goede geweest.
Dat zouden ze dan moeten lobbyen bij de importeur of zelf voorzien.
Ik weet niet of ze een beetje genoeg hebben rondrijden of een demo. :?
Maar wel jammer. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan