Houdbaarheid benzine in jerrycan?

lang ;) effe schudden voor gebruik. Bij ons op de kwekerij staat het gerust langer dan een jaar. En no problemo. Je ruikt het vaak wel. Maar weggooien zou ik zonde vinden.. En anders gewoon mengen met vers. 1:1


anders kom ik het wel ahlen als je ervanaf moet :+ wat was het 100liter })
 
Hoe lang was je van plan het te bewaren?

Mja, beetje de kip en het ei. Heb een volle jerrycan omdat ik met mijn tank in de weer moest, maar blijkt nu dat ik die niet nodig heb. Nou kan ik em in een hoekje parkeren voor het geval dat ik ineens zo'n zelfde soort probleem heb, of em gewoon van de week leeggooien in mijn tank. Hangt een beetje van het antwoord af ;)
 
Nou kan ik em in een hoekje parkeren voor het geval dat ik ineens zo'n zelfde soort probleem heb

Die snap ik niet. Als je hem vol weg zet voor als je weer een keer met de tank in de weer moet kun je die tank er niet meer in leeg gooien. Of snap ik je verkeerd.

Als ik jou was zou ik die jerrycan gewoon weer in je tank leeg gooien. Weet je wel zeker dat je jerrycan schoon was toen je de benzine erin gooide? Mij is het een keer gebeurd dat ik een tank heb geleegd in een jerrycan waar nog wat water in zat. Gaat niet goed...
 
mijn bodempje benzine heeft een jaar en 2 maanden in mijn benzinetank gezeten.. 3 x starten en huppekee,
dus ik zeg: minstens 14 maanden :)

(en van dat 'tank volledig vullen bij lange tijd stilstaan' en 'winterklaar maken' en 'batterij aan de druppellader hangen' moet majesteit voorlopig nog niets weten..... hier schijnt de zon :+ )
 
Ik heb een jerrycan van 20 liter waar ik mengsmering in maak voor mijn tweetakt vervoersmiddelen, die jerrycan staat er vanaf het eind van de zomer tot midden de volgende zomer (brommertje loopt 1 op 40 en zoveel rij ik ook weer niet). Gaat altijd gewoon goed, hoewel ik heb gehoord dat Bol D'or er moeilijk over kunnen doen, ook daar heb ik nooit last van gehad
 
Bij de vaak aangehaalde slecht startende motoren zit het probleem in de verdamping van de lichte fracties in de carburateurs.
Deze verdamping treedt niet op in een goed afgesloten jerrycan.

Verouderen doet benzine toch wel, maar niet zo snel als wel eens gevreesd wordt.
 
ik zou het op een jaar houden.
het is trouwens makkelijk te beoordelen aan de geur.

:^ je ruikt het heel goed of peut nog goed is of niet. Als het oud is geworden ruikt het zwaar, muffig. Zoals diesel.

Verse benzine ruikt fris en "vluchtig".

Jerrycans gaan trouwens flink bol staan, ook met niet-hele-hoge temperaturen dus er treedt altijd verdamping/gasverlies op. Elke keer als jij die jerrycan opendraait ben je weer een zootje vluchtige bestanddelen kwijt.

Bewaren is niet erg maar ga het niet maaaanden bewaren.

diesel is een anderverhaal, dat kun je zelfs open nog een paar jaar bewaren. Heb op werk een nood aggregraat V12 diesel staan met een open diesel vat van 200L eraan, zit deksel gewoon los op met een staafpomp erin.
 
Benziene is gebutanizeerd.
Na het lang staan vervliegd de butaan.
Dat is niet erg als je een jerrycan heb met tien lieter doe er dan even liter of wat nieuwe benziene er bij voordat je het gebruiken ga.

Tuurlijk moet je geen benziene gebruiken die al tien jaar staat of zo.
Maar een jaartje maak niet uit.
Suc6
 
Benziene is gebutanizeerd.
Na het lang staan vervliegd de butaan.
Dat is niet erg als je een jerrycan heb met tien lieter doe er dan even liter of wat nieuwe benziene er bij voordat je het gebruiken ga.

Tuurlijk moet je geen benziene gebruiken die al tien jaar staat of zo.
Maar een jaartje maak niet uit.
Suc6
Ligt het er dan ook niet aan hoe vol de jerrycan zit en hoe dampdicht dat ding sluit. Op een gegeven moment is de luchtkamer in de can verzadigd en verdampen er geen vluchtige bestanddelen meer uit de benzine. het enige waar je dan nog last van hebt is het vervallen of reageren van sommige bestanddelen. Maar dat zal zo'n vaart niet lopen gok ik.

Ik zeg zorg dat het goed dampdicht is en schud voordat je het hergebruikt even om eventuele fasescheiding die is opgetreden ongedaan te maken. Dan moet je het spul enorm lang kunnen laten staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan