Houdbaarheid motorolie

zwerverh

Rookie
14 okt 2012
7
0
Oss
Ik heb nog 2L Motul 4T 5000 10W40 olie over, afgesloten in originele 4L verpakking uit 2014. Is deze nog bruikbaar of zorgen de additieven voor degradatie ?
 
Nog maals. dus de motor zou gewoon moeten werken als voorheen. dat ook voor brandstoffen. Als de bio ethanol zijn verbranding waarde heeft verloren zou de overige benzine gewoon moeten verbranden.
 
Bio ethanol, mag zoals iemand anders al zei: niet te lang stil laten liggen. Diverse onderdelen krijgen dan een laagje spul, in ergste geval verstopt de boel. Kan je mooi schoonmaken of laten doen ($$$). E5 kan je wat langer in je tank laten zonder te rijden. E10 is erger dan E5. Indien je de motor lang wil laten stil staan, kan je beter je onderhouds handleiding nakijken wat je exact kan doen om je motor tip top te houden.

On topic: Ben ik blij dat ik geen 10 jaar 10W40 voorraad heb opgeslagen. -.- Ik stond daar niet bij stil dat Motor olie ook een shelf life heeft. Dank je voor de Topic! :)
 
De houdbaarheidsdatum van motorolie is alleen van toepassing bij een gesloten verpakking.
Hier zit uiteraard wel enige marge in, net zoals met levensmiddelen.
Vijf jaar is bij motorolie normaal (waar Bel-Ray het over drie jaar heeft voor halfsyntheet en vijf jaar bij volsynthetische olie).

Als de fles echter open is dan hebben we te maken met een grotere luchtkamer en neemt de veroudering sneller toe.
 
En vergeet goede bewaaromstandigheden niet.
Ik bewaar mijn motorolie in huis, de afgelopen jaren in de kledingkast.
Een donkere ruimte met een stabiele temperatuur.
Niet koud onder het vriespunt in de schuur -die in de zomer dan weer veel te heet is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan