Houdbaarheidsdatum praktijklessen

Squadra

Rookie
5 mei 2020
3
0
Begijnendijk, België
Hallo allen, heel nieuw hier 😁
Ik woon in België en rijd met een Brixton 125cc. Een jaar of 8 geleden, volgde ik 9u rijles bij Mercator te Leuven maar door familiale redenen niet doorgezet men rijbewijs A te gaan halen.
Nu vraag ik mij af, zijn deze lessen die ik gevolgd heb nog geldig? Of is daar een houdbaarheidsdatum op? Moet ik maw opnieuw die 9u les volgen om voor men rijbewijs A te gaan? Ik vind het nergens online en de rijschool antwoordt niet op men vraag...
Alvast dikke merci voor de hulp!
 
Na 8 jaar volledige verwaarlozing van de skills die je destijds hebt geleerd kun je niet verwachten dat ze nog erg scherp zijn _O-

Strikt genomen is er (misschien wel, misschien niet) een houdbaarheidsdatum, maar wederom, volgende keer dat je op de motor zit kun je er vanuit gaan dat je weer vanaf 0 begint.

Skills zijn belangrijker dan bureaucratische regeltjes. Gewoon opnieuw beginnen en binnenhalen die hap:t
 
Sowieso zou ik nog de extra 4u volgen, maar ik denk dat qua skills het nog wel ok zit heb ze niet verwaarloosd met men Brixton. Maar het is een groot financieel verschil 9u of 13u, vandaar de vraag.
 
Ik bedoel de skills zoals de rijschool ze je hebben aangeleerd. Als je precies aan hun eisen wil voldoen heb je een aantal lesjes nodig en die skills zijn anders dan de skills die je jezelf aanleert wanneer je solo rijdt. Ik heb er geen twijfel over dat je je prima door het verkeer kan bewegen en voertuigbeheersing enzo hebt, maar dat wil niet automatisch zeggen dat je slaagt als je vandaag zou afrijden.

Je pakt het hoogstwaarschijnlijk wel heel snel weer op als je gaat lessen.
 
In België geldt een minimum van 9 uur praktijklessen voor het mogen afleggen van een AVB examen, en dan mag je ook al meteen je voorlopige rijbewijs ophalen waarmee je zelf verder mag oefenen. Dat is dan een jaar geldig, waarin je nog minimaal 3 uur extra rijles volgen en dan kun je ook het AVD doen. Vandaar waarschijnlijk de specifieke vraag van Squadra naar die 9 uur van 8 jaar geleden.

Volgens Praktijkexamen voor rijbewijs A1, A2 of A heb je in ieder geval een getuigschrift van de praktijklessen door een erkende rijschool nodig.

Ik kan zo gauw niets vinden over een geldigheidstermijn van die praktijklessen. Dus als je nog een getuigschrift hebt zou je het kunnen proberen :) Maar misschien weten anderen meer, of moet je gewoon even het Belgische equivalent van ons CBR bellen.

Succes in ieder geval! En doe voorzichtig... 9 uur les is in mijn optiek bepaald niet veel, zeker niet acht jaar geleden. Maar ja, als je kunt rijden kun je rijden I guess, en dan moet je het alleen nog aan het CBR weten te laten zien. Wel moet je dan dus binnen een jaar nog drie lessen en nog het uiteindelijk examen doen.

Het is off-topic en misschien wat belerend, maar toch, ik wil je wel waarschuwen dat als een minimale uitgave van een paar honderd euro al een serieuze financiële drempel voor je is, motorbezit en motorrijden nog best duur zou kunnen uitpakken en je wellicht (zeker in deze tijd) misschien beter even wat kunt sparen voor je zo'n investering overweegt. Maar goed, dat zijn jouw zaken verder :)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan