Houten Schuur

@Clown: Aight, snap het. maar zijn jouw schuren geisoleerd? Dat scheelt natuurlijk.

Ongeïsoleerd, net als bij jou enkel 1 laag planken...
Kunsstof dak, lekker dun laagje... betonnen vloer... en 4 ventilatieroosters... ;)

Kacheltje brand dus niet de hele dag, enkel als vriest en dan bedoel ik niet 2 graden onder nul... en zoveel trekt ie nou ook weer niet, als zo'n ding af en toe aanslaat. Daarbij, die paar tientjes heb ik er wel voor over... da's beter dan em bij de dealer stallen, want dan kan ik em niet pakken, als ik vanwege het uitblijven van vrieskou toch een rondje wil rijden... ;)
 
Snap het, ik doe dat gewoon, -wat clown dus ook doet- behalve als iemand mij een goedkope verwarmde en beveiligde stalling kan aangeven in omgeving den bosch.
 
Je hoeft niet te verwarmen tot boven het vriespunt. De lucht is juist kurkdroog tijdens vriesweer.
Als het niet vriest zou je kunnen verwarmen.
Normaal wordt lucht droger als deze verwarmd wordt. Dus 3 graden boven de buitentemp. verwarmen is voldoende en betekent droge lucht in je schuur.
Dat verwarmen moet electrisch gebeuren of met een gas/oliekachel waarvan de verbrandingsgassen via een schoorsteen naar buiten worden afgevoerd.
Verbranding van gas of olie levert ook weer water op.
 
Die van mij staat ook in een houten schuur ,als je ventilatie roostertjes er in zet heb je geen last van condens tenzij je grote temperatuur verschillen hebt,heb voor de kawa een honda nakid bike gehad en daar sloeg wel veel condens op het blok ,maar de kawa heeft er geen last van door de kuip, weet niet wat voor vloer je er in hebt maar als je tegels hebt zou ik er wel plastic onder doen ,wand bij vochtig weer willen deze nog wel eens vocht doorslaan,en dat wil je niet ,voor de rest wil het prima zo ,in de winter maanden gooi ik er altijd een dikke ouwe deken over ,heeft ie het ook niet zo koud ha ha ha _O-
 
vloerbedekking leggen (heb ik ook ) gewoon goedkope soort met stevige rug en goed ventileren ,zeg maar door waaien of een ventielatie pijp op het dak zetten .
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf ook een houten schuurtje met een enkelzijdig wandje. Ik rij in de winter wanneer er geen pekel ligt en laat m altijd afkoelen alvorens binnen te zetten.

Geen problemen met condens tot nu toe. Anders zou ik toch als eerste aan goede ventilatie denken.
 
Wat voor motor komt er in te staan? Ik zou me niet al te veel zorgen maken over een beetje condens.


Ventileren doe je niet voor je motor maar voor het weg rotten van je schuur!!

Bv als je een schuur zelf maakt van houten delen en balken

Begin je met een bodem van tegels je zorgt dat je schuur net iets groter is dan het oppervlakte tegels waardoor je rond om en kier krijgt voor ventilatie.
 
Ventileren doe je niet voor je motor maar voor het weg rotten van je schuur!!

Bv als je een schuur zelf maakt van houten delen en balken

Begin je met een bodem van tegels je zorgt dat je schuur net iets groter is dan het oppervlakte tegels waardoor je rond om en kier krijgt voor ventilatie.

A.K.A Een Timmerman :W
 
Ik heb ook een houten schuur, de vloer is beton. Het dak bestaat uit donker kunststof golfplaten (lijkt op asbest maar is een kunststof imitatie qua structuur). Elke bovenste golf heeft aan de onderzijde een opening, dat is de ventilatie. Werkt prima.
Ik heb ook enkelplankse wanden, alleen rondom in het dakdeel, net onder de golfplaten zitten er kleine half-ronde openingen dus (die van de golfplaten)..
kan het ff niet anders uitleggen.
Mijn motor heeft altijd droog binnengestaan.
Geen hoes erover doen !
 
Als je mee wilt werken aan het opwarmen van de aarde kan je altijd een kacheltje in je schuur aansteken. Verder dan een beter klimaat en een lege portomonee denk ik dat het nutteloos is..
 
Als je mee wilt werken aan het opwarmen van de aarde kan je altijd een kacheltje in je schuur aansteken. Verder dan een beter klimaat en een lege portomonee denk ik dat het nutteloos is..

Indd condens ontstaat door een zeik natte motor binnen te zetten, De warmte van je blok verwarmt heel je schuur waardoor je een temperatuur verschil krijgt met de druppels op je motor die gaan condenseren. Aangezien nooit niemand van de mooiweer rijders in de regen rijd hebben jullie hier geen last van :P
 
Zo, even oma uit de sloot trekken..
Ik heb sinds kort een houten schuur, en het lijkt me een goed plan om 2- tegenover elkaar , of 4 ventilatieroosters te plaatsen.. maar waar?
Beter beneden, zodat de vloer goed droogt door de luchtstroom of juist boven, waar drogere lucht doorheen kan waaien?
 
Voor Oma;
Beter idee; Houten schuur afbreken, even een prefab garage met geisoleerde deur bestellen. Daar om heen muurtje metselen met isolatie d'r tussen en de CV even doortrekken. Thermostaatknop op * en klaar is Clara!. Electra is makkelijk voor de druppelaar maar de accu kan natuurlijk ook gewoon mee de woonkamer in voor eventuele prik.

Is het al vrijdag???
Yep.
 
beste ventilatie is onder boven. dat creëert een natuurlijke trek.
maar als de ondergrond niet goed is kun je ventileren wat je wilt dan blijft er een hoop vocht hangen wat uit de grond omhoog dampt. dus even een tegel lichten en even kijken of er een goed zandbed onder ligt. zo niet zorg dan eerst voor een goed zandbed of een laag kunststof onder de tegels om vocht transport tegen te gaan. en dan rooster plaatsen van fatsoenlijk formaat. 1 (of 2) laag aan 1 kant en aan de tegenover liggende kant 1 (of 2) zo hoog mogelijk.
 
beste ventilatie is onder boven. dat creëert een natuurlijke trek.
maar als de ondergrond niet goed is kun je ventileren wat je wilt dan blijft er een hoop vocht hangen wat uit de grond omhoog dampt. dus even een tegel lichten en even kijken of er een goed zandbed onder ligt. zo niet zorg dan eerst voor een goed zandbed of een laag kunststof onder de tegels om vocht transport tegen te gaan. en dan rooster plaatsen van fatsoenlijk formaat. 1 (of 2) laag aan 1 kant en aan de tegenover liggende kant 1 (of 2) zo hoog mogelijk.

..zodat er van beneden naar boven een soort 'trek'in komt?

De tegels liggen op een zandbed maar denk er alsnog ovcer om een laag vijverfolie op de bodem te mikken, die ik op 1 of andere manier aan de wanden probeer te sluiten met een houten plaatvloer er bovenop..
 
Mijn motoren ( 1 tegelijk want ik ben wel monogaam, maar wel al vele jaren achter elkaar) staan in een enkelwandige houten schuur van 8 bij 4 meter. Goed geventileerd, dat wel. Nooit problemen met condens en roestvorming gehad. Ventilatie zit bovenin, vlak onder de dakrand.
 
..zodat er van beneden naar boven een soort 'trek'in komt?

De tegels liggen op een zandbed maar denk er alsnog ovcer om een laag vijverfolie op de bodem te mikken, die ik op 1 of andere manier aan de wanden probeer te sluiten met een houten plaatvloer er bovenop..
ja precies van beneden naar boven. normaal is het in een schuur warmer als er buiten (niet veel wel iets) warmer wordende lucht stijgt en kan aan de bovenkant weg. verder waait het harder naar mate je hoger komt. hoe sneller lucht beweegt hoe lager de druk. lucht gaat van hogedruk naar lage druk oftewel van onder naar boven door de schuur. het zijn hele kleine drukverschillen maar het helpt wel bij het lucht door de schuur heen bewegen. als je wat meer geld uit wilt geven voor een nog beter resultaat zet dan een korte schoorsteen op het dak.
ook geeft de boven uitstroom aan de noordoost kant vaak een kleine verbetering omdat de wind hier het vaakst uit het zuidwesten waait. die wind creëert een lage druk achter een gebouw en die kan je gebruiken voor een betere doorstroming door het gebouw.
 
Toen ik me schuur ging bouwen zat ik er ook mee, hout is kut, veel onderhoud, dus dat gaan we zoiezo niet doen.
Steen is prima, maar 1 steens is ook irritant, omdat dat ook vocht gezeik kan geven, en bovendien niet goed isolerent.
Spouwmuur is mooi, maar neemt teveel ruimte in beslag.

Dus wat doe je dan ?

Je gaat naar de dichtsbijzijnde koelcel-bouwer, en neemt daar wat rest partij'tje over.

Ik heb 6cm koelcel plaat gebruikt, perfect spul, super sterk, licht, isolerend, goedkoop (want rest partij) en onderhouds vrij (het is namelijk gecoat) de buitenkant is wit. (officieel hoort de binnenkant wit te zijn, maar ik heb de platen omgedraait, omdat ik de buitenkant belangrijker vind kwa 'mooiheid')

En omdat ik een getogen westlander ben zit er een mooi kasdek op :)

001-58_zps4a0e0dbe.jpg


Superdik ! 2 luchtramen erin voor de ergste warmte in de zomer.

Lekker veel licht, en het gaat in de winter ook perfect (er zit wel vloerverwarming in) , tegen het kasdek gooi ik in de winter wel noppenfolie, maar dat is even een kwartiertje werk, en dan zit dat ook weer 4 maanden, scheelt weer in de stookkosten :) En een lekkere brede deur erin van 1.20m , dan doe je het makkelijk 8-)

Je kan er natuurlijk ook normaal dak op maken.

Tegenwoordig is 6cm het minimum voor koelcel platen, 8cm zal vaker voorkomen, en 10~15cm is denk ik de norm.

Vroeger had je ook 4cm platen, maar die worden eigenlijk niet meer gemaakt.

6cm is echt de mooiste maat naar mijn idee voor een schuur.

Ik heb deze tips trouwens al vaker vertelt voor schuurtjes.
 
Ik heb altijd het raampje van mijn schuurtje op een kier staan. Heb er wel een anti inbraakbalk ingeschroefd om mensen tegen te houden die er doorheen willen klimmen. Ik heb geen last van roest oid op mijn gereedschap of motorfiets
 
Heb een enkelwandig houten schuurtje welke meestal droog is. Alleen bij vochtig weer in combinatie met snelle temperatuurwisselingen wil het wel eens nat slaan door condens. Komt eigenlijk maar een beperkte periode van het jaar voor. Beetje moderne motor zonder chroom kan dat prima hebben.

Ik zou me d'r niet te druk over maken. Stoken in een ongeisoleerde schuur is hopeloos en echt weggooien van je geld en energie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan