Houten spatbord maken

Jannesvm

Rookie
23 mei 2014
3
0
Beste MF'ers

Door verschillende foto's op het internet(http://www.pipeburn.com/home/2015/05/20/yamaha-xs650-by-holiday-customs.html) ben ik geïnspireerd geraakt om voor mijn eigen motor (SanYang Husky 125) een voorspatbord van hout te gaan maken.

Het leek me leuk om het proces hiervan te delen, misschien dat andere het interessant vinden.

Ik heb allereerst een mal gemaakt
Dunne stroken (2mm dik) gezaagd.
full

Dunne stroken aan elkaar gelijmd en in de mal geklemd.
full

De gebogen stroken nadat de lijm hard is.
full



Eerdaags zal ik meer foto's plaatsen.


Jannes
 
Een update van het project.

Ik heb meerdere stroken gemaakt van verschillende houtsoorten, kleureffect erin leek me wel leuk en heb deze aan elkaar gelijmd.
full


Vervolgens heb ik aan de zijkanten wat verhoogt.
full


En de hoeken zijn rond gemaakt.
full



Ben echter niet volledig tevreden. Tussen de verschillende stroken zaten iets naden welke ik gevuld heb doormiddel van zaagsel met houtlijm te mengen en dit erin te smeren. Maar door te veel stof er in is dit vrij donker opgedroogd en ziet het er niet zo chiq uit eigenlijk.
 
Dat is idd minder.
Als je nog genoeg materiaal hebt op de naad weer doorzagen, randen haaks maken en opnieuw lijmen. Of anders opnieuw beginnen en nu de zijkanten goed haaks maken.
of naden weer schoon "schuren" en opvullen met houtvuller in beter matchende kleur.
 
Dat is inderdaad misschien nog een optie om te proberen. Bedankt voor je tip.

Ondertussen het een en ander geknutseld:
Ik heb het zijaanzicht van het spatbord eerst uitgetekend hoe ik het wou hebben.
full


Heb daarna stukken hout verlijmd wat groter was dan het uitgetekende spatbord.
full


Ik heb vervolgens het spatbord hierop afgetekend, en ben het met de bijtel gaan bewerken om het in de juiste vorm te krijgen.
full


Ben vervolgens met de slijptool met lamellenschijf het hout gaan bewerken. Dit ging verrassend goed.
full


Net zolang geslepen, geschuurd en gevijld tot ik het resultaat wel aardig vond.
full


De binnenkant hol gemaakt. Dan past ie toch wat makkelijker om de band. Dit gedaan met een bijtel, guts en slijptool.
full


Vervolgens nog wat steuntjes gemaakt.
full
 
Normaal hou ik niet zo van attributen of materialen op een motor waar ze niet voor bedoeld zijn. Maar dit is eigenlijk wel gaaf.Het is alleen de kunst er niet in door te slaan zodat het geen circus wordt.

Denk dat het hier wel goed komt.
 
Dit is briljant!!!

Heb zelf mn treedplanken van betonijzer en eiken gemaakt. En een houten eiken pointcover. Ik heb t hout in de gekookte lijnolie gezet, is prima weersbestendig.

Spatbord heb ik nooit aangedurfd, Ik raak wel gemotiveerd...
 
Terug
Bovenaan Onderaan