How low can you go?

Als je normale progressie maakt, zal je achter eerder rond rijden dan voor.
Niets aan de hand, gewoon lekker rijden en genieten.
:^

Achter is bij mij pleitte. Voor nog een halve centimeter ofzo. Op straat blijft die ook gewoon zitten, ondanks dat ik regelmatig met de steps op de grond zit. Op het circuit rij ik voor wel helemaal rond.

Ergo: Hoe je je banden raakt is afhankelijk van hoe plat je gaat, maar ook van de geometrie van je fiets en je rijstijl. Randjes zijn een indicatie van hoe plat je gaat, maar ook niet meer dan dat. Ze hoeven weinig te zeggen over hoe hard je door een bocht gaat. Das van meer dingen afhankelijk dan alleen van de hellingshoek van je fiets.

Als je schik hebt en vertrouwen krijgt, ga je vanzelf platter en zullen de randjes vanzelf ook wel verdwijnen.
 
Als je schik hebt en vertrouwen krijgt, ga je vanzelf platter en zullen de randjes vanzelf ook wel verdwijnen.
Totdat je TE ver gaat en je op je snuffert ligt... Geheid dat dat op een gegeven ogenblik een keer gebeurd, en dat wil ik graag voorkomen. ;)
 
Totdat je TE ver gaat en je op je snuffert ligt... Geheid dat dat op een gegeven ogenblik een keer gebeurd, en dat wil ik graag voorkomen. ;)

Als je tegen die rand zit, geven de banden en motor dat wel aan.

Met mijn FZR600R reed ik bijvoorbeeld geen steppen aan de grond en maakte ik geen kneedown. Wel had ik de vellen aan mijn voorband hangen. Op dat punt gaf de motor toch wel aan dat het tegen de grens zat. Achterkant voelde niet fijn meer en dat kreeg ik er met spelen met veringsinstellingen ook niet uit.
 
Totdat je TE ver gaat en je op je snuffert ligt... Geheid dat dat op een gegeven ogenblik een keer gebeurd, en dat wil ik graag voorkomen. ;)
Onder normale, schone, droge omstandigheden met een band die op temperatuur is, zal je dat niet zo heel snel gebeuren, hoor. Je zult bij een Bandit eerder de steps aan de grond rijden dan dat de grip van de band ophoudt. En als die steps over het asfalt beginnen te schrapen is dat wel een duidelijke hint dat je dan misschien niet zo heel veel verder meer moet gaan. En je moet natuurlijk geen gekke dingen met gas en/of rem gaan doen als je zo op één oor ligt.

Alles natuurlijk wel met beleid. En als je voor ogen hebt om overal maximale hellingshoeken te gaan halen, kun je dat misschien beter op een circuit gaan doen.

Maar, zoals gezegd, je moet rijden zoals je je prettig voelt. En de één gaat daarbij platter dan de ander.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het me goed herinner heeft de vorige eigenaar van mijn Bandit de achterkant verhoogd waardoor je meer op het stuur hangt. Voordeel dat je sneller kan reageren met sturen. Nadeel kan natuurlijk wegligging zijn.

Ik geloof niet zo in naast de motor gaan hangen met een knie naar buiten. Vind dat je er zelfs minder stevig door op de motor zit.
Wel ga ik bij wat langere bochten iets verzitten, maar dit is meer om stabieler een en dezelfde lijn in de bocht te kunnen volgen.

Scherp insturen doe ik niet echt, meestal probeer ik de ideale lijn in een bocht te rijden, maar dan wel binnen mijn eigen rijbaan.

Ff of topic:
Heb sinds een maand of 1,5 een leren pak gekocht, ik had daarvoor altijd een stoffen pak. Dat stoffen pak is ideaal tegen de regen, maar het wappert en doet allemaal.
Met dat stoffen pak reed ik niet echt lekker met 120km/u op de snelweg, met mijn leren pak rij ik nu met 160km/u met rustig 1 hand aan het stuur.
Voor mij is een leren pak op een naked bike dus echt een must geworden.
Misschien dat mensen die op het punt staan een pak te kopen hier nog wat aan hebben })

hier trouwens nog 2 pics van mijn motor voor degene die m kennen:
(Afbeelding)(Afbeelding)

Mooie motor :9 :} :} :9

ps.: Je koplampen staan veel te hoog afgesteld! Zelfs met het achterwiel in de lucht schijnen ze nog omhoog :N
 
Als je normale progressie maakt, zal je achter eerder rond rijden dan voor.
Niets aan de hand, gewoon lekker rijden en genieten.

oow.. bij mij is t juist andersom. voor heb ik helemaal geen randje meer en achter heb ik nog 3mm over...
 
Mijn BT-14 heeft achter geen schaamrand 8-) , maar voor nog best veel 1 cm ofzo.
Maar als het aan die BT-14 ligt kan je hem zeker achter helemaal oprijden :Y
 
ps.: Je koplampen staan veel te hoog afgesteld! Zelfs met het achterwiel in de lucht schijnen ze nog omhoog
Dat was idd het geval, moet na het poetsen zijn gebeurd. Heb m inmiddels al weer naar beneden gedraaid.
Toch dank!

Heb net een foto laten maken door mijn vriendin om te kijken hoever ik op mijn wiel zit als de steuntjes de grond raken (stilstand), moet zeggen dat het in theorie dus toch zou moeten kunnen:
schuin.jpg

Toch denk ik niet dat ik ZO ver moet gaan, de versnelling zit ook al akelig dichtbij de grond op dit punt, en die geeft niet mee.....
 
absoluut waar dat je moet rijden waar je je prettig bij voelt.
Toch moet ik de drang van sportiever rijden over laten aan het motorrijden, met de auto (een seiciento 1100cc) gaat dat niet ;)
 
Dat was idd het geval, moet na het poetsen zijn gebeurd. Heb m inmiddels al weer naar beneden gedraaid.
Toch dank!

Heb net een foto laten maken door mijn vriendin om te kijken hoever ik op mijn wiel zit als de steuntjes de grond raken (stilstand), moet zeggen dat het in theorie dus toch zou moeten kunnen:
(Afbeelding)
Toch denk ik niet dat ik ZO ver moet gaan, de versnelling zit ook al akelig dichtbij de grond op dit punt, en die geeft niet mee.....
Je band vervormt ook tijdens het rijden. Wellicht kun je dan iets minder scheef gaan en toch je band helemaal gebruiken. Ach, en mocht het dan nog niet lukken, zet je hem op de bok. Motor in z'n laatste versnelling. Gas geven en schuurpapier langs je band halen ;)
 
Als je erop zit, rijd dan zakt de vering ook nog wat in dus die steuntjes heb je ws zo aan de grond.

Pas heb ik mpp's op mn B6 gezet en die heb ik ingereden door kleine circels te rijden (4m doorsnee ofzo) ik was direct van de schaamranden af. Zoveel zeggen schaamranden dus.

Wat je echter niet moet vergeten is dat wegligging lang niet alleen door de banden gerealiseerd word. Dat je nog niet verder durft kan dus ook komen omdat het niet goed aanvoelt.. omdat het technisch niet goed is. Bandenspanning, slechte vering, geometrie. Zover ik weet zou dat bij die bandit in orde moeten zijn maartoch.

Veel plezier met die schitterende B12 (had ik er toen maar geld voor gehad :9~ )
 
Ik moet zeggen dat het mij ook stoort dat ik aan elke kant bijna een centimeter van mijn band onbenut laat... Ik ben wel een beginnend rijder (heb sinds 3 maanden een motor en nu zo'n 4000km gereden), maar ik zoek af en toe ook een rotonde op om te kijken hoe plat ik kan. Het is een kwestie van vertrouwen dat je moet krijgen in je motor en in jezelf. VAAK BU-J TE BANG! Maar van de andere kant: liever een schaamrandje dan een schuiver. Ik denk dat die schaamrandjes vanzelf wel verdwijnen als ik wat meer (jaren) ervaring heb. En anders kan ik altijd nog met wat schuurpapier aan de gang gaan, stiekem in de garage... _O-
 
het is niet echt dat het me stoort, maar ik kan me voorstellen dat een bandit (semi-tour of zoiets) net zo'n goede wegligging heeft als die racertjes. Waarom zouden ze anders zoveel moeite doen om dat zwaartepunt zo laag te krijgen?
Ik ben ervan overtuigd dat ik die randjes wel weg kan krijgen zonder schuurpapier,
door rondjes te gaan rijden met een lage snelheid, maar zou die motor ook nog op de weg blijven met een snelheid van 100+ als je zo plat door de bocht gaat?

Op mijn plaat gaan met 20km/u is niet leuk, maar met 100+ kan dat al helemaal vervelende effecten geven met die vangrails aan het einde van de bocht...
We hebben bij ons op de op en afrit van de snelweg een paar hele mooie bochten, maar als je daar eruitvliegt heb je toch echt een probleem.
Of je komt tegen de vangrails, of je belandt 10 meter lager midden op de onderliggende snelweg.
Beide zijn volgens mij niet aan te raden.

Wat dat betreft is het buiten angst voor beschadiging van mijn fietsje toch ook wel een gegronde angst voor beschadiging van mijn lichaampje....

Op dit moment neem ik die bochten in ieder geval al een stuk harder als met de auto.
De ene ga ik met 140 doorheen (van snelweg A naar snelweg B), terwijl ik er met de auto met moeite 120 haal.
De ander ga ik tegen de 100 doorheen, terwijl ik met de auto echt niet harder als 75 kan.
Nou heb ik niet de meest sportieve auto, maar ik ben in ieder geval al tevreden dat ik sneller ga als de meeste koekblikken })

Ik heb inmiddels ongeveer 10000km met deze motor gereden, dus ik ben er aardig aan gewend.
Voor een 225kg zware tweewieler gooi ik er toch wel vrij aardig mee naar mijn idee.
Ach,
Als ik deze motor over een paar jaar nog heb, dan doe ik dezelfde snelheden als nu waarschijnlijk met 1 hand op mijn rug, maar voorlopig is dit toch wel een beetje mijn grens..
Vraag me alleen nog steeds af waar de grens van mijn fietsje ligt....
 
pfff wat maakt iedereen toch problemen van randen op je banden, ga lekker rijden op een manier waar je je zelf prettig bij voelt, en laat een ander lekker lullen.
 
pfff wat maakt iedereen toch problemen van randen op je banden, ga lekker rijden op een manier waar je je zelf prettig bij voelt, en laat een ander lekker lullen.
precies !!

Mijn maat en ik hebben een keer een testje gedaan op het klaverblad bij Gorinchem.
We waren van Hoegee afgekomen beiden met een set nieuwe banden.
We zijn een paar keer goed rond gegaan waarbij ik continu op zijn staart zat.
Einde van onze "vrije" sessie _O-

Zijn srad600 :N schaamrandjes, mijn gsx-r1100 :Y schaamrandjes.

Kortom......
Bochten techniek, maar vooral ook type motorfiets spelen beide een grote rol O-)
Druk maken om schaamrandjes is wel het minste wat je moet doen, als ze je in grote getalen, met groot snelheidsverschil voorbij komen jakkeren terwijl jij het gevoel hebt dat je er echt aan trekt, dan zou ik me pas zorgen gaan maken eerder niet 8-)
 
gewoon lekker gaan rijden en je bochtentechniek blijven verbeteren. een bt 014 kun je helemaal rond rijden... op een gegeven moment ken je een bocht, die ga je steeds vaker nemen en steeds harder, merk je vanzelf dat het steeds platter gaat en sneller... (laat je vooral niet gek maken, anders gebeuren er zekers vervelende dingen..)
 
absoluut waar dat je moet rijden waar je je prettig bij voelt.
Toch moet ik de drang van sportiever rijden over laten aan het motorrijden, met de auto (een seiciento 1100cc) gaat dat niet ;)
Dat durf ik nog te betwijfelen, ik krijg regelmatig de opmerking dat ik met mijn busje (V230LPG) "sportief" rij, en dit voertuig kun je nu ook niet het summum van sportieve wagens noemen.
Op een bepaald klaverblad in Brugge haal ik regelmatig wagens in op de buitenbocht (als het niet geregend heeft, want anders begin ik te glijden :( )
 
Voor Schaamranden hoef je je zeker niet te schamen :N Zeker niet met een Bandit. Gewoon lekker sturen dus.

Toch kijk ik wel altijd stiekem naar andermans banden ;) kijken wat voor vlees «we» in de kuip hebben. Zeker in een stad als bijv. Zürich, zie je gasten met de meest fantastische/dure bikes (MV Agustas, peperdure Ducs) zijn t gewoon posers, rechtuit stadrijders (maar waarschijnlijk is dan de jaloersmodus ingeschakelt omdat ZIJ t wel kunnen betalen maar niet echt gebruiken waar ze voor gemaakt zijn...) B|
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er van overtuigd dat banden meer kunnen dan 99% van de rijders zelf kunnen.

Ik heb jaren op een Kawa Tengai 650 gereden met voor een smal «klassieker» bandje die veel op klassieke motoren gebruikt wordt. Die had een met de draairichting meelopend streep-profiel. Bandje liep helemaal rond tot aan de zijkant, maar ik reed m echt tot op t randje. Nu met mijn Z750 en een radiaalband voor met veel betere grip rij ik m zelden op de rand, alleen met mooi strak doordraaiende bochten denk ik. De band en de motor kunnen dus veel meer aan dan ik gebruiken kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan