[How-to] Aanpassen koplamp Ducati 749 UK --> NL

Drinkyoghurt

MF veteraan
19 apr 2007
25.550
3
Disclaimer: De modificatie die hier uitgelegd staat geschiedt geheel op eigen risico. Je motor kan alsnog door het RDW afgekeurd worden vanwege het E-keur, maar hier wordt bijna nooit naar gekeken


Als je een motor uit Engeland haalt heb je bij het invoeren meestal een probleem, de lamp van een UK motorfiets schijnt de verkeerde kant op, waardoor je in Nederland al gauw tegenliggers verblind. Hierdoor zal de motor bij het keuren bij het RDW ook afgekeurd worden, omdat het gevaarlijk is zo rond te rijden.

Nu zijn er 2 oplossingen voor dit probleem.

1. Je koopt een nieuw dimlicht unit a ~150 euro

2. Je modificeert je bestaande unit.

Ik heb voor de 2e optie gekozen, omdat, mocht ik het verprutsen, ik dan nog altijd een nieuwe unit kon kopen.

Gezien je dit topic leest neem ik aan dat je ook voor optie 2 hebt gekozen, dat is mooi, want dan kunnen we aan de slag.


Benodigdheden

-Imbus sleutels
-doppenset
-vijf linkerhanden
-superlijm
-schroevendraaier
-ontvetter
-tijd teveel :+


Het eerste wat je moet doen is de zijkuipen eraf te halen. Dit zijn 4 snelsluiters aan de zijkant en 2 wellnuts aan de onderkant( Ik hoop dat ze bij jou niet geoxideerd zijn, want mij duurde het 3 dagen voor ik die dingen eruit had :+ )

boutenkuip.jpg


Nu je zijkuipen eraf zijn kan je topkuip er ook af. Haal eerst je spiegels eraf, anders sta je raar te kijken als de topkuip er staks niet af wil ;)



Nu je alle kuipen verwijderd hebt zul je zoiets overhouden

img0373ma.jpg


Haal eerst met een doekje het parkeerlampje eruit, zodat je 'm niet beschadigd. Als het goed is kun je nu ook je teller eruit halen, maar bij mij lukte het pas nadat ik het koplamphuis een beetje open had gekregen.

Nu gaan we het koplamphuis splitsen. Deze zit vast met een aantal bouten. Om te zorgen dat we overal makkelijk bij kunnen demonteren we eerst het zwarte plastic kapje wat tussen je voorspatbord en je topkuip zit, deze zit met een viertal bouten vast.

Hierna ga je de bouten van het koplamphuis zelf eruit halen. Begin eerst met de rechterkant. Haal ook bij de rechterkant, MAAR DAN OOK ALLEEN DE RECHTERKANT de bouten die het huis aan het frame vasthouden eraf, even een plaatje ter verduidelijking.

img0377s.jpg



Haal nu de bouten aan de linkerkant eraf, let wel op, er zijn er een paar goed verstopt. Pas ook op dat je de bouten die de lampen zelf vasthouden niet losdraait, dat is niet handig voor later :+

Als het goed kun je nu het koplamphuis splijten. Dit kan wel wat moeilijk gaan omdat het er een lange tijd heeft gezeten dus je kan proberen er met een schroevendraaier tussen te wikken. PAS WEL OP, de verf op het huis(en de rest van de Duc trouwens ook) is ERG delicaat, als je niet voorzichtig bent komt het er zo af en dat zou zonde zijn.

Nu het koplamphuis gesplijt is kun je de rechterkant daar gewoon laten hangen, als het goed is valt hij er niet af maar blijft hij lekker op z'n plek.

foto van onder genomen
img0381do.jpg


Nu kun je de kabels van beide koplampen loskoppelen.
Let goed op wel kabeltje bij welke lamp hoort, label ze zodat je straks niet alles gemonteerd hebt en er dan achter komt dat je met groot licht rijdt :+

Als je de kabels los hebt gekoppeld gaan we het grootlicht unit eruit halen. Dit doe je van bovenaf. Haal eerst de bouten los die de lamp op z'n plek houden, dit zijn er 3 als ik het me nog goed herinner.

"Wat zeg je me nu, de lichtunit is nog steeds niet los!?", dat klopt, de stelschroef(grote zwarte knop) moet er ook nog af. Deze zit vast met een klein schroefje. Ik moest zelf veel kracht gebruiken i.c.m. de juiste schroevendraaier om 'm los te krijgen. Probeer je het met een niet geschikte schroevendraaier, dan zul je de schroef alleen maar dol draaien en zit je met een nog groter probleem :+

Nu de schroef eruit is kan de eerste unit er via de bovenkant eruit worden gehaald. Je zal de unit waarschijnlijk moeten kantelen om het eruit te krijgen, maar passen doet het zeker.

Doe nu hetzelfde met je dimlichtunit.

Als het goed is heb je nu 2 losse units. Gelukkig hoef je alleen maar de dimlichtunit te modificeren. De dimlichtunit is te herkennen aan de matte cirkel in het midden van de lamp.

img0516cx.jpg



Om het lichtbeeld van de lamp naar het Nederlandse(europese) lichtbeeld om te zetten moet er een schotje in de unit omgedraaid worden. Hiervoor moet de unit gesplitst worden. Dit valt best mee. Het zijn 3 torxbouten die los moeten, hier zijn er 2 te zien

img0530copy.jpg


Om hier makkelijk bij de kunnen is het handig de plastic beugel eraf te halen, of te verschuiven. Dit kan je door de 2 schroeven waar hij mee vastzit(een bij het pivoteerpunt voor de hoogteverstelling en een ander aan de voorkant) los te draaien.

Zodra je de torx bouten eruit hebt komen de 2 helften met gemak los.

Als het goed is zie je nu dit.

img0531l.jpg


Dat is het desbetreffende schotje. Deze zit met 2 "popnagels" vast.


Ga nu naar buiten en pak een boor. Doe dit niet binnen want dit levert je geheid een hoop rommel op(heb ik zelf aan den lijve ondervonden :') ). Boor nu de 2 popnagels eruit, als het goed is is het schotje nu los.

img0539h.jpg


Maak de lamp nu goed schoon, blaas de binnenkant even uit, haal de metaalschilfers er goed uit.

Pak nu de ontvetter en ontvet het schotje en de plek waarop het schotje gemonteerd wordt. Doe een paar dotten superlijm op de plek waar de schot gemonteerd wordt, beter teveel dan te weinig :+

Draai het schotje om en plaats hem zo zodat de gaten weer precies op dezelfde plek vallen.

Monteer alles in de tegenovergestelde volgorde terug. Let op de lengte van de bouten van het koplamphuis, sommige bouten zijn langer dan anderen.

Je hebt nu je koplamp succesvol gemodificeerd naar Nederlandse maatstaven :+


Deze modificatie kan waarschijnlijk bij elke motorfiets met een projector koplamp uitgevoerd worden, hoe je bij het schotje komt weet ik niet, maar veel anders zal het waarschijnlijk niet zijn
 
Laatst bewerkt:
Leuk, superlijm/secondenlijm is meestal niet hittebestendig en het wordt BEST WEL warm daar in je koplamp :X
Pruts nou niet en zet het gewoon met 2 nieuwe popnagels vast.

Ik had geen popnagels voorhanden en het gaat nu al best lang mee met de superlijm. Voor ieder z'n eigen keus, maar voor mij werkte het perfect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan