how to - accu en laadsysteem controleren

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.301
5.670
Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu.

accu.jpg


Bron motorzot
 
Laatst bewerkt:
Goed, ik kom gisteren thuis met een brandend laadstroom lampje.
Eerst op de accu gemeten. 12,8V onbelast en met 3000 toeren een beetje fluctuatie, maar niet boven de 13V.
Dan komt de grap
Ik heb een Ducati ontsteking met twee gele draden op de generator. Tussen die twee draden meet ik 0,5 Ohm. Niets van de gele draden naar massa, open verbinding.
Dan zou ik zeggen dat mijn generator goed is.
Maar als ik gewoon wisselstroom meet op de gele draden heb ik nul. Ook als ik gas geef blijft het nul.

Meet ik goed op die tweedraads generator? Omdat ik geen wisselstroom meet zou ik zeggen dat de stator overleden is, maar dat komt niet overeen met mijn statische metingen. :?
 
Heb je bij die moderne rommel een bekrachtigde stator of permanente magneet? Bij de oude bosch systemen zijn zowel de rotor als stator elecromagneten en de hele boel doet dan geen klap als er geen startspanning op 1 van de spoelen staat omdat je dan geen magnetisch veld opbouwd..

Alle bedrading van en naar de dynamo doormeten... zou ik zeggen...
Zelf helaas alleen ervaring met de bosch systemen van de oudere guzzis... die van jou is gewoon te nieuw voor mijn simpele brein
 
Goedemiddag, hier ook een gevalletje verbrande dynamo met een Speed Triple 1050cc van 2006. Opgelost door dit topic 👍🏻 Bedankt daarvoor 👍🏻

Op het werk startte ik de accu leeg na 3x starten. Net een week oud kon het de accu eigenlijk niet zijn. Accu was 7 jaar oud geweest en ik vermoedde dat deze af begon te raken. ‘s morgens was hij ook pas aangeslagen na 3x starten. Achteraf was het waarschijnlijk niet de accu, maar ja oorzaak gevolg 🤷🏼‍♂️

Gestart met behulp van een collega met startkabels. Onderweg op de snelweg deden mijn knippers het niet meer.. Met been en arm uitsteken maar van banen verwisseld. Op de 100-weg vernam ik een lichte stottering en begon mijn display aan en uit te gaan. Volgens mij ging er iets herstarten.. Gelukkig bleef hij rijden. Net voor de afslag waar ik moest zijn deed het display het weer normaal en deden de knippers het ook weer. Thuisgekomen flikkert hij bijna om omdat ik de standaard niet goed had uitgeklapt. Kon hem nog net opvangen 😅

Thuis aan de lader en de volgende dag multimeter eraan en was de spanning circa 13 volt maar na het starten was het onder de 12 volt, ongeacht de toeren. Duidelijk geval van een laadprobleem. De dynamo gaf op AC, en ja dat weet ik zeker, 1,5/2,0/2,5 volt. Ohmmeting gaf 3x 0 ohm onderling. Geen sluiting naar aarde/- en een goede en dure Fluke-multimeter. De dynamo dus aan gort.

Omdat ik niet wist hoe oud de spanningsregelaar was deze voor de zekerheid ook maar vervangen. Voordat straks de boel weer in de soep is. De nieuwe en oude geven compleet andere waardes qua weerstand overigens. Daardoor de spanningsregelaar ook maar de kliko in. Beiden waren volgens mij nog originele onderdelen. Mijn km-stand is 48.000.

Net getest en ik heb weer een laadspanning van 14,4 volt bij 3000 rpm en de koplampen heb ik nog nooit zo helder zien branden 👍🏻

Ik dacht ik beschrijf mijn relaas maar voor toekomstige motorcollega’s met laadproblemen, dit ook vanwege dat AC-meetverhaal dat ik in mijn zoektocht vaker lees maar nooit een oorzaak op volgt.

Nogmaals bedankt voor het goede werk op dit forum 👍🏻👍🏻

IMG_1943.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_1995.jpeg
    IMG_1995.jpeg
    694,3 KB · Weergaven: 0
  • IMG_2024.jpeg
    IMG_2024.jpeg
    499,5 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Mijn accu laad niks meer bij.

Bij de dynamo doormeten krijg ik verschil in weerstand en bij lopende motor maar een volt of 3 (moet toch 30+ zijn?). Nou wil ik de dynamo vervangen incl de spanningsregelaar, neem je de rotor in dit geval ook mee?

Gaat om een yamaha fz1
 
Mijn accu laad niks meer bij.

Bij de dynamo doormeten krijg ik verschil in weerstand en bij lopende motor maar een volt of 3 (moet toch 30+ zijn?). Nou wil ik de dynamo vervangen incl de spanningsregelaar, neem je de rotor in dit geval ook mee?

Gaat om een yamaha fz1
alleen als de magneten los liggen.
 
Aftermarket is er wel genoeg te vinden;

 
Terug
Bovenaan Onderaan