how to - accu en laadsysteem controleren

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.325
5.681
Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu.

accu.jpg


Bron motorzot
 
Laatst bewerkt:
Ben trouwens ook nog bij Wouter broer langs geweest dat heet motoport tegenwoordig of zoiets, en daar ook de vraag gesteld.
En daar werd me gezegd dat de waarden wel normaal zijn,ook dat 10.9 bij het starten.
Hij staat weer aan de ctek, dus kijken wat die nu doet.
Geen idee wat de waarden moeten zijn, accu ff doormeten met zo’n tester...komt vanzelf wel een papiertje uitrollen met de resultaten, en status accu.
 
Ik heb zojuist ook een nieuwe yuasa ytz7s besteld
Weet ook niet precies hoe oud de huidige is.
Maar ik zweer bij een goede accu lader omdat ik relatief weinig rij.
Dus een acculader die niet alleen druppelt maar ook een onderhoudcyclus toepast automatisch.
Denk dat dit nog de originele accu was,dus 11 jaar?
Ding heeft dus ook geen schuld.
 
Is het besmettelijk of zo? |(
Vandaag en gisteren 3 stuks DL650 met start- en/of laad-problemen. Achterlijke contructie, je komt niet simpel bij de stekkers zonder (veel) demontage.....
En vandaag een Tiger 800 met een gesmolten startrelais (blijkbaar kunnen ze niet tegen onderdompeling in accuzuur, daar zit hij namelijk direct onder).
En nog 2 motoren met electraklachten. Nu bezig met een toeter die niet toetert. Blijkt een draadbreuk in de hoofd-kabelboom te zijn.

Geef mij maar mechanica i.p.v. electra.
 
Onderstaand resultaat gemeten op een Honda CBR 600 F2 uit 1994.
Ik meet hierbij om en om de 3 gele draden ten opzichte van elkaar vlak voor de spanningsregelaar, en krijg telkens dit resultaat.
Zoals ik begrijp duidt dit op een kapotte dynamo, kabelboom of bougiekapje?

IMG_2298.JPG
 
Onderstaand resultaat gemeten op een Honda CBR 600 F2 uit 1994.
Ik meet hierbij om en om de 3 gele draden ten opzichte van elkaar vlak voor de spanningsregelaar, en krijg telkens dit resultaat.
Zoals ik begrijp duidt dit op een kapotte dynamo, kabelboom of bougiekapje?

Bekijk bijlage 1505462

En tussen geel en massa? En dan keer 3?

O enne pbtje gestuurd
 
En tussen geel en massa? En dan keer 3?

O enne pbtje gestuurd
Ik heb dat verder niet meer kunnen testen vandaag, zal het later eens proberen.

Wat wel is gebeurd: De accu is opgeladen. Ik heb het contactoppervlak van de spanningsregelaar gepolijst en beetje bijgebogen om het beter aan te laten sluiten. Het kiert nu niet meer. Stekker van de spanningsregelaar is provisorisch door oude eigenaar vervangen door losse stekkers. En plus en min pool daarvan zijn een beetje geblakerd. Heb nog een goede stekker dus die zet ik er binnenkort eens tussen.

Spanning van de accu kwam met lopende motor niet boven 12 V. Na vervangen van spanningsregelaar kwam het niet boven de 13,8V, en deed hij ong 13,5 bij 3000rpm. Klinkt nog niet heel denderend geloof ik? In ieder geval goed dat ik niet te hoog zit, en het is al beter, maar dit is aan de lage kant?
 
Stekker van de spanningsregelaar is provisorisch door oude eigenaar vervangen door losse stekkers. En plus en min pool daarvan zijn een beetje geblakerd. Heb nog een goede stekker dus die zet ik er binnenkort eens tussen.
snel doen, en ik zou meteen alle bedrading & connectoren even checken
bij slechte verbindingen gaan je stator en/of spanningsregelaar snel stuk
 
Ik heb dat verder niet meer kunnen testen vandaag, zal het later eens proberen.

Wat wel is gebeurd: De accu is opgeladen. Ik heb het contactoppervlak van de spanningsregelaar gepolijst en beetje bijgebogen om het beter aan te laten sluiten. Het kiert nu niet meer. Stekker van de spanningsregelaar is provisorisch door oude eigenaar vervangen door losse stekkers. En plus en min pool daarvan zijn een beetje geblakerd. Heb nog een goede stekker dus die zet ik er binnenkort eens tussen.

Spanning van de accu kwam met lopende motor niet boven 12 V. Na vervangen van spanningsregelaar kwam het niet boven de 13,8V, en deed hij ong 13,5 bij 3000rpm. Klinkt nog niet heel denderend geloof ik? In ieder geval goed dat ik niet te hoog zit, en het is al beter, maar dit is aan de lage kant?

Met die waarden rij ik nu anderhalf jaar ook rond op een TDM 850, zie het via mijn voltmeter in het dashboard. Is bij mij voldoende gebleken om de accu bij te blijven laden.
 
Dus mag ik niet geholoen als motorrijder met een probleem, en bedankt he
Noem het dan orbit 125, bestaat ook, probleem hetzelfde

Stelletje zeikerds
Het probleem is niet zozeer de cilinderinhoud van je brommer maar meer het ontbreken van fatsoen van veel brommergastjes.
Als je dat niet begrijpt, lees dan je tekst nog eens door.
 
Ik kom hier even een second opinion vragen;
Motor: Husqvarna 510smr '10
Accu: Yuasa YTX7S (leeftijd onbekend)
Spanning na laden Optimate: 12.9v
Spanning op contact: 12.5v (zakkende)
Spanning tijdens starten: 2.5v
Spanning na startpoging: 12.2v

Startmotor en relais maken alleen een aanzetje, maar verder niks. Dash gaat ook uit.

Waar heb ik in de tussentijd met m'n klauwen aangezeten: Heb de ECU uitgelezen met de laptop en de TPS genuld. Geen kabels los gehad. Wel tijdens uitlezen (motor op contact) accuspanning zien zakken tot 9.9v.

Ik ga er vooralsnog vanuit dat de accu is overleden dus heb alvast een nieuwe besteld. Is er nog iets anders waar ik naar kan kijken in de tussentijd?
 
Ik kom hier even een second opinion vragen;
Motor: Husqvarna 510smr '10
Accu: Yuasa YTX7S (leeftijd onbekend)
Spanning na laden Optimate: 12.9v
Spanning op contact: 12.5v (zakkende)
Spanning tijdens starten: 2.5v
Spanning na startpoging: 12.2v

Startmotor en relais maken alleen een aanzetje, maar verder niks. Dash gaat ook uit.

Waar heb ik in de tussentijd met m'n klauwen aangezeten: Heb de ECU uitgelezen met de laptop en de TPS genuld. Geen kabels los gehad. Wel tijdens uitlezen (motor op contact) accuspanning zien zakken tot 9.9v.

Ik ga er vooralsnog vanuit dat de accu is overleden dus heb alvast een nieuwe besteld. Is er nog iets anders waar ik naar kan kijken in de tussentijd?
Beetje tv of netflix :Y
 
De nieuwe accu's zijn binnen (De kawasaki had er ook een nodig). De Husqvarna start weer als "vanouds". Heel makkelijk starten gaat het vast nooit worden met zo'n dikke 1-cilinder...
Track&Trace op je mobiel in de gaten houden.....

Trouwens, spanning op de polen na het opladen mbv een optimate:

Bekijk bijlage 1599489
Als reactie op het berichtje hierboven; Mijn Optimate laadt ook op tot 13.5v, als ik meet met de Optimate aangesloten (lampje groen). Als ik de Optimate loskoppelen, zie ik de spanning op de oude èn de 2 nieuwe accu's terugzakken naar +/- 12.9v...
 
Terug
Bovenaan Onderaan