how to - accu en laadsysteem controleren

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.212
5.576
Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu.

accu.jpg


Bron motorzot
 
Laatst bewerkt:
Imitatie regelaars zijn prima.

http://www.motoria.nl/product_tourmax.html (http<img src="/styles/motor-forum/smilies/nosmile.gif" class="smilie" loading="lazy" alt=":/" title="Nosmile :/" data-shortname=":/" />/www.motoria.nl/product_tourmax.html)

Verkrijgbaar bij de bron
Nou, als ik dat verhaal op die site bij de spanningsregelaar lees vraag ik me af of die lui er wel kaas van gegeten hebben.

Ze hebben het over de gelijkrichter ipv een spanningsregelaar die, inderdaad tussen generator en accu de wisselspanning omzet in gelijkspanning.
Meer doet dat ding ook niet.
Het is dus geen spanningsregelaar; dat is een ander onderdeel.
Ook het verhaal dat de overtollige energie in warmte wordt omgezet klopt mi niet.
De koelribben op de spanningsregelaar dienen om de door de verliezen in dat ding geproduceerde warmte af te voeren.
De spanningsregelaar voert ook geen overtollige energie af in de vorm van warmte.
Dat ding regelt de stroom die naar de bekrachtigingsmagneet in de generator gaat en zo dus de uitgangsspanning van die generator.
 
Nou, als ik dat verhaal op die site bij de spanningsregelaar lees vraag ik me af of die lui er wel kaas van gegeten hebben.
Het is een groothandel/ importeur.

Ze hebben het over de gelijkrichter ipv een spanningsregelaar die, inderdaad tussen generator en accu de wisselspanning omzet in gelijkspanning.
Meer doet dat ding ook niet.
Het is dus geen spanningsregelaar; dat is een ander onderdeel.
Ook het verhaal dat de overtollige energie in warmte wordt omgezet klopt mi niet.
De koelribben op de spanningsregelaar dienen om de door de verliezen in dat ding geproduceerde warmte af te voeren.
De spanningsregelaar voert ook geen overtollige energie af in de vorm van warmte.
Dat ding regelt de stroom die naar de bekrachtigingsmagneet in de generator gaat en zo dus de uitgangsspanning van die generator.
De regelaars op de oude cbtjes zijn anders dan de meest gebruikte regelaars.
 
Ik ben recent bezig geweest met mijn ouwe zooi; dat spul was niet OK en nu weet ik een klein beetje hoe het werkt.
Vandaar mijn reactie.

Regelaar en gelijkrichter zijn, bij nieuwere fietsen kennelijk samengebracht in 1 apparaat.
 
Bovendien heb je 2 manieren van bekrachtiging.

1. electro-magnetisch
2. magnetisch

Ad 1.
De rotor heeft - doorgaans - ingegoten (rotor)wikkelingen die gevoed worden door de spanningsregelaar. Dit maakt van het vliegwiel een electro-magneet, die een laadstroom opwekt in de (stator-)wikkelingen die om de rotor in het generatorhuis zijn aangebracht. De stroomsterkte/spanning in de rotorwikkelingen bepaald de hoeveelheid stroom die geproduceerd wordt. En dat wordt weer geregeld door de spanningsregelaar.

Ad 2.
De rotor (in dit systeem meestal een vliegwiel) heeft magneten. De statorwikkelingen zitten meestal aan de binnenzijde, maar wel vast aan het dynamohuis. Er wordt dus continue de maximale spanning/stroom opgewekt. De spanningsregelaar zet het gedeelte wat niet nodig is om in warmte. Vandaar dat bij dit systeem de regelaars nogal eens doorbranden. Belangrijjk is dat de warmte goed doorgegeven wordt aan de ondergrond waarop de regelaar zit gemonteerd. Het kan nodig zijn om er wat hitte-geleidende pasta tussen te smeren.
 
Ik heb een Yamaha XJ600 (Diversion) uit 1992 waarmee ik de laatste tijd regelmatig een lege accu heb. Heb de accu laatst verwisselt met een vriend om te zien of dat het probleem is. En nog steeds problemen.

Als ik de spanning meet tussen de drie witte draden die uit de dynamo komen meet ik drie keer 10v. In het topic staat echter dat ik 30v kan verwachten. Heeft toevallig iemand zonder problemen aan het laadsysteem de spanning gemeten?? Of heeft iemand een handboek waarin staat wat er uit moet komen?

Ben namelijk erg benieuwd of 3x10v wel okee is. Ik heb zoiets van als de dynamo stuk zou zijn zal je toch niet 3x10v krijgen maar bijvoorbeeld afwijkende waarden of zo... Wie o wie weet dus wat de normale spanning is die eruit moet komen?
 
Ik heb een Yamaha XJ600 (Diversion) uit 1992 waarmee ik de laatste tijd regelmatig een lege accu heb. Heb de accu laatst verwisselt met een vriend om te zien of dat het probleem is. En nog steeds problemen.

Als ik de spanning meet tussen de drie witte draden die uit de dynamo komen meet ik drie keer 10v. In het topic staat echter dat ik 30v kan verwachten. Heeft toevallig iemand zonder problemen aan het laadsysteem de spanning gemeten?? Of heeft iemand een handboek waarin staat wat er uit moet komen?

Ben namelijk erg benieuwd of 3x10v wel okee is. Ik heb zoiets van als de dynamo stuk zou zijn zal je toch niet 3x10v krijgen maar bijvoorbeeld afwijkende waarden of zo... Wie o wie weet dus wat de normale spanning is die eruit moet komen?

Heb je gemeten met de spannings regelaar afgekoppelt?
 
Ik weet niet meer uit mijn hoofd of er vaste magneten of elektromagneten in een divje zitten. Lijkt erop dat het elektromagneten zijn die te weinig spanning krijgen.
 
Ik heb de dynamo open gehad. In de buitendeksel zit de stator vast. De rotor is volgens mij niet meer dan een metalen ronde bak met een magnetische rand. Kortom ik zet mijn geld op vaste magneten ;) (Zie bijgevoegde foto)

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/274545/02f5e70b7dfd35405fda5396214bed82 (dynamo.jpg)​
 
Ik heb de dynamo open gehad. In de buitendeksel zit de stator vast. De rotor is volgens mij niet meer dan een metalen ronde bak met een magnetische rand. Kortom ik zet mijn geld op vaste magneten ;) (Zie bijgevoegde foto)

En je hebt volledig onbelast wisselspanning gemeten? Bij 3000 tpm? Vreemd.
Of heb je tussen de draad en massa gemeten? Je moet tussen 1 witte en een andere witte meten he.
 
Ik had de motor op de middenbok en heb gemeten tussen alle combinaties van witte draden. Elke meting was iets van 10v. Weet alleen niet meer zeker of ik de dynamo ook op meerdere toeren heb gemeten. Ik weet nog zeker dat ik wel de spanning bij de accu heb gemeten bij verschillende toeren en omdat die laag was heb ik vervolgens gemeten direct op de dynamo waarbij ik de stekker los had gehaald. Misschien nog ff checken bij meer toeren want anders is het gewoon bij stationair geweest...
 
Ik had de motor op de middenbok en heb gemeten tussen alle combinaties van witte draden. Elke meting was iets van 10v. Weet alleen niet meer zeker of ik de dynamo ook op meerdere toeren heb gemeten. Ik weet nog zeker dat ik wel de spanning bij de accu heb gemeten bij verschillende toeren en omdat die laag was heb ik vervolgens gemeten direct op de dynamo waarbij ik de stekker los had gehaald. Misschien nog ff checken bij meer toeren want anders is het gewoon bij stationair geweest...

wisselspanning?
 
Zojuist de boel weer even losgehaald en doorgemeten op 3000 toeren. Dan krijg ik netjes 40v wisselspanning over de draden. Stationair is het 10v dus kennelijk de vorige keer alleen stationair gemeten...

Als ik over de accuklemmen meet bij stationair krijg ik 11,7v en doe ik de koplamp aan nog slechts 11,3v. Bij 3000 toeren meet ik 12,9v en met licht aan 11,8. Ik ga eerst even een druppellader kopen zodat ik zeker weet dat de accu volledig geladen is als ik meet. Wordt vervolgd.
 
Nog even laten weten hoe het afgelopen is *D

Ik heb de spanningswisselaar los gehaald om een nieuwe te bestellen. Even het nummertje opschrijven zeg maar. Bij het terugplaatsen viel me op dat het oogje van de massadraad die tussen frame en spanningswisselaar zit wat geroest was. Dus even opgeschuurd. En weg was het probleem...

Een slecht massacontact van de spanningswisselaar was de oorzaak |(
 
Zot ik zat net dit mooie topic te lezen. maar moet je het stukke over dynamo met permanente magneet en elektro magneet ook niet vooraan in je topic vermelden?

Verschilt nogal met de spanningsregelaar, dus lijkt me wel belangrijk.

Zoals je zelf aangeeft zal de spanningsregelaar bij permanente magneet het teveel aan voltage kortsluiten (lees omzetten in warmte) en bij elektromagneet schakelt de spanningsregelaar de magneet uit en aan.

Ik zag trouwens iemand reageren op die spanningsregelaar/gelijkrichter van dat bedrijfje, maar die koelribben kloppen natuurlijk want zo te zien zijn het gecombineerde systemen waar regelaar en gelijkrichter in 1 zitten.

Ook de vraag over de kwaliteit. Enige wat je niet kunt zien is de maximale stroom welke de diodes aankunnen, dit bepaalt wel de kwaliteit (lees levensduur), er zijn systemen met diodes tot 35A en zelfs 50A.

PS mooi topic Zot, ik zal er meteen een paar naar doorsturen.
 
Zot ik zat net dit mooie topic te lezen. maar moet je het stukke over dynamo met permanente magneet en elektro magneet ook niet vooraan in je topic vermelden?

Verschilt nogal met de spanningsregelaar, dus lijkt me wel belangrijk.
Er staat dat het verhaaltje alleen geldt voor vaste magneten.
Elektromagneten zijn een ander verhaal dat ik misschien nog eens ga schrijven.
Het probleem daarbij is dat ik ook met schema's moet gaan werken en ik ben geen ster in schema's tekenen op de pc.
Zoals je zelf aangeeft zal de spanningsregelaar bij permanente magneet het teveel aan voltage kortsluiten (lees omzetten in warmte) en bij elektromagneet schakelt de spanningsregelaar de magneet uit en aan.

Ik zag trouwens iemand reageren op die spanningsregelaar/gelijkrichter van dat bedrijfje, maar die koelribben kloppen natuurlijk want zo te zien zijn het gecombineerde systemen waar regelaar en gelijkrichter in 1 zitten.

Ook de vraag over de kwaliteit. Enige wat je niet kunt zien is de maximale stroom welke de diodes aankunnen, dit bepaalt wel de kwaliteit (lees levensduur), er zijn systemen met diodes tot 35A en zelfs 50A.

PS mooi topic Zot, ik zal er meteen een paar naar doorsturen.

:)
 
Laatst bewerkt:
Ok, even kickje, want ik snap het even niet meer.
Mijn accu laadt niet meer. Aangezien ik geen fluit kan meten omdat het allemaal geisoleerd/weggestopt/moeilijk bereikbaar/zelfs onvindbaar is, heb ik toch wat vraagjes.
Ik hoop echt dat het mijn gelijkrichter is, aangezien bij draaiende motor hetvoltage niet stijgt. Probleem is wel dat ik niet echt kan meten of de output van de alternator in orde is, want mijn CJ wil niet draaien zonder batterij. Zodra er dus maar een connector los is lukt het niet om hem te doen draaien. Voeg daar nog eens bij dat die draden die uit de alternator komen nogal verstopt zijn.
Ook de gelijkrichter kan ik niet echt vinden. Mijn boek zegt "to the rear of the battery", maar daar zit ie niet. Ik denk dat hij eronder zit, maar daar kan ik dus ook echt niet aan, en de connector zit verstopt achter carbs, frame, tank en batterij. En moest ik die losmaken loopt er geen stroom meer en houdt hij dermee op.
Als ik dan eens op ebay zoek, is het ook zo lekker verwarrend met de "regler" (alu, twee oren voor bouten eraan) en de "gleichrichter" (koelribben, zwart plastic, lijkt meest op wat ik gevonden heb). Ik dacht dat die woorden synoniem waren, maar bij een CJ dus blijkbaar niet :?

Dus wat ik nu vraag is, hoe meet ik die gelijkrichter of alternator (best de alternator, als er daar nix vankomt is het deze, indien wel, is het de gelijkrichter), als ik geen één draadje mag losmaken ? En op eBay zijn gelijkrichters voor CJ's best zeldzaam, en zien er soms zelfs verschillend uit. Ik denk dat die van een CB 250 en een 350F ook wel gaan, maar gaan ze eigenlijk allemaal zolang ze 12 volt zijn en hetzelfde stekkertje hebben ?
 
Ok, even kickje, want ik snap het even niet meer.
Mijn accu laadt niet meer. Aangezien ik geen fluit kan meten omdat het allemaal geisoleerd/weggestopt/moeilijk bereikbaar/zelfs onvindbaar is, heb ik toch wat vraagjes.
Ik hoop echt dat het mijn gelijkrichter is, aangezien bij draaiende motor hetvoltage niet stijgt. Probleem is wel dat ik niet echt kan meten of de output van de alternator in orde is, want mijn CJ wil niet draaien zonder batterij. Zodra er dus maar een connector los is lukt het niet om hem te doen draaien. Voeg daar nog eens bij dat die draden die uit de alternator komen nogal verstopt zijn.
Ook de gelijkrichter kan ik niet echt vinden. Mijn boek zegt "to the rear of the battery", maar daar zit ie niet. Ik denk dat hij eronder zit, maar daar kan ik dus ook echt niet aan, en de connector zit verstopt achter carbs, frame, tank en batterij. En moest ik die losmaken loopt er geen stroom meer en houdt hij dermee op.
Als ik dan eens op ebay zoek, is het ook zo lekker verwarrend met de "regler" (alu, twee oren voor bouten eraan) en de "gleichrichter" (koelribben, zwart plastic, lijkt meest op wat ik gevonden heb). Ik dacht dat die woorden synoniem waren, maar bij een CJ dus blijkbaar niet :?

Dus wat ik nu vraag is, hoe meet ik die gelijkrichter of alternator (best de alternator, als er daar nix vankomt is het deze, indien wel, is het de gelijkrichter), als ik geen één draadje mag losmaken ? En op eBay zijn gelijkrichters voor CJ's best zeldzaam, en zien er soms zelfs verschillend uit. Ik denk dat die van een CB 250 en een 350F ook wel gaan, maar gaan ze eigenlijk allemaal zolang ze 12 volt zijn en hetzelfde stekkertje hebben ?
Wat betreft het starten zonder accu: dat is de bedoeling ook niet. Je moet de accu laten zitten maar de regelaar/gelijkrichter loskoppelen, zodat de draden uit de dynamo nergens aan verbonden zijn.
Zwart plastik-achtig kastje met koelribben lijkt mij het meest op een Graetz- of Brugdiode. dat wil zeggen een 4-diode systeem. Dat werd veel gebruikt op oude Japanse motoren. Als het goed is komen er 4 draden uit.
- een rode (+)
- een groene (-)
- twee witte, gele (of roze) draden
die laatste twee zijn dan aan de dynamo gekoppeld. De twee draden uit de generator die daarmee verbonden zijn moeten los ca. 30V geven.
Als ik mij goed herinner is er geen of een rudimentaire regelaar aanwezig. Mogelijk wordt er een extra serie spoelen bijgekoppeld als je het licht aanzet. Die laatste schakeling is vrij kwetsbaar omdat hij via de lichtschakelaar loopt. Dan moet er een aftakking zijn bij een van de twee draden zijn.
heb je al gekeken wat voor verschil er is tussen licht aan en licht uit?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan