how to - accu en laadsysteem controleren

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.326
5.681
Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu.

accu.jpg


Bron motorzot
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik zit zo een beetje met mijn handen in het haar... ik heb een suzuki gs750 uit 1977 die niet meer bij laad. Ik heb de testen uit het werkplaatshandboek en die in dit forum beschreven worden uitgevoerd en alle componeten zouden goed moeten zijn. Dynamo, gelijkrichter, spanningsregelaar, accu en bedrading. Wanneer ik de spanning meet op de rode draad die van de gelijkrichter af komt zonder dat deze aangesloten zit heb ik stationair 14v en wanneer ik de motor op toeren laat komen wordt dit iets meer... wanneer ik daarna de draad weer aan sluit op de accu meet ik 12.5v en op toeren max 13.3v... mijn gevoel zecht de spanningsregelaar maar ik heb een andere geprobeerd die ik ooit van een goed functioneerde motor heb gehaald zonder resultaat... het zou toevallig zijn dat deze dan ook kapot is gegaan...

Met vriendelijke groet,

Benny
 
Hallo,

Ik zit zo een beetje met mijn handen in het haar... ik heb een suzuki gs750 uit 1977 die niet meer bij laad. Ik heb de testen uit het werkplaatshandboek en die in dit forum beschreven worden uitgevoerd en alle componeten zouden goed moeten zijn. Dynamo, gelijkrichter, spanningsregelaar, accu en bedrading. Wanneer ik de spanning meet op de rode draad die van de gelijkrichter af komt zonder dat deze aangesloten zit heb ik stationair 14v en wanneer ik de motor op toeren laat komen wordt dit iets meer... wanneer ik daarna de draad weer aan sluit op de accu meet ik 12.5v en op toeren max 13.3v... mijn gevoel zecht de spanningsregelaar maar ik heb een andere geprobeerd die ik ooit van een goed functioneerde motor heb gehaald zonder resultaat... het zou toevallig zijn dat deze dan ook kapot is gegaan...

Met vriendelijke groet,

Benny
probleem in kabelboom. Spanningsregelaar rechtstreeks aansluiten:

Min op accu
Plus direct na de hoofdzekering (na= vanaf de accu gezien) aansluiten
 
probleem in kabelboom. Spanningsregelaar rechtstreeks aansluiten:

Min op accu
Plus direct na de hoofdzekering (na= vanaf de accu gezien) aansluiten

Ok. De plus kabel heb ik al vervangen door een nieuwe kabel... ik zal de massa van de spanningsregelaar en de gelijkrichter zaterdag bijde rechtstreeks aan massa hangen misschien dat het helpt.

Groet,
 
Eén van de statordraden loopt bij die oude Suzuki's over de lichtschakelaar. Die wordt doorverbonden als je het licht aanzet. In die schakelaar en de lange draadlus ontstaat op den duur een te grote overgangsweerstand. Stap één is dus bij deze modellen om alle drie de wikkelingen rechtstreeks met de gelijkrichter te verbinden. Dit is gemakkelijk te doen, omdat Suzuki hier losse stekkertjes gebruikt en geen meervoudige connector.
 
Eén van de statordraden loopt bij die oude Suzuki's over de lichtschakelaar. Die wordt doorverbonden als je het licht aanzet. In die schakelaar en de lange draadlus ontstaat op den duur een te grote overgangsweerstand. Stap één is dus bij deze modellen om alle drie de wikkelingen rechtstreeks met de gelijkrichter te verbinden. Dit is gemakkelijk te doen, omdat Suzuki hier losse stekkertjes gebruikt en geen meervoudige connector.
Ook geprobeerd maar helaas geen effect.
 
Heb je de spanning afgifte van de stator ook al gemeten met alle 3 de draden afgekoppeld?
Heb je de onderlinge weerstand tussen de stator spoelen en naar massa al gemeten?
 
Heb je de spanning afgifte van de stator ook al gemeten met alle 3 de draden afgekoppeld?
Heb je de onderlinge weerstand tussen de stator spoelen en naar massa al gemeten?
Dat heb ik allemaal gedaan! Is allemaal goed. Ik verdenk toch de spanningsregelaar... mijn multimeter slaat namelijk op tilt in de 0-20v stand wanneer ik de uitkomende spanning in serie meet en ik geef een dot gas... wanneer ik de rode draad weer terug aansluit op de accu en ik meet parralel over de accu dan meet ik nauwlijks laadspanning...
 
Als ik mijn motor start loopt hij op 1 pit. Na een tijdje stationair komt de 2e pit erbij. Bij rondrijden blijft hij continue op 2 pitten lopen en als ik daarna weer stationair laat lopen blijft hij ook op 2 pitten lopen. Als mijn koplampen branden duurt het langer voordat hij op 2 pitten loopt.

Als ik vanaf de start de lampen laat branden happert hij ook bij constante snelheid. Als ik zonder lampen start en 5 min rondrij en daarna mijn lampen aan doe is dit niet het geval.

De motor start keer op keer vlot. Startmotor slaat lekker door. Laatst een minuutje door moeten starten ivm lege carburateurs (onderuit gegaan) en dat deed hij zonder klagen in 3 a 4x 20 seconden.

Ik heb net het zadel losgehaald en de accu doorgemeten. Hieronder de gevonden waarden. Mag ik jullie professionele mening (@Zot )?

12.56 contact uit
12.26 contact aan
11.33 alleen lampen aan

9.55 laagste voltage bij starten
13.5 stationair
13.8 3000 toeren
13.9 5000 toeren
13.6 stationair met lampen aan
13.2 na uitzetten contact, loopt binnen 2 a 3 min terug richting de 12.5.
 
zou beter zijn voor het goed laden van de batterij, maar er is in alle geval meer dan voldoende spanning om zijn problemen niet te linken aan een gebrek daaraan.
 
Laatst bewerkt:
het gaat om een batterij die bestaat uit verschillende cellen. eigenlijk heb je specifieke waarden voor 1 cel, en dan vermenigvuldig je gewoon met het aantal cellen.
doe je maal 6 heb je de waarden voor een 12V, maal 3 voor een 6V.
 
een vraagje: ik heb gisteren voor het eerst dit jaar een km of 100 of zoiets gereden met de blade.
Na het rijden koppel ik hem altijd aan de ctek mxs 5.0 en is die na een paar minuutjes weer op het groene lampje.
Maar sinds gisteren vertikt die dat,hij blijft op het 3e oranje lampje branden en gaat niet verder.
Zelfs niet na een hele nacht aan de ctek.
Ik dacht accu naar zijn grootje en dacht ga eens accucapaciteit meten.
Aan de lading nu met 3e oranje lampje is 14.5 volt, met licht aan zakt die vrij snel naar 12.9,en met het starten naar 10.9.
Als ik de lader gekoppeld en hem dan start en op 3k toeren zet laad hij met 14.6 volt.
Ik heb een andere ctek gepakt want ik heb voor elk voertuig er 1,en die doet ook hetzelfde.
Dus ik snap niet wrom hij niet naar zijn eindcyclus gaat,dwz het groene ledje . .
Iemand van jullie een idee?
De accu is een yuasa ytz7s.
Heb online al zitten kijken en een nieuwe kost ongeveer 80 a 90 euro,althans dat was de prijs die ik kon vinden.
 
een vraagje: ik heb gisteren voor het eerst dit jaar een km of 100 of zoiets gereden met de blade.
Na het rijden koppel ik hem altijd aan de ctek mxs 5.0 en is die na een paar minuutjes weer op het groene lampje.
Maar sinds gisteren vertikt die dat,hij blijft op het 3e oranje lampje branden en gaat niet verder.
Zelfs niet na een hele nacht aan de ctek.
Ik dacht accu naar zijn grootje en dacht ga eens accucapaciteit meten.
Aan de lading nu met 3e oranje lampje is 14.5 volt, met licht aan zakt die vrij snel naar 12.9,en met het starten naar 10.9.
Als ik de lader gekoppeld en hem dan start en op 3k toeren zet laad hij met 14.6 volt.
Ik heb een andere ctek gepakt want ik heb voor elk voertuig er 1,en die doet ook hetzelfde.
Dus ik snap niet wrom hij niet naar zijn eindcyclus gaat,dwz het groene ledje . .
Iemand van jullie een idee?
De accu is een yuasa ytz7s.
Heb online al zitten kijken en een nieuwe kost ongeveer 80 a 90 euro,althans dat was de prijs die ik kon vinden.
Had met mijn ctek 5.0....bleef maar halverwege hangen op de accu van die kever....

Paar keer de stekker ontkoppeld en gekoppeld en is nu weer goed, alle leds behalve de laatste (test fase) branden.
 
Snap er niks van,net gereden en niks aan het pootje,starten lopen.
Nou weet ik natuurlijk niet hoe het hoort,ik vind hem altijd moeilijk rondgaan.
In ieder geval anders dan bij onze platte kevers.
 
Ben trouwens ook nog bij Wouter broer langs geweest dat heet motoport tegenwoordig of zoiets, en daar ook de vraag gesteld.
En daar werd me gezegd dat de waarden wel normaal zijn,ook dat 10.9 bij het starten.
Hij staat weer aan de ctek, dus kijken wat die nu doet.
 
Snap er niks van,net gereden en niks aan het pootje,starten lopen.
Nou weet ik natuurlijk niet hoe het hoort,ik vind hem altijd moeilijk rondgaan.
In ieder geval anders dan bij onze platte kevers.
Oh, de VFR startmotor gaat als een naaimachine rond en de 888 gaat nadat de bedrading vernieuwd is ook vlot malend rond zegmaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan