how to - accu en laadsysteem controleren

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.319
5.681
Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu.

accu.jpg


Bron motorzot
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat ze bij carmo electrics setjes verkopen, een nieuwe regelaar en stekker met inhoud. soms ook "upgrade"regelaars met mosfets. Ik kan je niet uitleggen wat mosfets zijn maar het internet was het er wel redelijk over eens dat dat beter is in een regelaar :+
 
Ik dacht dat ze bij carmo electrics setjes verkopen, een nieuwe regelaar en stekker met inhoud. soms ook "upgrade"regelaars met mosfets. Ik kan je niet uitleggen wat mosfets zijn maar het internet was het er wel redelijk over eens dat dat beter is in een regelaar :+
Deze mosfets gevonden via hun site, dank voor de tip.

Net nog wat aan het testen geweest.

Weerstand op mijn multimeter is 0,8. En wanneer ik tussen de 3 draden kruislings meet is dat overal gelijk. 1,1. Als ik daar de weerstand van mijn multimeter afhaal zit dat binnen spec.

Met draaiende motor (3000-4000rpm)meet ik tussen de drie draden 44V AC en lijkt ook in orde.

Alleen wanneer ik tussen de 3 draden uit de Stator naar aarde op het frame meet dan is dat niet oneindig maar dezelfde waarde als tussen de 3 draden.

Zou er dan toch kortsluiting zijn in de Stator of heb ik deze meting wederom verkeerd begrepen? In WPH hebben ze het namelijk over het meten tussen de zwarte draden en aarde. Uit de Stator komen 3 witte…
 

Bijlagen

  • E5FDE247-1BD9-4486-A88B-FD5484B33DF9.png
    E5FDE247-1BD9-4486-A88B-FD5484B33DF9.png
    75,3 KB · Weergaven: 14
De staat van de Stator bevestigd de metingen.
Doorgebrand.

Ik weet niet of dit gebruikelijk is maar op de tweede foto zie je een tie wrap om 1 van de wikkels om de kabel op z’n plek te houden. Dit is ook 1 van de wikkels die is doorgebrand…

Bedankt voor alle hulp tot zover!
 

Bijlagen

  • 54735228-41E6-4D40-A9AE-1E9C2FB61C2A.jpeg
    54735228-41E6-4D40-A9AE-1E9C2FB61C2A.jpeg
    275 KB · Weergaven: 38
  • BCAD9A7D-8FDA-474F-AE49-5E92F892C445.jpeg
    BCAD9A7D-8FDA-474F-AE49-5E92F892C445.jpeg
    137,6 KB · Weergaven: 37
Mooi dat je het gevonden hebt, opnieuw laten wikkelen bij Carmo… :? …..heb ik toentertijd voor gekozen ipv origineel en hele dure Honda stator.

en je hebt idd sluiting…
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat je het gevonden hebt, opnieuw laten wikkelen bij Carmo… :? …..heb ik toentertijd voor gekozen ipv origineel en hele dure Honda stator.

en je hebt idd sluiting…
Ja ik twijfel nog een beetje om een namaak te kopen via N1motor of opnieuw wikkelen. Sprak iemand bij Camo die uiteraard aangeeft opnieuw wikkelen betrouwbaarder is dan namaak…
Maargoed zit wel €50 prijsverschil tussen….

Alternatief zou ook nog kunnen zijn om gebruikt onderdeel aan te schaffen. Dan kost het zo’n €75
 
Ja ik twijfel nog een beetje om een namaak te kopen via N1motor of opnieuw wikkelen. Sprak iemand bij Camo die uiteraard aangeeft opnieuw wikkelen betrouwbaarder is dan namaak…
Maargoed zit wel €50 prijsverschil tussen….

Alternatief zou ook nog kunnen zijn om gebruikt onderdeel aan te schaffen. Dan kost het zo’n €75
Rij bijna 4 jaar met die van Carmo, 200 euro ipv 400 euro voor een originele Honda. Mij werd verteld dat ze betere (en dikkere) wikkeldraad isolatielak gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
De staat van de Stator bevestigd de metingen.
Doorgebrand.

Ik weet niet of dit gebruikelijk is maar op de tweede foto zie je een tie wrap om 1 van de wikkels om de kabel op z’n plek te houden. Dit is ook 1 van de wikkels die is doorgebrand…

Bedankt voor alle hulp tot zover!

Kleine update (en vraag),
Spanningsregelaar, draad, stekkers en gereviseerde Stator allemaal geïnstalleerd.
Starten=lopen! Super blij mee.

En omdat ik toch de boel open had heb ik de kleppen gemeten en 2 uitlaatkleppen aangepast.

Ik meet de laagspanning en die is 14,3 stationair en bij oplopende RPM stijgt dit nauwelijks, 14,35 max.
Klopt dit bij een mosfet spanningsregelaar? Zal wel bij producteigenschappen horen aangezien ze beter zijn in het regelen van de spanning….(dacht ik als leek)

Gr Mattijs
 
Kleine update (en vraag),
Spanningsregelaar, draad, stekkers en gereviseerde Stator allemaal geïnstalleerd.
Starten=lopen! Super blij mee.

En omdat ik toch de boel open had heb ik de kleppen gemeten en 2 uitlaatkleppen aangepast.

Ik meet de laagspanning en die is 14,3 stationair en bij oplopende RPM stijgt dit nauwelijks, 14,35 max.
Klopt dit bij een mosfet spanningsregelaar? Zal wel bij producteigenschappen horen aangezien ze beter zijn in het regelen van de spanning….(dacht ik als leek)

Gr Mattijs
Ik meen (uit mn hoofd) dat er vaak bij 14,6 word afgeschakeld bij veel apparatuur om overspanning/overladen te voorkomen.
Juist prima dat het voltage al zo hoog is dat hij zelfs bij stationair al gaat laden, dat hij dan niet meer hoeft te stijgen en dat ook niet doet lijkt me ook uitstekend. Maar ik hoor/lees het graag als ik er naast zit.
 
Ik weet er ook maar weinig van maar heb begrepen dat een Mosfet veel beter is in het afregelen van spanningspieken. Die zie je niet op een multimeter maar wel op een scope. Er zijn ook specifieke mosfet spannings regelaars voor li-ion. Die staan volgend de specs meestal op 14.2V ipv 14.6.
 
Ik weet er ook maar weinig van maar heb begrepen dat een Mosfet veel beter is in het afregelen van spanningspieken. Die zie je niet op een multimeter maar wel op een scope. Er zijn ook specifieke mosfet spannings regelaars voor li-ion. Die staan volgend de specs meestal op 14.2V ipv 14.6.
alleen is lithium niet standaard 12 volt en gebruikt men vaak lifepo4 cellen voor 12 volt toepassingen.
Dan kom je met 4 stuks in serie namelijk netjes op 12,8 volt uit.
3,2 volt per cel ipv de 3,6 bij lithium ion .

tot een jaar of 4 terug dacht ik dat mosfet iets was wat in je autoradio zat voor dikke vette boem boem :P
 
tot een jaar of 4 terug dacht ik dat mosfet iets was wat in je autoradio zat voor dikke vette boem boem :P
Een Mosfet (Metal oxide semiconductor field effect transistor) kan goed dienen voor het verwerken van grote stromen. Het grote verschil met een gewone transistor is dat bij een mosfet een spanninkje al genoeg is als ingangssignaal.
 
Voor mij is het belangrijkste verschil juist dat ze veel minder warm worden, en (daardoor) veel minder snel stuk gaan.
Ik werk veel aan Honda's, en die hebben / hadden dat probleem vrij vaak. Sinds ook Honda zelf is overgestapt op MOSFET zijn er duidelijk veel minder problemen.
 
Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu.

accu.jpg





Bron motorzot
Ook in 2023 nog een handige post, @MTFDarkEagle wees mij er op i.h.k.v Eerste Hulp Bij Accuproblemen. Met behulp van hem en een multimeter (problemen met) het laadsysteem kunnen uitsluiten. 👍🏼
 
Hoe zit het nou als je dynamo doormeet.
Ik snap dat je de stekker los moet halen van de spanningsregelaar. Maar kan je dan nog wel de motor starten? En als de stekker los is. Krijg de accu dan op dat moment niet te veel spanning binnen?
Hoe moet ik het nou precies doen? Kan iemand mij dat stap voor stap uitleggen?

Want ik zit met het probleem dat na een circuit dag mijn motor bij de 3de sessie niet meer wou starten. En na paar keer aanlopen wou die nog steeds niet. Dus op het circuit is er iets fout gegaan waardoor de accu niet meer bijgeladen werd.
 
Hoe zit het nou als je dynamo doormeet.
Ik snap dat je de stekker los moet halen van de spanningsregelaar. Maar kan je dan nog wel de motor starten? En als de stekker los is. Krijg de accu dan op dat moment niet te veel spanning binnen?
Hoe moet ik het nou precies doen? Kan iemand mij dat stap voor stap uitleggen?

Want ik zit met het probleem dat na een circuit dag mijn motor bij de 3de sessie niet meer wou starten. En na paar keer aanlopen wou die nog steeds niet. Dus op het circuit is er iets fout gegaan waardoor de accu niet meer bijgeladen werd.
kijk hier eens

 
Terug
Bovenaan Onderaan