How to: Aluminium solderen (kleppendekselreparatie)

bluesrider

MF veteraan
4 aug 2009
1.467
11
65
Stadskanaal
Door een aantal samenlopende zaken ben ik tot deze "How to" gekomen. Het was de bedoeling om even mijn cilinderkopbouten na te gaan trekken deze vakantie, daar dat nog niet gebeurd was sinds ik mijn GSX1100F heb en hij aan de voetpakking geringe olielekkage had. Bij demontage van het kleppendeksel bleek deze er muurvast op te zitten en moest ik het nodige geweld gebruiken hetgeen resulteerde in het uitbreken van de dekselrand.


Nu had ik al vaker filmpjes van het solderen van aluminium gezien en heb dus in mijn geval wat staafjes + een nieuwe brander (waar ik toevallig ook net aan toe was) + rvs staalborsteltje van Durafix besteld. Ik had gezien dat Alu-soldeer niet aan RVS hecht en had eerst een plaatje RVS in model gefabriekt.


Ik heb direct naast de kant van de breuk een vlakje vrij gemaakt (voorbewerken met RVS staalborsteltje) om te testen of het materiaal al wilde vloeien op het materiaal (brander even er bij weghouden anders smelt je staafje zonder hechten door de vlamtemperatuur) Duurt lang voor dat je de temperatuur bereikt. Ik had zelf zo iets van dit werkt niet en wilde er al mee ophouden toen het materiaal toch begon te vloeien en ik in een ogenblik een dikke klodder er op gesoldeerd had.


En inderdaad het soldeer had zich niet aan het RVS gehecht.



Na het nodige nabewerken met de zaag, vijl en Dremmel het onderstaande resultaat.
Verse koppakking er in gedaan en de 1100F rijdt weer.

 

trixo

MF veteraan
25 aug 2007
1.354
9
51
omg. den bosch
valt inderdaad buiten de pakking, maar wellicht is het voor het oog.

gebruik je ook nog een flux om het beter te laten vloeien ?
 

bluesrider

MF veteraan
4 aug 2009
1.467
11
65
Stadskanaal
@trixo

Komt geen flux aan te pas. ( zie www.durafix.nl )

Het hoekje vond ik vanwege het smalle spoortje aan de binnenkant en de mogelijkheid voor uitpuilen aan de buitenzijde te riskant om te laten bestaan.

grtz,

Cees
 

ALEXELA

MF veteraan
18 mrt 2012
1.675
0
@trixo

Komt geen flux aan te pas. ( zie www.durafix.nl )

Het hoekje vond ik vanwege het smalle spoortje aan de binnenkant en de mogelijkheid voor uitpuilen aan de buitenzijde te riskant om te laten bestaan.

grtz,

Cees
Mooi "klusje". :}
 

bluesrider

MF veteraan
4 aug 2009
1.467
11
65
Stadskanaal
Hardsolderen vergt een temperatuur van 450-900 graad celcius. Durafix werkt al bij 392 graad. Je stopt dus aanmerkelijk minder warmte in het materiaal, hetgeen weer ten goede van spanningen en structuurveranderingen in het materiaal komt.

grtz,

Cees