How To, bandjes wisselen

Zeeuwse Klei

MF veteraan
28 mei 2004
4.691
1
Pearehat
Nouja, voor de dapperen onder ons. De meesten beginnen er niet aan en die hebben wel gelijk ook. Veel mooie brommerts met mooie velgen....zonde om te beschadigen. Maar ik heb een off-the-road, ik wil nogal eens snel een ander bandje steken en dat kan vaak niet meer bij de bandenboer, 's avonds of in het weekend. (Buiten dat ben ik ook nog student, dus kosten mag het niets..) Een nieuse band legt de bandenboer er zó voor je om, vaak voor nix, maar om een gebruikte band te demonteren of wisselen wil hij Pleuro's zien...niet dus...

Dus, wat doe je dan? Juist; zelf prutsen.

Even ter info: Ik geef voor deze velgen dus geen ruk om een beschadigingetje meer of minder. Zijn mijn "crossvelgen" waar toch al deuken en krassen op zitten. Om dat te voorkomen moet je velgbeschermers gaan gebruiken. Heb ik niet en gebruik ik niet...
Voor mijn SuMo velgen werk ik daar ook niet mee, wel ben ik daar een stuk voorzichtiger mee. De randen zijn toch al een beetje beschadigd, dus dat vind ik dan toch al niet meer zo erg. Wel gewoon voorzichtig...
 
Oh, ik moest buiten gaan ? Binnen lekker 23° buiten twee meter van mijn deur 41°. Zal het bandje even laten weken daar. Ja, moet weer opnieuw beginnen, binnenband is lek, een piepklein slipje, grrrrr :(
Maar het is de beste manier om het te leren en onafhankelijk te zijn van bandenboeren :Y

Nou die 2 tientjes die ik er voor neerleg heb ik er graaaag voor over!
 
Oh, ik moest buiten gaan ? Binnen lekker 23° buiten twee meter van mijn deur 41°. Zal het bandje even laten weken daar. Ja, moet weer opnieuw beginnen, binnenband is lek, een piepklein slipje, grrrrr :(
Maar het is de beste manier om het te leren en onafhankelijk te zijn van bandenboeren :Y
Nog niet gegeten zeker? Je hapt zo lekker.
;)
 
Bwa, happen, ik denk dat het toch wel een verschil maakt hoor als de band lekker warm is of niet en 40° kan toch al tellen. In Marocco moet dat een heerlijk klusje zijn zo onderweg :9
Maar zijn er nu merken die soepeler zijn dan andere of niet? Nu heb ik een Heidenau K67 trial opliggen. Michelin heeft een nieuwe superlichte trialband, maar is ook voor tubless, dus vrees ik voor nog een nog stuggere band.

Djeepert, ik hou er nu eenmaal niet van om naar de bandenboer te gaan, is toch een afstand en dan altijd twee keer, want die doen dat nooit direct.

Martell, een klein uitschietertje dan :)

En nu echt even happen, want van dat labeur heb ik trek gekregen :Z
 
Vandaag heb ik een voorband op de velg gelegd. Een koude BT023.. Zonder tiewraps kreeg ik het niet voor elkaar (band met tiewraps in elkaar trekken). Het nadeel is dat de band nu slordig op de velg zit met de randen van de band in het midden van de velg. Hierdoor kan ik de band niet oppompen omdat de lucht makkelijk ontsnapt. Zelf heb ik geen compressor dus heb het bij het tankstation geprobeerd.

Is er een manier om dit nog te fixen of moet de band er maar weer af? 😅
 
Laatst bewerkt:
Foto
 

Bijlagen

  • 16646364697004463356526971572319.jpg
    16646364697004463356526971572319.jpg
    144,6 KB · Weergaven: 29
Band hoeft er niet af. Paar keer loodrecht op de grond laten stuiteren zodat de band zich gaat zetten. En loodrecht aandrukken waar de lucht ontsnapt. BLIJF MET JE VINGERS TUSSEN DE BAND EN VELGRAND WEG!!
Heb je banden vet gebruikt?
 
Band hoeft er niet af. Paar keer loodrecht op de grond laten stuiteren zodat de band zich gaat zetten. En loodrecht aandrukken waar de lucht ontsnapt. BLIJF MET JE VINGERS TUSSEN DE BAND EN VELGRAND WEG!!
Heb je banden vet gebruikt?
Werkt bandenvet echt beter dan afwasmiddel/wd40/sliliconespray?
 
Werkt bandenvet echt beter dan afwasmiddel/wd40/sliliconespray?
Ik gebruik altijd bandenvet/zeep ipv al dat andere, dus dat weet ik niet.
Imho bandenvet/zeep blijft niet vet/glad zoals siliconenspray of wd40 en er zitten volgens mij geen stoffen in die aluminium kan aantasten, wat zeep wel kan.
 
Ik gebruik altijd bandenvet/zeep ipv al dat andere, dus dat weet ik niet.
Imho bandenvet/zeep blijft niet vet/glad zoals siliconenspray of wd40 en er zitten volgens mij geen stoffen in die aluminium kan aantasten, wat zeep wel kan.
Ah oké, misschien iets voor de volgende keer dan. Ik ga morgen maar weer wat zeep erop doen en een beetje stuiterballen. Hopen dat het lukt..
 
Desnoods even bij een bandenzaak langs gaan.
Bij een tankstation staan dikwijls zo'n automatische pompen waar je op voorhand de druk moet instellen.
Die geeft mogelijk een te klein debiet,en dat heb je nodig in het begin omdat er altijd wat lucht ontsnapt.
En in een bandencentrale hebben ze meestal ook nog een soort luchtkanon,voor in extreme gevallen.
Dat hebben ze bij mij ook ooit nodig gehad,voor een band die zij verkocht en geplaatst hadden.
 
Even de band in een warme ruimte leggen, met wat warmte plooit ie beter.
Daarnaast zou je een spanbandje over de gehele omtrek van de band kunnen trekken met een klein beetje voorspanning; net voldoende dat je het contact met de velg "forceert". Daarna nog eens oppompen totdat ie wél aansluit en dan gauw de spanband eraf.
 
Ik zit er aan te denken om een draagbare compressor aan te schaffen. Is voor het zetten van banden een speciale functie nodig waarbij hij in 1x veel lucht afgeeft?
 
om de hiel op de velgrand te krijgen wel ja
1664901305273.png


Ik kwam deze tegen maar weet niet hoe het heet 😅.
Daarnaast ventielkern er uit draaien zodat er meer lucht in 1 keer in kan?
Wat is ongeveer de minimale druk die je nodig hebt voor dit gebruik?
Ik heb nog geen ervaring met een compressor helaas..
 
De band is inmiddels "gezet". Bij een garage was het binnen 4 seconde gelukt. Het lag er dus ook aan dat de luchtafgifte bij het luchtapparaat van de benzinepomp te traag was.
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 1810486

Ik kwam deze tegen maar weet niet hoe het heet 😅.
Daarnaast ventielkern er uit draaien zodat er meer lucht in 1 keer in kan?
Wat is ongeveer de minimale druk die je nodig hebt voor dit gebruik?
Ik heb nog geen ervaring met een compressor helaas..
Het gaat om de hoeveelheid lucht die er in één keer gaat. Je kunt natuurlijk een aparte 25l tank op 8 bar zetten en die daarvoor gebruiken. Een draagbare heeft of een kleine tank of geen, daarmee gaat het ook niet lukken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan