How To, bandjes wisselen

Zeeuwse Klei

MF veteraan
28 mei 2004
4.691
1
Pearehat
Nouja, voor de dapperen onder ons. De meesten beginnen er niet aan en die hebben wel gelijk ook. Veel mooie brommerts met mooie velgen....zonde om te beschadigen. Maar ik heb een off-the-road, ik wil nogal eens snel een ander bandje steken en dat kan vaak niet meer bij de bandenboer, 's avonds of in het weekend. (Buiten dat ben ik ook nog student, dus kosten mag het niets..) Een nieuse band legt de bandenboer er zó voor je om, vaak voor nix, maar om een gebruikte band te demonteren of wisselen wil hij Pleuro's zien...niet dus...

Dus, wat doe je dan? Juist; zelf prutsen.

Even ter info: Ik geef voor deze velgen dus geen ruk om een beschadigingetje meer of minder. Zijn mijn "crossvelgen" waar toch al deuken en krassen op zitten. Om dat te voorkomen moet je velgbeschermers gaan gebruiken. Heb ik niet en gebruik ik niet...
Voor mijn SuMo velgen werk ik daar ook niet mee, wel ben ik daar een stuk voorzichtiger mee. De randen zijn toch al een beetje beschadigd, dus dat vind ik dan toch al niet meer zo erg. Wel gewoon voorzichtig...
 
Gereedschap:
Kan niet zonder, dus Klei heeft geinvesteerd. Set bandafnemers. Setje van een paar knaken is goed zat, geloof niet dat ze breken. Hoe langer, hoe makkelijker... Hoe kleiner, hoe makkelijker je ze meeneemt onderweg. Bij nood (voordat ik die bandafnemers had) gebruikte ik een stel forse schroevendraaiers. Liefst ouwe gare die lekker bot zijn, scheelt lekke binnenbanden...


Edit: Oja, liefst drie bandafnemers, zodat je kunt "verpakken"... Lijkt een beetje op de manier van vlechten. Steeds pak je de middelste bandafnemer (die is nutteloos geworden doordat er 1 links en 1 rechts van staat...) weg en die steek je weer opnieuw tussen band en velg.
full
 
Laatst bewerkt:
Stap twee is wiel eruit vogelen, maar dat mag je zelf doen. De personen die aan banden wisselen beginnen zullen dat wel kunnen, ga ik niet uitleggen. Bandje leeg latenbn lopen met een schoevendraaier in ventiel, moet ook wel lukken. Draai gelijk ff het moertje van het ventiel eraf, gaat nu het makkelijkst.

full
 
Nu het leukste stukje. De band van de velgrand loskrijgen. Meestal zit ie lekekr vast op die rand geplakt.

Vaak kun je ze losstampen met je voet (crosslaarzen zijn ideaal in zo een geval)
Ik gebruik vaak de bandafnemers hiervoor. Ertussen zetten met de gegolfde kant en wat wrikken. Met een tweede erbij gaat ie op den duur los en schiet ie ervanaf.

full
 
Laatst bewerkt:
Ff losstampen:
full


Hij moet echt rondom goed los zijn, anders gaat het niet. Even goed losduwen, gaat meestal ook gewoon met de hand.

Andere kant van het wiel doe je net zo, ook netjes loshalen/stampen.
 
Het leukste stukkie, erafpeuteren. Ik gebruik zelf altijd de gebogen/gegolfde kant van de bandafnemer. Die haakt dan net mooi achter de hiel (rand) van de band.

Begin altijd met afhalen BIJ het ventiel, anders kan de band aan de tegenover gelegen zijde niet in het diepe gedeelte van de velg schuiven. Dan zit het ventiel in de weg...
Ik ga met mijn knieen op de band zitten, zodat ik die in de diepte van de velg duw. Hierdoor krijg je ruimte op hem over de rand van de velg te lepelen.

full
 
Laatste stukje is het makkelijkst, is een kwestie van er overheen wippen. Pas wel op voor je binnenbandje, steek je bandafnemer niet te ver door (sowieso altijd voor uitkijken) Tevens is het verstandg de bandafnemer of schroevendraaier helemaal door te duwen omdat je anders je Biba tussen de velg lekdrukt.... Als je band over de velgrand heen wipt stoppen en een stapje verder...
 
wel enkel voor de echte bikkel he? blijft beetje spierballen kweken :)


zelf lang geleden motorbanden op de velg van mn schakelbrommer gelegd op vergelijkbare manier. is zeker te doen maar kost wel wat zweetdruppels en inspanning. ;)


edit: als kleine toevoeging:

ventiel kun je toch makkelijker eruit draaien dan ingedrukt houden?

met echt oude banden kun je het denk ik wel serieus vergeten. heb op mn project een band van 10 of 12 jaar oud achterop liggen. deze band laten demonteren maar bandenboer had er een hard hoofd in; ding enorm stug en keihard. zelf velg gespoten en wou gewoon die band er weer op (minimaal aantal testkm per jaar <1000 icm meer dan zat profiel) uit kostenbesparing en genoeg vertrouwen erin. de band heeft hij er weer opgelegd, de verf is niet beschadigd maar koste hem zelfs met apparaat letterlijk bloed, zweet en tranen. durf zodoende bijna te zweren dat een vergelijkbare band als dat exemplaar, er met de hand niet op te leggen is.


verder mooie how-to compleet met plaatjes :}

 
Laatst bewerkt:
Glijmiddel, onontbeerlijk voor bepaalde doeleinden. Één daarvan is het opleggen van banden. Vooral om er voor te zorgen dat de band goed in de velgrand springt bij oppompen. Geen olie of vet gebruiken!

full

Gewoon groene zeep...
 
Binnebandje erin leggen:
Doet een beetje zeer aan de achterkant van je handen, maar gaat niet anders. Niet zeuren maar frotten :+

full


Let ff op dat het ventiel bij het gaatje uitkomt, dat stukje bewaar ik altijd tot het laatst.
 
Dit gaat ff zeer doen, het ventiel door het gaatje steken. Met de rug van je handen de buitenband open houden en met je vingers het venstiel naar het gaatje duwen. Met een beetje "Fingerspitzengefühl" krijg je hem erdoor, al kost het vaak een paar aanloopjes. Vooral bij crossbanden vaak de nodige vloeken ook...

full


Zorg voordat je hieraan begint dat je ventielmoertje binnen handbereik ligt. Kun je het er gelijk op schoeven, zodra je het ventiel erdoor hebt kunnen steken. Niets is frustrerender dan dat je het ventiel er door hebt en je het weer moet laten schieten omdat je het moertje niet kunt pakken van de werkbank...

Draai het moertje er maar een stukje op, dodat je binnenband nog wat kan zoeken. Zeker bij smalle velgen loop je anders kans dat de buitenband niet lekker om de velg kan omdat het ventiel al in de weg zit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan